af John Christiansen - d. 22. januar 2021
Der er gode muligheder for et større klassisk corona publikum til koncerter, opera og teater, end det har været beregnet, viser tysk undersøgelse
Hvor må det være både hårdt og trist og i den gode, gamle,
jyske betydning af ordet træls at beskæftige sig med musik og teaterkunsten i
øjeblikket. Tag blot et aktuelt eksempel af mange. Den jyske Opera måtte først
indskrænke scenegangen på sæsonens med stor spænding afventede opera, Poul Schierbecks
raffineret elegante og efter min mening vidunderlige ”Fete galante” på grund af
corona-kravene til opførelsen. Da Den
jyske Opera så atter var klar, kom de nye officielle indskrænkninger, som
betyder, at man ikke kan gennemføre de fire første opførelser i begyndelsen af
februar i Aarhus. Aflyst. Derefter er vi kommet længere frem i tiden, og det er
overladt til de lokale arrangører landet over at finde ud af, om det er muligt og
tilladeligt at spille operaen. Spørg de lokale arrangører. Det går vist. Men
mulighederne skifter fra dag til dag.
Poul Schierbecks ”Fete galante” er øvrigt indspillet i en
fortrinlig indspilning på to cd’er udgivet af Dacapo i 2013 og dirigeret af
Michael Schønwandt. Køb den og bliv klogere inden teateroplevelsen. Eller køb
den som en trøst for den aflyste teateroplevelse. Dacapo 6.220637-38.
Et større
publikum trods coruna muligt
Netop teater og klassiske koncerter kan tilsyneladende tåle at
have et større publikum i større rammer, hvis også politikere med flere ville gøre
noget for det. Det viser følgende historie fra Tyskland.
Langt de fleste teatre og koncertsale kan roligt åbnes i en
corona-tid, når salen er halvt fyldt eller endog med et endnu større publikum, når
det er placeret efter skakspil-princippet, som også bruges herhjemme. Det er
resultatet af en grundig og tiltrængt undersøgelse af aerosol-indholdet i en
sal under de forskellige vilkår, som det tyske Fraunhofer Institut har
foretaget i Konzerthaus Dortmund. Resultaterne herfra kan overføres uden
vanskeligheder til de fleste andre tyske teatre og koncertsale og hvorfor ikke
så til de fleste danske teatre og koncertsale? Det er hovedresultatet af undersøgelsen
erklærer professor Heinz-Jörn Morak, som er chef for ”Der Kommission Innenraumlufthygiejne
i de tyske Bundesländer - for at sætte et enkelt navn på. Forudsætningen er, at al luft i publikumsrummet
luft kan udskiftes i løbet af tyve minutter. Hvor den kan det, og det er mange
steder, skal man gå i gang.
Naturligvis er reglerne for danske koncertsale og teatre
tilsvarende. Men hvor godt er grundlaget bag de danske bestemmelser? Hvor gode er
de officielle beregninger eller måske snarere gæt forinden? I Tyskland er afgørelserne
for reglerne i hvert fald faldet meget afvekslende ud afhængig af det enkelte
Bundeslands bearbejdelse af dem. Men der synes nu at være stor videnskabelig
enighed, at man med omhyggelig omtanke roligt kan lukke flere mennesker ind langt
de fleste steder, end man hidtil har gjort.
Salzburg festspillene afholdt i sommer sine 100-års festspil.
På forhånd tvivlede mange på, at man kunne gennemføre festspillene med op til
1000 tilhørere og nogle steder mere med publikum placeret efter skakbræt-princippet.
Andre steder lød også forargelsen over store antal forinden. Men mere end et
halvt hundrede tusinder mennesker fulgte festspillene, uden at en eneste blev
ramt af corona. Undersøgelsen festspillene efter var grundig. Hver eneste, der
havde købt billet, blev senere undersøgt, om de var blevet smittet. Præcist
nærmere ved jeg ikke. Selvfølgelig var august en tid uden de voldsomste smitte-reaktioner,
men man kunne samtidig konstatere traditionelle smittekilder andre steder i og
omkring Salzburg, mens ikke en eneste festspiltilskuer blev ramt.
Forskellige
indstillinger
Forholdsreglerne har været meget forskellige i Tyskland. I den
ene positive ende er altså Bundesland Salzburg. I den anden negative ende
Bayern med det store Operahus i München og byens koncertsale. Her har man været
helt nede i indskrænkninger på 200 tilskuere i sale med kapaciteter på langt over
1000 mennesker.
Kampen står nu i Tyskland. Videnskabsmænd præsenterer tilsyneladende
skudsikre argumenter for, at en åbning er klart bedre i kulturlivet, i teatre
og koncertsale og større biografer, end de fleste andre steder. Politikere
kæmper stadig imod. Men det bedste hjælpeprogram, som man kan forestille sig
for samfundet, siger: Åbn teatre og koncertsale. Forrest går Nordrhein-Westfalen,
hvor arbejdsgrupper overalt i kulturinstitutionerne er i gang.
Her er tilsyneladende et område, hvor der temmelig klart kan
åbnes mere og bedre gennemtænkt. Også herhjemme må vi finde de steder ikke
mindst i kulturlivet, hvor det betaler sig at åbne. Hvem siger, at vi i
virkeligheden er nær de tider, da vi ikke længere skal frygte coruna? Lad os bare
komme i gang herhjemme. (Hovedkilde: BR-klassisk.de.)
Billede. Vi længes efter de fyldte sale.