af John Christiansen - d. 10. oktober 2013
Aarhus Symfoniorkester satsede på Charles Ives, Benjamin Britten og Igor Stravinskij. Broget, men stærkt.
Al musikken var fra 1900-tallet, og det sås straks på
tilskuerantallet. Men fremmødet var alligevel ikke værst til Aarhus
Symfoniorkesters koncert med musik af Charles Ives, Benjamin Britten og Igor
Stravinskij. Den blev et udsagn om, at 1900-tallet var et århundrede med mange
musikalske ansigter.
Amerikaneren Charles Ives var en amatørkomponist med geniale
vindinger i hovedet. Han beskrev gerne sin by New York i musik. Her oplevede vi
en aften i Central Park ved aftenstide med strygerne beskrivende naturen og blæserne
og to klaverer alle de lyde, som kom udefra, og det var en anden verden dengang
med casino, gademusikere og brandbiler. Musikalsk er det stadig spændende,
fordi Ives gennemfører sammenstødet af to forskellige musikalske verdener.
Benjamin Britten fik sin symfoni for cello og orkester
uropført i Moskva i 1964 af Mstislav Rostropovitj, og de indspillede den, men
jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt den før. Det er egentlig et vanskeligere
værk end Benjamin Brittens fleste. Det er langt fra en traditionel
cellokoncert, for celloen integreres i den symfoniske substans uden at
concertere eller ”kappes” med de øvrige instrumenter. Substansen kan være overraskende
vanskelig også for os nede i salen, men naturligvis er den indholdsrig.
Solist var den 25-årige britiske cellist Jacob Shaw, der
senest har studeret i København, og som sidste år vandt Den Danske
Strygerkonkurrence. Han spillede fremragende med et dejligt sikkert overblik,
der her viste, at han kan mange forskellige ting med sit instrument. Som
ekstranummer spillede han en lyrisk melodisk sats fra en af Brittens tre
solosuiter for cello, måske også for at vise at både Britten og han også mestrer
den enkle skønhed.
Der kom liv og styrke efter pausen med Stravinskijs suite fra
balletten ”Petrusjka”. Det var naturligvis den anden version fra 1947 for et
lidt mindre orkester, men stort er det alligevel. Onde tunger påstår, at
Stravinskij gjorde det for pengenes skyld. For eksempel Aarhus Symfoniorkester ville
ikke spille det originale partitur fra 1910-11.
Man fik lov at høre, hvor prægtigt partituret er, Den
britiske dirigent Adrian Leaper fik hele klangbilledet frem i en virkelig inciterende
opførelse med Aarhus Symfoniorkester. Og der var ”go” i den. Det interne
samarbejde i orkestret var gennemført, og her vil jeg have lov til at fremhæve
en familiær pudsighed, for midt i det store orkesterspil havde ægteparret, trompetisten
Anders Larsen og fløjtisten Lena Kildahl Larsen flere passager, hvor deres
instrumenter svarede hinanden i mod og medspil. De nød det. Hele orkestret nød
sig selv med rette. Vi nød det. En ren musikalsk fornøjelse.
p.s. Kammerensemblet Århus Sinfonietta, som heldigvis lever,
holdt koncert bagefter. Forhåbentlig lykkes denne ide med to koncerter efter
hinanden. Christina Åstrand, som var med til at grundlægge Århus Sinfonietta i
1990, spillede Per Nørgårds violinkoncert ”Helle Nacht”, som hun og
sinfoniettaen har indspillet på cd, og den svenske sopran Ann-Christine Larsson
sang Alban Bergs endnu senromantiske ”7 frühe Lieder”. En stor, dejlig mundfuld
for dem, som også fysisk kunne klare to koncerter.
Foto: Jacob ShawAarhus Symfoniorkester opfører 24. og 25. oktober Verdis "Requiem" i Symfonisk Sal. Der bliver disse to dage kun adgang gennem receptionen i Skovgaardsgade 2C. Torsdagsoptakten må i denne omgang aflyses.