af John Christiansen - d. 29. januar 2020
Et vue over nyere danske cd’er 1. Værd at gemme
Her er en omtale af nogle cd’er
såvel nye som lidt ældre, som jeg aldrig har nået at skrive om. Derfor bliver
der i nogle tilfælde ikke tale om anmeldelser i samme længder som hidtil. Der
er i første række tale om nyere dansk musik. Jeg har med fornøjelse lyttet til
dem, men jeg har ikke hørt dem så grundigt, at jeg har kunnet skrive grundigere
anmeldelser. Der er aldeles ikke tale om anden klasses musik, men om spændende
cd’er på et højt niveau, så de færre ord, det nu bliver til, er forhåbentligt/antageligt
tilstrækkelige til, at interesserede læsere vil opdage nyheder fra i går eller i
forgårs. Én ting står klart: Hvor findes der dog megen god musik, som drukner i
det store udbud. Cd’en er på tilbagetog, men der er stadig rigeligt af godt at
gå i gang med. Og hvor rangerer den
meget varierede nyere danske musik højt sammenlignet med det store udland, så
godt som jeg har været i stand til at sammenligne på radio, tv, indspilninger og
omtaler verden over. Forhåbentlig god
fornøjelse. Man må ikke snyde sig selv.
Lokalt og lifligt: De første cd’er skal dog have lidt flere ord med
på vejen. Den første er helt ny og så lokal, som den kan blive. Dacapo har udgivet
en cd med Aarhus Symfoniorkester og fire solister hentet fra orkestrets egne
rækker. Deres niveau er meget højt for alles vedkommende, og man forstår
hvorfor, at landets ældste landsdelsorkester aktuelt har en meget høj
spillestandard. Det er nu ret generelt for alle Danmarks landsdelsorkestre, at de
holder godt niveau med tilsvarende og også større musikbyer i udlandet, selvom
de danske orkestre mandskabsmæssigt er mindre. Den franske, vidt berejste
dirigent Jean Thorel står i spidsen for det midtjyske landsdelsorkester. Det er
en fornøjelse at lytte til hans og symfoniorkestrets tag på koncerter fra 1800-tallets
Danmark med to velkendte og populære komponister som Kuhlau og Gade og i
tilgift en fornem lille obokoncert på 12 et halvt minut af den nærmest ukendte
Christian Frederik Barth. Beethoven levede endnu, da han komponerede den i 1823,
og Beethoven høres bag, men der er mindst lige så megen selvstændig kunnen i et
velformet stykke musik på 12 et halvt minut. Barth er en opdagelse værd, og det
er lidt af en gåde, at vi ikke har hørt mere til ham. Oliver Nordahl er den meget smukt spillende
oboist. Cd’en indledes med en concertino for to horn af Kuhlau med al dennes melodiske
overskud, som gør sin lytter glad. Flemming Aksnes og Lisa Maria Cooper er de
to fremragende solister. Tænk at et dansk landsdelsorkester har to så
ekvilibristiske hornister. Der sluttes også af med Kuhlau for hele orkestret,
”Ouverture to William Shakespeare”. Men forinden har vi fået en ni minutter
kort ”Cappriccio” for violin og orkester med koncertmester Ian van Rensburg i virtuos
topform. Cd’ens eneste minus er, at herlighederne er slut allerede efter 54
minutter. ”Concertos from 19th-century”. Dacapo
6.220664.
Schubert med dansk tenor. En anden dansk begivenhed er Mathias
Hedegaards indsyngning af Schuberts sidste store sangcyklus, de 24 sange,
blandt andet Der Lindenbaum” og ”Frühlingstraum”, i ”Winterreise”. Mathias
Hedegård har en smuk og følsom lyrisk tenor, og han formår at trænge indadvendt
dybt og dramatisk ind i ungersvendens fortælling om sin sprøde kærlighedstragedie.
Den er fortalt så ægte og stille uden banal selvoptagelse, at denne tolkning er
til mange gentagelser at lytte til og stadig at finde flere fine nuancer i. Og tragediens karakter ligger dybt allerede i
selve stemmens – igen - sprøde skønhed. Et andet plus er Tove Lønskovs både
meget klare og meget følsomme klaverakkompagnement. Det lytter man betaget til,
som det smyger sig om sangstemmen og bærer den ind i ensomheden. Schuberts
”Winterreise” er musik, som man kan leve godt med i mere end én indspilning.
Denne tolkning giver tilmed nye aspekter, når man genhører den. Schuberts ”Winterreise”. Danacord DACOCD
865. 74 minutter.
Gershwin og klaveret. Det ærkedanske pladeselskab Danacord, som
sælger sine udgivelser stærkest i de engelsktalende lande, er i gang med at
indspille en antologi af amerikansk klavermusik, og det endda med en
fremtrædende amerikansk pianist Cecile Licad. Helt frisk er vol. 4, der
indeholder al George Gershwins musik for klaver med orkester. Cd’en må blive en
succes. Den indeholder musik, som allerede er velkendt og elsket, og alligevel
vil denne afdeling Gerschwin også indeholde nyt og forfriskende for de fleste,
som det er en gevinst at have komplet. Et hovedværk som ”Rhapsody in Blue” er
med sine 18 minutter cd’ens længste værk, og her lever man med fra første takt
med saxofonens stemningsgivende optakt. Fire saxofoner spiller med, de to
trakteret af kvindelige musikere. Derefter tager den gnistrende rytme over.
Gershwin skabte rapsodien på en lang togtur gennem USA, og togrytmen var en
med-inspirator. Og ih hvor den rytmisk-melodiske bøjelighed inspirerer i denne
indspilning. Cecile Licad swinger herligt i hver en tone. Det er både jazz og
klassisk, Gershwins første, som også kan kaldes klassisk, men først og fremmest
er det rytmisk inciterende. Endnu en ”Second Rhapsody”, den kendte ”Concerto i
F” og variationer over ”I Got Rhytm” er med. Også den rytmiske side klares
overbevisende af Sønderjyllands Symfoniorkester, som er under ledelse af Gerard
Salonga, der bl.a. er chefdirigent for Det malaisiske filharmoniske Orkester i
Manila. Der spilles flot, præcist og medrivende på optagelsen i Alsion
koncertsalen. De tre landsdelsorkestre i Jylland har alle fået en pragtfuld
koncertsal, og alle tre orkestre er gået vældigt frem. Danacord DACOCD 869. 76 minutter.
Masser af celloer. Det må gøres kortere, og så begynder jeg endda med et pladesæt, som
mange vil tro, at de har læst om før og endog her på jc-klassisk, men det
skyldes kun, at Danacord igennem årene har været i gang med og stadig er det at
udgive cellomesteren Erling Bløndal Bengtssons store og til dels ukendte pladerepertoire.
To cd’er til prisen af én byder på meget forskellige cellokoncerter af Emil
Hartmann, Franz Neruda, Johan Svendsen, Svend Westergaard og Leif Thybo til Bent
Lorentzens fra 1984 og som afslutning Tjaikovskijs populære
”Rokoko-variationer” dirigeret af Pierre Monteux i 1962 i spidsen for
Radiosymfoniorkestret. Aalborg og Odense Symfoniorkestre høres også med danske dirigenter
optaget 1962 til 1987. Danacord DACOCD
846, to cd’er, 156 minutter.
Endnu en cellist er Gert von Bülow, som er med på Danacords ny serie
kaldet ”Music from the LP Years”, og den har allerede budt på flere positive
overraskelser, som er blevet genudsendt efter teknikeren Claus Byriths gode
ører. LP årene var en blomstrende tid for grammofonpladen. Nu er vi så desværre
midt i en modsat tid. Denne serie, som fortsætter i 2000, indhenter noget af
det glemte. At Gert von Bülow ikke må glemmes viser hans indspilninger sammen med
pianisten Merete Westergaard af to russiske cellosonater, Prokofiefs C-dur,
opus 119, og Rachmaninoffs g-mol, opus 19. De to komponister er ikke så langt fra
hinanden her som
INDEX \c "2" \z "1030" ellers ofte i deres musik. De to sonater var enestående
på pladerepertoiret dengang i 1982. Prokofief spilles mere dæmpet end oftest her,
og det er det rigtige med denne dejligt varierede musik. Danacord DACOCD 843. 57 minutter.
”Den gamle Rubinstein”. Et endnu bedre valg er for mig en cello cd
med tre værker af Anton Grigorevich Rubinstein (mellemnavnet skal med, så man
ikke tror, at det er den senere mesterpianist Anton Rubinstein fra 1900-tallet).
Her spiller Gert von Bülow sammen med den fornemme pianist José Ribera i
Rubinsteins sonater et og to for cello og klaver og som bonus hans femte
klavertrio i c-mol med violinisten Pater Czaba. Det sidste værk opgives her til
at få sin første indspilning. Denne cd skal have sin specielle anbefaling. Danacord DACAPO 858.102 minutter.
En virkelig klassiker. Pianisten Elisabeth Klein kom fra Ungarn til
Danmark i 1939 og senere til Norge. Hun blev en stor klaverfortolker af ny nordisk
musik. Denne cd, som først udkom på LP i 1986, vakte international opmærksomhed
med ni samtids stykke af forskellige nordiske komponister. Og så endda fremragende
spillet, så musikken åbnede sig. Der var to danske værker med blandt de ni komponeret
i perioden 1963 - 1987: Nils Holger Petersen skrev både verdslig musik som
kirkemusik, her en ”Nocturne i dagslys”, mens Gudrun Lunds ”Match” har individuelle
elementer, som præger karakteren i de fire satser. Norge er repræsenteret af to
komponister og Finland af den ansete pianist og professor ved Sibelius Akademiet
Kauko Kuosma, som i sin musik også benytter flyglets indmad. På den nye cd
udgave er tilføjet tre danske værker fra en cd, som Elisabeth Klein udarbejdede
i samarbejde med Claus Byrith og her høres for første gang på cd, af Poul
Ruders også ”Tre breve fra en ukendt”, som blev hans officielle opus 1. og Karl
Aage Rasmussens ”Aria grigia”. Interessant cd i al sin afveksling. New Nordic Piano Music. Danacord DACOCD 854.
74 minutter.
Familien Telmanyi. Endnu en genudgivelse, som vi godt kan kalde
historisk, fra Danacord. Den byder på kammermusik af J.P.E. Hartmann, karakterstykker
for strygeorkester og en suite i a-mol for violin og klaver og en fantasi for
de samme to instrumenter. Desuden Carl Nielsens nok tidlige, men forbløffende
modne, tidlige strygekvintet i G-dur, hvor hele Telmanyi-familien spiller
sammen, den legendariske ungarskfødte far Emil på violin og mor Anne Marie, datter
af Carl Nielsen, på bratsch, og de tre døtre: Anika på violin, Ilona på bratsch
og Mihalyka, i mange år i Aarhus Symfoniorkester, på cello. Men det klinger af
langt mere end af historie. Teknisk er optagelsen blevet forynget, og det er
kammermusik spillet med kunnen og hjerte. ”Hartmann
Album”. Musik for strygere. Danacord DACOCD 853. 75 minutter.
Telmanyi
og Jenö Hubaiy. Vi skal have endnu en CD med Emil Telmannyi med. Han deler
den nogenlunde ligeligt med landsmanden og sin lærer ungareren Jenö Hubay. Den
er noget af en lækkerbisken for violin-fans med 15 mindre stykker, deraf flere i
bedste ekstranummer-klasse af Hubay, som også spiller Händel og Bach. Telmanyi
spiller sammen med pianisterne Gerald Moore og fru Annette og under både
dirigenterne Ferenc Fricsay og Thomas Jensen. Danacord DACOCD 851. 77 minutter.
De fire årstider efter Vivaldi.
To engagerede danske pladeselskaber, hvis navne man let kan forveksle, holder
godt liv i pladeudgivelserne herhjemme. Danacord er privat, mens Dacapo
modtager statstilskud for at indspille dansk musik. Intet land i verden har forholdsvis
sin klassiske (det helt nye kaldes også klassisk) musik repræsenteret så godt
som Danmark. Den næste CD er dog ikke dansk helt igennem.
Komponisten Karl Aage Rasmussen
er en specialist i at tage ældre musikværker op, åbne dem, så de på en
forunderlig måde får nye siden nærmest i tilgift. Hans version af Antonio
Vivaldis orkesterværk ”De fire årstider” har al sin oprindelige friskhed
spillet af Concerto Copenhagen under Magnus Fryklund, men Rasmussens indbyggede
”kommentarer” gør dem endnu mere spændende at lytte til. Det nye er netop med
til at åbne for det gamle. Men der er endnu mere, også endnu mere bearbejdet
musik af den gamle melodi ”Follia, follia”, en spøg, som nu er blevet til en
spidsfindig spøg for ni musikere til genhør for feinschmeckers. Vi er i en helt
anden verden med Ottorino Respighis ”Gli uccelli” (Fuglene”), som titlen siger
en livlig beskrivelse af forskellige fugle. Jeg kender ikke Respighis original,
men jeg tror, at Rasmussens version er vittigere og festligere. Herligt
kammerorkesterspil i flot optagelse af Preben Iwan. Dacapo
8.226220. 67 minutter.
Sig ikke, at der ikke venter nye
oplevelser i denne pladedynge.
Til pladeselskaber og andre, der har nye indspilninger, som de gerne
vil have omtalt: Send mig ikke flere cd’er. Den 1. marts må jcklassik.dk standse
for flere pladeanmeldelser, og jeg har stadig nogle på hylden.