Den mørke amerikanske alt-sangerínde Marian Anderson gav den 9. april 1939 en koncert på Lincoln Memorial i Washington. Det var ifølge speakerens introduktion den første store friliftskoncert i byen. Så langt øjet rakte stod folk tæt. Det var det samme sted, det samme billede, da Donald Trump forleden blev udnævnt til amerikansk præsident og ti år før ham Obama. Trump hævder nu ”alternativt”, at der var flest publikummer til hans indsættelse. Til Marian Andersson koncert denne påskesøndag 1939 var der 75.000 mennesker, og det ser på billedet i pladehæftet ikke ud til, at der kunne være en eneste mere ned ad boulevarden fra Lincoln Memorial. Men officielt var der flere hundrede tusinde flere til Tromps, og til Obamas indsættelse otte år tidligere endda 1,4 millioner tilskuere flere.

Alligevel er det mest imponerende tal dog Marian Anderssons 75.000 tilhørere. Hendes koncert blev transmitteret og udsendt af NBC. Den er på flere måde aktuel i dag, da Danacord har taget den hjem på en cd, som også rummer den koncert, som hun gav i Falkoner Centret i København den 27. oktober 1961. Da var hun blevet 64 år. Det er første gang de to koncerter udgives.

Historie på flere måder

Det er historie på flere måder. USA's sorte indbyggere havde jo langt fra de samme rettigheder som de hvide. Kort tid efter den korte koncert i 1939, som nu kan genhøres på cd, blev det forbudt Marian Anderson at synge I New York. Anden Verdenskrig ændrede en del til det bedre i de amerikanske raceforhold, men det var først i 1955, at Marian Anderson ”fik lov” at synge på USAs fornemste operascene, Metropolitan Operaen i New York. Det var som Ulrica i Verdis ”Maskeballet”.

 Omkring 18 siders tekst i pladehæftet på engelsk fortæller om Marian Andersons koncert på trappen foran Lincoln Memorial og ikke mindst den vanskelige vej til den. Den grundige artikel er identisk med kapitel ti i bogen ”The Last Impresario: The Life, Times and Legacy of Sol Hurok”. Han var USA's mest berømte impresario, som foruden Marian Anderson bl.a. ”bestyrede” den berømte bas Feodor Sjaljapin, klavervirtuoserne Van Cliburn, Emil Gilels, Sviatoslav Richter og Arturo Benedetti Michelangeli, cellisten Mstislav Rostropovitj og dennes hustru sopranen Galina Visnjevskaja. Han fik også store russiske ballet- og opera-ensember til USA for første gang, hvilket naturligvis førte til beskyldninger om, at han var kommunist.

En kunstners kamp

Marian Andersson blev præsenteret for Hurok i 1935, og hun forblev hans kunstner resten af sit liv. Han var ikke decideret vidende om musik, men han havde hjertet på rette plads, sagde hun, da hun talte ved hans begravelse i 1974. Det er utroligt nu at læse, hvad Marian Anderson måtte kapere som en sort sangerinde. Selv da hun var anerkendt som en stor kunstner, blev hun som sort bortvist fra de restauranter, hvortil tilhørerne gik efter hendes koncerter. Og på vej gennem USA fra den ene store koncert til den anden blev hun i togene nægtet adgang til spisevognen.

Men hun var stærk og klarede mange ydmygelser. De kom, selv efter at amerikanernes store idol, den italienskfødte dirigent Arturo Toscanini havde sagt om hende, at en så enestående stemme ikke havde været i USA i et århundrede. Og efter at præsidentfruen Eleanor Roosevelt modigt og offentligt havde kæmpet sammen med Sol Huron for at få Marian Andersons koncert foran Lincoln Memorial gennemført.

Koncerten i København

På cd’en har koncerten i Washington størst historisk interesse, mens koncerten i København giver et bredere indtryk af hendes sangkunst. Det var fire år før hendes afsked, og man hører usikkerhed, men ikke af den værste slags, for   John H. Haley, som har stået for udgivelsen, har interessant nok korrigeret lidt på enkelte toner, som på dette sene tidspunkt ikke altid ramte tonehøjden helt præcist. Det er altså en teknisk lidt ”forbedret” sangpræstation, vi får. Men kun lidt. I Washington var der ingen usikre toner, da Anderson sang om ”America”.  Helt det samme kan ikke siges om den unge amerikanske sangerinde, som var stillet op til nationalmelodien til Trumps indsættelse forleden.

Videre synger Marian Anderson dengang i 1939 en arie fra Donizettis ”La favorita” og Schuberts ”Ave Maria” foruden et par gospels. I København sang hun 18 sange af Brahms, Schubert (bl.a. ”Der Erlkönig”), Sibelius og Kilpinen foruden en arie fra Saint-Saëns ”Samson og Dalila”. Anderson sluttede af med seks spirituals.  Er der mon nogen af jcKlassisks læsere, der var til koncerten i København i 1961?

Man kan få teknisk bedre indspilninger med Marian Anderson, men man får ved at lytte til hende et levende indtryk af, hvordan musik kan være et spørgsmål om liv. Og cd’en er et stykke levende historie. Aktualiteten med Donald Tromps indsættelse på akkurat samme sted, hvor Anderson fik gennemført sin koncert i Washington, giver perspektiver. USA's store operastjernes ydmygelser og hendes store koncert fortæller om et mørkt kapitel i USA's historie. Cd’en med hende kan opfattes som et nødvendigt memorandum med nærmest aktuel virkning nu.

Marian Anderson. Let Freedom ring! Live koncerter 9. april 1939 foran Lincoln Memorial i Washington og      27. oktober 1961 i Falkoner Centret København. JSP Records, JSP683. Dansk import: Danacord.  

MarianAnderson foran Lincoln Memorrial i 1939