af John Christiansen - d. 7. januar 2015
De yngste af de store internationale musikfestspil er Baden-Badens. Vi har sammen med Mangaard-Travel tilrettelagt vores drøm om en festspilrejse med Dresdens Staatskapelle og Christian Thielemann, ”La traviata” med en Met-besætning og Bach med András Schiff
Musikrejse: Baden-Baden
nede i Schwarzwald er det yngste af de store europæiske festspil, som satser på
den klassiske musik og opera. Men Baden-Baden har i løbet af ganske få år nået
et bemærkelsesværdigt niveau, så byen er blevet en konkurrent til de to store
”historiske” festspil i Bayreuth og Salzburg..
Kurbyen nede i det nordlige Schwarzwald er med sine 60.000
indbyggere ikke større, end at man fristes til at spørge, hvordan byen kan
tilbyde så megen stor musik. Men Baden-Baden er en by med entusiasme,
kvalitetssans og – ikke mindst – penge, som man gerne vil have til at yngle
yderligere.
Det er en kurby, som allerede i 1800-tallet tiltrak mange
kurgæster, kendte navne, regentfamilier og kunstnere. Johann Strauss den yngre
ledede to somre i træk musikken i kasinoet, hvor Brahms var en af hans trofaste
tilhørere.
Man finder ikke blot sundhedsgivende spabade omkring en snes
varme kilder og et elegant spillekasino, ”verdens smukkeste kasino” kaldte
Marlene Dietrich det. Det statslige museum har vekslende udstillinger, og man
må ikke springe Frieder Burdas kunstsamling over. Der er såmænd også et museum
for mekaniske musikinstrumenter.
Baden blev allerede i 1800-tallet russernes foretrukne by i
Vesteuropa. Dostojevski skrev ”Igrot” (Spilleren), da han selv var afhængig af at
spille i Casino Baden-Baden. Da den
russiske revolution kom, begyndte de pengebesiddende at sætte dem til at yngle
i Baden-Baden. De ikke så få første klasses restauranter i byen præsenterer
spisekortet på tysk og ofte russisk, sjældent på engelsk eller fransk, selv om
der kun er en halv times kørsel til Alsace og Frankrig. Og vinkortet rummer en
rigdom af de store Baden-vine, som der ikke er tilstrækkeligt af til at de skal
sendes andre steder hen.
Tyskerne kan også selv det med naturen. Syd for Baden-Baden breder
det herlige Schwarzwald sig med skove, bakker og bjerge. Vores tur indeholder
også en heldags bustur i det maleriske Schwarzwald.
Netop fordi byen er en gammel kulturby, har det været let at
få den til at hilse de klassiske musikfestspil som en hel bys stolthed, en af
flere.Festspilhuset er den gamle ombyggede banegård. Man køber sine
koncertbilletter ved de samme luger, hvor man før købte togbilletter. Bag forhallen
er der smagfuldt udbygget en stor moderne koncert- og teatersal. Akustikere
siger ofte, at den samme sal ikke kan være ideel til både koncerter og til
opera. Modbeviset er festspilhuset i Baden-Baden. Det er ganske forbløffende.
Festspiltur til
Baden-Baden
Jeg var ikke i tvivl om, at målet skulle være Baden-Baden,
da jeg skulle tilrettelægge en ny større festspiltur for Kjeld Jul Madsen og Mangaard-Travel
i Aarhus, og heller ikke at jcklassisk.dk’s læsere skulle inviteres med på den.
Programmet er af den art og den kvalitet, som jeg tror netop vil interessere mange
af mine læsere og samle deltagere fra Kjeld Juul Madsens rejser i 2014 til New
York, Letlands hovedstad Riga og Verbier i Schweiz. Jeg har samarbejdet med
Kjeld Jul Madsen om næsten 100 klassiske musik- og opera-rejser gennem tre
årtier. Denne pinsetur 2015 har fået karakter af en ønsketur.
Thielemann og hans
Dresden-orkester
De to første koncerter er således med Christian Thielemann
og hans Staatskapelle Dresden, det strålende orkester, som har bevaret den
gyldne klang fra dengang, da plader, radio og tv endnu ikke havde fået de store
orkestre til at ligne hinanden.Thielemanns gengivelse af Bruckners symfonier er
enestående smuk og passioneret. I Baden-Baden dirigerer han to af de mest populære,
den fjerde kaldet ”Den romantiske” og den niende symfoni, som med sine tre
satser forblev ufuldendt, men alligevel virker fuldendt. Bruckner turde her
endelig tilegne sin bevægende musik til Gud, da han vidste, at han var på vej
mod døden.
På koncerten med den fjerde symfoni synger Christian Gerhaber
med sin usædvanligt smukke baryton scener fra Schuberts ”Alfonso og Estrella”
og fra Wagners Tannhäuser” og ”Mestersangerne”. På den anden koncert er den
store violinvirtuos Gidon Kremer solist i Sofia Gubaidolinas gribende anden
violinkoncert med titlen ”In tempus praesens” (I vor tid). Den stod også på programmet
på vor New York tur i 2011. Og der er endnu et par mindre koncerter inden for
rækkevidde.
Metropolitan-besætning
i ”La traviata”
Festspillene i Baden-Baden sætter to gange om året en opera
op. Vi skal se Verdis ”La traviata”, den italienske operamesters mest intime,
upatetiske og menneskelige opera om kurtisanen Violetta. Hun er ikke beskrevet som
sådan, men tværtimod som en elskende, ja renfærdig kvinde. Hendes sopranparti
er meget krævende med koloraturer i første akt, lyrisk varme og glæde i anden
akt, tragisk dramatik i tredje akt og en både rystende og smuk dødsscene. Alt
det har man lov at forvente af genhøret med den unge charmerende russiske
sopran Olga Peretyatko.
Men hele sangerbesætningen er typisk for Metropolitan
Operaen i New York. Tenoren Atalia Ayan, som synger Alfredo Germont, fik i
sidste sæson en forrygende debut her og blev omgående genengageret. Barytonen
Ludovic Tézier, som synger fader Germont med den berømte ”Kom hjem”-arie, var senest
greven i ”Troubaduren” på Salzburg festspillene, og da var jeg parat til at
kåre ham til tidens bedste Verdi-baryton.
Vi kan også skrive Rolando Villazon på listen, men denne
gang er det som instruktør, hvilket han allerede har haft succes med. I
Salzburg sang han i 2005 Alfredo sammen med Anna Netrebko i den opførelse, som
nu er genudsendt af Deutsche Grammophon, og det vil være forunderligt, hvis han
kan overføre noget af deres gribende samspil til scenen i Baden-Baden.
Dirigenten er Pablo Heras-Cassado, en af de nye, meget spændende
operadirigenter.
Afslutningskoncerten er med den vidunderlige pianist András
Schiff, som spiller Bachs såkaldte ”Italienske koncert” og franske ouverture i
h-mol samt et hovedværk som Bachs 30 storslåede ”Goldberg-variationer”.
Turen finder sted fra fredag den 22. maj til torsdag den 28.
maj, altså omkring pinse. Vi flyver med SAS til Stuttgart og bor på det 4
stjernede hotel Radisson Blu Badischer Hof kun 300 meter fra Festspilhuset i
Baden. Det skal indrømmes, at Baden-Badens festival ikke er og heller ikke kan
være i den billige ende. Prisen på 14.980 kr. i delt dobbeltværelse indeholder
for eksempel også tre koncertbilletter og en operabillet af en virkelig god kvalitet,
alle i den næst dyreste prisgruppe af i alt 5.Inkluderet i turpris er SAS flly, fra København bus, hotel i delt dobeltværelse, morgenmad, guided tur i Baden, heldags bustur i Schwarzwald med entréer og frokost, ankomstmiddag, på afslutningsdagen besøg på Mercedes Benz i Rastatt og frokost
Undskyld denne forhåndsbegejstring, men programmet er jo
sammensat efter mit hoved.
Se hjemmesiden hos www.mangaard-travel.dk for videre detaljer. Adressen er Valhal Vej
1, 8230 Åbyhøj. Bestil det farveillustrerede program på telefon 86 75 48 40
eller skriv til kjeld@mangaard-travel.dk
Foto: Charistian
Thielemann dirigerer to koncerter. Fotograf Matthias Creutziger
Foto: Olga Peretyatko
bliver en opdagelse som Violetta i ”La traviata". Fotoograf Uwe Arens