af John Christiansen - d. 24. maj 2013
Festspilorkestret samlet for en enkelt koncert på scenen i Bayreuth. Christian Thielemann viste til fulde, at han er tidens største Wagner-dirigent. Arte Tv sendte også en ny rædsom film om Wagner og en historisk stumfim fra 2003. Læs også om nye Wagner-optagelser aktuelt på vej med Christian Thielemann og Stephen Millinng.
l

Det bedste sted at være aftenen onsdag den 22. maj var
utvivlsomt i festspilhuset
i Bayreuth. Forudsat
naturligvis, at man kan med Richard Wagners musik. Men også forudsat, at man var klædt på til det, for en kold regnvejrsdag er ikke tiden for en koncert i festspilhuset, som kun er til sommerbrug.
I anledning af 200 årsdagen
var sommerens festspilorkester blevet samlet for at give koncert under
Christian Thielemann. Svensk tv 2 transmitterede koncerten, for dansk tv var den næppe poppet nok. Jeg så og hørte den over tv-stationen Arte,
som tyskerne og de Wagner-glade franskmænd har fælles del i. Herhjemme kunne en række abonnenter på for eksempel Stofa nyde godt
af koncerten på Arte, som i glimrende lyd og fine billedoptagelser med tidsmæssigt passende
billedskift var over gennemsnittet. Forhåbetnlig/antagelig
kommer koncerten på dvd.
Til operaforestillingerne sidder orkestret nede i en
overdækket orkestergrav skjult for publikum. Wagner mente, at denne løsning var
ideel ikke mindst i ”Parsifal”, men akustikken er speciel i festspilhuset også
med orkestret siddende på scenen, hvor den totale enhedsklang og noget af det hemmelighedsfulde i
klangbilledet dog forsvinder, når orkestret ikke sidder under dække.
Et gammelt orkester
For en gammel bayreuthianer var det lidt overraskende at kunne
se musikerne, nu da de var kommet op på scenen. Fra tv og dvd’er har man vænnet
sig til kendte ansigter i snart sagt ethvert toporkester, men her kendte man
ingen. Orkestret samles af enkeltmusikere overvejende fra tyske operaorkestre
og symfoniorkestre, og de viste sig gennemsnitligt ældre end i andre
toporkestre. Og så var der lige så få kvindelige musikere som i Wiener
Philharmoniker, som ellers altid skældes ud for at negligere dem.
Orkestret har ikke spillet sammen siden august sidste år, og
det kræver normalt lidt tid at finde sammen i den ideelle fællesklang igen. Med kun en prøve, men med en mester som Christian Thielemann på podiet klang selve orkesterudfoldelsen overraskende homogent. Thielemann kender musikerne, og de kender ham og hans mindste antydninger. Flere prøver ville dog alligevel have gjort godt.
Gennemkalkuleret og
dog ekstatisk Valkyrie-akt
Inden pausen gjaldt det første akt af ”Valkyrien”. Åbningen
var nærmest genialt dirigeret, usædvanligt dæmpet og behersket nede i et piano,
men musikken havde alligevel stormens og Siegmunds uro i sig, fordi Thielemann
lod den pulsere så skarpt og præcist accentueret. Det geniale var, at
Thielemann med denne begyndelse allerede var i gang med et helhedsforløb, som i
bølger kunne vokse i intensitet, og som sluttede forrygende, da Siegmund og
Sieglinde mødtes fysisk og flygtede ud i natten.
Billedoptagelserne gav god plads for Thieleman selv, og det
var totalt fascinerende at følge hans kropssprog, som gengav musikkens
skiftende udtryk. Det var som at læse noder og i tilgift alt det, som de indebar.
Siegmund blev sunget smukt, men ikke spændende af den
sydafrikanske tenor Johan Botha, at se på et kæmpebrød, som kropsligt ikke gav
udtryk for den store ekstase, da den skulle komme. Det kan blive spændende,
hvordan det vil lykkes Frank Castorf, teaterchefen fra Volksbühne i Østberlin, at
forme hans Siegmund på den samme scene til
sommer, når Castorf har premiere på ”Nibelungens
ring”.
Hvem synger Isolde i
2015?
Den amerikanske sopran Eva-Maria Westbroek, som også synger
Sieglinde på den nye dvd-indspilning fra Metropolitan operaen i New York på
Deutsche Grammophon, men som ikke er med i Bayreuth, var en anderledes
medlevende Sieglinde, selv hendes øjne kunne juble. Hun sang også Isoldes
Liebestod. Thielemann havde tidligere i jubilæumsåret Ann Petersen som solist i
Baden-Baden, og sammenlignet var Westbroek måske vokalt lidt flottere, men klart mere ujævn, mens Ann
Petersen er den sarteste, fineste og inderligste fortolker af Isoldes ”Liebestod”.
På første række sad festspilchef Katharina Wagner og så
bedre og sundere ud end nogensinde. Hun sætter ”Tristan og Isolde” op i
Bayreuth netop med Christian Thielemann som dirigent. Det kan blive spændende,
om det til den tid bliver med en stor dansk Isolde.
Thielemann fortsatte koncerten med Siegfrieds Rhinfart og
sørgemarch fra ”Götterdämmerung” sat sammen i ét stort forløb og forspillet til
”Mestersangerne”. Her var det ret fantastisk, hvordan de to værkers
individuelle klang, som naturligt nok er betinget af Wagner selv, kom frem med
større karakterforskel, end et operaorkester normalt kan nå at omstille sig til
I disse jubilæumsdage, da også personen Wagner diskuteres
med usædvanlig iver, men langt fra altid tilstrækkeligt nuanceret, var det
velgørende at kunne lytte til hans musik spillet så gedigent, at man ikke
tænkte bag musikken, men kun på den og dens indhold, så righoldig den er.
Mere Wagner med Thielemann og med Stephen Milling på vej
To aftener forinden koncerten i Bayreuth dirigerede Thielemann sit eget orkester, Staatskapelle Dresden, i musik af Richard Wagner, som orkestret har uropført. Det gælder operaerne "Rienzi", "Den flyvende hollænder", "Tannhäuser" og "Lohengrin". Solist var den fejrede tenor Jonas Kaufmann. Desuden dirigerede Thielemann den afdøde Hans Werner Henzes sidste værk komponeret til Dresdner Staatskapelle, "Fraternité. Air pour orchestre". Denne koncert kan man endnu høre over Arte TV lørdag 26. maj kl. 18.30.
Samtidig med åbningen af årets festspil i Bayreuth 25 juli udsender Deutsche Grammophon Wagners "Parsifal" optaget på dvd og blu ray på påskefestspillene i Salzburg i år. Også her dirigerede Christian Thielemann Staatskapelle Dresden. Musikdelen blev modtaget meget positivt af både publikum og presse, mens iscenesættelsen ikke fik en populær modtagelse, men man har jo altid den fordel at kunne lukke for billedet, hvis det skal være. Stephen Milling fik stor succes i det lange parti som Gurnemanz, og han blev endda kaldt "festspilopdagelsen". Den oven for omtalte Johan Botha sang titelpartiet, Michaela Schuster Kundry, og Wolfgang Koch, som sang med i Wagner-koncerten på Det Kgl. Teater, tolkede både Amfortas og Klingsor, de moralske modsætninger i værket.
Allerede i slutningen af juni vil Deutsche Grammophon udsende "Nibelungens ring" dirigeret af Christian Thielemann optaget live på Wiens Statsopera i 2011. CD'erne kommer ikke alene, for vedlagt er to dvd'er, hvor instruktøren Eric Schulz, dirigenten Thielemann og andre under prøvearbejdet fortæller om "Ringen". Der er også musikeksempler fra optagelser med Harry Kupfer, Patrice Chereau og den nye fra Buenos Aires, som Kathrina Wagner skulle have sat i scene, men som blev overdraget til La Fura del Baus.
Ny misk-mask film om
Richard Wagner
På tv-stationen Arte var det befriende højt at flyve med koncerten fra Bayreuth efter
skrækkelige halvanden time med en ny gang film misk-mask om Richard Wagner.
Diverse fagfolk fortalte om komponisten hver med en sætning ad gangen. Den ene
var musikprofessor i Oxford, og hans engelske blev på sædvanlig tysk måde
dæmpet, mens en tysk oversætter imens talte over ham. Hvorfor så bruge ham, når
han egentlig heller ikke sagde noget væsentligt?
Historien om Wagners liv blev fortalt på to skiftende måder,
dels som tegneserie, dels med et skuespillerpar, en kendt tysk
serieskuespiller, som ikke gav meget udtryk til Wagner, og en skøn kvindelig
kollega som Wagners anden kone Cosima. De sluttede af med et længere skænderi,
som var gæt, for nok er det muligt, men det er kun vidnesnak, at parret skændtes så voldsomt
to timer før Wagners død i Venezia.
Hele tiden lød der Wagner-muzak hentet i småbidder fra hele
Wagners værk, men skåret så hårdt ud i et stort rod, at musiksiden var lige så
ringe som billedsiden. Og det var altså en premiere i et stort tysk-fransk
tv-selskab på Richard Wagners 200årsdag. Det er ikke den film, som dansk tv
skal søge at få hjem.
Sød stumfilm fra
Wagners 100-år
Efter koncerten fra Bayreuth blev der i nattetimen sluttet
historisk af med en stumfilm om Richard Wagners liv, som Giuseppe Becce optog i
100-året i 1913. Den blev vist om aftenen i festspilhuset i Baden-Baden med et
stort orkester, som spillede den originale musik, som var af Mozart, Beethoven,
såmænd Rossini og Becce selv, som smuglede
Wagner-citater med. Wagners enke Cosima stod bag, og det mærkede man. Ingen
havde ondt af Wagners første kone Minna, som han fyrede, og Wagners ikke få
kvindebekendtskaber blev overset som aldrig eksisterende. Men det var nu både
en sjov og sød stumfilm, selv om hensigten i 1913 nok ikke var, at den skulle
være sjov.
Foto: Christian
Thielemann