En stor og spændende 2012-2013 sæson for Aarhus Symfoniorkester slutter med Mahlers gigantiske ottende symfoni. Orkesterspillet er nu på et højere niveau end nogensinde. Symfonisk Sals fortræffelige akustik er en af årsagerne hertil. Orkestret er klar til en ny chefdirigent, men valget af en ny er udsat i tre år. Det lyder klogt, for orkestret er inde i det, som sportsjournalister så rædselsfuldt kalder momentum, og denne udvikling sikres yderligere af flere dirigenter, som kender orkestret og nyder tillid, og som også kommer i sæsonen 2013-2014.  Weilerstein, Vedernikov, Schønwandt og Kristjan Järvi for at nævne nogle. Og så vender den seneste chefdirigent Giancarlo Andretta tilbage for at dirigere Mahler.

Lad os begynde med det mest nyskabende i Aarhus Symfoniorkesters kommende sæson, selv om begrebet Symfomagica næppe vil interessere det store faste musikpublikum mest. I løbet af 2013 starter et nyt produkt, koncerter med billeder og lyd, som bevarer live oplevelsen for publikum i salen og brugere på nettet. Samtidig investeres i lærred og projektor hængt op midt i salen foran orkestret for at skabe nye visuelle udtryk i koncertformen. Det betragtes af mange som det nyeste i kampen for også at få fat i det unge publikum. Herligheden koster 1,2 millioner kroner, som A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har bevilget.  Premierekoncert 6. november: Symfonisk poesi med Jørgen Leth. Næste satsning 6. februar: I Inkarigets fodspor.  

Festuge Classic med to gange Weilerstein og en ny verdenssopran

Festuge Classic er en tradition, som har bidt sig fast, og i år bliver der virkelig noget stort at begejstres over. Den velkomne gæstedirigent, den yngste vinder af Malko-konkurrencen nogensinde, Joshua Weilerstein, dirigerer, og han har sin storesøster Alisa Weilerstein med. Hun har i denne sæson udgivet en cd med Elgars cellokoncert dirigeret af Daniel Barenboim, rost til skyerne overalt (også på denne blog, læs ”Store solister på CD” omstående). Hun spiller i Aarhus Bruchs ”Kol Nidrei” og Tjaikovskijs  ”Rokoko variationer”. Sanggæsten bliver den vidunderlige, sarte, smukt klingende sopran Mojka Erdmann. Hun havde sin danmarksdebut sidste sommer i Stoense på Langeland, og man må ikke gå glip af at høre hende første gang synge med orkester herhjemme i arier af Mozart, Donizetti, Mendelssohn og Puccini (se nærmere om Erdmann på Metropolitan Operaen og i Baden-Baden omstående ved at bruge bloggens søgeknap øverst til højre). 31. august aften og 1. september eftermiddag.  

Otellos og Aidas dødsmesse

Da næppe alle læsere er lige ihærdige med at læse hele den lange artikel, springer vi kronologien over og skriver først til de koncerter, som ikke mindst i omfang og storhed kan kaldes highlights. I måneden inden Giuseppe Verdi ville være fyldt 200 år, opføres hans Requiem, også kaldt dødsmessen, hvor man kan høre Otello og Aida udånde. Det storladne værk kombinerer nemlig en gammel kirketekst med et ”vredens dag” operadrama. Dirigent bliver Sascha Goetzel. Det sker 24. og 25. oktober.

Ann Petersen synger Wagner

Årets anden 200-årige, Richard Wagner, fejres med Ann Petersen, som synger Elsa og Isolde, som hun også har gjort det i Christian Thielemanns Wagner-fejring i Baden-Baden.  Ved sin side har hun den nederlandske tenor Kor-jan Dusseljee. Dirigenten bliver en anset gæst i Aarhus, tjekken Jaroslaw Kyzlink, som på Den jyske Opera dirigerede Korngolds ”Die tote Stadt” og til efteråret vender tilbage med Janáceks ”Katja Kabanova”.  31 oktober aften og 2. november eftermiddag.

De vældige Gurrelieder

Arnold Schönbergs i omfang største værk er ”Gurrelider” over J.P. Jaobsen. Det er et senromantisk mesterværk, som han skrev, inden han blev optaget af at skrive tolvtonemusik. Det er storladen, stemningsfuld og faktisk let tilgængeligt musik om Valdemar den Stores kærlighed til Tove. Schönberg blev så stærkt inspireret af Jacobsen, at man undertiden synes, at musikken klinger som ægte dansk romantik, men der sker meget mere. Orkesterudbuddet er stort, i alt 120 musikere, og Aarhus Symfoniorkester kombineres med det internationale top-ungdomsorkester Baltic Youth Philharmonic og alt under ledelse af en stærk international dirigent som Kristjan Järvi. De fire første stolerækker i Symfonisk Sal kan fjernes, og de bliver det for at gøre plads til det store orkester. Så meget hurtigere gælder det om at købe billetter. 14. marts aften og søndag 16. marts eftermiddag.  

Mahlers sang om jorden

Giancarlo Andretta var i ni gode år chefdirigent for Aarhus Symfoniorkester. Nu vender han tilbage for at opføre et rent Gustav Mahler-program med ”Das Lied von der Erde”, som Mahler ikke turde kalde den for en symfoni, fordi det så ville være hans niende, og Beethoven og Bruckner døde efter deres niende symfonier. Den er baseret på ”Die chinetische Flöte”, gammelkinesisk digtning i tysk oversættelse om livet og til slut afskeden med det. Solister bliver sangerægteparret, mezzosopranen Anette Bod, uddannet på konservatoriet i Aarhus, og tenoren Tomas Lind. Desuden spilles Mahlers ”Totenfeier”, oprindelig tænkt som første satsen i den anden symfoni, og ”Blumine”, som oprindelig var del af første symfoni. 28. november.  

Der står endnu en Mahler-symfoni på sæsonprogrammet, den fjerde med den norske sopran Ann Helen Moen i finalens sang om de himmelske glæder. Rafael Payare dirigerer 16. januar.   

Et eksperiment med Bruckner

Et spændende eksperiment bliver med Bruckners niende symfoni, som han ikke nåede at færdiggøre. Torsdag den 27. marts dirigerer Leif Segerstam de tre satser, som for længst er accepteret som en afbalanceret symfoni. I tilgift dirigerer Segerstam denne aften sin egen nyeste symfoniske komposition, som han på forhånd kalder for sin symfoni nummer 262. Det vil til den tid vise sig, om tallet kommer til at passe. Aftenen efter får man i stedet for ”262” den fjerdesats, som Nors Josephson har rekonstrueret over Bruckners efterladte skitser. Køber man billet til fuld pris til torsdag, kan man nøjes med at betale 100 kr. for at høre også den fire-satsede version fredag.  27. og 28. marts.

To gange Schønwandt 60 år

Michael Schønwandt dirigerer pinsemandag, den 20. maj i år, premieren på urversionen af Richard Strauss’ ”Ariadne på Naxos” på operaen i Stuttgart, som nu betragtes som en af Tysklands førende. Schønwandt er her første gæstekapelmester. Hans karriere foregår nu overvejende i udlandet, men han har givet sig tid til at komme til Aarhus to gange i den kommende sæson. Schønwandt fylder 10. september 60 år, og hans officielle fødselsdagskoncerter bliver et par uger senere i Aarhus. Også her dirigerer han Richard Strauss, nemlig det store symfoniske digt ”Ein Heldenleben”. Nok er ”helten” Strauss selv, men man skal ikke tro, at musikken derfor er selvglad. Den er en ironisk kommentar både til Strauss selv og til musikkritikere, men først og fremmest fortæller den om en komponists kampe med sig selv og med omverdenen og lidt også med konen, den kendte sopran Pauline de Ahna Strauss. Koncerten indledes med Benjamin Brittens ”Sinfonia da requiem” her i komponistens 100-år, og solist er barytonen Johan Reuter i orkesterudgaven af Brahms’ ”Vier ernste Gesänge”. 26. og 27. september.  

Michael Schønwandts anden koncert i april bringer Hornemanns ”Gurre suite” som en fortællende efterkommentar til Schönbergs ”Gurrelieder” foruden Schumanns anden symfoni og klarinetmesteren Martin Fröst i Kalevi Ahos koncert. Det er begavet nutidig musik med substansen naturligt nede i musikkens rødder.  3. april, gentages på Viborg Katedralskole 4. april.

Mere Richard Strauss

I 2014 er det 150 år siden, at Richard Strauss blev født. Det fejres foruden ”Ein Heldenleben” med Schønwandt også med den vidunderlige naturbeskrivelse ”Eine Alpensinfonie” med indlagt vindmaskine og naturligvis Symfonisk Sals herlige orgel. Asher Fish dirigerer videre en koral af Bach/Schønberg og Beethovens violinkoncert med den russiske Sergej Krylov, som før har begejstret i Aarhus med Mendelssohns violinkoncert. Det bliver næste sæsons afslutningskoncerter 1. og 2. maj 2014.

Men før Alpesymfonien får vi 30. januar også det raffinerede tonedigt ”Don Quixote” at høre med to af orkestrets egne fine musikere, Eugene Hye-Knudsen på cello som Don Quixote og bratschisten Christine Hagge Larsen som hans tro følgesvend Sancha Panza. Her dirigerer ingen ringere end Alexander Vedernikov, Odense Symfoniorkesters chefdirigent, som heldigvis også er en trofast gæst i Aarhus. Han opfører også noget så interessant som Bo Holtens ”Gaudy Pageant” (Kulørt parade) og Hindemiths symfoni for blæsere. 30. januar.

Der bliver endnu to koncerter med orkestermusikere som solister i musik af Richard Strauss. På den anden festugekoncert den 5. september med gentagelse i Herning aftenen efter spiller orkestrets nye solooboist Oliver Nordahl Strauss’ obokoncert, mens Eugene Tzigane dirigerer Wagner og Brahms’ anden symfoni. Fremme ved den 16. januar er den glædeligvis hjemvendte Mathias Kjøller og Eric Besselin solister i Strauss’ duet-concertino for klarinet og fagot.

Musik til højtiderne og nu til sommer

Sæsonens store julekoncerter bliver Händels ”Messiah” dirigeret af Johannes Gustavsson. De ordinære opførelser bliver 12. og 13. december, mens der lørdag eftermiddag den 14. er den specielle koncert, hvor korsangere blandt publikum inviteres til at synge med naturligvis med forudgående prøver. 

Nytåret er ikke en højtid, men det har sine egne koncerter. Ni gange dirigerer Michael Bojesen symfoniorkestret med solisterne, tenoren Peter Lodahl og Sofie Lassen-Kahlke, der også bliver konferencier. Det bliver en hård uge med populær musik af de store opera-, operette- og musicalkomponister Puccini, Verdi Bizet, Mozart, Tjaikovskij, Prokofief, Bernstein, Emil Reesen og Gershwin. I Aarhus 4., 9., 10. og 11. januar, i Vejle den 6., Skanderborg den 7. og i Morsø Teater den 8. januar.

Påskekoncerterne byder ikke på de sædvanlige passioner, men på Dvoraks store smukke beskrivelse af Jesu lidelser på korset skildret ud fra Jomfru Marias synspunkt i ”Stabat mater”. Dirigenten Alondra de la Parra, som har base i Mexico City og har sit eget orkester i New York og i øvrigt er en af Placido Domingos dirigentfavoritter, skulle have dirigeret i Aarhus allerede i denne sæson, men hun blev syg. Nu kommer hun med danske solister, Elsebeth Dreisig, Elisabeth Jansson, David Danholt og Jacob Zethner og tre Aarhus-kor. 10. og 11. april.

Lad os tilføje, at Alondra de la Parra allerede dirigerer en af de gratis sommerkoncerter den 19. juni her i 2013 med guitaristen Frederik Munk Larsen og amerikansk og mexikansk musik. De øvrige sommerkoncerter på lørdage og onsdage nu i juni bliver den 8. juni med musik om ungdom og kærlighed, den 15.juni er Skraldemændene tilbage med Henrik Vagn Christensen som dirigent, og endelig banker sommeren på døren med Beethovens ”Skæbnesymfoni” den 26. juni. Så kan vi vist godt kalde også overgangen mellem forår og sommer for en musikalsk højtid.

Køb af partoutkort og abonnementer er begyndt. Løssalget begynder 6. maj i Musikhuset Aarhus.

Foto: Den nye verdenssopran Mojka Erdmann er en af solisterne på Festuge Classic

Foto: Michael Schønwandt, som fylder 60 år den 10. september, kommer to gange til Aarhus  (Foto: Hans van der Woerd)