af John Christiansen - d. 23. april 2016
Odense har i nogle dage lignet en festspilby – Wagners ”Ringen” opføres både i Odense og i Esbjerg – Odense-kapelmesteren havde succes også i Aarhus - Overraskende blev der fundet to vindere af Carl Nielsen Konkurrencen
Dagens citat: ”Jeg har arbejdet med opera de sidste 35
år et utal af steder. I alle operahuse er orkestret, koret og sangerne – det vil
sige de kunstnerisk ansatte – selve kernen i huset. Her (Den Kgl. Opera) får man dog det indtryk, at ledelsen tror,
at vi laver soundtracks til balletterne og operaerne. Orkestret bør være
centrum for hele husets arbejde, men her bliver man givet det indtryk, at
orkestret ikke skal føle sig for vigtige…. Jeg oplever, at der ikke er fokus på musikken.
Det stabile element, som giver huset en særlig feeling og potentiale, er
orkestret. I er meget heldige, at I har et så vidunderligt orkester. Alle mine
kolleger vil gerne komme tilbage af netop den grund”. Uddrag af et stort interview i Politiken 13.
april med den 57-årige Michael Boder, som har sagt op som chefdirigent på Den Kgl. Opera fra
denne sæsons udgang.
Vi springer til provinsen. Hvad har man ikke kunnet opleve i
Odense i løbet af disse dage? Den fynske Opera har haft succes med en ny stor
og barsk dansk opera. Læs omstående anmeldelse af denne bemærkelsesværdige
satsning af ”Lysistrate - Alt er sprængt
i stykker” (Se artiklen ”Gribende barsk dansk opera”).
Odense Symfoniorkester, vort lokalt bedst støttede landsdelsorkester,
har koncertopført Wagners ”Valkyrien” som en lovende generalprøve på den
sceniske opførelse af den komplette ”Nibelungens Ring”, som følger senere i Odenses
kommende Odeon, et stort teater- og musikhus,
som er under bygning. Ikke alene i Odense tager man (for første gang) fat på en
samlet scenisk opførelse af ”Nibelungens ring”. I Esbjerg begynder man et nyt
livtag med Wagners kæmpeværk ført an af de samme folk, som gjorde første omgang
til så stor og overraskende en succes.
Opmuntrende lytning
Musikalsk var det opmuntrende at lytte med på DRs netradio,
hvor man de første par dage efter udsendelserne kan indhente mange store klassiske
musikbegivenheder. Jeg fik det desværre kun gjort med ”Valkyrien” i uddrag, men
jeg fik meget positivt med, da Odense Symfoniorkester spillede Wagner, som var det
velkendt stof. Chefdirigent Alexander Vedernikov, hvis ide og projekt det er,
dirigerede smidigt overbevisende baseret på en gennemanalyseret Wagner-tolkning
med megen lyrisk skønhed, men også med meningsfuld patos og drama, hvor det
hørte sig til. Den blandede sangerstab virkede ikke som et sammenløbet hold,
men som et samlet erfarent Wagner-hold med erfaring i det store musikdrama,
hvilket naturligvis også var til stede blot indhentet forskellige steder. Opførelsen
var næsten til en cd-udgivelse.
Næste gang holdet synger ”Valkyrien” i Odense, sker det på
en rigtig dramatisk scene. I mellemtiden vil Odenses overbevisende Hunding,
Andreas Hörl, nu til sommer have sunget sin første Hunding i Bayreuth. Dette
nævnt som et eksempel på Odenses fornemme sangerniveau. I førsteakten her sang
han sammen med det store lithauerske tenortalent Kristian Benedikt og den fine
finske Sieglinde, Miina-Liisa Värelä. Oliver Zwang var en god Wotan også med
lyriske kvaliteter, og Jennifer Wilson sang Brünnhilde. Der var flere danske
valkyrier, Britt-Tone Müllertz, Anne Margrethe Dahl, Kristine Becker Lund og
Andrea Pellegrini. Det kan også blive festligt bag scenen.
Ny stor omgang i
Esbjerg
Den Ny Opera i Esbjerg satser for anden gang på at opføre
Wagners ”Nibelungens ring” komplet. Sidst blev det en både overraskende og
velfortjent succes. Denvar overraskende taget i betragtning, at man ikke umiddelbart kan kalde "lille" Esbjerg en Wagner-by parat til hele ”Ringen” – igen. Det er et langtidsprojekt
med ”Valkyrien” i 2017, ”Rhinguldet” i 2019,
”Siegfried i 2021, ”Götterdämmerung/Ragnarok” i 2023 og den samlede
Ring-cyklus i 2024. Der skal også være plads og penge til andre operaopførelser
ind imellem.
Men de medvirkende er klar. Det udvidede Sønderjyllands Symfoniorkester
tager turen over Jylland, og operachef Lars Ole Mathiasen dirigerer
naturligvis. Kasper Wilton tager igen fat på ”Ringen”, som han gjorde så godt.
Ingen siger, at det bliver den samme næste gang. Den stensikre amerikanske baryton
James Johnson, som er blevet så populær herhjemme, synger Wotan. Den svenske
sopran Annalena Persson, som var en pragtfuld Sieglinde sidst, synger denne
gang det endnu større parti som Brünnhilde. Cornelia Beskow og Magnus Vigilius
synger ”Wölsungeparret Soegmund og Sieglinde i ”Valkyrien”, Randi Stene synger
Fricka i samme opera, og her bliver bassen Jesper Brun-Jensen Hunding. Så er
det bare med at leve længe nok. For Den Ny Opera gælder det også om at få et
godt og udbredt pr-arbejde sat i gang.
Aarhus skal i 2017 være europæisk kulturhovedstad. Man kan
mindes, da byen lagde ud med den første store ”Ring”-opførelse i nyere tid
herhjemme, og Aarhus blev internationalt kendt som Wagner-by. Det er historie. Aarhus
vil denne gang ikke deltage i Wagner-konkurrence med Odense og Esbjerg, men
Aarhus Symfoniorkester har netop præsenteret et både spændende og originalt
koncertprogram for næste sæaon godt og vel. Læs mere i omstående artikel, som forsøger at besvare spørgsmålet ”Hvordan
så meget og så flot?”.
Anmeldelse: Odenses chefdirigent
i Aarhus
Samme aften, som Palle Kjeldgaard i Aarhus havde præsenteret
sit sæsonprogram om formiddagen, dirigerede Odense-kollegernes russiske chefdirigent
Alexander Vedernikov Århus Symfoniorkester, og igen var det en succes. Det på
trods af aftenens fire værkers forskellighed. De var nærmest hentet fra fire
forskellige steder i musiklitteraturen, og alligevel blev det fire vindere. Dog
vil jeg gerne have lov at anføre, at det havde været helt perfekt, i Debussys "Valses nobles et sentimentales" hvis 10
procent russisk tilspidsning i klangen var blevet udskiftet med tilsvarende procent
fransk elegance. Så fulgte Haydns trompetkoncert, musikhistoriens første store moderne
for instrumentet skrevet i 1796 med smidige toneløb for en trompet med klapper
og huller efter forbilledet fra træblæserinstrumenter. Den ungarske Gábor
Tarkövi spillede med en stor flot tone og glødende ekvilibrisme på sin
ventiltrompet. Det var en fest. Så kunne man i tilgift spekulere over, om
Mozart, før han gik i seng med sin ”Eine kleine Nachtmusik”, havde hørt Haydns
koncert, eller om han netop ikke
havde?
Efter pausen kom der mere blæserfest. Aarhus
Symfoniorkesters tidligere basunist Jesper Busk Sørensen, som nu er fast i
Berliner Philharmoniker, var en tur tilbage for sammen med Tarkövis at spille,
hvis det ord da slår til i Ole Schmidts ”Pièce concertante”. Der sker ikke så
lidt af forskelligt, både dystert og lyst, endda noget humoristisk, som Ole
Schmidt vel altid havde vanskeligt ved at holde tilbage. Og det var ikke til at
stå for, som de to store blæsere foldede sig ud i en festlig virtuos dialog.
Salen kogte. Og derefter skiftede klangbilledet igen til Saint-Saëns’ såkaldte
”Orgelsymfoni” i en varm og klangsmuk udførelse, hvor orglet voksede frem i
orkestret mindre som solistinstrument, mere som afgørende obligat instrument. Man
forstod, hvorfor netop denne ene symfoni blev
så populær.
Symfoniorkestrene i Odense og Aarhus har det godt under to
så fremragende chefdirigenter som Alexander Vedernikov og Marc Soustrot. Begge
tager sig også af udviklingen af deres orkestre i hverdagen. Som optakt til
koncerten overrakte formanden for Aarhus Symfoniorkesters Venneforening, Tove
Christensen, Gustav Albeck Prisen til violinisten Birgitte Bærentzen Pihl, der
sidder forrest blandt anden violinisterne. Et populært valg.
Ekstra vindere i Carl
Nielsen konkurrencen
Alt imens nåede man frem til finalen i Carl Nielsen
violinkonkurrencen i Odense. Konkurrencen er blevet så anerkendt
internationalt, at det er topmusikere, som deltager. Sidste danske deltager
måtte således udgå efter anden runde på trods af høj kvalitet. I Odense har det
som altid vel været en fest at hygge om de internationale deltagere, men DR har
også fulgt med og blandt andet med videooptagelser på DR-nettet af konkurrencen
holdt det ganske land i musikalsk ånde.
Kvaliteten var så høj, at dommerpanelet med vor egen
violinmester Nicolai Znaider som formand følte sig foranlediget til for egen
regning at uddele en fjerdepris, som den endda delte mellem tre oversøiske
piger, som var gledet ud efter semifinalen og for længst var rejst fra Odense.
Det var Soo-Hyun Park også, så hendes
pris for bedste udførelse af det obligate nye værk komponeret af Jesper Koch
måtte også eftersendes.
Endnu mere overraskende var det, at juryen ikke kunne finde frem
til en éntydig vinder, men delte førsteprisen på 12.000 euro og andenprisen på 10.000 euro ligeligt
mellem de to kvindelige finaledeltagere Ji Yoon Lee fra Sydkorea og Liga
Petrova fra Bulgarien, begge midt i tyverne, mens den musikalsk livlige sydkoreaner
Luke Hsu, som før har vundet førstepriser, denne gang fik tredjeprisen. Ji Yoon Lee modtog ekstra såvel orkestermusikernes
pris som børneprisen. Den sidste blev valgt af børn, som er elever af musikere
i orkestret. Et spørgsmål bliver stående. Førsteprisen var foruden pengene en
pladeindspilning for Orchid Classics, men hvad nu, da der er to førsteprisvindere?
En duet-cd?
Foto: Odense Symfoniorkesters
russiske chefdirigent Alexander Vedernikov siger: ”Hvor skal man ellers
opføre ”Ringen” end i Odins by”. Han dirigerer "Siegfried" som koncertopførelse 9. september i Carl Nielsen Salen og "Ragnarok"" den 20. maj 2017. Data for sceneopførelserne foreligger ikke endnu.