Kun begyndelsen var fransk, da Aarhus Symfoniorkester og dets franske chefdirigent Marc Soustrot spillede et program, som gik lige ind hos publikum og vil gøre det igen her fredag aften. Ravels hyldest-suite til den franske 1700-tals komponist Francois Couperin var også koncertens eneste værk, som ikke var decideret sprudlende. ”Tombeau” betyder gravmæle, og det var i baroktiden mere almindeligt at hylde en kunstner med en ”tombeau”. Ravel deltog i Første Verdenskrig som chauffør, og han mindedes med sin suite på seks satser for klaver, hvoraf de fire blev instrumenteret til orkestersuiten sine faldne soldaterkammerater. Det er elegant, stilig, alvorsfuld musik, og sådan blev den spillet. Det var det indledende bevis på, hvad Aarhus Symfoniorkester kan yde i dag netop i fornemt samspil.  

Marc Soustrot har hurtigt opdaget, at Mozarts Sinfonia concertante for fire blæsere (KV 297b for dem, som vil finde frem til det forståeligt nok meget populære værk) er oplagt at spille med nogle af orkestrets egne blæsere. Mathias Kjøller på klarinet, Oliver Nordahl på obo, Fleming Aksnes på horn og Eric Beselin på fagot boltrede sig i det musikalske samspil, en dejligt skiftende debat, som man kunne forestille sig den omkring et kortspil-bord med fire spillere, som kendte de andres raffinerede kunnen til bunds. Samspil og modspil på én gang. Herligt og forståeligt, at jubelen var stor med publikums hyldest mundende ud i en ”Aarhus-trompet”. Kaldes dette taktfaste accelerando-bifald stadig sådan?  

Så tog Soustrot fat med Mendelssohns fjerde symfoni kaldet ”Den italienske”. Det er fantastisk med den præcision også i klangspillet, med den energi, som også fylder salen med publikum, og ikke mindst med den fælles musikerglæde, som her sprudlede. Marc Soustrot så med rette både glad og stolt ud efter slutsatsens dansende saltarello. Han og orkestret havde gjort en gammel ”war horse” ny og frisk.

Koncerten gentages fredag den 23. september kl.19.30 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus.     

Oboisten Oliver Nordahl foran Aros' Regnbuen - symbolsk for hans og Aarhus-kollegernes Mozart.spil. Foto: Nicolaj Lund