af John Christiansen - d. 16. maj 2013
Stig Fogh Andersen sang Tristan i Hamburg, men sprang også ind som Lohengrin. – Arbejdsløsheden truer mange virkelig gode sangere – Wagners elskede hunde udtaler sig om komponisten
Malko-dirigenter
vinder nye priser
Den 23-årige britiske dirigent Ben Gernon vandt Nestlé og
Salzburger Festspiele dirigentkonkurrence 2013. Førstepræmien var på 15.000
euro plus en koncert på festspillene med Gustav Mahler Ungdomsorkestret den 17.
august. Tre udvalgte dirigenter, som nåede finalen, dirigerede hver en koncert
i Salzburg forleden. Der var et tæt opløb mellem alle tre finalister, meddeler
dommerkomiteens formand Ingo Metzmacher.
En anden finalist var Antonio Mendéz, der tog andenpladsen
ved Malko-konkurrencen i 2012 og blev kaldt den bedste to’er i konkurrencen
nogensinde. Han dirigerer Aarhus Symfoniorkester lørdag 8. juni kl. 12.00 med
musik af Mendelssohn, Pal Creston og Tjaikovskij og kommer til Aalborg Symfoniorkester torsdag
den 3. januar for at dirigere musik af Prokofief, Mozart og Beethoven.
Den estiske dirigent Kristyina Poska fik tredjeprisen i
Nicolaj Malko-konkurrencen sidste år. Hun har netop som den første kvinde
nogensinde vundet Deutscher Dirigentpreis. I København vandt hun også publikums
pris, og hun sagde ved prisoverrækkelsen forleden, at hun håbede på, at hun med de tre
priser i hånden ville få flere koncerter i den nordiske region.
Wagner komplet i
Hamburg med Stig Fog Andersen
Wagner-Wahn er navnet på et kæmpeprojekt, som Hamburg
Statsopera er i gang med. Wahn oversættes her vel bedst lidt milderesom ”skør
idé”. Vanvittigt er det jo ikke, at 200-års fødselaren Richard Wagners ti store
musikdramaer fra ”Den flyvende hollænder” til ”Parsifal” alle opføres i
Hamburg-operaens egenproduktioner under stor publikumsdeltagelse. Den australske
generalmusikdirektør Simone Young dirigerer alle ti operaer, nogle endda flere
gange. Wagnersangere står i kø for at komme på scenen, men dette kan også være
en fordel, når en sanger må melde fra på grund af sygdom.
I denne uges opførelse af ”Lohengrin” i Peter Konwitschnys
berømmede opførelse i en skoleklasse, som Det Kgl. Teater også har vist, måtte
tenoren Burkhard Fritz i titelpartiet på forhånd undskyldes på grund af
stemmeproblemer. En allergi havde ramt stemmen. Han måtte opgive efter anden
akt. Ind kom i stedet Stig Fogh Andersen, som var i Hamburg, fordi han netop
onsdag aften skulle synge Tristan i Ruth Berghaus’ legendariske iscenesættelse
af ”Tristan og Isolde”. Han ankom til operaen, og 10 minutter efter gik han ind
på scenen som Lohengrin.
Hamburger Abendblatt beskriver indgående forestillingens
forløb. Hvor megen kraft Lohengrin-partiet kræver, viste sig ifølge den tyske
anmelder et lille øjeblik, da Stig Andersen efter gralsfortællingen skulle
synge Lohengrins sarte ”Mein lieber Schwan”, men den danske tenor fik hurtigt
alt under kontrol og førte partiet til ende med bravur, skriver avisen.
Betingelserne var også vanskelige. Det tager tid at
indstille stemmen til et parti på den rette måde, og der er stor forskel på at
synge Tristan, som Stig Andersen var engageret til, og at synge Lohengrin.
Partierne ligger ikke ens. Det er også langt fra alle af de store omrejsende
Wagner-tenorer, som bare kan vandre ind på operaen og synge uden opvarmning.
Herhjemme synger Stig Fogh Andersen nu Tannhäuser på Det Kgl. Teater og i
august hele tre partier i den spændende opsætning af ”Nibelungens Ring” i
København til august (læs nærmere i omstående arkiv-artikel ”Stig Fogh, venner,
Wagner”).
Tilbage i Hamburgs store Wagner-projekt er endnu ”Mestersangene
i Nürnberg” 17. maj, ”Parsifal” 19. maj, ”Tannhäuser” 22. maj og ”Nibelungens
ring” den26., 28. og 31. maj samt 2. juni.
Wagners firbenede
venner skriver bog
Det er i øjeblikket lidt svært at undgå Richard Wagner. Det
gælder også på det tyske bogmarked. Så kan man spekulere på, hvor meget nyt der
er at skrive om ham. Men nogle
forfattere er nye. Kerstin Decker lader Wagners elskede hunde komme til orde i
en bog med titlen: ”Richard Wagner. Mit den Augen seiner Hunde betrachtet.”
Foreløbig udtaler Robber, Peps, Pohl og Russ og de andre sig
kun på tysk, men her kan man glæde sig over hundenes betragtninger. Det gælder ikke
mindst, hvis man er blevet træt af de mest Wagner-tro fans bogudgivelser. I en
kort anmeldelse af Kerstin Deckers bog i Der Spiegel Online læser man, at det nok
er lidt begrænset med de firbenedes egne ytringer, men at forfatterinden så
meget mere på en ret koket måde lader dyrene reflektere over deres
herre. Det sker i en boulevard-stil, men på en elskværdig og ironisk måde med
små detaljer fra Wagners privatliv, noterer Der Spiegel, der mener, at det er
en fornøjelse at komme Wagner nær på en ny måde.
Kerstin Decker:
Richard Wagner. Mit den Augen seiner Hunde betrachtet. Berenberg Verlag. 288
sider, 25 euro.
Dirigent fra
Karlsruhe til La Scala
Daniel Barenboim er efter et fald blevet opereret. Det
betyder, at han har måttet melde fra til at dirigere Wagners – ja der er han
igen – ”Götterdämmering” på La Scala i Milano den 22. og 26. maj. Derefter har
lægerne sagt god for, at han igen må bestige dirigentpodiet. De to
forestillinger på La Scala dirigeres af et nyt navn. Karl-Heinz Steffens, som
er generalmusikdirektør for orkestret Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz med
hovedsæde i Karlsruhe og operaen i Halle.
Det var netop i Karlsruhe, at Aarhus Symfoniorkester for
nylig gav to koncerter på Staatsphilharmoniens hjemmebane og fik succes med
positive anmeldelser og fire fremkaldelser af dirigenten Eugene Tzigane efter
Beethovens ”Eroica”-symfoni.
Unge operasangere i
kø for operajob
I den dejlige tyske by Bamberg, som ligger vest for
Bayreuth, afholder man hver sommer en operafest med unge sangere. I år opføres
Mozarts ”Don Giovanni”. Man har netop hørt på 300 sangere, som har meldt sig
til at synge de få hovedpartier. De fleste ønskede at synge Don Juan eller
Donna Anna. Sangerne kom fra 30 forskellige lande. De unge internationale
sangere ser i Mozart-workshop’et, som opførelsen i Bamberg også er, et
springbræt for en sangerkarriere.
Der uddannes flere og flere sangere på et højt niveau, uden
at mulighederne for at kunne udnytte uddannelsen er blevet større. Det skyldes ikke
mindst, at antallet af begavede sangere fra de oversøiske lande er steget
voldsomt. I konkurrencen i Bamberg deltog således sangere fra Thailand, Kina,
Korea, Australien, Mexico, Columbia og Chile. Unge sangere bliver nu ofte ansat
på europæiske operateatre til en løn, som de ikke kan leve for. Det er ikke en
vits, at nogle får ansættelser som operasanger og rengøringsassistent sammen. Operasanger
er blevet et job med større risiko for at blive arbejdsløs.
Foto: Antonio Mendez © Besar Likaj