af John Christiansen - d. 13. juni 2018
Da en nation blev genfødt i musikken – DG har nu genudgivet 66 cd’er og to dvd’er med Rafael Kubelik - Klaverfestival i Aarhus.
Deutsche Grammophon har samlet sine udgivelser med den store
tjekkiske dirigent Rafael Kubelik og har udgivet en boks med 64 cd’er med musik
af 28 forskellige komponister og 2 dvd’er med en samtale med Kubelik om
Bruckners fjerde symfoni, prøverne på den og selve live-koncerten. Det er en boks,
der fortæller historie og har en egen værdi, for man oplever en stor musikpersonlighed,
som også skinner igennem i den musik, som man tror at kende til bunds. Desværre
bliver det nok ikke I Danmark, at denne kæmpepakke med stor musik vil blive et
tilløbsstykke. Og alligevel hvorfor ikke? Kubelik dirigerede mange mindeværdige
koncerter med vort DR-Symfoniorkester og modtog derpå i 1983 Sonnings
Musikpris.
Jeg vil så benytte denne pladeudgivelse som anledning til at
mindes oplevelsen af Rafaels Kubeliks måske lykkeligste dage, da han i 1990 vendte
tilbage til sit fædreland og til dirigentpodiet.
Musikalske glæder
Men først: Vi får i cd-boksen alle Beethovens ni symfonier
indspillet af ni forskellige orkestre, og det er spændende i sig selv at lytte
til forskelligheden i orkesterklangen. Kubelik var en af de få, der kunne få overraskende
meget nyt, men samtidigt også et selvfølgeligt virkende liv frem hos Beethoven.
Men flertallet af indspilningerne er fra hans mange vidunderlige år i spidsen
for Bayerische Rundfunk Sinfonieorchester i München, bl.a. alle Mahlers
symfonier. Det var Kubelik, som åbnede mine ører for Mahler. Vi får også
Dvoraks ni symfonier i de nok bedste indspilninger nogensinde. Og Schumanns
fire med Berlinerfilharmonikerne. Der er Janacek, Martinu, Orff og Smetana og såmænd
et par symfonier af Hartmann, videre operaarier med den pragtfulde tenor Fritz
Wunderlich, der døde ved en ulykke alt for ung. Verdis ”Rigoletto” er med
Fischer-Dieskau i titelpartiet og Wagners ”Lohengrin” med James King og vidunderlige
Gundula Janowitz. Der er også fremragende optagelser af Hans Pfitzners pragtfulde
opera ”Palestrina” og Schönbergs ”Gurre Lieder”.
Kan det virkelig betale sig at udsende 66 plader med den
samme dirigent? Deutsche Grammophon må jo vide det. Selskabet har udgivet mange
lignende bokse. Og er der nogen, som er værd at samle på, så er det altså
Kubelik. Han holdt op med at dirigere, inden han i sine sidste år flyttede til Californien,
hvor han koncentrerede sig om at komponere kammermusik. Der er en enkelt cd i
sættet med hans egen musik. I 1990, da min nedenstående erindring er fra, var han
stoppet med at dirigere, men så skete netop det i hans tjekkiske fædreland, som
han havde ventet på, siden han havde forladt det i 1946 og svoret, at han ikke
ville vende tilbage, så længe kommunisterne var ved magten.
Da tjekkerne endelig blev fri
Det lysnede for tjekkerne og slovakkerne i 1989 med Mikhail
Gorbatjovs stroja-politik og den såkaldte ”fløjlsrepublik”. I april 1990 kunne
tjekkerne endelig mærke friheden, som de ikke havde kendt siden før 1938 og
nazismen. Forfatteren Václav Hamel var blevet præsident og ny helt. Han sad i æreslogen,
da Kubelik vendte hjem for en enkelt gangs skyld.
For første gang i sine næsten 45 års beståen kunne Prags
store musikfestival ”Forår i Prag” leve op til sit navn, Prazke Jaro. De første
to dage, den 12. maj på tjekkernes gamle frihedsdag og den 13. maj, stod den
75-årige Rafael Kubelik på podiet i Smetana-salen, hvor han så ofte havde fejret
triumfer i sin ungdom. Han dirigerede Smetanas symfoniske cyklus ”Mit
fædreland”, som han også havde gjort det ved åbningen af den første ”Forår i Prag”
festival i 1946. Dengang vendte han kort tid efter Czekoslovakiet ryggen. Det
var en dobbelt hjemkomst nu til fædrelandet og til dirigentpodiet. Det var også
en af mine største koncertoplevelser, selv om Smetanas musik ikke alt sammen kan
kaldes den største. Men baggrunden og atmosfæren væltede én omkuld.
Rafael Kubelik
tilbage
Kubelik var tilbage i Prag og tilbage på dirigentpodiet. På
kjolesættet bar han som alle musikerne Fædrelandsfrontens hvide emblem med
bogstaverne OF, som folk spontant oversatte for den fremmede gæst som ”Ud med
kommunisterne”. Man kan se det på optagelsen af koncerten denne aften. Den kan
ses på You Tube.
I disse to timer følte jeg, hvordan et folk blev genfødt i
musikken. Det czekiske filharmoniske Orkester var yngste generation i en lang
levende tradition, og det var ikke nogen hemmelighed, at denne tradition havde
ligger i dvale. Det tjekkiske toporkester havde gjort sin pligt, men det havde
haft vanskeligt ved at opretholde den kvalitet, som man ellers altid forventer
i Prags gamle frugtbare musikmiljø. Men i dette øjeblik lød det, som et
orkester vågnede efter 44 års tornerosesøvn og mobiliserede al dets kunnen, mens
følelserne sad uden på kjolesættene.
Smetanas seks stykker i ”Mit fædreland” klang ud med en
forløsende kraft og jubel. Harperne, der åbnede hymnen om den gamle borg
Vysehran, berettede om en stolt fortid, som nu i et medrivende fortissimo klang
manende ud. Fortiden blev nutid. Så gled floden Vltava (Moldau) ned fra
bjergene og voksede sig bred og stærk, stadigt strømmende under Kubeliks
direktion med alle små finesser af bevægeligt liv. Bøndernes dans var ikke
turistkolorit, men ny livsfrodighed. Da floden nåede sit højdepunkt, ville man
have svoret på, at så frit og jublende kunne musikken aldrig have lydt før. Kubelik
styrede forløbet med de små antydninger til musikerne, som han beherskede så
præcist. Og midt i dette vel kalkulerede liv blev der åbnet for følelsernes
vældige spil, musikantisk glødende, mildt og melankolsk.
Naturligvis var det nostalgisk
En stor dirigent havde i en årrække ikke haft lyst til at
dirigere, og nu kunne han gøre det i sit fædrelands første nye frie liv. Det
var vel årtiers drøm, der blev opfyldt i disse timer. Og et dygtigt orkester,
som i de samme årtier intet havde haft at spille for, men nu – følte jeg - var
i yderste koncentration og ekstase. Man mærkede både inden i og uden for Smetana-salen
foråret spire frem med en uimodståelig kraft.
Nogle af de bedste billetter til Kubeliks koncerter var blevet
solgt i udlandet og kostede, hvad der svarede til den dengang uhyre sum af 600
kr. Men i Prag kunne man komme til andre gode festivalkoncerter for 15 kr. Prag
oplevede et hidtil ukendt tilløb af musikinteresserede fra det halve Europa. Bernstein
dirigerede Beethovens niende symfoni, som han også gjorde det, da muren blev
væltet i Berlin. Lennie har altid haft sans for pr. Men den enlige musikturist
i Prag var alligevel næsten sikker på at komme til koncert: En efter vestlige
forhold beskeden seddel diskret lagt i de rette kontrollør-hænder foran
koncerthuset var virkningsfuld.
Kontrollørernes ekstra stolerækker
Til Rafael Kubeliks to koncerter var der meget lidt plads
mellem stolerækkerne. Når man skulle rejse sig for at lade nogen komme forbi,
skubbede alle som efter stille aftale stolene lidt tilbage, hvis det da ikke
lykkedes folk på rækken bagved at komme først med at presse sig frem. Det var
tæt på at blive til slagsmål rækkerne imellem. Det var ikke vanskeligt at finde
ud, hvorfor stolerækkerne var så tætte. Der var endnu en koncertsal i huset, og
kontrollørerne havde sat stolene derfra ind og udvidet Smetana-salen med vel
omkring 4-5 stolerækker og solgt dem til egen fortjeneste. Det var ingen
kontrollør bleg for at fortælle. Det var jo en positiv sag, at flere kom til at
overvære århundredets koncert i Prag.
Jeg havde foruden aftenens enestående kunstneriske oplevelse
et uheld, som jeg ikke skrev noget om i min artikel i Jyllands-Posten. Til
aftensmaden havde jeg i tanker drukket af et glas vand lidet anende, at det
faktisk var en blomstervase med vand, men nu uden blomster, der var glemt på
mit restaurationsbord. Jeg fik noget i maven, jeg måtte kæmpe imod under
koncerten og natten efter. Det ville jeg næppe have husket, hvis det ikke netop
havde været denne aften.
Billedet af Rafael Kubelik er fra koncerten i Prag den 12. maj 1990.
Ekstra historie fra
1990
Jeg vil citere en lille historie, som stod ved siden af
artiklen i Jyllands-Posten tirsdag den 29. maj 1990 om Kubeliks besøg i Prag.
Den er om den russiske mestercellist Mstislav Rostropovitj, der forlod Santa
Cecilia i Rom i fnysende vrede under en koncert. Ingen havde informeret ham om,
at koncerten med ham som solist skulle optages til tv. Rostropovitj fortalte:
”Jeg signalerede til kameramanden, at han skulle fjerne sig, men han fortsatte
med at filme mig. Når jeg spiller foran kameraer, mister jeg nærheden til mit
publikum”. Rostropovitj var så vred, at han glemte sin Stradivarius-cello på
scenen.
Klaverfestival i
Aarhus
Klaverskolen Gradus og Musikhuset Aarhus arrangerer i samarbejde
for 6. år i træk en klaverfestival, der byder på en række af tidens førende
unge klavervirtuoser og dertil en mester i den anden ende af aldersrækken, den legendariske
81-årige russer Mikhail Voskresentskij, som denne gang spiller klaversonater af
Beethoven den 20. juni i Lille Sal i Musikhuset, hvor alle festivalens
koncerter finder sted. Han havde stor succes i Mozarts store c-mol
klaverkoncert med Aarhus Symfoniorkester i 2016.
Forinden er det en imponerende prisbelønnet klaverungdom, der
sidder ved flyglet, og den byder på fremragende virtuoser. Åbningskoncerten
lørdag den 16. juni kl. 16 spiller otte spændende stortalenter fra seks
forskellige lande. Fra Danmark er det Kristian Riisager. Søndag aften kl. 19.30
er det så den forbløffende Davis Khrikuli fra Georgien, der træder til med kort
varsel. Han vandt som 11-årig den yngste gruppe ved Aarhus International Piano Competition
i 2013 og spillede kort tid efter på Gradus Festivalen. Han blev igen publikums
yndling med Aarhus Symfoniorkester i Chopins anden klaverkoncert i 2015. Han
har opnået 15 toppriser på internationale konkurrencer. Mandag aften den 20. juni er det så utvivlsomt
endnu et af fremtidens store klaversolister, Paolo Giacometi, som vi skal høre
med tysk-fransk klavermusik af Schumann, Ravel og Debussy. Det er en
imponerende lille festival med fire koncerter, som man endda også kan købe
partoutkort til for kun 500 kr.