af John Christiansen - d. 27. april 2013
Programmet for den kommende sæson 2013-2014: Det går så godt, at Aarhus Symfoniorkester venter med at finde en ny chefdirigent
En stor og spændende 2012-2013 sæson for Aarhus
Symfoniorkester slutter med Mahlers gigantiske ottende symfoni. Orkesterspillet
er nu på et højere niveau end nogensinde. Symfonisk Sals fortræffelige akustik
er en af årsagerne hertil. Orkestret er klar til en ny chefdirigent, men valget
af en ny er udsat i tre år. Det lyder klogt, for orkestret er inde i det, som
sportsjournalister så rædselsfuldt kalder momentum, og denne udvikling sikres
yderligere af flere dirigenter, som kender orkestret og nyder tillid, og som
også kommer i sæsonen 2013-2014. Weilerstein,
Vedernikov, Schønwandt og Kristjan Järvi for at nævne nogle. Og så vender den
seneste chefdirigent Giancarlo Andretta tilbage for at dirigere Mahler.
Lad os begynde med det mest nyskabende i Aarhus
Symfoniorkesters kommende sæson, selv om begrebet Symfomagica næppe vil interessere det store faste musikpublikum
mest. I løbet af 2013 starter et nyt produkt, koncerter med billeder og lyd,
som bevarer live oplevelsen for publikum i salen og brugere på nettet. Samtidig
investeres i lærred og projektor hængt op midt i salen foran orkestret for at skabe
nye visuelle udtryk i koncertformen. Det betragtes af mange som det nyeste i
kampen for også at få fat i det unge publikum. Herligheden koster 1,2 millioner
kroner, som A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene
Formaal har bevilget. Premierekoncert 6. november: Symfonisk poesi med Jørgen
Leth. Næste satsning 6. februar: I
Inkarigets fodspor.
![](http://res.linq.dk/Upload/Images/Mojca-Erdmann400x300.jpg)
Festuge Classic med
to gange Weilerstein og en ny verdenssopran
Festuge Classic
er en tradition, som har bidt sig fast, og i år bliver der virkelig noget stort
at begejstres over. Den velkomne gæstedirigent, den yngste vinder af
Malko-konkurrencen nogensinde, Joshua Weilerstein, dirigerer, og han har sin
storesøster Alisa Weilerstein med.
Hun har i denne sæson udgivet en cd med Elgars cellokoncert dirigeret af Daniel
Barenboim, rost til skyerne overalt (også på denne blog, læs ”Store solister på
CD” omstående). Hun spiller i Aarhus Bruchs ”Kol Nidrei” og Tjaikovskijs ”Rokoko variationer”. Sanggæsten bliver den
vidunderlige, sarte, smukt klingende sopran Mojka Erdmann. Hun havde sin danmarksdebut sidste sommer i Stoense
på Langeland, og man må ikke gå glip af at høre hende første gang synge med
orkester herhjemme i arier af Mozart, Donizetti, Mendelssohn og Puccini (se nærmere
om Erdmann på Metropolitan Operaen og i Baden-Baden omstående ved at bruge bloggens
søgeknap øverst til højre). 31. august
aften og 1. september eftermiddag.
Otellos og Aidas
dødsmesse
Da næppe alle læsere er lige ihærdige med at læse hele den
lange artikel, springer vi kronologien over og skriver først til de koncerter,
som ikke mindst i omfang og storhed kan kaldes highlights. I måneden inden Giuseppe Verdi ville være fyldt 200 år,
opføres hans Requiem, også kaldt dødsmessen, hvor man kan høre Otello og Aida
udånde. Det storladne værk kombinerer nemlig en gammel kirketekst med et
”vredens dag” operadrama. Dirigent bliver Sascha Goetzel. Det sker 24. og 25. oktober.
Ann Petersen synger
Wagner
Årets anden 200-årige, Richard
Wagner, fejres med Ann Petersen,
som synger Elsa og Isolde, som hun også har gjort det i Christian Thielemanns Wagner-fejring
i Baden-Baden. Ved sin side har hun den
nederlandske tenor Kor-jan Dusseljee. Dirigenten bliver en anset gæst i Aarhus,
tjekken Jaroslaw Kyzlink, som på Den
jyske Opera dirigerede Korngolds ”Die tote Stadt” og til efteråret vender tilbage
med Janáceks ”Katja Kabanova”. 31 oktober aften og 2. november eftermiddag.
De vældige
Gurrelieder
Arnold Schönbergs i omfang største værk er ”Gurrelider” over
J.P. Jaobsen. Det er et senromantisk mesterværk, som han skrev, inden han blev
optaget af at skrive tolvtonemusik. Det er storladen, stemningsfuld og faktisk
let tilgængeligt musik om Valdemar den Stores kærlighed til Tove. Schönberg
blev så stærkt inspireret af Jacobsen, at man undertiden synes, at musikken klinger
som ægte dansk romantik, men der sker meget mere. Orkesterudbuddet er stort, i
alt 120 musikere, og Aarhus Symfoniorkester kombineres med det internationale
top-ungdomsorkester Baltic Youth Philharmonic og alt under ledelse af en stærk
international dirigent som Kristjan
Järvi. De fire første stolerækker i Symfonisk Sal kan fjernes, og de bliver
det for at gøre plads til det store orkester. Så meget hurtigere gælder det om
at købe billetter. 14. marts aften og
søndag 16. marts eftermiddag.
Mahlers sang om
jorden
Giancarlo Andretta
var i ni gode år chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester. Nu vender han tilbage
for at opføre et rent Gustav Mahler-program med ”Das Lied von der Erde”, som
Mahler ikke turde kalde den for en symfoni, fordi det så ville være hans
niende, og Beethoven og Bruckner døde efter deres niende symfonier. Den er
baseret på ”Die chinetische Flöte”, gammelkinesisk digtning i tysk oversættelse
om livet og til slut afskeden med det. Solister bliver sangerægteparret,
mezzosopranen Anette Bod, uddannet
på konservatoriet i Aarhus, og tenoren Tomas
Lind. Desuden spilles Mahlers ”Totenfeier”, oprindelig tænkt som første
satsen i den anden symfoni, og ”Blumine”, som oprindelig var del af første
symfoni. 28. november.
Der står endnu en Mahler-symfoni på sæsonprogrammet, den
fjerde med den norske sopran Ann Helen Moen i finalens sang om de himmelske
glæder. Rafael Payare dirigerer 16.
januar.
Et eksperiment med
Bruckner
Et spændende eksperiment bliver med Bruckners niende
symfoni, som han ikke nåede at færdiggøre. Torsdag den 27. marts dirigerer Leif
Segerstam de tre satser, som for længst er accepteret som en afbalanceret
symfoni. I tilgift dirigerer Segerstam denne aften sin egen nyeste symfoniske
komposition, som han på forhånd kalder for sin symfoni nummer 262. Det vil til
den tid vise sig, om tallet kommer til at passe. Aftenen efter får man i stedet
for ”262” den fjerdesats, som Nors Josephson har rekonstrueret over Bruckners
efterladte skitser. Køber man billet til fuld pris til torsdag, kan man nøjes
med at betale 100 kr. for at høre også den fire-satsede version fredag. 27.
og 28. marts.
To gange Schønwandt
60 år
Michael Schønwandt
dirigerer pinsemandag, den 20. maj i år, premieren på urversionen af Richard
Strauss’ ”Ariadne på Naxos” på operaen i Stuttgart, som nu betragtes som en af
Tysklands førende. Schønwandt er her første gæstekapelmester. Hans karriere
foregår nu overvejende i udlandet, men han har givet sig tid til at komme til
Aarhus to gange i den kommende sæson. Schønwandt fylder 10. september 60 år, og
hans officielle fødselsdagskoncerter bliver et par uger senere i Aarhus. Også
her dirigerer han Richard Strauss, nemlig det store symfoniske digt ”Ein
Heldenleben”. Nok er ”helten” Strauss selv, men man skal ikke tro, at musikken
derfor er selvglad. Den er en ironisk kommentar både til Strauss selv og til
musikkritikere, men først og fremmest fortæller den om en komponists kampe med
sig selv og med omverdenen og lidt også med konen, den kendte sopran Pauline de
Ahna Strauss. Koncerten indledes med Benjamin Brittens ”Sinfonia da requiem”
her i komponistens 100-år, og solist er barytonen Johan Reuter i orkesterudgaven af Brahms’ ”Vier ernste Gesänge”. 26. og 27. september.
Michael Schønwandts anden koncert i april bringer Hornemanns
”Gurre suite” som en fortællende efterkommentar til Schönbergs ”Gurrelieder”
foruden Schumanns anden symfoni og klarinetmesteren Martin Fröst i Kalevi Ahos koncert. Det er begavet nutidig musik
med substansen naturligt nede i musikkens rødder. 3.
april, gentages på Viborg Katedralskole 4. april.
Mere Richard Strauss
I 2014 er det 150 år siden, at Richard Strauss blev født.
Det fejres foruden ”Ein Heldenleben” med Schønwandt også med den vidunderlige
naturbeskrivelse ”Eine Alpensinfonie” med indlagt vindmaskine og naturligvis
Symfonisk Sals herlige orgel. Asher Fish
dirigerer videre en koral af Bach/Schønberg og Beethovens violinkoncert med den
russiske Sergej Krylov, som før har
begejstret i Aarhus med Mendelssohns violinkoncert. Det bliver næste sæsons
afslutningskoncerter 1. og 2. maj 2014.
Men før Alpesymfonien får vi 30. januar også det raffinerede
tonedigt ”Don Quixote” at høre med to af orkestrets egne fine musikere, Eugene Hye-Knudsen på cello som Don
Quixote og bratschisten Christine Hagge
Larsen som hans tro følgesvend Sancha Panza. Her dirigerer ingen ringere
end Alexander Vedernikov, Odense
Symfoniorkesters chefdirigent, som heldigvis også er en trofast gæst i Aarhus.
Han opfører også noget så interessant som Bo Holtens ”Gaudy Pageant” (Kulørt
parade) og Hindemiths symfoni for blæsere. 30.
januar.
Der bliver endnu to koncerter med orkestermusikere som
solister i musik af Richard Strauss. På den anden festugekoncert den 5. september med gentagelse i Herning
aftenen efter spiller orkestrets nye solooboist Oliver Nordahl Strauss’ obokoncert, mens Eugene Tzigane dirigerer Wagner og Brahms’ anden symfoni. Fremme
ved den 16. januar er den glædeligvis
hjemvendte Mathias Kjøller og Eric Besselin solister i Strauss’ duet-concertino
for klarinet og fagot.
Musik til højtiderne
og nu til sommer
Sæsonens store julekoncerter bliver Händels ”Messiah”
dirigeret af Johannes Gustavsson. De
ordinære opførelser bliver 12. og 13. december, mens der lørdag eftermiddag den
14. er den specielle koncert, hvor korsangere blandt publikum inviteres til at
synge med naturligvis med forudgående prøver.
Nytåret er ikke en højtid, men
det har sine egne koncerter. Ni gange dirigerer Michael Bojesen symfoniorkestret med solisterne, tenoren Peter Lodahl og Sofie Lassen-Kahlke, der også bliver konferencier. Det bliver en
hård uge med populær musik af de store opera-, operette- og musicalkomponister
Puccini, Verdi Bizet, Mozart, Tjaikovskij, Prokofief, Bernstein, Emil Reesen og
Gershwin. I Aarhus 4., 9., 10. og 11.
januar, i Vejle den 6., Skanderborg den 7. og i Morsø Teater den 8. januar.
Påskekoncerterne byder ikke på de sædvanlige passioner, men
på Dvoraks store smukke beskrivelse af Jesu lidelser på korset skildret ud fra
Jomfru Marias synspunkt i ”Stabat mater”. Dirigenten Alondra de la Parra, som har base i Mexico City og har sit eget
orkester i New York og i øvrigt er en af Placido Domingos dirigentfavoritter,
skulle have dirigeret i Aarhus allerede i denne sæson, men hun blev syg. Nu
kommer hun med danske solister, Elsebeth
Dreisig, Elisabeth Jansson, David Danholt og Jacob Zethner og tre
Aarhus-kor. 10. og 11. april.
Lad os tilføje, at Alondra de la Parra allerede dirigerer en
af de gratis sommerkoncerter den 19. juni
her i 2013 med guitaristen Frederik Munk
Larsen og amerikansk og mexikansk musik. De øvrige sommerkoncerter på
lørdage og onsdage nu i juni bliver den
8. juni med musik om ungdom og kærlighed, den 15.juni er Skraldemændene
tilbage med Henrik Vagn Christensen
som dirigent, og endelig banker sommeren på døren med Beethovens ”Skæbnesymfoni”
den 26. juni. Så kan vi vist godt
kalde også overgangen mellem forår og sommer for en musikalsk højtid.
Køb af partoutkort og
abonnementer er begyndt. Løssalget begynder 6. maj i Musikhuset Aarhus.
Foto: Den nye
verdenssopran Mojka Erdmann er en af solisterne på Festuge Classic
Foto: Michael
Schønwandt, som fylder 60 år den 10. september, kommer to gange til Aarhus (Foto: Hans van der Woerd)