af John Christiansen - d. 21. april 2016
Aarhus Symfoniorkester præsenterer et imponerende og alsidigt sæsonprogram med hovedvægt på kulturhovedstad 2017. Det er et program med ideer og mening.
Det virkede overvældende, da Aarhus Symfoniorkesters
chef Palle Kjeldgaard torsdag præsenterede sit sidste sæsonprogram for 2016-2017.
Den 1. juni er han rejst, men han efterlader sig et spændende program, som
henvender sig til et meget bredt publikum. Kjeldgaards efterfølger er endnu
ikke valgt, men han eller hun kan se frem til, at store projekter er sat på plads, når Aarhus i 2017 skal forsvare æren som europæisk kulturhovedstad, Det gælder også for efteråret 2017. Jo, der kommer til at ske noget stort også på den
klassiske musiks område. Det har vi været så spændte på netop med henblik på
2017.
Men inden vi ser på programmet er det på plads med en
anerkendelse af, hvad et orkester, der i sig selv ikke alene har for få musikere
til at kunne klare så stort et program så flot, men som også med en så lille administration
uge efter uge har klaret og tilsyneladende også fremover vil klare at skabe nye
musikalske oplevelser i landets næststørste by. Hvor må de være stolte af og
glade for deres symfoniorkester ovre i rådhuset! Så relativt billigt og alligevel anerkendt
internationalt som en attraktion for en kulturhovedstad! Hvordan er det muligt
at få så meget og det så flot, har man lov at spørge.
Et ganske specielt
nytår
Vi springer her lidt rundt i det nye program og begynder til
nytåret, som hilses velkommen med tre opførelser af Beethovens niende symfoni
dirigeret af chefdirigent Marc Soustrot. At indlede året med Beethovens store
musik og Schillers ord til glæden og nu i vor tid også til freden er skik mange steder i
verden. Det var også tradition i Ole Schmidts tid som chefdirigent for Aarhus
Symfoniorkester. Den mere muntre nytårsfest er forskudt til at begynde ugen efter med hele 7 opførelser af Johann Strauss’ ”Flagermusen”, semi-scenisk og nytænkt,
som byen bestræber sig på, at 2017 bliver. Christian Kluxen dirigerer og har
skrevet nye replikker, og efter succesen med Den jyske Operas ”Madama Butterfly" må han være den helt rigtige til at sætte funklende liv i den vidunderlige
wienermusik. Mon ikke det også bliver noget af en speciel oplevelse med forfatteren
og debattøren etc. Knud Romer som fængselsbetjent Frosch. Det er en rolle, som altid får frit spil.
Sangerbesætningen i ”Flagermusen” er pragtfuld. Den er ung
og dansk, og der synges på dansk af Susanne Elmark, Ditte Højgaard Andersen,
Andrea Pellegrini, David Danholt, Magnus Vigilius og Jens Søndergaard. Også
Beethovens niende byder på gode danske sangere, Anne Petersen, Kristian Benedict
og Lars Møller sammen med alten Elena Batoukova-Kerl, som vi har haft glæde af
før.
EU-forstærkning til
hovedværker fra 1900-talllet
2017 vil byde på flere opførelser af store værker, som
ellers er uden for ASOs rækkevidde. Hvordan kan det lade sig gøre? En ny ide
spiller med ved siden af det traditionelle samarbejde med Randers Kammerorkester og
Det jyske Musikkonservatorium.og et givende samarbejde med mange gode kræfter i Aarhus. I fire uger, én i hvert af de fire kvartaler,
vil orkestret invitere musikere fra de 28 EU-lande til Aarhus. Sådan får
orkestret for en stund fuld symfonisk størrelse. Gæsterne, som bor privat, skal
også berette om aktuelle kulturtendenser i deres hjemlande.
De epokegørende værker, som fortæller om 1900-tallets politiske
og epokegørende historie, bliver Benjamin Brittens ”War Requiem” i maj 2017
dirigeret af Jaroslav Kyzlink med Inger Dam-Jensen, David Danholt og Palle
Knudsen som de stærke solister, og i efteråret 2017 (hertil bliver der ikke billetsalg
endnu) Sjostakovitjs store syvende symfoni om belejringen af og slaget om
Leningrad og Gustav Mahlers tredje symfoni. I Palle Kjeldgaards ni år som chef
har orkestret i øvrigt opført alle Gustav Mahlers symfonier. Den første af
disse fire markante 1900-tals koncerter bliver 23. og 24. februar, da Marc
Soustrot dirigerer musik fra begyndelsen af århundredet, vidt forskellige
værker, som på hver sin måde er karakteristiske for tiden dengang og dens musik op til Første
verdenskrig: Debussy, en Richard Strauss-suite fra ”Rosenkavaleren” og
Stravinskys klassiske skandaleværk ”Le sacre du printems”. Det er karakteristisk
for hele sæsonprogrammet, at der er et gennemtænkt koncept bag koncerterne.
Et andet koncept hedder ”rethink the creation”. Ja, alt
dette engelske, men det er jo også meningen, at der skal komme udenlandske
kulturturister. Skabelsen gentænkes på tre koncerter, i april 2017 Haydns oratorium
på engelsk med førende drengekor fra Cambridge og Herning under dirigenten
Andrew Netsingha, og tre uger efter en ny omgang dirigeret af komponisten
Christian Baltzer, hvor de store kor og arier er bibeholdt originalt, mens
recitativerne er lagt i munden på rapperen, ordekvilibristen Per Vers og et
rytmisk band.
Den sidste koncert under begrebet ”rethink the creation” er et
nyt stort værk af digteren Pia Juul og komponisten Niels Marthinsen med titlen ”Evolution”,
som med uropførelse i september 2017 hører hjemme i næste sæson. Det kan kaldes
et naturvidenskabeligt, ikke et religiøst værk om skabelsen, med et grundlag i
Darwins evolutionsteori. Det sidstnævnte værk bliver samtidig et af Niels Marthinsens
fire selvstændige værker i efteråret 2017 om Big Band, om rummet, om menneskets
tilblivelse og om vores forhold til de store naturvidenskabelige spørgsmål. Rethinking
in music.
Tilbage til den
aktuelle hverdag.
Lad os se kort på nogle af hverdagens koncerter. De første
står lige for, de fleste gratis. Den danske strygerkonkurrence præsenterer 4.
maj unge talenter, som stryger til tops. Lørdag den 7. maj er der ”gratis tusk" i Jægergårdsgade, hvor Søren K. Hansen og musikere og sangsolister løber frit
omkring og musicerer i anledning af Aarhus Unge Tonekunstneres 50 års jubilæum.
Så følger to store koncerter, som der er billige billetter at få til. Soustrot
dirigerer 26. maj fransk musik, som han i dagene efter indspiller til en cd, og
Michael Bojesen fyrer 28. maj op under Carl Orffs ”Carmina burana”, gamle, iblandt
også lidt frække tekster, som i århundreder lå glemt i klostret Beurom i Bayern,
men som fik en totalt medrivende enkel musik, som er for musikelskere af enhver
slags.
Vi vender tilbage til de gratis glæder med to koncerter med
unge talenter og morgendagens stjerner fra Det jyske Musikkonservatorium 15. og
18. juni. Årets sommerkoncerter slutter med klaverskolen Gradus’ og Musikhusets
koncert med DR’s populære klaver-”vidunderbarn” Rune Leicht Lund, kendt fra tv,
sammen med den russiske meterpianist Michail Voskrensenskij i Beethoven og
Mozart. Ren Wien.
Festuge uden ”Classic”
Festuge Classic synes desværre at være fortid. Denne gang
står der spansk bolero og Flamenco på festugeprogrammet, jo, med rigtig dans på
scenen. Efterårets koncerter er en god og broget samling koncerter. Om få dage
vil der oppe i højre hjørne på siden her også være en lille annonce, som man ved at
trykke på kan få hele programmet at se. Her nå vi nøjes med at notere, at
Aarhus Unge Tonekunstnere får sin egen koncert med symfonikerne med et program,
som er spændende, allerede når man ser dets sammenhæng. Så kommer
orgelfestivalen, som i år varer hele 11 dage fra 10. til 20. november fra
soloorgel til Richard Strauss’ ”Also sporach Zarathustra”. Julekoncerten bliver
med ”Messias” fulgt af Aarhus-traditionen med en forkortet opførelse, hvor man
kan melde sig til Kor 72 i Aarhus for at synge med. Det nye publikum får en
speciel lille serie på fire fredagsklassikere med populære programmer en
speciel introduktion og lavere priser.
2017 er også året, da Niels W. Gade ville være fyldt 200 år.
Han er faktisk den danske komponist, som har haft den største internationale
komponist-karriere, Nielsen inklusive. Aarhus Symfoniorkester gentænker ham som
europæeren Gade. Vi kender ham for den første symfoni med sangen ”På Sjølunds fagre
sletter” og naturligvis ”Elverskud”. Det populære korværk opføres i marts med
en fornem dansk sangerkvartet, men ellers satses der på europæeren Gade. Michael Schønwandt
dirigerer Gades ottende symfoni, og Amalie Malling er solist i forårs-fantasien
for klaver og orkester. Også Gades syvende symfoni står på sæsonprogrammet. Sidst i
marts dirigerer Soustrot så musik fra det Leipzig, som Gade virkede i. Gades
violinkoncert med det store talent Niklas Walentin er omringet af både populær og stor musik
af Mendelssohn og Schumann.
”Marc Soustrot er som chefdirigent naturligvis den flittigste
i sæsonen på dirigentpodiet. Vi kan glæde os. Han siger: Jeg er ikke kommet til Aarhus for at dirigere mere. Det kan jeg gøre i Berlin og alle andre steder. Når
jeg er i Aarhus i stedet for i Berlin eller New York, så er det fordi jeg er
kommet for at skabe noget. Sammen
med musikerne”.
Sæsonprogrammet på
papir med meget godt læsestof ligger klar. Det vil også blive omdelt med
Jyllands-Posten og JPAarhus. Det vil om kort tid kunne læses bag Aarhus
Symfoniorkesters annonce her på siden. Salget af partoutkort og abonnementserier begynder mandag den 256. april. Løssalg af billetter den 9. maj.
Foto af Marc Soustrot.