af John Christiansen - d. 5. august 2020
Mozarts ”Cosi fan tutte” bød trods de Corona-betingede beskæringer på mange oplevelser
Jeg er ked af at måtte begynde en ellers positiv anmeldelse
af en tv-udsendelse på den tyske Arte af en fremragende Mozart-opførelse på
festspillene i Salzburg med en smertelig mangel. Vi blev absolut ikke snydt af dirigenten, tværimod. De første få minutter var
overvældende. Man blev væltet omkuld af ouverturen og det af den funklende
musikalske gengivelse såvel for øret som for øjet. Orkestret var Wiener
Philharmoniker, verdens bedste Mozart-orkester, og det var på toppen af sig
selv ikke alene mærkbart sluppet ud af måneders virus-fængsel, men orkestret
var forenet med en 34-årig kvindelig dirigent, Joana Mallwitz, Generalmusikdirektorin
i Nürnberg, som gav os en velstyret hvirvelvind af energifyldte og inspirerende
Mozart-toner. Det forunderlige for mig var, at jeg ikke mindes før at have kunnet
aflæse et Mozart-partitur så rigt i nogen dirigents energiladede udstråling. Joana
Malitz var fantastisk at følge.
Men efter ouverturen så vi ikke mere til hende på skærmen. Naturligvis
filmer man normalt ikke dirigenten i optagelsen af en opera, men her ventede et
publikum i mange lande på endelig at opleve frøken Mallwitz, som allerede i to
internationale sammenlignende artikler før Corona-tiden er blevet udnævnt til
at være ”årets dirigent”, og så dropper Salzburg muligheden. Det er langt fra
alle tv-operaoptagelser, som man kan overlade tid og plads i til dirigenten,
men München-instruktører Christian Loy meget æstetisk rene iscenesættelse gav
virkelig mange muligheder for at rette billedet mod orkestergraven. Men naturligvis
fik vi et orkesterspil at høre, som var eminent og vidunderligt nuanceret. Der
var passager, som man kunne more sig over og fryde sig over, og der var
passager, som åbnede for det tragisk umulige i forholdet mellem mennesker. Det
var også fantastisk, hvordan Joana Mallwitz skiftede mellem klangfarver alt
efter hvem der sang hvad. Hvis man også havde set mere af hendes direktion af
det bare i glimt videre frem, ville det have været fantastisk.
Corona-forkortelse på
godt en time
Operaens spilletid var her to timer og ti minutter, hvilket
vil sige, at man havde måttet beskære den med godt en time. Man havde derved også
undgået pausen af hensyn til publikum og virussen. Det arbejde havde Mallwitz
og Loy gjort godt og i hast. Efter det oprindelige festspilprogram, som for
længst var blevet aflyst, og som Salzburg skulle have fejret festspillenes 100
år med, skulle Loy have iscenesat Musorgskijs ”Boris Godunov”, som med sine
masseoptrin ville have overtrådt alle Corana-begrænsninger. Han havde på
rekordtid sat sig ind i ”Cosi fan tutte” i stedet. Det nødvendige hastværk vil
jeg mene kunne mærkes, men imponerende fint blev det endelige resultat
alligevel. En tysk anmelder skrev i sin anmeldelse, at det var som en
tryllekunstner, der trak en kanin op af hatten, og han tilføjede: Hvilken hat
og hvilken kanin.
Handlingen foregik hele tiden foran på en totalt tom scene. Jo,
lidt ensformigt, men med mening. To unge mænd vædder med den ældre Don Alfonso
om, at deres respektive kærester vil være dem tro. Scebilledet medvirkede vel
til ensformigheden, en tom væg med to hvide døre. Mændene taber væddemålet, da
Don Alfonso arrangerer et spil, at de drager til fronten for så i næste scene
at vende forklædt tilbage og gøre kur til hinandens kærester – og taber
væddemålet. Det er sjovt, men meget mere alvorligt end det. Her var de to mænd
ikke engang klædt ud, og man havde ikke nogen mulighed for ikke at kunne
genkende dem. Men denne ”Cosi” er ikke nogen udklædningsleg, men et forvirrende
psykologisk spil mellem fire mennesker, som fortvivlet ikke aner, hvor de hører
hjemme. Når ”Cosi fan tutte” lykkes på denne måde, så er og bliver den Mozarts
dybeste opera. ”Cosi fan tutte” betyder ”Sådan gør de alle”, underforstået alle
kvinder. Men mændene leger nu også med til forvirring for sig selv.
Fremragende sangere
Alle sangerne havde
en god aften, men først og fremmest var det alligevel damernes forestilling.
Herrerne var mere end udmærkede. Jeg kendte dem ikke, tenoren Bogdan Volkov som
Ferrando og barytonen André Schuen som Guglielmo. De to søstre var endnu bedre,
sopranen Elsa Dreisig som Fiordiligi og alten Marianne Crebassa. Deres stemmer
passede klangligt ideelt sammen. De betragtes nu som to af den internationale
operaverdens største lyriske talenter. Elsa Dreisig er fransk-dansk, hendes mor
er del af den herhjemme velkendte sangerfamilie med Elsas kusine, den herhjemme meget populære Elsebeth . Elsa Dreisigs arie om, at hun er tro som en
klippe, var et højdepunkt. Det er sjældent, at man hører også de vanskelige
toptoner blive sunget med en sådan renhed og skønhed også i styrken. Dea
Desandre sang og spillede ikke Despina blot som en overfladisk kammerpige, men
som et menneske, der tænker over, hvad hun gør, og som til slut demonstrerer
sin dårlige samvittighed over, at hun spiller med i forbytningens spil. Johanns
Martin Kränzle som Don Alfonso er den eneste ældre blandt sangerne, også han en
fornøjelse. Hans portræt er tilmed dejligt fri for teaterkynisme. Også han en
dejlig sanger.
Forbavsende mange østrigsk-tyske aviser giver udtryk for, at denne nød-forestillling er den bedste Mozarrt-opførelse i flere år på festspillene. Er det tegn på en Corona-udsultning?
Richard Strauss’ Elektra” og ”Rosenkavaleren”
Komponisten Richard Strauss var med i kredsen omkring oprettelsen
af Salzburg-festspillene for 100 år siden, Den eneste anden opera, som kommer
op i år, var derfor et must for festspilledelsen, Richard Strauss’ ”Elektra”. Den
sendes på tv-senderen 3Sat med gode unge sangere søndag den 15. august kl.
20.15. Premieren fandt sted aftenen før ”Cosi fan tutte”. Mange kan let skaffe
sig relativt let adgang til de tyske tv-sendere ”Arte” og ”3Sat” og skaffe sig
forholdsvis billigt tilkøb til flere operaglæder her i august måned. Se blot:
Arte TV sender på søndag den 9. august kl. 17,55 Richard
Strauss’ ”Rosenkavaleren” i den berømmede opførelse med Herbert von Karajan som
dirigent fra festspillene i Salzburg 1960. Den blev spillet i det da nye
Grosses Festspielhaus. Karajan dirigerede en meget elegant og levende smuk opførelse,
som jeg trods mange andre prægtige opførelser siden aldrig har oplevet mage
til. Elisabeth Schwarzkopf på toppen af sin karriere i et af hendes
vidunderligste partier som marskalinden og Otto Edelmann var en relativt elegant
baron Ochs, en af de største i partiet gennem tiderne. Jeg har aldrig set
filmen, men jeg var i Salzburg. Vi musikstuderende fra Aarhus Universitet var
der på studietur. Vi havde forlængst købt og betalt billetter og havde fem for
meget. Jeg nærmede mig nervøst billetsalget. Ville de købe billetterne tilbage.
Inden jeg nåede frem, blev jeg overfaldet: ”Haben Sie Karten”? Mange overbød
hinanden. Heldigvis ordnede de det hele med hinanden. Jeg stod eller nærmere lå
tilbage med hånden fuld af penge, der sikrede os studerende føden i mange dage.
Et månedsprogram for 3Sat
Førstkommende
lørdag kl. 2015 sender 3Sat Verdis ”Rigoletto” fra søscenen i Bregenz forrige
år. Synes man, at Rigoletto” ikke er en interessant nyhed, så er opførelsen på
og i vandet overraskende anderledes og spændende.
Næste
programpunkt på 3Sat er som allerede skrevet Richard Strauss’ ”Elektra” lørdag
den 15. august fra Salzburg. Dagen efter søndag den 16. august om formiddagen
kl. 10.55 følger Richard Strauss’ ”Salome” i den sensationelle opsætning i
Salzburg fra omkring 2017. De har aldrig hørt mage.
Weekenden
22.-23. august bliver også spændende på 3Sat. Om lørdagen den 22. kan man kl.
20.15 høre ”Opernhighlights der Salzburger Fesspiele”. Jeg ved ikke nærmere om
programmet, men det må da blive en aften for feinschmeckere. Søndag formiddag
følger så en af Verdis bedste operaer ”Simon Boccanegra” fra Salzburg
festspillene sidste år.
God
fornøjelse, men slå selv programmerne efter. Jeg tør ikke tage det fulde ansvar
for, at alt passer præcist og undskylder det, som måtte mangle. Jeg har kun
medtaget fjernsynsudsendelser, ikke de mange forestillinger på stationernes
mediathek. På de sidste kan man ofte komme ud for, at udsendelserne ikke kan
ses i Danmark.
Billede: Cosi fan tutte Salzburg Festspillene. Elsa Dreisig som Fiordiligi og Marianne Crebassa som Dorabella. Foto: SF / Monaka Rittershaus.