af John Christiansen - d. 7. januar 2016
To forskellige erindringer: En af det seneste århundredes mest betydelige musikerpersonligheder, Pierre Boulez er død – Da den unge Angela Gheorghiu skabte sensation. Nu kommer hun til Aalborg
Erindringer: Pierre
Boulez blev 90 år, og alligevel kom hans død forleden i kurbyen og festspilbyen
Baden-Baden uventet. I sind var han evigt ungdommelig. Kunne ikke dø. Hvem kan
nævne en mere betydelig musikerskikkelse? Han var en af de store både som
komponist, som orkesterdirigent, som organisator, som leder af festspil for ny
musik, som musikpolitiker og som pædagog.
Boulez blev især kendt for en enkelt bemærkning i Der
Spiegel, som i provokation ikke lignede hans væsen, så markant han ellers altid
var: ”Spræng operahusene i luften. Det er
den dyreste løsning, men også nok den eleganteste”. Løsningen for ham var
at give den nye musik den plads, som den efter hans mening tilkom. Boulez blev
i lang tid betragtet som rebel og enfant terrible, som ikke sparede på provokerende
udtalelser: ”Jeg mener, at det nye i
kunsten altid provokerer og skal provokere”.
Men jeg tror, at Boulez selv blev træt at måtte høre for
bemærkningen om operahusene, som var en spøg med en alvorlig baggrund.
Komponisten Boulez blev også en international operadirigent, og han fandt andre
måder med resultater til følge at kæmpe for den nye musik og dens udbredelse og
placering i musiklivet. Men kampen for det nye gik aldrig ud over det klassisk
anerkendte. Han blev chef for flere store symfoniorkestre, Cleveland Orchestra,
New York Philharmonic, BBC Symphony etc, og han plejede også det gamle
repertoire, alt imens der stadig kunne komme en eftertænksom bemærkning fra
ham, at vi burde ødelægge al gammel kunst.
Jeg var som operalytter i Bayreuth vokset op med ”Parsifal”
i Hans Knappertsbusch’ tolkning, som var fyldt af en vidunderlig mystisk og
mytisk skønhed. I 1966 kom Boulez til som dirigent. Wagners musik klang nu
slankere i et meget hurtigere tempi, og den religiøse mystik var forsvundet.
Pludselig forstod man musikken på den mest selvfølgelige måde. For mig gælder
det her ikke om at vælge mellem to tolkninger, men om at gøre opmærksom på
Boulez’ fantastiske evne til at læse og forstå et partitur og derefter at give
det videre musikalsk liv. Tag de mange gode indspilninger af Gustavs Mahlers
symfonier, som findes fra Kubelik til Bernstein, hvoraf ikke så få indeholder
noget fantastisk, men jeg vil hævde, at Boulez’ komplette indspilningsrække er
den mest fantastiske af dem alle, fordi han formår at lade partiturerne åbne
sig til at give en enestående mulighed for nye naturlige opdagelser.
Boulez vendte tilbage til Bayreuth i 1976 for i fem sæsoner
at dirigere landsmanden Patrice Chereaus iscenesættelse af ”Nibelungens ring”.
Den første sommer var publikums ophidselse imod den nærmest fysisk voldsom. På
rækken bag mig kom to ”fine” damer i regulært ”gadedrenge”slagsmål om en
fløjte, som den ene havde medbragt for at kunne protestere højlydt. Den sidste
sommer blev der sat længderekord på nær halvanden time i afslutningsbifaldet
efter ”Götterdämmerung”. Chereau og Boulez måtte 111 gange gå ind på scenen for
at modtage bifaldet. Om tallet 111 holder præcist, ved jeg ikke, men en
operarekord, som vil holde, det var det. Deres opførelse af ”Ringen” er
heldigvis udsendt på DVD af Deutsche Grammophon.
I Bayreuth opdagede jeg en anden mere privat side af Boulez.
Hver sommer tager en del af orkestret ud til en lille i hvert fald efter danske
forhold halvbeskidt badesø i den dejlige natur omkring Bayreuth og giver en
mere populær kammerkoncert. Michael Schønwandt har dirigeret den én sommer,
Pierre Boulez en anden. Hvor var Boulez da hyggelig, lun og sjov efter
koncerten, da instrumenterne blev skiftet ud med øl.
To andre operaopførelser med Boulez har printet sig i min
erindring (som gammel oplever man, at musik huskes langt bedre end andre
oplevelser). Den største blev premieren i Paris i 1979 på den færdiggjorte
version af Alban Bergs ”Lulu”. Den og grammofonindspilningen på DGG med Boulez’
naturligt overbevisende gengivelse af ”Lulu” har vel åbnet manges ører for en
ny verden. Boulez har nu i mange år dirigeret på festspillene i Salzburg, både
klassisk og ny musik. Opførelsen af Schönbergs ”Moses og Aron” i 1996 var her
et højdepunkt. Men det mest betydningsfulde har været, at verdens førende
klassiske musikfestspil åbnede for den nye musik og ikke blot Boulez’ egen med
ham som en styrende fortolker.
Jeg må have med, at jeg en enkelt gang var ved at gå fra en
Boulez-koncert. Han dirigerede i Salzburg en Mozart-klaverkoncert med den
populære kineser Lang Lang. Pianistens lækre, for mig smagløse tilgang til
Mozart var frygtelig, men Boulez virkede smilende positiv. Var han blot høflig?
I 2013 udkom en kassette med 13 cd’er på DGG med Boulez, som
dirigerer Boules komplet. Jeg ved ikke, om den stadig er til at finde. Jeg ved heller
ikke, hvor mange af mine læsere, som ville tænke på at anskaffe sig den. Der er
jo seriel musik, tolvtonemusik, koncentreret musik, radikal og nytænkt musik.
Men typisk for den som for hele Boulez’ virke er, at han formår at gøre det
vanskelige lettere tilgængelig.
Foto: Pierre Boulez. Fotograf Sigi Tischler, AP
Da den unge Gheorghiu
skabte sensation
En erindring: Den
rumænske verdenssopran Angela Gheorghiu giver koncert i Musikkens Hus i Aalborg
sammen med Aalborg Symfoniorkester torsdag den 3. marts. Hvis man skynder sig, kan
det muligvis lykkes at få en af de allersidste billetter. De er blevet så
musikengagerede i Nordjylland med det nye musikhus.
Da meddelelsen om koncerten i Aalborg kom, erindrede
jeg min oplevelse, da jeg første gang hørte den da 27-årige rumænske sopran.
Det var i juni 1993, året før hun i følge sit eget cv fik sit internationale
gennembrud som Violetta i Verdis ”La traviata” under Georg Solti på Covent
Garden i London. Jeg var til Wiener Festwochen og skulle i Jyllands-Posten bl.a.
skrive om den unge italienske mezzosopran Cecilia Bartoli, dengang det helt
store navn. Men hun måtte melde afbud aftenen forinden.
Wiens Konzerthaus’ chef Karsten Witt skulle i hast finde en
erstatning og tænkte på en ung rumænsk sopran, som var sprunget ind på Wiens
Statsopera som Nadina i Donizettis ”Kærlighedsdrikken” i 1992. Han fandt ud af,
at hun samme aften sang Mimi i ”La bohème” i Zürich og ringede til operahuset.
”Fru Gheorghiu er lige gået ud af døren. Et øjeblik, jeg løber efter hende”, sagde
portneren. Hun sagde ja til at synge næste aften i Wien.
Gheorghiu skulle have skiftet flybilletten om fra Bukarest
til Wien, og her skulle ligge et visum klar næste formiddag. Alt fungerede. Den
klassiske musik åbner jo langt lettere låste døre i Wien. Angela Gheorghiu
havde kun cowboybukser med til Zürich, næste dag var søndag, og dengang var
alle tøjbutikker lukkede. Men Witt havde sine forbindelser. Efter besøget i den
ellers tomme tøjforretning mødtes sangerinden og pianisten Norman Shetler for
første gang til en ”forståelsesprøve”, og de sammensatte programmet, som der
dog ikke var tid til at prøve helt igennem. Gheorghius sangrepertoire var endnu
overvejende rumænsk, men hun havde sange af Mozart, Schumann, Liszt og Poulenc
på det, og de udgjorde første del af koncerten, mens anden del blev arier fra
hendes operarepertoire.
Og så gik det løs i Wiens Konzerthaus. Allerede den stramme,
sorte aftenkjole med en udskæring foran som et stort M var vellykket og klædte
den mørkhårede unge skønhed. Den store del af publikum, som ikke havde bedt om
at få pengene tilbage, overgav sig jublende. Min rubrik i Jylllands-Posten var
den samme som her: ”Den unge Gheorghiu skaber sensation” Nede i anmeldelsen tog
jeg dog et ”næsten” med: ”Det var næsten en sensation, da Angela Gheorghiu
åbnede munden og sang som en engel (angela).
Stemmen var vidunderlig smuk, og Gheorghius udtynding i et pianissimo
kunne minde om den unge Caballés”. En finere sammenligning kunne jeg ikke
finde. Jeg kunne også gøre opmærksom på, at Angela Gheorghiu kunne synge et
repertoire, som almindeligvis kræver forskellige stemmetyper, men min slutbemærkning
kan i dag synes overflødig: ”Husk navnet: Angela Gheorghiu.”
En fantastisk karriere var begyndt. Den har også været med
torne. Jeg fik lejlighed til at interviewe det ovenud kåde par Angela Gheorghiu
og Roberto Alagna et par dage før deres bryllup i 1996 på deres hotelværelse
med udsigt over Central Park i New York. Sikke en lykke de udstrålede. De sang senere
sammen i Aalborghallen og i 2003 i Den jyske Operas ”La boheme”. Men en
international operakarriere giver stress og nerver, og de sled på hinanden, gik
fra hinanden, men fandt sammen igen, og dog sluttede det med en ret tragisk skilsmisse
i 2013. Det har været godt at følge, at hver for sig har begges karrierer siden
vundet i sikkerhed og ro og i kunstnerisk styrke og skønhed. Man kan glæde sig
i Aalborg.
Læs også om "Kvinderne i folies parisienne", Aarhus Symfoniorkesters franske nytårskoncert.