af John Christiansen - d. 23. januar 2017
En spændende række af de allerede planlagte klassiske musikbegivenheder i Musikhuset i kulturhovedstad Aarhus – og lidt om Barenboims grænseoverskridende orkesterarbejde
Udnævnelsen til
europæisk kulturhovedstad 2017 forpligter naturligvis Aarhus. Selvom
klassisk musik og opera ikke har været i forgrunden under byens planlægning af
festlighederne set i forhold til den høje kvalitet, som Aarhus Symfoniorkester
og Den jyske Opera har, foreligger der allerede nu et stort og lovende program.
Der kommer mere, men her er en række datoer, som kan være værd at rejse
efter.
Det skal understreges, at der er tale om et udvalg, for
eksempel er ikke alle Aarhus Symfoniorkesters koncerter med i denne oversigt.
Men der skulle være rigeligt til at skærpe interessen. Alt her foregår i Musikhuset
Aarhus, enten i den store sal, hvor man spiller opera og danser ballet, eller i
Symfonisk Sal, hvor koncerter nyder godt af den fornemme akustik, som i sig
selv er et besøg værd. Også Lille sal og for en enkelt balletforestilling
Rytmisk Sal er inddraget.
Det skal være lidt mere end blot en oversigt med
kommentarer, og jeg har slået ned på et ganske specielt gæstespil den 25. april.
Da den jødiske dirigent og pianist Daniel Barenboim og den palæstinensisk-amerikanske
litteraturvidenskabsmand Edward Said i 1999 i Weimar grundlagde West-East
Divan-orkestret, havde de en kulturpolitisk utopi i tankerne, et sammenspil og et
samvirke af unge israelske og arabiske musikere i fælles genhør og respekt.
Altså et aktivt skabende fællesskab i det nære Østen, som havde været før, men som
var gået tabt.
Siden har rundt regnet 800 unge musikere deltaget i
koncerter over hele verden. Mange af de unge er nu ansatte i symfoniorkestre
verden over inklusive i deres egne lande, som foruden Israel og Palæstina
tæller Jordan, Libanon, Syrien, Egypten, Irak og Iran. Det nye i dette
kæmpemæssige projekt er åbningen i disse dage af Barenboim-Said Akademie i
Berlin, hvor Barenboim er kunstnerisk chef for Staatsoper Unter den Linden. .
Akademiet arbejder efter de samme ideer som orkestret:
Gensidig respekt efter den kammertone, som undervisningen angiver. Arbejdet
skal være et forbillede for de væsensforskellige lande, hvorfra de unge
musikere kommer, Tyskland inklusive. Akademiet er et privat musikkonservatorium
godkendt af den tyske stat. Eksamen herfra stilles på lige fod med dem fra de store
tyske musikkonservatorier eller Musikhochschulen.
Orkestret har både idémæssigt og kunstnerisk været en succes.
Der er skabt erfaringer, forståelse og venner over ellers tilsyneladende
uoverstigelige grænser. Og det internationale orkester er blevet hyldet i
verdens fornemste koncertsale for sit høje niveau og inspirerende orkesterspil.
Det er på mere end én måde et stort symfoniorkester, som kommer med Mozart og
Richard Strauss i Symfonisk Sal den 25. april.
Udvalgte
musikoplevelser
4. og 8. februar kl. 19.30 og 5. februar kl. 15.00: ”Intet”. Den jyske Opera præsenterer en opera
for og med unge. Den er baseret på Janne Tellers prisbelønnede roman om en
drengs mislykkede forsøg på at finde mening i selve eksistensen. En opera for
familier med unge fra 12 år. Musik af David Bruce. Uropført i Glyndebourne
februar 2016 med meget positive anmeldelser i London-aviserne. Opføres på dansk
med Aarhus Symfoniorkester og 75 unge talenter fra Den jyske Operas TalentU og
Det jyske Musikkonservatorium.
23. og 24. februar kl. 19.30: Tre store komponister. Marc Soustrot dirigerer det med internationale musikere udvidede Aarhus
Symfoniorkester i Stravinskijs inciterende ”Le sacre du printemps” (Forårsofferet)
fra 1913, en suite fra Richard Strauss’ charmerende wieneropera
”Rosenkavaleren” fra 1911 og Debussys ”Nuages”og ”Fêtes” fra ”Nocturnes” ( ”Skyer” og ”Fester”
fra ”Nattestemninger”) fra 1899.
26. februar kl. 19.30:
Kammermusik af Robert Schumann og Niels W.
Gade spillet af Ensemble MidtVest. Arrangør Aarhus Musikforening
2.marts klokken 19.30: Andreas Brantelid solist med Aarhus
Symfoniorkester og Marc Soustrot i Dutilleux’ cellokoncert. Desuden Dvoraks
”Fra den nye verden”.
9. marts kl. 19.30: Den
jyske Opera fejrer sin 70 års fødselsdag med en landsturné og denne aften altså
i Århus. En lang række nordiske sangsolister præsenterer et program med
minder fra de 70 år. Det er en koncert, men sangerne holder sig næppe i ro og udfolder
sig også scenisk. Aalborg Symfoniorkester er med.
5. april kl. 19.30:
Daniel Barenboim og West-East Divan Orchestra: Mozarts g-mol symfoni nr. 40 og
Richard Strauss’ symfoniske digt Don
Quixote. Læse mere ovenfor.
15. marts kl. 20.00:
Balletten ”Svanesøen” med Tjaikovskijs musik i en opførelse med Den russiske
Nationalballet fra Moskva.
16. og 17. marts: Niels
W. Gades 200 år med Aarhus Symfoniorkester. Gades store ottende symfoni,
Frühlings-Fatasie for klaver og orkester med Amalie Malling som solist,
”Elverskud” med Elsebeth Dreisig, Ulla Kudsk Jensen, Niel Jørgen Riis, Lars Møller
og Cæcilakoret. Og Michael Schønwandt på
dirigentpodiet. Er Gade Danmarks
mest spillede komponist i udlandet? Antagelig har Carl Nielsen ikke indhentet
ham endnu. Gade var et stort internationalt navn midt i 1850’erne.
18. marts kl. 19.30: Finalekoncerten
i den 4. Aarhus internationale klaverkonkurrence. Michael Schønwandt dirigerer
Aarhus Symfoniorkester.
29. marts kl. 19.30: Den
kongelige Opera gæstespiller med Mozarts ”Figaros bryllup”. Elisa Kragerup
har sat en usædvanlig, meget munter og dramatisk forestilling i scene, som har delt
vandene.
6. april kl. 19.30:
Første koncert af tre. Rethink the Creation. Haydns Skabelsen med drengekor fra
Herning og Cambridge. Aarhus Symfoniorkester dirigeret Andrew Nethsingha. Det
oprindeligt tyske oratorium synges på engelsk. Tre uger senere synges Haydns ”Skabelsen”
i samarbejde med region Østjylland i en nyfortolkning af Christian Baltzer. Kor
og arier er bibeholdt, men recitativerne vil blive med rappere, ordekvilibristen
Per Vers og et rytmisk band. Den tredje koncert i projektet bliver uropførelsen
i efteråret af et evolutionsoratorium om livets begyndelse og udvikling skrevet
af Niels Marthinsen til Aarhus Symfoniorkester.
25. april kl. 19.30: Daniel Barenboim og West-East Divan Orchestra: Mozarts g-mol symfoni nr. 40 og Richard Strauss’ symfoniske digt Don Quixote. Læs mere ovenfor.
27. og 28. april kl. 20.00, 29. april kl. 15: Pariseroperaens balletkorps opfører sammen
med Company Wayne McGregor den moderne ballet ”Tree of Codes”. Det er en gentænkning
af amerikaneren Jonathan Safran Foers bog. Scenografien er endda af Olafur
Eliasson, mens musikken er komponeret af Jamie XX. Balletten er opført i
Manchester, Paris og New York, og nu er det kulturhovedstad Aarhus’ tur.
30. og 31 marts kl. 19.30: Symfoniorkestrets
koncert dirigeret af Marc Soustrot med musik af tre venner fra Leipzig,
Mendelssohn, 200-års jubilaren Niels W. Gade og Schumann.
4. og 5. maj kl. 19.30: Benjamin
Brittens War Requiem. Et af årets store musikbegivenheder. Jaroslav Kyzlink
dirigerer byens symfoniorkester, flere kor og solisterne Inger Dam-Jensen, David
Danholt og Palle Knudsen. Skrevet til
genåbningen af katedralen i Coventry i 1962. Kirken i industribyen var blevet
nedbombet af tyskerne i november 1940.
9. maj kl. 19.00 !: Sea Baltic
Philharmonic og dirigenten Kristjan fra den legendariske musikerfamilie Järvi.
Det bliver en større oplevelse, end man nok tror, for dette orkester, som er
sammensat af fine unge musikere fra de nordiske og ikke mindst de baltiske lande
er værd at høre i musik af Händel og Philip Glass.
17., 18., 19. og 21. juni, alle aftener klokken 19.30: Gradus International Piano Festival i Lille
sal: Åbningskoncerten er med talenter i alderen 10-21 år fra Rusland, Polen,
Georgien, England, Rumænien og Danmark. Den 18. juni spiller pristageren fra den
internationale Chopin-priskonkurrence Kevin Kenner netop Chopin. Den 19.bliver
det den danske pianist Emil Gryesten Jensens tur. Han har bl.a. indspillet en
fremragende cd på Danacord med musik af Liszt og Wagner (se anmeldelsen af den
i den omstående artikel, Ferietid er også pladetid, 19. juli 2016). På
afslutningskoncerten den 21. spiller så den finske pianist Eoro Heininen musik
af Mozart, Haydn og Schubert.
16., 18., 22. august kl. 19.30 og 20. august kl. 15.00: ”Brødre”, en uropførelse af islændingen
Daniel Bjarnasons ”intense opera om krig, broderskab og kærlighed”, som den
annonceres. Den jyske Operas traditionelle store sommeropera er samtidig
del af kulturhovedstadens Susanne Bier-trilogi, en opera, en ballet og en
musical nytænkt over tre af hendes film. Et trekantdrama om to brødre og den
enes kone, hvis forhold ændres totalt, da den ene vender hjem fra krigen og et
traumatisk fangenskab i Afghanistan. Kasper Holten får sin første
instruktøropgave efter hjemkomsten fra London, hvor han har været operachef på Royal
Opera House. Holten siger:
”Det er en af de bedste librettoer jeg har læst
lang tid. Og så har Bjarnason lavet noget meget ambitiøst og fortællende musik.
Der er på mange måder fantastiske forudsætninger for, at operaen bliver både rørende
og relevant… En mand kommer hjem fra en krig og skal tilpasse sig livet med
alle de problemer, som kommer i kølvandet... Vi løfter historien op, og gør den
universal. Næsten som et græsk drama gør vi den til et ekko af alle krige, der
har været gennem tiden”.
23.- 30 september kl. 20 samt den 30 kl. 15: ”Efter brylluppet”, musical med musik af Joakim
Pedersen og nye sange af Tim Christensen, Mads Langer, Erann DD med flere.
Instruktør Peter Langdal. Et drama om blodets og kærlighedens bånd efter
Susanne Bier.
8., 9. og 10. november kl. 19.30 i Rytmisk sal. Balletten ”Elsker dig for evigt”, del af
Bier trilogien. Koreografen Marie Brolin-Tani og Black Box Dance. Sangskriveren
Pernille Rosendahl synger fra sit første soloalbum ”Dark Bird”.
29. december kl. 19.30, 30. december kl. 13 og 17: Balletten ”Nøddeknækkeren med Den kongelige
Ballet, iscenesat af Nikolaj Hübbe.
Artiklen vil blive stående. Der vil blive indsat
flere begivenheder, når de indløber. For eksempel spiller Den jyske Opera Donizettis
”Kærlighedsdrikken”, men datoerne foreligger ikke endnu. God fornøjelse.
Billede: Daniel Barenboim