af John Christiansen - d. 9. juni 2013
Den første danske blæser i en Carl Nielsen finale, Mathias
Kjøller, blev nummer to i Carl Nielsen klarinetkonkurrencen i Odense. Det blev
afgjort på Carl Nielsens 148 års fødselsdag.
Carl Nielsen konkurrencerne har udviklet sig til at være
nogle af de mest krævende og populære i den internationale jungle af
musikkonkurrencer. 197 deltagere meldte
sig, og 40 blev udvalgt til at deltage. Fire af dem nåede finalen, som foregik
over to aftener, lørdag og søndag. Sådan kunne alle fire spille både Carl
Nielsens klarinetkoncert, som er givet stof for klarinettister af et vist
format verden over, og Mozarts klarinetkoncert.
Man vil kunne forstå, hvilken fantastisk præstation det er
af den 27-årige soloklarinettist i Aarhus Symfoniorkester Mathias Kjøller at
vinde anden prisen på 100.000 kr. og i tilgift Carl Nielsen Prisen på 10.000
kr. for den bedste tolkning af Nielsens koncert og Odense Symfoniorkesters egen pris også på
10.000 kr.
Den russiske vinder af konkurrencen og 150.000 kr., Sergey
Eletskiy er kun 23 år, så det er oven ud imponerende. Han fik også flere priser
med hjem, Bent Sørensen prisen på 5000 kr. for den bedste udførelse af den
bundne opgave i konkurrencen, Bent Sørensens ”Lontanamente”, og Børnejuryens
pris på 10.000 kr. Den var sammensat af to fjerde års folkekoleklasser i Odense og var del i projektet Max. Mozart.
Børnene har fulgt hele konkurrencen, men også arbejdet selvstændigt på anden
måde. Et væsentligt sideprojekt i vort kære Danmark, hvor klassisk musik i
skoleundervisningen ikke har de bedste kår sammenlignet med mange andre lande.
Tredjeprisen på 75.000 kr. gik til Innhyuck Cho fra Republikken
Korea og fjerdeprisen på 50.000 kr. til franskmanden Pierre Génisson.
Konkurrencer er altid spændende. Absolut også
musikkonkurrencer. Man lytter på en ekstra måde for at være på linje med de
rigtige dommere, her en meget fornem jury på ni internationale kapaciteter. Når
det gælder Carl Nielsen Konkurrencen i Odense er det imidlertid ekstra
vanskeligt at være med på den måde. Dommerne har fulgt de fire finaledeltagere i
ni dage, og tilmed hørt dem alle fire i både Carl Nielsens og Mozarts
klarinetkoncerter i løbet af to finaleaftener. Ved DR P2s højttalere fik vi kun
den anden og sidste del af dobbeltfinalen. Det var faktisk ærgerligt. Vi ville
godt have været med lørdag aften også, måske forskudt til søndag om dagen.
Konkurrencemæssigt kunne man her savne koreaneren og
franskmanden i Carl Nielsen koncerten, for den må have været udslagsgivende for
de to sidste pladser i finalen. Innhyuck Chos Mozart var mere ujævn end Pierre
Génissons mere kontrollerede og lyrisk smukke Mozart. Sådan syntes
tilsyneladende også den maltetisk-amerikanske dirigent Charles Olivien i
spidsen for Odense Symfoniorkester, hvis indledende Mozart for Cho virkede temmelig
overfladisk, men blev mere medlevnede sammen med franskmanden. Men orkestret
kan jo deres Carl Nielsen, og her fik både Eletskiy og Kjøller et godt med- og
modspil.
Vi fik to virkelig fascinerende tolkninger af Carl Nielsen
af de jævnaldrende Eletskiy og Kjøller. Vi får forhåbentlig lov til længe at
beholde koldingenseren, nu århusianeren Mathias Kjøller.
Mathias Kjøller på en
fornem anden plads.