af John Christiansen - d. 29. juli 2020
Halvt dystre tanker ved starten på en ny musiksæson – Et lyspunkt: Mozarts ”Cosi van tutte” fra Salzburg på Arte søndag
Dette ekstra bidrag til jcklassisk.dk skyldes i første række
en spændende nyhed. På søndag den 2. august fra kl. 17.00 til kl. 19.45 sender den
tyske TV-kanal Arte Mozarts opera ”Cosi fan tutte” direkte fra
Salzburg-festspillene. Og det er derefter muligt at se forestillingen også
under Arte Mediachek, men det må man selv prøve sig frem med.
Det er den første store internationale festspilopsætning
efter den voldsomme Corona-epidemi. En ny begyndelse, jubler mange allerede,
men det er nu nok for meget at forvente en ny hverdag i det velkendte format. Den
anden del af historien er om Bayreuth-festspillenes eneste begivenhed i år, en
decideret lille koncert, der gav anledning til at tænke fremad på musiklivets
fremtid internationalt og herhjemme, og så blev det store billede mere negativt
blakket.
Men vi kan glæde os til Salzburgs ”Cosi van tutte”, som har åbningspremiere
på fredag og som altså transmitteres på Arte på søndag. Mange herhjemme kan
efterhånden se Arte på deres tv. Hvis ikke, så spørg, om det er muligt at
tilkøbe hos Deres program-leverandør. Det er sædvanligvis en billig omgang, og tilbuddene
på skærmen året rundt for musikinteresserede og kulturinteresserede er mange
gange interessantere end dem, som tilbydes os herhjemme, især naturligvis hvis
man forstår noget tysk eller vil lære det. Men på søndag gælder det en
vidunderlig opera.
Salzburg festspillene havde oprindeligt lagt stort op til at
kunne holde sit imponerende 100-års jubilæum i år. (Jeg var der lykkeligvis i 38
somre, første gang i 1953). Alt måtte i år aflyses på grund af Coruna, som jeg automatisk
har skrevet med stort C. Men der er hele tiden blevet arbejdet stærkt i
kulisserne i Salzburg, og her i begyndelse af juli præsenterede man
overraskende et nyt, kortere og anderledes, men spændende program. Der opføres
to operaer, foruden Mozarts ”Cosi fan tutte” er det Richard Strauss’ ”Elektra”.
Opførelserne bliver uden pauser, så man undgår, at publikum skal losses ud og
ind igen endnu en gang. Al stimlen sammen undgås. Det er endda officielt sat en
maksimum tid på, hvor længe forestillingen må vare af hensyn til smittefaren. Spørg mig ikke mere om det, men hør, hvad
forestillingens dirigent Joana Malwits - til at begynde først leende - fortalte
avisen Münchner Mercurs Markus Thiel på hans spørgsmål til hende: ”Hvilke
musiknumre i ”Cosi” nævnte De, som De under ingen omstændigheder ville stryge”?
Joana Malwitz: ”I første omgang ingen af dem. Men instruktøren
Chistian Loy og jeg måtte hurtigt træffe afgørelsen. Vi sad to dage og en nat
ved telefonen – hver med et partitur og hver med et stopur. Vi skulle på den
ene eller anden måde komme ned på en spilletid på 2 timer og 10 minutter. Vi
måtte forsøge at få så meget som muligt af Mozarts ånd med i denne version. Bortset
fra det er jeg sikker på, at Mozarts partitur sandsynligvis aldrig er blevet
spillet komplet. Der fandtes en egen version for hver operascene og hver
besætning på Mozarts tid. Jeg er sikker på, at også Mozart i år ville have
fundet en version til Salzburg. Han var en utrolig praktiker og pragmatiker.
Det trøster”.
Joana Malwitz er med sine kun 34 år i Nürnberg Tysklands
yngste Generalmusikdirektor. Hun er to gange blevet udnævnt til at være årets
fund. Jeg glæder mig meget og spændt til at høre hendes Mozart. Ifølge hende
selv skal det blive en ”fræk, musikantisk Mozart, som skal spilles med ægte
sangbarhed og et udtryk altid nært sangerne. Og det vil klinge forskelligt med hvert
orkester og hver sanger”. I dette tilfælde har Joana Malwitz for første gang
Wiener Philharmoniker til sin rådighed. Det kan ikke være bedre.
Joanna Malwitz blev også spurgt, om hun følte sig ladt i
stikken af politikerne, som i begyndelsen af smittefaren knapt tog ordet kultur
i deres mund. (Akkurat som herhjemme). Spørgsmålet og hendes svar giver en
naturlig overgang til de aktuelle forhold herhjemme, som det yderligere fremgår
af omtalen af koncerten i Bayreuth. Hun
svarer: ”Vi på Staatstheater Nürnberg følte os ikke ladt i stikken. Netop fordi
det også var i vores egen interesse selv at udvikle forslag. Men jeg ved, at
det var og er en ganske anden situation for de ikke fast ansatte. Måske er det
ja sådan, at denne krise i almindelighed hjælper byteatret med dets
ensemblesystem til en ny opblomstring - til at tænke mere regionalt, til at
udvikle det for mennesker før for stedet”.
Et mellemspil om Anna Netrebko
Som overgang til anden delen af denne artikel følger en episode
om, hvor vanskeligt det er at være et kendt navn ikke mindst i denne
Corona-tid. Den russiske verdenssangerinde Anna Netrebko har været på en lille
familieferie i Tyrkiet. Da hun kom hjem, satte hun vanemæssigt et billede på Instagram
af familien i feriestemning: Anna Netrebko, ægtemanden og tenorkollegaen,
tenoren Yusif Eyvazof og hendes søn Tiago havde I Tyrkiet fundet feriestedet, hvor
de kunne færdes forholdsvis uantastet. Men straks myldrede kritikerne frem, da
hun selv og familien lod sig fotografere ved hjemkomsten til Wien, hvor de
faktisk bor. Hun har nu taget til orde med kraftfuld tale: Familien har
overholdt alle regler og anbefalinger angående smittefaren. Den er blevet
testet både før og efter hjemkomsten, og den er blevet konstatere
Covid-19-negativ.
Man kan og må hver især have sin mening, om det nu er en god
ide at tage på ferie i Tyrkiet på nuværende tidspunkt, men når reglerne
overholdes helt og holdent og påpasseligt, skal vi andre jo ikke blande os mere
eller mindre hidsigt og selvglade i det.
En time fra Bayreuth
Så et skift til Bayreuth-delen. Den 25. juli har jeg i
årtier fra om morgenen på den dag haft det anderledes, været lidt nervøs og opsat.
Datoen er fast hvert år som premieredagen for Wagner-festspillenes nye
premiere. Men i år er festspillene aflyst, og jeg levede videre i min
Corona-dvale til om eftermiddagen, da en kollega ringede og sagde, at der
alligevel var en transmission fra Wagner-festspillene i Bayreuth. Samtlige
forestillinger var som skrevet ellers for længst blevet aflyst. Det er en
årtier lang tradition, at vi to kolleger ud på aftenen, når vi har lyttet til
tysk radio med årets festspilpremiere, diskuterer, hvad vi har hørt.
Festspillenes musikchef, dirigenten Christian Thieleman
havde i sidste øjeblik fået arrangeret en koncert kl. 16.00, sædvanlig
festspiltid, men dog ikke i festspilhuset, men derimod i komponisten Wolfgang
Wagners engang private bolig Wahnfried, som nu er museum for ham og hans musik.
Koncerten blev helt anderledes og i bund og grund også en
noget deprimerende oplevelse. Vi mærkede direkte de vanskeligheder, som ligger
for. Dette er heller ikke så meget en historie om Bayreuth eller Wagner, for festspillene
har et spændende program klart med en ny opsætning af ”Nibelungens Ring” til
næste år. Nå ja, hvis man da tør regne med, at Corona-bølgerne er overstået til
næste sommer. Bayreuth festspillene selv har også økonomien bag sig i orden, mener
jeg. Men koncerten satte voldsomt lys på de negative perspektiver for
musiklivet, som er kommet ind i både det internationale og i det lokale
musikliv og stadig ikke er fri for at tegne sig faretruende ej heller i en
dansk musik-hverdag.
Koncerten varede kun en time i stedet for en Wagner-operas
flere timer. Den blev betegnet såvel som festspilåbning som festspilafslutning.
Den var ikke med fuldt orkester, men med 14 festspilmusikere, der holdt
sommerferie rundt omkring i den herlige natur, som omgiver Bayreuth. Mange af
de faste Bayreuth-musikere, som i hverdagens sæson spiller i førende orkestre
overvejende i Tyskland, har for længst købt et sommerhus i nærheden af festspilbyen.
Det var det positive, at musikken alligevel kunne føles som festspil, selv om
den altså kun varede et time og det med mangler.
Der var ikke givet tilladelse til adgang for en eneste
tilhører i Haus Wahnfried, og det lød rungende tomt indtil koncertens
afslutning, da de medvirkende selv prøvede at lege publikum. Men live-koncerter
lever nu engang ikke uden et publikum, des større, jo næsten bedre. Koncertens
to orkesterstykker, ”Siegfried-Idyl”, som Wagner overraskede sin hustru Cosima
med på hendes fødselsdag, da hun havde født parrets søn Siegfried, og de fem ”Wesendonck-Lieder”
komponeret over ”Tristan og Isolde”-citater til Wagners hemmeligt elskede veninde
Mahilde Wesendocks egne tekster. Det var fint, for det er to stykker færdigkomponeret
og virkelig dejlig musik.
Festspillene skulle være begyndt med en opførelse af
”Mestersangerne i Nürnberg” og derfor sang nu den i Bayreuth meget populære
tenor Klaus Florian Vogt og den finske sopran Camila Nylund uddrag fra
”Mestersangerne”. Men det var med et klaver i stedet for stort orkester. Wagner
fattigkost. Også publikum manglede. Og hvornår vil vi få et fuldtalligt publikum
igen. Vi fik et par gode sangpræstationer. Men den orkesterløse tomhed omkring
dem mindede også om noget andet. Det var længe siden, at de to solister havde
sunget offentligt, men i Corona-tiden har det være nødvendigt for dem som for
alle sangere at synge hver dag for at holde muskulaturen l gang. Og det er et
større stykke ubetalt arbejde.
Nu begynder vor egen nye sæson
August er måneden, da sæsonen stille begynder. Man kan tage
de fire koncerter med Aalborg Symfoniorkester i august i Musikkens Hus i august
som et typisk eksempel. Der bliver plads til 400 publikummer efter
bestemmelserne, som de er i dag, og det er ikke dårligst, men et
landsdelsorkester overlever ikke med 400 tilhørere som et maksimum. Koncerttiden
bliver på under 70 minutter mod mere normalt to timer. Der bliver ingen pauser,
og der bliver holdt orden i publikums indgang og udgang. Så må man håbe, at
smitten ikke kræver yderligere nedlukninger, men åbner for udvidelser. Og så er
det hamrende nødvendigt, at myndighederne, hvem de så end er, kommer i bedre
tid end de foreløbig har gjort med at fortælle koncertgiverne, hvad de må og
skal.
Så at sige alle orkestre herhjemme har Corona-koncerter på
program. Undersøg det selv og køb billet om muligt. Støt også orkestrene med at
få udsolgte huse, når de engang får lov at sælge alle pladser.
Der er andre end musikfolk, som lider under manglende
politisk og ministeriel hjælp. Men klassisk musik og opera er emnet for jckassisk@outlook.com,
så det holder jeg mig til. Nok er arrangører og tilhængere af klassisk musik
mere tilbageholdne med at føre sig frem end arrangører af pop, rock og skrål
(det er tre vidt forskellige ting), men hvorfor tager politikerne og aviserne og
vore to fjernsynsstationer, Danmarks Radio og den pinligt nærmest kulturløse to’er
sig så lidt af den klassiske musiks problemer? Den eneste forståelige
forklaring er, at det gælder en ret meningsløs kamp om læsere, som det i de samme
sager for politikerne gælder kampen om stemmer.
Et fromt ønske: Tænk om vi fik en kulturminister herhjemme. Vi er en mærkværdig nation, som i
gentagne tilfælde har fået en partitro soldat valgt til posten i stedet for en
personlighed, som kan tilføje kulturlivet støtte og ny inspiration.
Billede: Den 34-årige
Joanna Mallwitz dirigerer Mozarts ”Cosi fan tutte” fra Salzburg på søndag den
2. august på Arte.