af John Christiansen - d. 4. august 2014
En spændende og behagelig rejse gennem Dvoraks symfonier og koncerter – Mendelssohns komplette musik for klaver og orkester giver fuldendt musikalsk afslapning
Dagens citat: Musik
ist das beste Labsal eines betrübten Menschen, (Musik er den bedste vederkvægelse for et bedrøvet menneske) Ludwig
van Beethoven.
**** fire stjerner af seks med en pil opad. I dag nøjes vi ikke med at købe en Beethoven-symfoni eller
to. Vi tager man dem alle ni, når vi besøger en god pladehandel. Når det
gælder Mozart, går man efter alle 45 med Adam Fischer og Danish National
Chamber Orchestra. Det er jo ikke helt let at holde liv i alle de tidlige
symfonier, som kun(?) Adam Fischer kan det.
Ikke mange pladesamlere vil vel satse på alle Tjaikovskijs
syv eller blot på Mendelssohns fem. Men hvad med Dvoraks ni symfonier? Deres popularitet
hos køberne falder jo fra den niende symfoni til den ottende og fortsat bagud i
rækken. Men kun de færreste pladesamlere har hørt de tidlige.
Det kan synes både dristigt og påskønnelsesværdigt, at Decca
har ladet Den tjekkiske Philharmonie og dets chefdirigent Jiri Belohlavek
indspille Dvoraks ni symfonier. Men Deccas folk vidste jo godt på forhånd, at
her er musik med kvaliteter, som er værd at opdage.
Ni symfonier, heraf ingen under 35 minutter, og tre pænt
store koncerter fordelt over seks cd’er. Den længste cd er på imponerende 83,38
minutter, og kun en enkelt cd kommer under 80 minutter. Man får musik for
pengene, og det uden tab l lydkvaliteten.
Man skal ikke prøvelytte til sin yndlingssymfoni. Min favorit
har altid været den ottende i G-dur, men når man er vokset op med George Szell
og Cleveland Orchestra, er det umuligt at sammenligne med andre. Men man skal
ikke begynde med den eller den niende, "Fra den nye verden". Det kan let medføre
misledende sammenligninger. Man skal tværtimod lytte til den musik, som man
kender dårligst eller slet ikke kender. Så er vejen åben for at gøre den ene opdagelse
efter den anden.
Man behøver heller ikke at begynde med den fjerde i d-mol,
som af skribenten i pladehæftet anses for at være den svageste, men også den klarer sig
med sine romantisk fortællende melodier specielt i de to første satser, som jeg
ikke fik lyst til at springe fra. Tværtimod. Alligevel er der mere fantasi og iderigdom i
den følgende femte, hvor Dvorak også slår sig løs i smilende stilighed, som
iler over i medrivende dansesekvenser.
Den korteste er den tredje med kun tre satser og præget af
Dvoraks beundring for Wagner, den langsomme mellemsats muntrer sig med ”Tannhäuser”. Er det
for meget, så tag det fra den humoristiske side. I den sjette i D-dur er
beundringen rettet mod Brahms, som havde hjulpet Dvorak i dennes karriere. Det
er nu ikke meningen, at man skal lytte efter andre komponister, men Dvorak opfordrer
til det ved i den herlige optakt til finalesatsen at gøre direkte reverens for Brahms’
anden symfoni. Og i de første par symfonier, som viser en stor selvstændig
modenhed, kan man høre, at Schumanns musik gav ham sikkerhed i det, som han
ville og kunne selv.
Et højdepunkt er den syvende symfoni i d-mol, en af de mest
alvorlige i karakteren. For mange vil det blive
opdagelsen. Jeg har fundet megen dejlig musik værd til mange genhør i
rækken af de tidlige symfonier, men de to største er naturligvis den omtalte
ottende og den Amerika-inspirerede og derfor anderledes ”Fra den nye verden”.Hvor det virkelig gælder i de mere ukendte symfonier, føles
orkesterspillet overbevisende og dejligt ægte. Belohlavek har en tilgang til
sin landsmands musik, så man føler sig glad ved at lytte til den.
Man kan være ekstra glad for
Dvoraks tre koncerter med fremragende solister, den herhjemme også med
rette populære Alisa Weilerstein i cellokoncerten, den førende tyske violinist
Frank Peter Zimmermann i violinkoncerten og den amerikanske pianist Garrick
Ohlsson i klaverkoncerten. Gode, reelle, musikalske indspilninger helt igennem.
Tænk om man også havde fået Dvoraks meget spændende symfoniske digte.
Dvorak: Symfonier og koncerter
komplet. Dirigent Jiri Belohlavek. Decca 478 6757, seks cd’er i tilbudskassette. 4 stjerner.
Charmerende
Mendelssohn
**** fire stjerner af
seks med en pil opad. Oleg Mashev har tidligere indspillet Chopins samlede værker for klaver og orkester på to cd'er for prisen på een cd. Nu har han taget sig af al Mendelssohns
musik for klaver og orkester på fire cd'er for prisen på to. .
Det vil sikkert overraske, at det vil betyder så meget som ni
forskelige koncerter og lignende andre værker. Man finder her ikke Mendelssohns
mest kendte musik, men så meget mere er der at opdage, for som Marshev selv
siger, så gik han ind i projektet, fordi musikken er ”fuld af charme, lysninger,
elegance, morskab og melodisk skønhed. Det er en enorm fornøjelse at spille den.”
Det er også en fornøjelse at lytte – undtagen måske for dem,
som mener, at der skal være mere dramatisk knald på. Der er ikke meget nyt i de sjældnere spillede
værker med klaver og orkester, men det skal ikke opfattes negativt. Det er kun
en af vor tids dårlige tendenser, at det altid skal være nyt. Det er en fornøjelse
at have de fire cd’ers ”fund” på pladehylden ved siden af Mendelssohns kendte
værker, den populære violinkoncert, som nogle måske er blevet lidt træt af, symfonierne
”den italienske” og ”den skotske og musikken til ”En skærsommernatsdrøm” med
bryllupsmarchen i spidsen.
Oleg Mashev fører os i et dejligt samarbejde med Sønderjyllands
Symfoniorkester og dets chefdirigent David Porcelijn igennem disse på
én gang kendte og alligevel nye musikalske landskaber på en forfriskende åben
måde. Naturligvis har Mendelssohn også sat skyer på sin musikalske himmel, også
gråvejr, men himlen er mest frisk blå.
De mest kendte værker er naturligvis de to klaverkoncerter i
g-mol og b-mol, som på den første cd er kombineret med tre enkeltsatser, en
serenade, en rondo og en capriccio, ingen af dem på under 10 minutter. Jeg
mindes ikke at have nydt nogen af koncerterne som her. Man føler, at Marshev
opdager musikken i øjeblikket, den bliver til, og neget inspirerende lader
opdagelsen gå videre til os lyttere. Det er det ene store plus. Det andet er,
at hans tilgang til romantikken, som gennemsyrer musikken, er så sund, at man
føler sig løftet, selv hvor Mendelssohns genialitet hviler lidt.
Forinden havde Mendelssohn som 13-årig komponeret en lidt
længere klaverkoncert i a-mol, som er overraskende kompliceret. Den kan kaldes nummer 0. I den anden ende af
Mendelssohns kun 36-årige liv skrev han en kortere, ufærdiggjort klaverkoncert i
e-mol. I 2006 samlede Marcello Buffalini fragmenterne i tre kortere satser. Den
kan vi kalde koncert nummer tre.
I de to længere koncerter for to klaver og orkester træder
Anne Mette Stæhr til, og mens Marshev spiller førsteklaveret i As-dur koncerten,
overtager hun med tilsvarende levende musikalitet førsteklaveret i E-dur
koncerten. Det er fremragende firhændigt klaverspil. Endelig får man den alt
andet end ligegyldige koncert for klaver og violin med orkester med Rumen
Lukanov som en fortræffelig violinist. Denne kortere cd betragtes som en
bonus-cd.
Sønderjyllands Symfoniorkester og dets chefdirigent David
Porcelijn skal have de sidste ord. Orkestret er gået afgørende frem i dets nye
fine koncertsal Alsion. Lad musikvenner lytte til sønderjydernes dejlige Mendelssohn-spil
og lad dem bare gætte på, at de hører et af verdens fine romantiske symfoniorkestre i den rette størelse.
Felix Mendelssohns
komplette værker for klaver og orkester. Oleg Marshev, Sønderjyllands
Symfoniorkester, dirigent David Porcelijn. Danacord DACOCD 734-736. Tre cd’er
plus bonuscd.
Foto: Oleg Marshev