af John Christiansen - d. 23. september 2014
Den internationale musikscene: DR Radiounderholdningsorkestret blev en succes med international kvalitet og så skulle det fyres – Aarhus Symfoniorkester må skære yderligere ned – Riccardo Muti siger farvel til Rom – Roberto Alagna skal synge Lohengrin i Bayreuth
Det kom som et chok, da DR Underholdningsorkestret blev
fyret, mens det var forventet, at Aarhus på et afgørende byrådsmøde
vedtog at fortsætte udsultningen af sit symfoniorkester.
Det er to bitre kendsgerninger at sluge, at kulturen som
sådan og kvalitet som begreb i stigende grad betragtes som noget ret ligegyldigt
af den alt for store del af de toneangivende herhjemme.
Fyringen af underholdningsorkestret er blevet mødt af et
kæmpekor af protester, også fra politisk side. Her er synderen DRs ledelse, som
i en sparerunde på 161millioner kroner skulle nedlægge mellem 170 og 200
stillinger, og så var det nemt og billigt på mere end én måde at kalde de 42
musikere i DR Radiounderholdningsorkestret sammen med to timers varsel på en fridag
og smide dem ud. Ingen diskussion, ingen debat. Færdigt arbejde.
Ledelsen af DR er utvivlsomt i sin gode ret til at opløse et
75 år gammelt orkester uden at bekymre sig om, hvad det har betydet og stadig betyder
for mange lyttere. Ledelsen af DR er måske også i sin gode ret til ellers at kaste
om sig med pengene som for eksempel i tilfældet det internationale melodi grand
prix, som medførte en uventet kæmpeoverskridelse af budgettet. Men det stiller DR i et dårligt lys..
Hvorfor er DR imod
kvalitet?
Fyringen af orkestret ligner et nyt naturligt tiltag i
DRs manglende interesse for kvalitet. Hvor var det pinligt, da DRs generaldirektør
Maria Rørbye på tv-skærmen fortalte, at fyringen var del af en
omlægning, som ville komme musikken i DR til gode. Hvem tror på det?
DR har en forpligtelse over for al slags musik. Man skal tilse kvaliteten i alle genrer. Her har underholdningsorkestret
holdt kvaliteten og den festlige karakter oppe i den brede overgang fra god popmusik
til klassisk orkestermusik. Og kvaliteten i musikalsk udfoldelse kan være vigtigere
end navnet på genren. DR Underholdningsorkestret har på fornem vis udfyldt et hul
i folks lyttervaner, et betydningsfuldt arbejde til glæde for mange.
Nu bliver der et hul i repertoiret. DR kan ikke regne med
landsdelsorkestrenes fulde hjælp til at fylde det. De har deres væsentligste
arbejde på de lokale plan og kan ikke dække alt, hvad DR vil. Men det er klart,
at DR kan og bør finde mere at transmittere i et samarbejde, end de gør nu.
Farvel til et
internationalt kvalitetsorkester
Det har i mange indlæg efter fyringen været fremme, at
underholdningsorkestret selv har lagt op til den ved i stigende grad at
interessere sig for den klassiske musik og sådan givet DRs ledelse materiale og tro
på, at institutionen huser ”to symfoniorkestre”. Det gør den ikke.
Underholdningsorkestret har ikke musikere nok til at spille 90 procent af et
symfoniorkesters repertoire.
Men orkestret har som Danish National Chamber Orchestra høstet
stor begejstring ikke mindst med dets indspilning af
Mozarts 45 symfonier under Adam Fischer. Den fremragende dirigent sagde ja til
at blive chefdirigent for orkestret i 1999, fordi han her fandt musikerne, som
kunne og stædigt ville samarbejde med ham om den del af det klassiske repertoire, som historisk
korrekt også kan spilles af 42 musikere. Derfor har orkestret dog ikke glemt det
brede underholdningsrepertoire.
DR underholdningsorkestret er blevet en international succes,
som vi danskere kan være både glade for og stolte af, og det burde DR egentlig også være. Er det så ikke typisk dansk og typisk DR dansk, at orkestret i stedet fyres, og at vi sammen med
det mister den vidunderlige dirigent Adam Fischer. Ham har den internationale musikverden misundt os, fordi han i så lang tid ville tilbringe en del af året i København.
Aarhus
Symfoniorkester med ny sparerunde
Man har flere gange her på siden kunnet læse om, at Aarhus
betaler væsentligt mindre til Aarhus Symfoniorkester, end Odense og Aalborg
betaler til deres orkestre. Forleden blev
det i byrådet til et endelig nej til orkestret om at give orkestret de 2,9 millioner
kroner, som ville sikre, at det kunne bibeholde dets størrelse på 69 musikere og give det mulighed for at kunne vende tilbage til de nominerede 72.
Nu bliver orkestret muligvis formindsket yderligere. I et
interview i JP Aarhus tirsdag den 23.9. siger chefen for orkestret Palle
Kjeldgaard:
”Vi imødeser et
underskud på 1 mio. kr. i år, for vi kan ikke få økonomien til at hænge sammen…
Vi må drosle ned og vise mindre vovemod, ligesom jeg ikke kan afvise, at vi må
sige farvel til nogle medarbejdere, og det kan også være blandt musikerne.”
Aarhus Symfoniorkester har i de seneste år i den fremragende
Symfonisk Sal nået en kvalitet, som ville vække ekstra international opmærksomhed, hvis
orkestret fik lov at spille ud i 2017, når Aarhus bliver europæisk
kulturhovedstad. Orkestret er da involveret i tre større projekter, hvoraf det
er ansvarligt for de to. Palle Kjeldgaard sætter nu også spørgsmålstegn ved, om
der bliver penge til at gennemføre dem.
Og så kan beklagelserne i Sønderborg og Sønderjylland med
rette fortsætte,at Aarhus vandt slaget om den europæiske titel med pral
om, hvad byen ville kunne præstere i 2017, for derefter selv at umuliggøre at holde det.
Riccardo Mutis Addio
Roma
Lad os søge trøst i Italien. Der står det endnu værre til.
Hovedstaden i operaens moderland er i stadig krise med luknnig som en mulighed. Det historiske operahus er underfinansieret og har flere gange i de seneste måneder været lukket på
grund af giftige strejker. Riccardo Muti er chefdirigent på livstid, og han har flere gange råbt på såvel bedre forhold for italiensk opera som på en mere disciplineret arbejdsindstilling på Romeroperaen. Men mandag sendte
han et offentliggjort brev til ledelsen af operaen, at nu kunne det være nok. Han vil ikke dirigere de to
forestillinger, som han ellers stod for i denne sæson, ”Aida”, der skal åbne sæsonen
27. november, og ”Figaros bryllup” i maj og juni 2015.
Muti skrev, at det var efter lange og kvælende overvejelser,
at han tog dette skridt. Muti, som også er chefdirigent for Chicago Symphony Orchestra, vil bruge den
tid, som han nu får fri, til yderligere at arbejde med ungdomsorkestret Orchestra Cherubini, som
han selv har grundlagt. .
Alagna
synger Lohengrin i Bayreuth
Tenoren Roberto Alagna er i øjeblikket i Wien. Denne gang synger han Verdis Don Carlo i den italienske version på Statsoperaen, og
han har fået meget positive anmeldelser. Avisen Kurier har interviewet ham om hans kommende planer i Donaustaden.
Wienerne får ham snart at høre som Verdis Otello, et parti, som vi må have lov
at kalde hård kost for hans smukke tenor, og som Manrico i ”Troubaduren” over
for Anne Netrebko, som efter Berlin og Salzburg synger i sin tredje opsætning
af operaen på ganske kort tid. Videre skal Alagna synge Calaf i Puccinis ”Turandot”. Jo,
det lyder da tillokkende.
Men så kommer det: ”Åh jo, Jeg har fået et tilbud, som jeg
først tænkte, at de slet ikke mener alvorligt. Men så har jeg spontant sagt ja.
Jeg skal synge min første Lohengrin i Bayreuth, igen med Anna Netrebko som
partner. Christian Thielemann dirigerer, og når han mener, at jeg kan det, skal
han nok få ret.”
Det sker om fire år, altså i 2018. Forestillingen med
Thielemann som dirigent har længe ligget fast. At Netrebko synger Elsa er
heller ingen hemmelighed. Men Alagna som Lohengrin er en overraskelse.
Foreløbig har vi kun hans egne ord om det. Meget
i partiet vil ligge godt for ham, men det er et parti med farlige stedet netop
for hans stemme.
Men Alagna er sikker: ”Alexandra har allerede tilbudt mig at
hjælpe mig i ”Lohengrin” med at lære tysk. Det er dejligt at have så fantastisk
en kone.” Alagna taler om den fremragende polske sopran Alexandra Kurzak, som i et stykke
tid har været den nye store kærlighed ved hans side efter skilsmissen fra
Angela Gheorghiu. Kurzak og Alagna og deres lille datter planlægger at bo fast
i Wien. Alagna har kontrakter helt frem til 2020. Før jul udsendes en ny cd med
ham. Og der er enighed om, at han aldrig har været bedre og mere nervefri.
Foto: Adam Fischer, en
verdensdirigent smidt ud af DR.