af John Christiansen - d. 17. marts 2020
Denne artikel er ikke tænkt som et første ekstranummer fra
jcklassisk. Den er en regulær efternøler, som overvejende blev skrevet, mens
bloggen levede i bedste velgående, men artiklen blev ikke færdig i tide. Og jeg
omtaler her så megen god musik, som de færreste kender til, og som det ville
være en skam, hvis den ikke blev mere kendt.
Bent Sørensens
sneklokker. Endnu en vinter er tilsyneladende slut, uden at de fleste af os
har sanset sne. En tur i en snedækket skov er ved at blive fortid. Længslen
efter den kom frem, da jeg hørte Bent Sørensens fantastisk levende musikalske
skildring af den: ”Sneklokker”, uropført på festspillene i Bergen 2012 til en
tekst af Peter Asmussen og en iscenesættelse af Katrine Wiedemann, og
indspillet af Dacapo i 2016 (undskyld min forsinkelse, men cd’en er stadig at
få) som ”Snowbells” sunget af et kammerkor på fem stemmer af DR Kammerkoret,
som er en del af DR Vokalensemblet her dirigeret af den nærmest legendariske
Paul Hillier for Danacord. Iscenesættelsen i Bergen har nærmest legendarisk
status, men denne musik og dens overvældende tolkning behøver ikke skov og sne
eller en koncertopsætning for øjet. Den vokser ud af stilheden og bliver en del
af den midt i skoven, midt i sneen. Det er magisk, som man føler hver sats forsvinde,
men egentlig først noget efter, at den er holdt op med at klinge. Bent Sørensen
kan afslutte en strofe, så den forbliver at fylde rummet og venter med at
forsvinde i det fjerne, hvorfra den så heldigvis kommer igen, når cd’en atter
sættes på.
Sammen med en enkeltstående sats for solostemme,
”Sneklokken” sunget af Adam Riis, varer ”Sneklokker” en halv time, forunderlige
30 minutter. Ni satser er koncentrerede omkring ni forskellige kirkeklokker,
som Bent Sørensen har givet yderlige liv. Hvert klokkespil har sit eget liv,
sin egen sjæl, sin egen klang. Og det får hver sats sammen med sin kirkeklokke Man
får lyst til at rejse rundt og i otte satser lytte foran de otte kirker, lukke
øjnene og mærke sneen omgive sig: Viborg Domkirke, Thorning, Vrads, Nørre
Snede, Øster Nykirke, Jels, Åbenrå og Kliplev.
Pladehæftets tekster er ganske usædvanlige. En af landets mest
spændende teater- og specielt balletanmeldere, Informations Anne Middelboe
Christensens gennemgang af ”Sneklokker” i pladehæftet er også en poetisk levende
og smittende beskrivelse af hendes oplevelse af Bent Sørensens ”stilhedens musik. Men den er også længslens
lyd. Hvis man har blot den mindste smule romantiker i sig, så kommer man til at
lade sig indfange af Bent Sørensens længselstoner. De kan tilsyneladende smyge
sig både gennem ild og vand - og intellekt. Pointen er så bare, at lige så
snart man har fanget musikken, så forsvinder den igen. Som glemselsmusik”.
Cd’en indeholder desuden endnu ni indtrængende kammerkorsatser
af skiftende karakter. De beskrives i kortere form af Trine Boje Mortensen. Man
orienteres godt. Og det er en oplevelse at lytte til en fantastisk smuk
kammerkorsang. Bent Sørensen:
”Snowbells”. DR Vokalensemblet, dirigent Poul Hillier. Danacord 6.2206.29.
Den seneste
udgivelse: Vi springer fremad i tiden, hvad angår indspilningen og i
almindelig sværhedsgrad i lytningen, uden at den skal kaldes vanskelig. Jo,
naturligvis også for nogle læsere af jcklassisk.dk, men ikke nødvendigvis. Bent
Sørensen er en af de mest markante danske komponister. Hans nyeste cd fra Dacapo
byder på tre meget forskellige koncerter, som kan samles under fællestitlen til
Esben Tanges glimrende værkartikel i pladeheftet: ”Et drømmerum åbent for
enhver”. Den norske Leif Ove Andnes
spiller klaverkoncerten La Mattina (morgenen), den svenske Martin Fröst
klarinetkoncerten Serenidad og den norske Tine Thing Helseth en trompetkoncert.
Det internationalt ansete Norske Kammerorkester under Per Kristian Salstad spiller
det første og sidste værk og DR Symfoniorkestret og Thomas Søndergård det mellemste
på en live optagelse. Det er tre fremragende solister, og det er en speciel
nydelse at lytte sig ind i tre forskellige musikverdener fornemt styret af de to
nordiske dirigenter og musikere.
Klaverkoncerten er straks fra begyndelsen den mørkeste, som
den vokser frem fra klaverets dybere toner, men det er morgen, og Bent Sørensen
er en mester i at lade dagens første lyse stråler blande sig. En koral vinder langsomt
frem. Den er i familie med Bachs ”Ich ruf zu dir“. Her som i de øvrige to
koncerter bemærker man, at det ikke er så meget den oprindelige betydning af
ordet koncertere, at kappes, der er det væsentligste. Tværtimod er det typisk,
at strygerne og blæserne hos Sørensen søger ind imod et samarbejde med
solisterne hen imod en samlet virkende helhed.
Det er et helt andet liv, der kommer frem med
klarinetkoncerten. Bent Sørensen siger selv: ”Hele tiden, mens jeg komponerede, så jeg klarinetten som en fugl eller
som en dukke, som forsøgte at flygte fra et orkester, fra et rum eller fra en
rede”. Komponisten valgte dog at give koncerten navn efter en spansk
digtsamling, som han fandt i Barcelona med titlen ”Serenidad”, som betyder afklarethed.
Det klassisk orienterede symfoniorkester går igen i alle tre koncerter,
trompetkoncerten i Haydns og Hummels besætning endda i den wienerklassiske
størrelse, men den begynder overraskende med, at musikerne fremkalder en hviskende
lyd ved at gnide hænderne imod hinanden. Denne koncert har en megen dæmpet
trompetklang, men man får også en del at høre, som de færreste anede, at
trompeten kunne byde på. Den er ikke den mindst spændende. Hvor er det godt
efter tur at høre tre så væsentligt forskellige instrumenter folde sig så anderledes
ud. Bent Sørensen: Concertos. Dacapo 8.226095.
57 minutter.
Elegant musikalsk
liv: Svend Erik Tarp er et nærmest
glemt navn i dansk musikliv, og det er nu synd. I 2016 indspillede Aarhus
Symfoniorkester under Tobias Ringberg en række friske og inspirerende mindre
orkesterværker, som udkom i 2018 på Dacapo som Orkesterværker vol. 1. Jeg tror
ikke, at jeg fik skrevet om den, og det er i hvert fald også synd. Fem værker
på hver 10-12 minutter, i alt 20 satser, der indledes med en suite fra
balletten ”Den detroniserede dyrepasser”, og så er er allerede noget af Tarps
både elegante og undertiden bizarre, men smukke verden indfanget. De to
hovedværker er dog to concertino’er for henholdsvis fløjte og orkester, den
første spillet af orkestrets fremragende og elegant blæsende solofløjtist Lena
Kildahl, den anden for violin og orkester med den canadiske violinist Stanislav
Pronin som et nok mindre, men virkeligt godt minde fra årene 2013-17, da han
var den ene af orkestrets to koncertmestre. I pladehæftet læser man, at denne
cd er den første af i alt tre, veloplagt spillet af svenskeren Tobias Ringberg
og Aarhus Symfoniorkester. Nummer to er bl.a. med Tarps symfonier 1 og 2 og
nummer tre med den tredje symfoni og andre lovende orkesterværker. Jeg har
intet kendskab til, om de er udsendt endnu, men jeg håber, at de enten er eller
bliver. Foreløbig vil jeg betegne denne cd som en oplagt gaveide med en umiddelbart
åben kvalitetsbetonet musik. Dacapo
6.220668, 55 minutter.
For børn eller voksne?:
Hvem skrev Fini Henriques (1867-1949) egentlig sine mange små stykker for?
Romancer, danse, vuggeviser, mange stykker på kun 2-3-4 minutter. Var han
børnenes komponist? Sommetider tror man det. Men tonen er ofte for raffineret og
dermed klart for voksne. Der er kommet usædvanligt mange nye indspilningen af
Finis musik i den senere tid. På den cd, som jeg tilfældigvis har hørt og
skriver lidt om, er der endda to af de i alt 23 stykker, som i titlen kommer
rundt om ordet erotik, uden at jeg dog helt forstår hvorfor. Men hvis Fini
Henriques’ musik virkelig oplever en sådan renæssance, skal der gøres opmærksom
på violinisten, koncertmester i DR symfoniorkestret Johannes Søe Hansens og
pianisten Christina Bjørkøes fortræffelige indspilning af 23 mindre stykker i en
virkelig god professionel tolkning. Men jeg har ingen sammenligninger foretaget
med lignende indspilninger. Dacapo
8.226151, 77 minutter.
Mere fremragende
korsang: Alle undtagen én af de her omtalte cd’er er fra Dacapo. Den ene
fra Our Recordings omtales her. Det er blokfløjtevirtuosen Michala Petri og guitaristen
Lars Hannibals pladeselskab, hvis indspilninger distribueres af www.naxos.com.
Pladeselskabet blev startet for at udgive deres egne indspilninger, men er nu
også åbent for at udgive anden udvalgt musik. Cd’en byder på alt for sjældent hørte
korværker, som i sig har både fortid og nutid, af schweizeren Frank Martin
(1890-1974) og böhmeren Bohuslav Martinu (1890-1959). Cd´en dirigeres og synges
overbevisende af Marcus Creed og DR Vokalensemble, som allerede er omtalt positivt
ovenstående. Messemusikken vil glæde venner af Martin og Martinu. Andre kan
opdage en gammel kristen tradition i en delvis ny moderne iklædning. De to
komponister er forskellige, men de har ikke blot fødselsåret, men også troen og
lidt mystik til fælles. The Secret Mass. Korværker af Martin og Martinu.
DR Vokalensemblet. Our Recordings 6.220671. Distribution Naxos.
Babettes gæstebud: Karen
Blixens berømte novelle fik med Gabriel Axels film i 1987 et stort skridt
videre i popularisering. Filmmusikken komponeret af Per Nørgård var usædvanligt
kvalitetsfyldt. Her på en ny cd fra Dacapo er den i selskab med andre mindre,
men betydelige værker af Nørgård spillet af Ensemble Midtvest, hvis 10
klassiske musikere hører hjemme i Herning og de andre større byer i Midt-Vestjylland,
men de har såmænd givet koncert i New Yorks Carnegie Hall. I vores provins har
de kunnet yde et usædvanligt enestående og flot arbejde, som også har givet sig
udtryk i mere end en snes cd-indspilninger.
Per Nørgårds musik til ”Babettes gæstebud” er naturligvis
let tilgængelig, men har naturligvis også en gennemført kvalitet. Den franske
Babette er endt i en lille pietistisk kystby, hvor det lykkes hende at højne
sansen for en bedre kost, men da hun en dag vinder en større sum, inviterer hun
som tak for god behandling på en luksusmiddag med store vine til, som hun får
sejlet op fra Frankrig. De troende gæster synes nok, at det er at ødsle med
Guds gaver, men aftaler at spise uden at tilkendegive nogen begejstring. En
kendt general dukker uventet op og spiser med uden at kende aftalen. For ham er
måltidet et mirakel ret for ret, som han genkender fra et besøg på Café Anglais
i Paris mange år tidligere. Babette var da også kokken dengang. Han får
langsomt vækket selskabets begejstring. Man hører det i musikken. Denne
antydning af historien skal med. Jeg elsker den og det ikke mindre med Per
Nørgårds musik.
Der er også mere kompliceret musik med som ”Spell” for klarinet,
cello og klaver bygget over Nørgårds uendelighedsrække, som prægede hans musik
i 1970’erne. At komme ind på den, vil føre for vidt her, men heldigvis kan jeg
henvise til Søren Schausers overskuelige indførelse i den og i den mere enkle
Trio breve for violin, cello og klaver fra 2012, som for første gang er
indspillet her. Pladen slutter med blæserkvintetten Hvirvelvinden, hvor man
også skal lytte efter de såkaldte differenstoner i rummet omkring musikerne. Et
spændende fænomen. Per Nørgård: Whirl’s
World. Ensemble MidtVest. Dacapo 8.226136. 59 minutter.
En verden af strygekvartetter:
Pelle Gudmundsen-Holmgreen skrev i alt 16 strygekvartetter, hvori noget af
hans bedste musik ligger. Nordic String Quartet er ret ung, men virkelig god med
en færøsk førsteviolin, en dansk anden violin, en svensk bratsch og en dansk
cello, som vil indspille alle 14 for Dacapo. Det er ret væsentligt. De første
seks kvartetter er udsendt på en cd. Vi kan altså forvente endnu to cd’er. De
tre første kvartetter blev komponeret i 1959, nummer fire i 1967, nummer fem i
1882-86, men revideret i 2003. Det er godt at følge dem alle og følge en
udviklingen, det også internt for eksempel i den første kaldet ”Step by step”
fra intenst energi til fortvivlelse og resignation. I den fjerde oplever man i
en minimalistisk musik inspireret af chikadernes lyd i Grækenland at være ført
ind i en speciel verden af natur. Man kommer rundt i mange forskellige
verdener. God fornøjelse. Pelle
Gudmundsen-Holmgreen. Complete String Quartets, vol. 1. Nordic String Quartet.
Dacapo 8.226217. 63 minutter.
Studier i en
mangesidig musik: Det vil være naturligt at slutte af med Bo Gunges ”12
Studies”, som godt kan betegnes som tre kompositioner over det samme musikalske
grundmateriale, men med tre forskellige ”ensembler” og til dels tre forskellige
”publikummer”. Altså musik for hele familien, om man vil. Det begyndte med at
to forskellige duoer.,norsk, vestjysk, Fyn og København, men, undskyld, absolut ikke midtjysk, bestilte musik hos Bo Gunge. Den ene var Duo
Askou//Andersen bestående af violinisten Hanne Askou og Frode Andersen på accordeon,
den anden var Pihl & Schelling med Kasper Pihl på alt saksofon og Joost
Schelling på harpe. Så udarbejdede Gunge materialet til en ny udvidet tredje
version for klaver alene spillet af Ulrich Stærk. Det giver 24 satser varierende
mellem 1-2-3 minutter hver.
Musikken er hele tiden ekstra ny og spændende, fordi den
høres i tre meget forskellige hvert for sig udtryksrige klangperspektiver. Det
er gang på gang nærmest musikalsk sjovt at følge. Jo, det er faktisk musik, som
flere generationers medlemmer med forskellig smag kan have ekstra udbytte ved
at følge i samlet selskab. Ude i baggrunden følger Johann Sebastian Bach med. De
1 og 2 og 2 musikere er alle særdeles veloplagte og udførelsen dermed
inspirerende fængslende. Bo Gunge: 12 Studies on ”blue” scale
tones and intervals.” Dacapo 8.226599. 61 minutter.