af John Christiansen - d. 25. april 2017
En pragtfuld koncert med Daniel Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra i Musikhuset Aarhus
Et gæstespil af store musikere er noget særligt selv på
steder, hvor man har en god og spændende hverdag i musiklivet. Men gæstespillet
af West-Eastern Divan Orchestra og dets dirigent og medstifter Daniel Barenboim
i Musikhuset Aarhus havde i sig flere spændende perspektiver end blot det, at
en af musikkens største navne var i byen. Historien om West-Eastern Divan
Ochestra er en sjældent positiv fortælling om et orkester, der har skabt
historie hen over politiske grænser. Orkestrets navn er lånt fra Goethe. Ordet
diwan betyder poesi. West-Eastern står her aktuelt for Mellemøsten. I dag har
orkestret hjemme i Sevilla og rummer også flere spanske medlemmer.
Orkestret består som ide af relativt unge musikere fra
Israel og fra flere stater, der betragtes som Israels fjender. Jøden Daniel
Barenboim, som har både israelsk og palæstinensisk statsborgerskab ved siden af
sit oprindelige argentinske, hvor han er født og voksede op, og tyske, hvor han
siden 1992 er musikchef for Staatsoper Unter den Linden i Berlin, har i Israel
måttet kæmpe for at få lov til at give koncerter på begge sider af Israels
grænser med sit orkester. Barenboim har med sin stædighed og med sit navn og
sin kunnen kunnet gøre så meget, også fordi hans navn og virke har international
vægt.
En rundtur til hovedstæder
Barenboim og West-Eastern Divan Orchestra, der blev stiftet
i 1999 af den palæstinensiske litteraturvidenskabsmand Edward Said sammen med
Daniel Barenboim er nu på vej rundt til nogle af musikkens hovedstæder. Aarhus
er med som europæisk kulturhovedstad i 2017. Jeg tror, og det lød også sådan,
at musikerne virkelig nød at spile i Symfonisk Sals fine akustik. Publikums
begejstring var larmende for Richard Strauss’ symfoniske digt ”Don Quixote” og Mozarts
g-mol symfoni, nummer 40. Den vemodige tone i disse to værker blev fulgt op i
den samme karakter af Sibelius ”Valse triste” som første ekstranummer og som
sluteffekt et stykke raketmusik som russeren Glinkas festlige ouverture til
operaen ”Ruslan og Ludmilla”. Det hele overvældede på hver sin anderledes måde.
Musikalsk viste West-Eastern Divan orkestret, at det er noget
særligt. Man kunne næsten bilde sig ind, at man også kunne høre, hvor tæt musikerne
har arbejdet sammen for at kunne forstå hinanden både i musikken og i livet. Vi
fik en musikoplevelse båret af en begejstring, som Barenboim ikke havde behøvet
at befordre, men hans store professionelle kunnen og erfaring har samlet de
unge til at præstere det musikalsk pragtfulde, som i Symfonisk Sal klang med en
enestående effekt.
Det begyndte med Mozart g-mol symfoni, som er et ægte
mol-værk i karakteren, selvom mismodet, den stille indre smerte, om man vil,
her var tæt forbundet med vitaliteten. Orkestret fandt utroligt hurtigt ind i
det for dem ukendte koncertrum med en varm vellyd. Barenboim sluttede af med en
meget hurtig, men ikke for hurtig finalesats.
En fantastisk Don Quixote cello
Det store senromantiske orkester kom i brug i Richard
Strauss’ "Don Quixote”, som Barenboim dirigerede med sans for det
kammermusikalske. Det kan lyde som en umulig modsætning, men det var fjedrende fint
artikuleret, fjerlet og gennemhørbart. I Strauss var de to solister af samme
unge alder. Det var ret fantastisk, som de gengav forfatteren Cervantes’ satiriske
beskrivelse af det 16. århundredes ridderskab med artikuleret musikalsk liv. De
to var den østrigsk-fødte cellist af persiske forældre Kian Sottan som ”ridderen
af den sørgmodige skikkelse” Don Quixote og som hans tro væbner Sancho Panza den
russiske Yulia Deyneka, som er solobratschist i Barenboims Berliner
Staatskapelle.
Don Quixote sad som solist foran orkestret, mens Sancho Panza
helt traditionelt også var placeret som medlem af orkestret. De to har hver
deres hovedmotiv, som belyser dem (selv)ironisk i en række variationer, grotesk
ridderligt af Don Quixote på vej til at tabe sin forstand, og fiffigt-snu (med basklarinet
og tenortuba) af Sancho Panza og det i et væld af åndrige udfald og lynende
sammenstød af stemmer og stemninger frem til den uddøende stille skønhed i
slutningens smertefulde forsagelse. Hovedpersonen var den fantastiske Kian
Sottan. Hans cellotone fortalte i klangen om Don Quixottes skrøbelighed. Han
var dybt indlevet i personen bag. Man hørte og så tilmed de to solister spille nærmest
sensuelt sammen.
Stor musik og leg
Hele orkestret deltog præcist i et spil, som var en festlig
ironisk leg. Strauss’ partitur kræver en sjældent individualisme i samspillet,
og netop det kom frem. Man kunne undre sig over, at en komponist som Strauss
her på vej i en tid mellem klassicisme og senromantik i 1898 turde skrive noget
i indholdet så banalt som klangligt naturalistiske tonemalerier om vor ridders
kamp mod vindmøller og senere mod en hær af brægende får. Men sikke en elegance
Strauss så gjorde det med. Barenboim og hans unge musikere fik det alt sammen frem
til den allerede nævnte stille bevægende udklang.
Daniel Barenboim åbnede barrierer – på flere måder. Det var
et gæstespil imødeset med store forventninger. Men de skuffede ikke. Tværtimod.
p.s. Det gratis program fortalte alt nødvendigt om
kunstnerne og om musikken – det sidste til at studere og gemme til den dag, da
Barenboim måske indspiller ”Don Quixote”. Den vil i givet fald blive
konkurrencedygtig med de hidtil allerbedste indspilninger. Jeg tror, at den må
komme.
Der har længe været
udsolgt til koncerten. Musikhusets næste eget arrangement i klassisk musik er et
besøg af Kristian Järvi og Baltic Sea Philharmonic, der består af musikere fra
lande omkring Middelhavet. Den 9.maj kl. 19(!) opføres Händels ”Water Music” og
to værker af Philipp Glass i Symfonisk Sal.
Ugedagen efter den 16.
maj kommer en af tidens største violintalenter I Symfonisk Sal, Ray Chen, der
er født i Taiwan, opvokset i Australien og uddannet i USA. Han spiller på sin
stradivarius Beethovens violinsonate, opus 12,1, Saint-Saens’ første
violinsonate og Ysaÿe, De Falla og Monti.
Billede: Barenboim og
hans unge orkester. Foto: Monica Rittershaus. jpg.