af John Christiansen - d. 31. januar 2017
En cd med Marian Andersons koncert 1939 foran Lincoln Memorial i Washington, hvor Donald Trump forleden blev udnævnt til præsident, og hendes koncert i København 1961
Den mørke amerikanske alt-sangerínde Marian Anderson gav den
9. april 1939 en koncert på Lincoln Memorial i Washington. Det var ifølge
speakerens introduktion den første store friliftskoncert i byen. Så langt øjet
rakte stod folk tæt. Det var det samme sted, det samme billede, da Donald Trump
forleden blev udnævnt til amerikansk præsident og ti år før ham Obama. Trump
hævder nu ”alternativt”, at der var flest publikummer til hans indsættelse. Til
Marian Andersson koncert denne påskesøndag 1939 var der 75.000 mennesker, og
det ser på billedet i pladehæftet ikke ud til, at der kunne være en eneste mere
ned ad boulevarden fra Lincoln Memorial. Men officielt var der flere hundrede
tusinde flere til Tromps, og til Obamas indsættelse otte år tidligere endda 1,4
millioner tilskuere flere.
Alligevel er det mest imponerende tal dog Marian Anderssons 75.000
tilhørere. Hendes koncert blev transmitteret og udsendt af NBC. Den er på flere
måde aktuel i dag, da Danacord har taget den hjem på en cd, som også rummer den
koncert, som hun gav i Falkoner Centret i København den 27. oktober 1961. Da
var hun blevet 64 år. Det er første gang de to koncerter udgives.
Historie på flere
måder
Det er historie på flere måder. USA's sorte indbyggere havde
jo langt fra de samme rettigheder som de hvide. Kort tid efter den korte
koncert i 1939, som nu kan genhøres på cd, blev det forbudt Marian Anderson at
synge I New York. Anden Verdenskrig ændrede en del til det bedre i de
amerikanske raceforhold, men det var først i 1955, at Marian Anderson ”fik lov”
at synge på USAs fornemste operascene, Metropolitan Operaen i New York. Det var
som Ulrica i Verdis ”Maskeballet”.
Omkring 18 siders
tekst i pladehæftet på engelsk fortæller om Marian Andersons koncert på trappen
foran Lincoln Memorial og ikke mindst den vanskelige vej til den. Den grundige
artikel er identisk med kapitel ti i bogen ”The Last Impresario: The Life,
Times and Legacy of Sol Hurok”. Han var USA's mest berømte impresario, som
foruden Marian Anderson bl.a. ”bestyrede” den berømte bas Feodor Sjaljapin,
klavervirtuoserne Van Cliburn, Emil Gilels, Sviatoslav Richter og Arturo
Benedetti Michelangeli, cellisten Mstislav Rostropovitj og dennes hustru sopranen
Galina Visnjevskaja. Han fik også store russiske ballet- og opera-ensember til
USA for første gang, hvilket naturligvis førte til beskyldninger om, at han var
kommunist.
En kunstners kamp
Marian Andersson blev præsenteret for Hurok i 1935, og hun
forblev hans kunstner resten af sit liv. Han var ikke decideret vidende om
musik, men han havde hjertet på rette plads, sagde hun, da hun talte ved hans
begravelse i 1974. Det er utroligt nu at læse, hvad Marian Anderson måtte kapere
som en sort sangerinde. Selv da hun var anerkendt som en stor kunstner, blev
hun som sort bortvist fra de restauranter, hvortil tilhørerne gik efter hendes
koncerter. Og på vej gennem USA fra den ene store koncert til den anden blev
hun i togene nægtet adgang til spisevognen.
Men hun var stærk og klarede mange ydmygelser. De kom, selv
efter at amerikanernes store idol, den italienskfødte dirigent Arturo Toscanini
havde sagt om hende, at en så enestående stemme ikke havde været i USA i et
århundrede. Og efter at præsidentfruen Eleanor Roosevelt modigt og offentligt havde
kæmpet sammen med Sol Huron for at få Marian Andersons koncert foran Lincoln
Memorial gennemført.
Koncerten i København
På cd’en har koncerten i Washington størst historisk interesse,
mens koncerten i København giver et bredere indtryk af hendes sangkunst. Det
var fire år før hendes afsked, og man hører usikkerhed, men ikke af den værste slags,
for John H. Haley, som har stået for udgivelsen,
har interessant nok korrigeret lidt på enkelte toner, som på dette sene tidspunkt
ikke altid ramte tonehøjden helt præcist. Det er altså en teknisk lidt ”forbedret”
sangpræstation, vi får. Men kun lidt. I Washington var der ingen usikre toner,
da Anderson sang om ”America”. Helt det
samme kan ikke siges om den unge amerikanske sangerinde, som var stillet op til
nationalmelodien til Trumps indsættelse forleden.
Videre synger Marian Anderson dengang i 1939 en arie fra Donizettis
”La favorita” og Schuberts ”Ave Maria” foruden et par gospels. I København sang
hun 18 sange af Brahms, Schubert (bl.a. ”Der Erlkönig”), Sibelius og Kilpinen
foruden en arie fra Saint-Saëns ”Samson og Dalila”. Anderson sluttede af med seks
spirituals. Er der mon nogen af jcKlassisks
læsere, der var til koncerten i København i 1961?
Man kan få teknisk bedre indspilninger med Marian Anderson,
men man får ved at lytte til hende et levende indtryk af, hvordan musik kan
være et spørgsmål om liv. Og cd’en er et stykke levende historie. Aktualiteten
med Donald Tromps indsættelse på akkurat samme sted, hvor Anderson fik
gennemført sin koncert i Washington, giver perspektiver. USA's store
operastjernes ydmygelser og hendes store koncert fortæller om et mørkt kapitel
i USA's historie. Cd’en med hende kan opfattes som et nødvendigt memorandum med
nærmest aktuel virkning nu.
Marian Anderson. Let Freedom ring! Live koncerter 9. april 1939 foran Lincoln Memorial
i Washington og 27. oktober 1961 i
Falkoner Centret København. JSP Records, JSP683. Dansk import: Danacord.
MarianAnderson foran Lincoln Memorrial i 1939