af John Christiansen - d. 22. marts 2014
Aarhus Teaters opsætning af Schönbergs populære musical ”Les miserables” har noget af det hele, og det bliver let for meget
Dagens citat: Victor Hugo sagde:
"Musik giver udtryk for det, som man ikke kan sige, og som det er umuligt at tie med
4 stjerner: Det
er lidt morsomt på en website, som overvejende har læsere, som interesserer sig
for klassisk musik, ovenstående at kunne annoncere for Schönbergs musical. Men
der er jo en afgørende forskel på tolvtonekomponisten og senromantikeren
Arnold Schönberg og på den franske musicalkomponist Claude-Michel Schönberg,
som i 1980 fik den store succes i Paris med ”Les misérables”. Den tunesiskfødte
franske tekstforfatter Alain Boublil havde arbejdet sammen med musicalens
Schönberg i to år om at omskabe Victor Hugos 1200 siders roman til en musicalforestilling.
Fem år senere opstod en engelsk version i musicalfabrikkernes
by London, og succesen var totalt hjemme. ”Les misérables” (De ynkelige eller
bedre de ynkværdige) må betragtes som hovedværket i den seneste periode af
gennemkomponerede musicals. Den har været spillet i London lige siden premieren.
Danmarkspremieren var i Odense i 1991 og den første opførelse på Aarhus Teater
var i 1998. Nu er den her igen.
Et ”både og” hele
vejen
Sådan har jeg langsomt og forsigtigt nærmet mig den aktuelle
opførelse. ”Les misérables” er jo en klassiker i musicalgenren, som man
uvilkårligt har respekt for. Og den har fået noget af det hele i Aarhus, og det
er meget, men det kan ikke nægtes, at det også let bliver til for meget. Denne
anmeldelse bliver da også et ”både og” vejen igennem.
Hvilke valg man så som anmelder skal tage, afhænger af, hvem
man skriver for. Det er jo en familieforestilling. Eller er det nu det? Victor
Hugos 1200 læsesider er blevet til tre timers opulent teater. Det kræver
forhåndskendskab at følge med i handlingen med (vist nok) 46 personer på
scenen.
Der er jo mange handlinger, ambitionsniveauet var stort
allerede fra tekstforfatterens og komponistens side. Og det ville have været
rart, hvis der var skåret mere væk. Det ville have været let nok, for der er for
mange følelsesmæssige gentagelser. Men hvert enkelt teater har ikke lov til at
lave meget om i opsætningen af en moderne musical. Også derfor ligner opførelsen
på Aarhus Teater i hovedprincippet, hvad mange har set i indland eller udland.
Alle de store
følelser
Alle de store følelser spiller med: Kærlighed, menneskelighed
og kampen for frihed i kampen mod menneskets mørkere sider til had og
udnyttelse af andre. Hovedpersonen Jean Valjean fik 5 års straffearbejde for at
have stjålet et brød til fattige børn og yderligere 14 år for flugtforsøg. Da
han endelig bliver fri, stemples han som en udstødt. Han stjæler sølvtøj fra
sin velynder, biskoppen, som reder ham fra straf, og det får Valjean til at
begynde et nyt og anderledes liv til gavn for andre. Men han efterstræbes af
politichef Javert.
Det mangler ikke på spænding, men heller ikke på
sentimentalitet. Og den sidste understreges desværre i Aarhus ofte både i
opsætningen og i sangens tonefald. Instruktøren Georg Malvius fortæller i
programmet om sin store kærlighed til ”Les misérables”, og man begyndte at
tænke over, om det ikke snarere kan være lidt farligt indskrænkende at elske
noget, som man skal give nuanceret liv på scenen.
Problemet, når sentimentaliteten tager over, er, at den kan formindske den alvor, som er i musicalens beskrivelse af de udstødtes liv, af fattigdom og armod, af enlige mødres vilkår.
To måder at synge på
”Les misérables” minder i mangt og meget om en opera. Alt
udtrykkes i sangen, men der er også i udtrykket stor forskel på at synge opera
uden forstærkning og musical ud gennem et højttaleranlæg. I operasang
tilstræbes det at lade musikkens egne midler fortælle om følelserne. Her følte
man, at en del af sangerne nu oplæres i at lægge et ekstra lag af ”selvmedlidenhed”
oven i klangen og sangen. Det betød, at sentimentaliteten blev understreget, og det kunne
blive trættende at lytte til.
Stemmernes individualitet udviskes også af den kunstige
mikrofon- og højttalerklang, men det hører med. Det er ikke til at undgå, og så
må sådan én som undertegnede finde sig i, at samklangen i ensembler kan skurre
i ørerne.
Men denne anmeldelse må som allerede nævnt blive et ”både og”.
Og det kan roligt slås fast, at Aarhus Teater her har en publikumssucces. Men
den virker overraskende gammeldags.
Den positive
anmeldelse
”Les misérables” er flot at se på i Ellen Cairns’ farveglade
scenografi og kostumer med Palle Palmés lysdesign. Men man synes, at man har set det før. Klangbilledet kunne derimod have været mere nuanceret, hvis Caspar Ravn
havde skruet lidt ned for sit lyddesign. Georg Malvius’ iscenesættelse er
fortællende spilleglad med kvikke sceneskift. Masseoptrinnene virker.
Nede i orkestergraven får den kendte kapelmester David
Firman meget og effektivt ud det velspillende orkester. Og det er altså en god og righoldig musik, Schönberg skrev. Sangerbesætningen er i
dens bredde egentlig imponerende nok, så sikkert der synges, uden at jeg kan
afholde mig fra de ovennævnte indvendinger. Men det er altså altid
imponerende, når børn kan synge så vanskelig musik så sikkert, som det sker her.
De gode musicalnavne
Stig Rossen synger på imponerende vis og med varme i stemmen
Jean Valjean et sted mellem 1400 og 1500 gange. Det er utroligt. Også at han stadig er så veloplagt. Den prægtige
Anders Bircow og Jenny Asterius Persson er det onde par, og hvor er de da
herlige. Peter Jorde synger med sin musicalerfaring politichef Javert, og så er
der ingen grund til at veje de øvrige solister af mod hinanden: Christina
Elisabeth Mørkøre, Isabel Schwartzbach, Mercedesz Csampai, Christoffer
Brodersen og endelig Thomas Høj i det større parti som den unge elskerhelt
Marius.
Facit: Frem og tilbage. Ned og op.Vi giver stjernerne,
mens vi er oppe:
4 stjerner af 6. Aarhus
Teater: Les misérables. Varighed omkring tre timer. Spilles til 24. maj.
Foto: Anders Bircow og
Jenny Asterius Persson som det onde, men festlige par Thenardier. Fotograf: Isak Hoffmeyer