af John Christiansen - d. 4. oktober 2019
Nye overraskende cd’er med Pål Heide, Erling Bløndal Bengtson, Michala Petra Quartet, Nordic String Quartet, Poseidonkvartetten og Concerto Copenhagen
Pål Heide som ambassadør for Griegs
Troldhaugen
Pictures. Klavermusik
af Grieg og Mussorgsky. Pål Heide. Danacord DACOCD 847. 78
minutter.
Den norske pianist Pål Eide, som bor i Danmark, har efter
albummet ”Grey Clouds” udsendt en ny spændende cd med titlen ”Pictures”. Titlen
”Billeder” giver sig selv for Modest Mussorgskys store klaversuite ”Billeder på
en udstilling”, som netop skildrer en russisk maleriudstilling. Den findes også
i orkesterudsættelser, men klaverversionen er den originale. Pål Heide har
desuden fundet klaverværker af først og fremmest Edvard Grieg, som kan
betragtes som en slags folkelivsbilleder, men også lidt af hans landsmænd
Harald Sæverud og David Monrad Johansen og i tilgift Jesper Kochs ”The Mirror
of the Mind”, som er komponeret til Pål Heide
Grieg fremstår som cd’ens hovedkomponist og cd’en som en
hyldest til Griegs sommerbolig Troldhaugen ved Bergen. Den er indspillet på det
Steinway flygel, som Grieg fik foræret af venner i 1892 og som pludselig stod i
huset som en overraskelse for Grieg. Jeg har oplevet Troldhaugen – og det var
en særlig oplevelse – en varm sommerdag. Pål Heide beretter derimod levende om
kulden og det varme vand, som hans klaverhænder hvert tiende minut måtte dykkes
ned i, da han skulle give sin første koncert der. Også beretningen om
pladeoptagelsen i det lille ikke specielt støjfri hus, hvor en del af Griegs
musik er blevet til, forøger den atmosfærerige musikalske oplevelse. Det gør
også Helmut Burks pladeoptagelse. Eide er som Grieg selv født i Bergen, så det
var for ham en begivenhed på flere plan. Det har smittet af på det, vi hører.
Griegs klaver er sart, så russiske pianister ville næppe
vælge det til at spille Mussorgskij på. Men hvor er det velgørende at høre også
den musik spillet følsomt og malende i stedet for udvendigt flot. Det er en ny
oplevelse. ”Udstillingsbilleder” får sin egen atmosfære af fine gamle russiske
malerier. Den bliver mere intim. Og man føler, at man er hjemme hos Grieg.
Jeg har ingen anke mod det, som jeg hører. Tværtimod. Men det
generer mig meget, at alle Griegs titler kun skrives på et mere intetsigende engelsk
som ”Mountain Dance” i stedet for ”Fjeldslåt” (opus 19,1) og ”March of the
Trolls” (opus 54, 3) i stedet for originalens ”Troldtog”.
Uudtømmelige Erling Bløndal Bengtsson
A tribute to Erling Blöndal Bengtson. DR
indspilninger1958-1998. Danacord DACOCD 845, 2 cd.
Ved første blik tænker man ”nu igen”, og i virkeligheden er
det hele nyt forstået sådan, at man får ti stykker musik, som man aldrig før
har hørt indspillet med den danske mestercellist Erling Blöndal Bengtsson. Men
man genkender coveret blot i andre farver og naturligvis med en anden værktekst
fra ni andre udgivelser, som pryder det. Den nye udgivelse er på to cd’er, men
til prisen for kun een cd. Hvor mange af de øvrige udgivelser, der også
indeholder dobbelt gevinst ved jeg ikke. Men Danacord har i hvert fald udsendt 25
cd’er med Bløndal Bengtsson. (nogle af dem er altså dobbelt-cd’er). Det er en
serie for liebhavere, og dem er der forståeligt nok en del af. Ellers ville
Danacord næppe fortsætte så stort et projekt. Teksthæftet indeholder en liste over
alle Bløndals indspilninger også for andre firmaer.
De nye cd’er bringer musik af ti komponister, deraf fem
danske, spillet med en kombination af koncentration og energi, som er
medrivende og engagerende, hvortil kommer selve den mesterlige beherskelse af
og mærkbare kærlighed til celloen. Denne musikalske mosaik, ”never before released
in any format”, som der står, fordi danske pladeudgivelser mest sælges i
udlandet,er sat sådan sammen, at den med alle sine mange forskellige
musikalske ansigter lader sig høre ud i ét og virker som en overraskende enhed.
De fleste af de enkelte værker har en spilletid på omkring et kvarter. Længst
er Ernest Blochs ”Schelomo. Rhapsodie hébraique”, som også er det eneste orkesterværk
spillet af Aarhus Symfoniorkester under Norman del Mar. Af andre kunstnere skal
Blöndal Bengtsson svigerdatter, pianisten Nina Kavtaradze fremhæves.
Schumann og Fauré er de bedst kendte udenlandske komponister,
mens den danske side, som står sig godt, præsenteres af Nils Viggo Bentzon, Ian
Maegaard, Gunnar Berg, Herman D. Koppel og Leif Thybo. Her er megen god musik,
som man som normal musiklytter aldrig hører, og tak for det. Personligt er jeg
glad for at høre den 41-årige Gunnar Bergs solosuite for cello, Det var før han
”for nogle” blev vanskelig, men her endnu var mere lige til, men Bergs særegne
logik i musikkens opbygning mærkedes. Den slags genopdagelser af forskellige
kalibre er de to cd’er rig på og får derfor en særlig anbefaling.
Fornemt Bach-spil
Johann Sebastian Bach:
Seks fløjtesonater, BWV 1030-1035. OUR Recordings 8.220673. 74 minutter.
Så til en cd, som ikke behøver mange linjer for ar skulle
blive en ”sællert”. Den evigt inspirerende mester på blokfløjte eller recorder
Michala Petri har endnu engang slået sig sammen med den fantastiske Mahan Esfahani
ved cembaloet i Johann Sebastian Bachs seks fløjtesonater, Bach Wert
Verzeichnis 1030 til 1035. Hvor der også skal være en ægte barok-stryger som
viola da gambaen, der ideelt gengiver den menneskelige stemme, som skrevet
står, træder Hille Perl fint ind. Fuldendt Bach-spil i seks pragtfulde værker
udgivet med omhu på Lars Hannibals og Michala Petris eget pladeselskab.
En ukendt dansk kvindelig komponist
Nancy Dalberg: Tre
strygekvartetter. Dacapo 6.220655. 71 minutter.
Så til kammermusik for voksne. Denne plade er komponeret af
en kvindelig glemt dansk komponist, Nancy Dalberg (1881–1949), som jeg ikke før
har hørt noget af. Nordic String Quartet består af violinisterne Heidrun
Petersen fra Færøerne og danskeren Mad Hausted Hansen, den svenske bratschist
Daniel Eklund og den danske cellist Lea Emilie Brøndal. Som ensemble er
kvartetten uddannet på Det kongelige danske Musikkonservatorium. Kvartettens
repertoire er usædvanligt med en forkærlighed for nordisk musik, altså også af relativt
ukendte komponister som i dette tilfælde.
Cd’ens tre strygekvartetter, som er komponeret inden for den
ret korte episode af 12 år, nemlig fra 1915 til 1927, er hendes første værk,
som hun præsenterede på en offentlig koncert, den anden kvartet, som var det
første værk, som blev trykt og opført uden for Danmark, mens den tredje
kvartet, som var dedikeret hendes lærer Carl Nielsen, først blev trykt efter
hendes død. Nancy Dalberg var beskeden og forsigtig i troen på sin musik, men
hun påbegyndte arbejdet på at få den tredje kvartet udgivet, men årene under og
efter Anden verdenskrig var ikke gunstige derfor, og hun måtte i sit testamente
skrive, at bobestyrelsen skulle udgive den, hvis den ikke var udgivet ved
hendes død. Den er den mest spændende og eksperimenterende af Nancy
Dalbergs tre kvartetter, og det er godt, at den kom ud. De tre satser udgør et
værk, som er værd at være opmærksom på.
Den afrunder billedet af en begavet komponist, som fortjener
en plads som dansk komponist i begyndelsen af det 20.århundrede, og det får hun
med denne cd. Da var dansk musik ikke præget af den spirende midteuropæiske tolvtonemusik,
men Lisbeth Ahlgren Jensen har ret, når hun i sine noter, som også fint
gengiver Nancy Dalbergs ikke altid lykkelige liv, sammenligner kvartetten med ungarerne
Kodaly og Bela Bartok. Vi får af Nordic String Quartet meget intensiv og
levende kammermusikspil.
Kammermusik med havets friskhed
Strygekvartetter af
Grieg og Brahms. Poseidonkvartetten.CDKlassisk DDK 2002. 64 minutter.
Så skal en i hvert fald for mig ny strygekvartet hilses
velkommen, Poseidonkvartetten med den norske Jon Gjesme og den danske Christine
Enevold på violiner, italieneren Ettore Causa på bratsch og endelig på cello den
svenske Ingemar Brantelid, der har spillet i Det kgl. Kapel i umindelige tider.
Det virker ikke spor tilfældigt, at kvarteten er opkaldt efter den græske gud
for havet og naturkræfterne Poseidon. Man mærker allerede fra førstesatsen i
Griegs kvartet den pågående friskhed, som man netop kender fra havet. Så
naturligt befriende livligt har jeg aldrig før hørt Griegs kvartet.
Den står godt til Brahms tredje kvartet i B-dur,
komponistens yndlingskvartet. Begge værker blev komponeret midt i 1870’erne og Brahms’
uropført i Clara Schumanns hus i Berlin af Joseph Joachims kvartet. Cd’en er to
stykker levende musikhistorie. Griegs kvartet kan betragtes som en af hans fineste
kompositioner. Det er fremragende, som Poseidonkvartetten spiller de to værker
med en afgørende karakterforskel og begge i topklassen.
Concerto Copenhagen med Handel
Händel: Brockes-Passion.
Concerto Copenhagen, ni solister og kor, dirigent Lars Ulrik Mortensen. cpo 555
286-2. 2 sacd’er. 152 minutter.
Det internationale dansk-baserede ensemble Concerto
Copenhagen og dets fan-skare nyder godt af det tyske pladeselskab cpo, som har
udgivet mange fine indspilninger med det. De udsendes herhjemme af Danacord. Helt
ny er det på sin vis lidt mærkværdige storværk ”Brockes-Passion”, som i opbygning
og form ligner en Händel-opera måske endda med lidt Bach bagved. For
barok-elskere er der altså ikke meget nyt, men er det ikke netop det, som barok-elskere
kan lide? Det er ikke det samme, som at det ikke er spændende og vel udført
musik, for det er det. Den er interessant nok også for samlere, der i forvejen
har noget nær det hele fra barokken.
Barthold Heinrich Brockes udsendte i Hamburg i begyndelsen
af 1700-tallet sin passionstekst, som blev populær og sat i af musik mere end 30
gange af forskellige komponister. Naturligvis blev Händels version fra 1716 den
allermest populære. Det er en ret traditionel passion på tysk. Den blev kaldt: ”Der
für die Sünde der Welt lebende und sterbende Jesus”. Den kan pudsigt nok betragtes
som en deltager af ret mange i en verdenskonkurrence i at sætte Brockes passion
i musik. Matthesons, Telemanns og Keisers passioner var så de stærkeste konkurrenter til Händel. Det mærkes i den skønhed og den lethed, som Händel her søger. Det mærkes også, at
Händel skrev en god del af sin passion i England, men stadig på tysk. Det
består af 54 afsnit, hvor hvert afsnit gerne et recitativ fulgt af en arie eller
et kor. Men hvis man sammenligner med Bachs påskepassioner, nærmer Brocke-passionen
sig stærkt et operaværk i karakteren.
De hele ni solister herimellem også den danske barokbas Jakob
Bloch Jørgensen holder lytterne engagerede. Lars Ulrik Mortensen dirigerer en gennemarbejdet
opførelse med det dygtige orkester, men han er ikke overraskelsernes mand.