af John Christiansen - d. 27. november 2016
Politisk bevidst verdensviolinist besøger Aalborg – Vedernikov også chef for Det kgl. Kapel – Hamburgs Elbphilharmonie har sæsonen udsolgt før åbningen – Musikkens gourmet og gourmand Daniel Barenboim i New York og Aarhus
Der sker meget i Musikkens Hus i Aalborg. Torsdag den 8.
december får Aalborg Symfoniorkester besøg af et verdensberømt ægtepar, som det
er en rejse til Nordjylland at høre. Det er den georgiske violinist Lisa
Batiashvili, som for mig er en af tidens både mest original værd e og
vidunderlige musikere. Hendes mand er den fornemme franske oboist og dirigent
Francois Leleux, som man i Aalborg vil kunne opleve i denne dobbeltrolle.
Batiashvili spiller Tjaikovskijs violinkoncert. Han spiller
sin egen obokoncert. Desuden dirigerer han Brahms’ ”Variationer over et tema af
Haydn”, som i virkeligheden næppe var af Haydn, og Brahms’ ”Akademisk
festouverture” med den i hele Europa benyttede studentersang ”Gaudeamus igitur”
(Lad os være glade, som de unge vi er) som kulmination.
Batiashvili begyndte at spille violin som to-årig. Hendes
far, der var violinist, gav hende en violin af normal størrelse at spille på,
men den havde kun én streng. Da hun fyldte fire år, havde den fået fire
strenge. I Thilisi i Georgien gik hun i en særlig skole for specielt begavede,
men hun erindrer sin barndom som en munter og rig tid. Men i 1991, da hun var 11
år flygtede familien på ret dramatisk vis via Finland, så vidt jeg husker, fra
borgerkrigen i Georginen. ”Familiemedlemmer bekæmpede hinanden”, har hunfortalt
New York Times. Lisa Batiashvili har siden boet i Tyskland.
I 2014 var Batiashvili solist med Rotterdams filharmoniske
orkester og dets chefdirigent dengang, russeren Valerij Gergiev. Hun tog
koncerten, fordi musikerne var inderligt imod Gergievs politiske tilhørsforhold
til Vladimir Putin. Gergiev havde åbent udtalt sin billigelse af Ruslands indtrængen
i hendes eget land Georgien i 2008 og senere på Krim. Som ekstranummer, mens
Gergiev stod ude i siden på scenen, spillede hun en komposition, som hun havde
bestilt af en komponist i Georgien, Igor Loboda, med titlen ”Requiem for Ukraine”. Forinden fortalte
hun ret bevæget publikum om baggrunden for stykket. Ved den traditionelle
sammenkomst efter koncerten inviterede Gergiev hende til at give koncert med
sit Marinskij orkester i Skt. Petersborg, men hun ville ikke svare i musikernes
nærvær. Gergiev fik et par dage senere besked fra hendes agent, at Batiashvili
havde besluttet aldrig mere at ville spille i Rusland.
Denne historie blev bragt af New York Times efter en samtale
med hende i januar i år. Her spørger Batiashvili: ”Hvorfor er Mr.Gergiev så vigtig en person i musikverdenen?”. Hun
svarer selv: ”Fordi de vestlige lande
støtter ham. Og det ry bliver udnyttet af Mr.Putin”.
Deutsche Grammophon har for nylig udsendt en cd med Lisa
Batiashvili, hvor hun med Daniel Barenboim og Berlins Staatskapelle spiller Tjaikovskijs
og Sibelius’ violinkoncerter.
Vedernikof
chefdirigent i København.
Odense Symfoniorkesters chefdirigent fra 2009, russeren
Alexander Vedernikof, bliver nu også chefdirigent for Det Kgl. Kapel.
Udnævnelsen har været ventet et stykke tid. Det er en usædvanlig udvikling for
en dirigent, som fra 2001 til 2009 var chefdirigent for Ruslands næstmest
betydende opera, Bolsjoj i Moskva, og som allerede fra 1988 havde betydelige
poster i sit hjemland. Vedernikov var ikke glad for arbejdsmiljøet på Den store
Opera i Moskva og sagde op. Han er faldet vældigt godt til i Vesteuropa og ikke
mindst i Danmark.
Vedernikof dirigerede fredag aften et koncert med Det
kongelige Kapel, og bag sig har han to store og succesfulde produktioner på Den
kgl. Opera, Sjostakovitjs ”Lady Macbeth fra Mtsensk” eller ”Katarina Ismailova”
og Wagners ”Lohengrin”. Foreløbig aftalt er en nyopsætning af en opera og en
koncert i næste sæson og derpå i de to følgende sæsoner 2018-19 og 2019-20 to
operaer og to koncerter i hver. Det er godt nyt for Den kgl. Opera. Vedernikof fortsætter sin store plan med at
opføre Wagners ”Ringen” i Odeon, det kommende kultur- og kongreshus i Odense,
som åbner i marts 2017.
Elbphilharmoniens første
sæson nær udsolgt
Nogenlunde samtidig med Odenses Odeon åbner endelig den
store Elbphilharmonie i Hamburgs havn. Tidsplanerne for bygningen af den nok
mest imponerende koncertsal i verdenen er overskredet gang på gang. Den
endelige pris er blevet flere gange så høj som planlagt, men nu sker det. Billetsalget
er åbent, og der er næsten udsolgt til den første forårssæson. Man kan finde
enkelte billetter til enkelte koncerter, men det er ikke til de største af
slagsen.
Man kan også finde billetter til kæmpe overpriser på nettet.
I toppen er en koncert med den populære kinesiske pianist Lang Lang. Her
annoncerede en sælger i denne uge to billetter på første række til omgående
salg for 9.980 euro, altså omkring 75.000 kr. Men så blev billetterne også
tilsendt gratis! Om han fik dem solgt til den pris, vies ikke. Der er også
billigere billetter at finde på nettet, hvilket ikke er det samme som billige
billetter. Men til foråret kommer en ny sæson til salg, og så gælder det igen
om at være hurtig. Elbphilharmonie selv advarer mod faren ved at købe billetter
privat, og nogle vil sikkert også brænde sig.
Wagner-festspillene havde også nogle sæsoner, da sortbørs
handelen med billetter var voldsom. Festspilchefen Wolfgang Wagner kæmpede
voldsomt imod, og det var mit indtryk, at han fik lukket denne handel. Et stort
hotel i Bayreuth reklamerede med hotelophold og billetter til festspillene til
en voldsom overpris. Wolfgang Wagner købte et hotelophold og en billet til en
forestilling, som han selv havde sat i scene. Den både velkendte og hyggelige
Wagner dukkede så selv op for at hente sin købte billet, og han var ikke i godt
lune. Bag ham troppede en stor samling indkaldte pressefolk op.
Musikkens gourmet og
gourmand
Den her allerede nævnte Daniel Barenboim er nok den mest
omtalte klassiske musiker – måske efter sopranen Anna Netrebko. Han er ukuelig
flittig. Hvis han som musiker skal beskrives med et anden kulinarisk sprogbrug,
kan vi vel kalde ham både gourmet og gourmant. Hans virke har været alsidigt. I
1999 var han med til at skabe orkestret West-East Divan Orchestra sammensat af
unge musikere fra lande meget på tværs i Mellemøsten. Dette på flere måder enestående
orkester spiller i Musikhuset Aarhus tirsdag den 25. april. Barenboim dirigerer
her Mozarts g-mol symfoni, nummer 40, og Richard Strauss’ store tonedigt ”Don
Quixote”.
Barenboims er også chef for Staatskapelle Berlin, som også
er Berlins Statsoperas orkester. Fra den 19. til 29. januar tager han det med
til New York. De 120 musikere spiller samtlige Bruckners ni symfonier på en
koncertrække i Carnegie Hall. En sådan samlet opførelse på kun 11 dage er den
første i Nordamerika nogensinde. Samtidig er Barenboim selv solist i Mozarts
klaverkoncerter 20, 22. 23. 24, 26, 27. Ja, hvorfor mon han springer over netop
nummer 25? På programmet står også to sinfonia concertanter. Forener et sådant
gigantisk program ikke en supermusikalsk gourmet og en ditto gourmand?
Hvad gør de hjemme på Berlins Statsopera imens. De spiller
Purcells ”King Arthur” med et barokorkester og holder et par dage fri.
To gange i denne artikel kan et kapitel afsluttes med en nyhed
om pladeindspilninger med Barenboim og hans Staatskapelle Berlin. Til januar
udsender Deutsche Grammophon alle Anton Bruckners ni symfonier i friske
optagelser med Barenboim, lige til at pakke op til New York-turen. Og her skal
det med, at Staatskapelles og Barenboims nytårskoncerter netop har den Aalborg-aktuelle
Lisa Battiashvili som hovedsolist.
Foto: Lisa Batiiashvili.