af John Christiansen - d. 10. januar 2021
Den jyske Operas opførelse af August Ennas opera ”Kleopatra” kan nu udnævnes som 2020’s mest spændende pladesæt
Jeg indrømmer, at min indsigt i 2020s klassiske
pladeudgivelser er væsentligt mindre i forhold til de mange foregående år. Men
udgivelsen af August Ennas ”Kleopatra” er en begivenhed og udgivelsen er samtidig
i sig selv en forunderlig historie. Man skal ikke være flov over, at man ikke
kendte noget til operaen før den 1. marts 2019, da Den jyske Opera havde premiere
på den i Aarhus, inden den tog på landsturne. Pressen tog endda overraskende(?)
begejstret imod ”Kleopatra”, som blev den første succes i den nye, tyske
operachef Philipp Kochheims repertoirevalg af en serie af danske operaer, som vel
aldrig før var tænkt på som noget, der i dag kunne spilles på en dansk
operascene med succes, men det blev den efter 124 års glemsel.
Med lidt besvær indtog operaen en hovedrolle i dansk operahistorie.
”Kleopatra” havde først vanskeligt med at slå igennem i 1894. Det blev kun til syv
opførelser på Det Kongelige Teater, men tre år senere var operaen ikke alene en
succes herhjemme, men den var blevet opført med succes i Berlin, Hamburg, Köln,
Breslau, Riga, Zürich, Antwerpen, Rotterdam, Haag og spillet alene i 1897
halvtreds gange på operaen i Amsterdam. August Enna skrev da som Danmarks mest berømte komponist 13 operaer, men kun to af disse
er tidligere blevet indspillet, ”Den lille pige med svovlstikkerne” og den mig
ubekendte ”Heisse Liebe” inden nu ”Kleopatra”.
Succesen
hurtigt glemt
Så kom Carl Nielsen, men desværre også hans rygklappere, som
i musikalsk henseende var noget smalsporede, og som gik imod Wagners og Richard
Strauss’ og senromantikernes musik, som indtog Midteuropa. Men al interesse
herhjemme for August Enna blev forbløffende hurtigt visket ud. Enna døde glemt,
fattig og bitter i 1939. I dag kæmper vi herhjemme for den internationale
udbredelse af Carl Nielsens musik og det med rette. Men August Enna er glemt,
og dog var han engang i en kortere årrække mere internationalt berømmet, end Carl
Nielsen måske nogensinde når at blive.
Henrik Engelbrecht har skrevet hovedartiklen i pladehæftet og
med hans store kendskab til dansk musikliv får vi bl.a. en spændende beretning
om en konflikt mellem komponisten og hans musikforlægger Henrik Hennings. Den
sidste havde fået den første til at underskrive en kontrakt, der gav forlæggeren
eneret til at udgive og forhandle Ennas musik, også hvad komponisten endnu ikke havde skrevet og
det tidsubestemt og overalt i verden. Men Enna fik et fristende tilbud angående
netop ”Kleopatra” fra det store forlag Breitkopf und Härtel i Leipzig og
påstod, at Hennings havde bondefanget ham til at skrive under på en kontrakt på
tysk, som han ikke forstod. Der fulgte flere sagsanlæg inden premieren, men der
fulgte også forlig. Denne artikel og operaens danske tekst, som der synges til,
er en god ekstra gevinst til musikken.
Enna var
alligevel sin egen
August Enna beundrede Wagner, men det er overdrevent at
sige, at hans musik lignede Wagners. Man kan mere rimeligt sammenligne den med Richard
Strauss’, men den er for mange faktisk lettere tilgængelig. Enna havde dog også
Wagners trang til, at den skulle klinge stort. Også ”Kleopatra” blev skrevet
for et større orkester, end danske landsdelsorkestre råder over, og det var de
danske landsdelsorkestre, som hver for sig spillede med på Den jyske Operas landsturné.
Aarhus Symfoniorkester lagde ud, men det ville ikke indspille et partitur, som
krævede flere musikere, end orkestret havde. Det blev lidt senere i stedet
Odense Symfoniorkester, der trådte til. Jeg ved faktisk ikke, hvordan fynboerne
i størrelse indfriede alle Ennas krav, næppe helt, men i hvert fald er det
musikalske resultat fremragende, varmt, fyldigt, klangfuldt. Indspilningen er
en bedrift. Den er fremragende spillet af Odense Symfoniorkester og dirigeret
af svenskeren Gustav Gustafsson. Det er pragtfuldt, at det blev.
Værd at
sende ud i verden
”Kleopatra” kan nu sendes ud i verden på to cd’er. Den er
det værd. Den er en international begivenhed, og ordet international betyder her
langt mere, end at en del af læsestoffet er på engelsk. Det i sig selv et
fremragende teksthæfte på dansk og engelsk, men operaen vil uden for Danmark vække
størst interesse i Tyskland, og tysk tekst er glemt, og det er lidt pinligt,
synes jeg. Men jeg indrømmer, at hæftet med sine 94 sider er stort i forvejen.
Den jyske Opera har et bedre navn ude i Europa, end vi nok
tror herhjemme. Dette ry bekræftes af indspilningens høje musikalske kvalitet.
”Kleopatra” gør indtryk af at være indspillet med et internationalt større operahus.
Det gælder også solisterne, hvoraf fem af de seks er danske sangere. Dertil
kommer Den jyske Operas Kor, som også har international musikalsk klasse.
En
legendarisk skikkelse
Den legendariske prinsesse Kleopatra blev født i Alexandria
i år 691 før Kristus og døde som egypternes sidste farao i år 660. Som hersker
var hun kold og hård, men hendes skønhed blev legendarisk. Hun har været
inspirator for megen film og teater, ikke mindst hendes forhold til den
romerske kejser Caesar. Handlingen i operaen er dog uden Caesar og i højere grad
selvstændigt opdigtet. Einar Christiansen beskriver et forsøg på at dræbe
Kleopatra og de menneskelige problemer, som det medfører. Prins Harmaki skal
udføre drabet, men falder selv for Kleopatra. Hun opdager hans dolk. Ikke mere
om det, som man jo alligevel skal læse om i det fyldige teksthæfte.
Kleopatra synges fornemt, smukt og dramatisk af Elsebeth
Dreisig, der har haft en markant operakarriere herhjemme. Det er fortjent med
denne mulighed for at gøre sig endnu mere anerkendt også internationalt. Som
Harmaki er er det en stor fornøjelse at høre Magnus Vigilius’ elegante tenor på
vej til verdensscenerne. Hans debut i ”Ringen” i Bayreuth er foreløbig blevet
afbrudt af Corona. Udsættes den endnu engang til sommer eller bliver den først
til næste sommer? Den ukrainske sopran Ruslana Koval, eneste ikke-dansker, synger
en smuk og charmerende Charmion. Også hun søger Kleopatras død. Barytonen Lars
Møller synger overbevisende hendes far, ypperstepræsten Sepa. Bassen Jens Bové
og sopranen Kirsten Grønfeldt afrunder et glimrende ensemble.
En tysk operachef fandt denne betydelige opera til os, Den
jyske Opera har fundet kvaliteterne i den og pladeselskabet Dacapo førte den
til international udgivelse. Hvor er det dumt, hvis det danske musikpublikum nu
ikke springer til. Dacapo 8.226708-09,
to cd’er på 112 minutter plus teksthefte på 92 sider.