af John Christiansen - d. 21. april 2015
Kør ikke bil mens du lytter til triumfmarchen – En lille elefants perfekte toptone – Da Domingo fejlede – De dekolleterede kjolers triumfmarch – Hvad Verdi ville med triumfmarchen – Ekstra: Carreras til Aalborg
Erindringer: Fra
bilradioen lød ”Triumfmarchen” fra Verdis ”Aida”. Den satte erindringer i gang.
Det er en operaslager, som stadig kan sætte liv i én.
Verdis triumfmarch var at finde på en liste med
musikstykker, som en række velmenende folk advarede bilister imod at spille,
mens de sad ved rattet. Jeg tror, at jeg forstår, hvad de mente. Kan man ikke til
de toner få lyst til ligefrem at lette med bilen fra vejen?
Lad os lige tage med, hvem der er den farligste komponist at
lytte til, mens man er chauffør. Det er ikke Verdi, men naturligvis Richard
Wagner. Allerfarligst? Naturligvis ”Valkyrieridtet” fra åbningen af 3. akt af
”Valkyrien”.
Mine erindringer om ”Aida”-opførelser spænder vidt fra en
opførelse i en skurvogn på havnen i Flensborg med otte korister, som ikke havde
plads til at røre sig. Forestillingen var nærmest fup. I den anden ende er diverse
show-opførelser i arenaen i Verona, som jeg en sommeraften stadig kan længes
efter. Jeg har en god musikskribent-kollega, som elsker byen Verona og kommer
der ret ofte, men han er ikke til at trække ind i arenaen. Jeg forstår ham på
en måde godt, men jeg bliver ikke udenfor. Jeg kan også lide opera som show –
ind imellem.
Den musikalske
elefant
Mine bedste Aida-erindringer er dog andre steder fra. I 1999
overværede jeg en friluftsopførelse foran slottet i Schwerin i Mecklenburg,
hvor man nu opfører opera hver sommer. Om dagen stod folk i kø for at se en
lille elefant, som i operatiden var udlånt fra sit cirkus og havde fået sit
hjem i et hjørne bag slottet, hvor prinsesse Alexandrine over et århundrede
tidligere blev født for siden at blive kong Christian den X’s dronning. Om
aftenen havde dens oppassere vanskeligt ved at holde den i ro, når den stod
klar til at entrere scenen i den store triumfmarch. Man kunne se på den, at den havde
lyst til at brøle med.
Endelig nåede man det sted i partituret på højdepunktet i
triumfmarchen, som klinger ud i Es-dur, hvor den skulle have lov at trutte, og
den gjorde det med en både flot og præcis tone, et rent Es. Den nød det. Vi flere
tusinde publikummer nød det. Nogle af os var helt forvildede over at høre den
rigtige tone og tilmed så rent fra en elefant.
Det historiske show i
Luxor
Elefanter og måske også løver hører da med i en rigtig
opførelse af ”Aida”? Ja, for ofte måske er
”Aida”-opførelser for meget et show. Det største show, som jeg så har oplevet,
var i Luxor i Egypten i maj 1987, i det gamle Theben ved Nilen. Men det var
også en historisk oplevelse at sidde på stedet, hvor Verdi lod størsteparten af
sin opera foregå. Han kom der aldrig selv, men han havde ladet sig indfange af
arkæologen Mariettes udkast til en opera fra det gamle Egypten, og der ligger
megen forskning og historisk-arkæologisk undersøgelse bag udformningen af ”Aida”.
Det var betagende at sidde så tæt ved Nilen, at man i
aftenstunden anede flodens bevægelser. Det originale tempel var den ægte,
magtfulde og smukke kulisse for tredjeakten, da Radames sammen med Aida mod sin
vilje forråder sit egyptiske fædreland. Verdis musik til Aidas arie lød, som
havde han komponeret den netop på stedet.
Akustisk var Luxor dog ikke ideelt. Den dengang førende
tenor Placido Domingo var kommet i sidste øjeblik og havde ikke givet sig tid
til at få anvist, hvor på den store naturgivne scene de halvskjulte, men
absolut nødvendige mikrofoner befandt sig. Han var den første af tre
forskellige tenorer, som sang Radames i min måned i Luxor med tre hold læsere fra
Jyllands-Posten, og han var den svageste, kunne ind imellem slet ikke høres. Nicola
Martinucci med sin store, kraftfulde og ubesværede tenor blev det virkelige
tenor-hit. Og Fiorenza Cossotto var stadig en vidunderlig Amneris.
Tusinde soldaters
triumfmarch
Så var der triumfmarchen, hovedtemaet i disse erindringer. Den
blev afviklet på et scene med god plads, for den egyptiske hær havde stillet en
tusindtallig afdeling soldater til rådighed. De deltog med en alvor, der var
overvældende. Soldaterne kom ridende ind på heste på den store tredelte scene
med en forrygende kunnen. De kæmpede og døde med en livagtighed som ingen andre
statister i den hele operaverden. Og de førte et kæmpemæssigt vogntog ind.
Verdis originale musik til triumfmarchen slog ikke til og måtte forlænges med
repetitioner. De etiopiske fanger led og tiggede om deres frihed. Det var måske
vanen fra hverdagen, der havde gjort dem til mestre på scenen.
Men hvad ville Verdi med sin berømte triumfmarch? Han ville
alt andet end forherlige krigen og dens sejrherrer. Han ville vise, at enhver
statsmagt har behov for at udstille sin potens ved at fremvise de tabende. Hans
hjerte tilhørte dem.
Så kom løven
Der skete så meget, at man næsten ikke nåede at se den løve,
der tålmodigt og kun iført et halsbånd på en vogn blev ført forbi publikum. I
en pause i en senere opførelse kom jeg den tilfældigt nær. Det stakkels dyr var
tydeligvis dopet til total mathed. Nå ja, her var chancen for stille at give en
løve et kammeratligt klap, tænkte jeg, men jeg blev voldsomt hevet væk af en
stor nubier. Jeg er dog stadig sikker på, at løven ikke ville have haft kræfter
til at løfte poten så meget som et par centimeter.
Jeg har aldrig set så mange internationale kendisser samlet
som til premieren i Luxor. De seneste var kommet med Concorde fra Paris og Wien
et par timer før forestillingen. Arrangøren var en egyptisk storkøbmand, som
havde tjent sin formue i Wien, og han havde inviteret den halve østrigske
regering og store business-folk, men da flyet med dem landede, var der ingen
hotelværelser. De lokale havde solgt dem videre til andre, som ville betale
mere.
En dekolleteret triumfmarch
Det var ikke nogen triumfmarch at se på, da mange gæstende
damer den lune premiereaften vandrede gennem Luxors grusede gader udstillende
en garderobe, hvor de med dekolleterede kjoler virkede som en hensynsløst pinlig
kontrast til de tilhyllede muhamedanske kvinders fattigdom. Trængslen ved den
enlige indgang var kaotisk, og et par taler på egyptisk måtte også til, selv om
der næppe var mange andre egyptere end præsident Mubarak, andre honoratiores,
de rige og de smukke fra den egyptiske elite. Klokken var to nat, før det noget
rodede kæmpearrangement var gennemført.
Min første ”Aida” var i arenaen i Verona i 1953. Aida blev
sunget af en lidt opulent yngre dame, som ikke gjorde det store indtryk på mig.
Nogle år senere fandt jeg ud af, at hun hed Maria Callas.
Foto: ”Aida” i arenaen
i Verona
Ekstra: Den spanske tenor
José Carreras, som dannede ”De tre tenorer” sammen med den afdøde Luciano
Pavarotti og Placido Domingo, hvis koncert i Aalborg i juni er udsolgt med venteliste,
giver koncert i Musikkens Hus i Aalborg lørdag aften den 5. december.
Tilfældigvis sker det på Carreras’ egen 69 års fødselsdag. Han er på en afskedsturné
verden rundt, og koncerten i Aalborg bliver den eneste herhjemme. Aalborg
Symfoniorkester akkompagnerer ham. Det bliver Carreras’ tredje besøg i Aalborg.
Billetsalget åbner i Musikkens Hus nu på fredag den 24. april kl. 11.00. Billetpriserne
er på 1200 kr., 1100 kr., og 1000 kr., men hidtil er nordjyderne også strømmet til
de dyre drenge i Musikkens Hus.