af John Christiansen - d. 26. marts 2014
Læs om Leif Segerstams meget specielle symfoni nr. 262 inden koncerten med Aarhus Symfoniorkester torsdag og en lidt anderledes gentagelse af koncerten fredag
Aarhus Symfoniorkester har torsdag den 27. og fredag den 28. besøg af den
store finske dirigent Leif Segerstam. Hovedværket på begge koncerter er Anton
Bruckners niende og sidste symfoni. Den er kun i tre satser i stedet for fire.
Bruckner nåede ikke mere, men det er også et spørgsmål, om den østrigske
komponist ikke var tilfreds med de tre, inden han døde. Torsdag aften opføres de tre satser, mens man fredag aften
også kan høre en fjerdesats rekonstrueret af Nors Josephson.
Torsdag aften høres i stedet for denne fjerde sats uropførelsen af en
symfoni af Leif Segerstam med det utrolige symfoninummer 262. Aarhus
Symfoniorkesters pressechef Mariann
Sejer Nielsen har talt med komponisten om den, og nedenstående bringer vi som
opvarmning til koncerten uddrag af samtalens indhold. For dem, der ret
naturligt har fået lyst til at høre begge koncerter, kan man i tilgift til en
billet købt til torsdag for fuld pris også komme til koncerten fredag for 100
kroner.
Leif Segerstams Symfoni nr. 262 er ”Inspireret
af ARoS”, kunstmuseet i Aarhus, og er skrevet til Aarhus Symfoniorkester. Segerstam
beskriver sin symfoni som musik i ”rosenkrans-form” et bede-armbånd med seks
kugler, med seks musikalske perler. Symfonien har seks musikalske portioner,
hver portion varer ca. 3-4 min. og kan beskrives som seks forskellige
meditationer. Man kan som ”en spåkone” se/lytte sig ind i disse forskellige
meditative åbenbaringer. Segerstam har
på Aros bl.a. ladet sig inspireret af en Byars-udstilling med marmor-kugler
arrangeret i rosenkrans-form og desuden også af ”Boy”, ”Catch 12” og
naturligvis ikke mindst ”Panorama–regnbuen”, hvor man ”svømmer i farver”. I
Segerstams symfoni er er det klange, der svømmes i. Orkesterbesætningen fordrer
bl.a. to harper og to klaverer, og pianisten Segerstam vil selv betjene
det ene. Derimod er der ingen dirigent.
J0, Segerstam er nu oppe på en cyklus af 269 symfonier. Segerstams
symfonier er i en enkelt sats, varer ca. 22. min. og er for dirigentløst
orkester. Symfonierne kan vare mellem 18 og 24 min., men ifølge Segerstam
er 22 min. bedst. Hans filosofiske og symfoniske udgangspunkt er slutningen af
landsmanden Sibelius’ Symfoni nr. 7, der også er i en enkelt 22 min. lang sats,
og som åbnede en ny verden for den efterfølgende generation af symfonikere at
skrive sig ind i. Ligesom mange andre store komponister gennem tiden, har
Segerstam således tilsyneladende fundet sit medium i symfonigenren (Symfoni/Sym-fonia,
græsk: samklang, harmoni, at klinge sammen). Samtidig er det generelt, at
morsomme og af og til indforståede titler pryder hans værker, f.eks. Symfoni
nr. 232 ”Textless Lines from Völvan” eller hvad med ”Fragmental Völvations from
My Opera-to-Be” for ikke at glemme Nr. 236, ”OUT is outside…”.
Segerstam bruger sit eget notationssystem og tillader udøverne en vis
frihed i de attributive funktioner, men dog ikke i tone-valget.
”Tolerance og fleksibilitet i nu-punktets mangetydighed skal være aktiv
vokabular for musikerne”, ifølge Segerstam selv, og han udtaler, at hans
symfonier er ”en stor kammermusikalsk Happening”. For selv om podiet er
tomt, er musikken faktisk dirigeret af gruppelederne, begyndende med
koncertmesteren og de andre gruppeledere. Første-oboen for træ-blæserne og
første-trompeten for messingblæserne.
Så vidt Mariann Sejer Nielsen om en usædvanlig koncerr, en usædvanlig
spændende koncert. Man kan roligt sige:
God fornøjelse.