af John Christiansen - d. 15. august 2013
Babyer ændrer operaplaner – Putins anti-homoseksuelle lov og The Met - Fælles kamp mod sultegager til klassiske musikere og operasangere - Domingo er en mangeårig professionel med en begynders sjæl.
En af verdens smukkeste mezzosopraner, den lettiske Elina
Garanca, venter sit andet barn til vinter. Det betyder, at hun har måttet aflyse
sine engagementer på Metropolitan Operaen i sæsonen 2013-14. Hun skulle have
sunget Octavian i tre opførelser af Richard Strauss’ ”Rosenkavaleren” og
hovedpartiet i en ny opsætning af Massenets ”Werther”. Alice Cooke erstatter
hende i ”Rosenkavaleren”, og Sophie Koch skal igen synge sammen med Jonas
Kaufmann i ”Werther”, men for første gang på The Met.
På Royal Opera House i London må Garanca opgive
genoptagelsen af sin Carmen til december. Da Garanca fik sin datter Catherine
Louise i 2011, måtte hun af store ting aflyse The Mets åbningsforestilling,
Donizettis ”Anna Bolena” med Anna Netrebko, og ”Don Giovanni” på La Scala i
Milano.
Metropolitan Operaen kan samtidig meddele, at den britiske instruktør
Deborah Warner, som skulle iscenesætte sæsonåbningen ”Jevgenij Onegin” af
Tjaikovskij, skal opereres og derfor har meldt afbud. Hun erstattes af skuespillerinden
Fiona Shaw.
Forleden annoncerede den polske koloratursopran Aleksandra
Kurzak, som i år har udgivet en fremragende Rossini-cd på Decca, på sin hjemmeside: ”I dag er det
min fødselsdag, og den mest lykkelige, så lad os gøre det officielt… Vi venter
en BABY!!!” Samtidig viste hun en række foto af hende og barnets far, Roberto
Alagna. Det er den første officielle bulletin om forholdet. Roberto Alagna har altså
hurtigt nydt friheden efter skilsmissen fra Angela Gheorghiu.
Kurzak og Alagna mødtes i en serie opførelser af Donizettis
”L’elisir d’amore” på Covent Garden i London, og hun skulle igen have sunget i
”Kærlighedsdrikken” i London i tiden før fødslen i februar. Hun må antagelig også melde
afbud til Gilda i ”Rigoletto” i Zürich og til Violetta i ”La traviata” hjemme i
Polen.
The Met i politisk
vind
Metropolitan Operaen er blevet kritiseret for den kommende
opførelse af Tjaikovskijs ”Jevgenij Onegin” med premiere den 23. september, fordi den skal
dirigeres af Marinskij-operaens chef Valerij Gergiev og har den russiske sopran
Anna Netrebko som Tatjana. Hun sang for nylig sin første Tatjana med stor
succes på Wiens Statsopera. Baggrunden er, at Gergiev og Netrebko begge støttede
Vladimir Putin under valgkampen sidste år, og Putin har i juni i år gennemført
en diskriminerende homoseksuel lov, som også kronprins Frederik har protesteret
imod i OL-sammenhæng .
Derfor står nu både Metropolitan-operaen og de to kunstnere
for skud i USA. I spidsen for en henvendelse til operaledelsen fra 1600 mere eller mindre kendte folk
fortrinsvis fra teater- og musikverdenen står skuespilleren og forfatteren Andrew
Rudin, som anfører, at ”Tjaikovskij er den elskede komponist, som er den, der er mest kendt for sin
homoseksualitet og for at have lidt derfor livet igennem. For Amerikas førende
operahus er det at åbne sin sæson med et af hans værker fremført af en dirigent
og en førende sopran, som støtter Putins nye diskriminerende homoseksuelle love,
det samme som at vanære en stor kunstners værk og hans arv så vel som de
fremskridt, som er gjort i vort eget land for at sikre lighed for borgerne.” Rudin
opfordrer operaen til at dedicere opførelserne af Tjaikovskijs opera til LGTB,
landsforeningen af bøsser, lesbiske, etc. .
Metropolitan Operaen gør opmærksom på, at den er stolt over
at have været en kunstnerisk base for LGTB sangere, dirigenter, instruktører,
scenografer og koreografer, og at den står bag alle dens kunstnere, uanset om
de ønsker eller ikke ønsker at publicere deres personlige politiske meninger.
Operaens ledelse gør opmærksom på, at dens mission er kunstnerisk, og at det
ikke er passende at udnytte dens operaforestillinger politisk, uanset hvor fin
og rigtig sagen er.
Anna Netrebko har ikke udtalt sig om Putins love på sin
hjemmeside, men hun understreger her, at ”det er for hende som kunstner en stor
glæde at arbejde sammen med alle sine vidunderlige kolleger uanset deres
etniske oprindelse, tilhørsforhold, religion, køn og seksuelle orientering.”
Så behøver den vel ikke at være længere for hendes og The Mets vedkommende.
Kunst er da ikke arbejde
Det er en gammel historie, at kunst i alle dens nuancer ikke
betragtes som arbejde. I øjeblikket er de implicerede underbetalte
kulturarbejdere ved at organisere sig i protest. En facebook-gruppe med navnet
”Die traurigsten & unverschämtesten Künstler-Gagen &
Auditionserlebnisse” havde forleden 11.751 medlemmer og vokser hver dag. Og det
er både sørgeligt og uforskammet, hvad unge kunstnere tilbydes som honorar og
behandles på optagelsesprøver.
Operasangerinden Elisabeth Kulman har gjort opmærksom på
problemet med en styrke og en klogskab, som har vakt opmærksomhed verden over. Hun
arbejder under mottoet ”Art but fair”. Kulman gør det for sine yngre kolleger. Hun
har sin økonomi på det tørre, har i øjeblikket succes som en festlig mrs.
Quickly i Verdis ”Falstaff” på festspillene i Salzburg.
Et teater i Hamburg, ikke et af de store, ikke Thalia og
Schauspielhaus, havde annonceret efter skuespillere. Prøvearbejdet blev ikke
betalt, men blev tværtimod solgt som coaching,
hvilket betød, at skuespillerne skulle betale 80 euro, altså 600 kr. om måneden
for at prøve til en forestilling. Hvad var aftengagen så? Ingen, lød svaret.
Det er naturligvis et outreret tilfælde, men det benyttes nu som det grove
eksempel i kampen for bedre forhold.
En klassecellist i Salzburg som Peter Siegl spiller for at
få budgettet til at løbe rundt også med i koncerter, som turistkoncernerne i
byen arrangerer til høje billetpriser. En musiker får en gage på 20 euro. "Siger
jeg nej, bliver jeg ikke spurgt igen. Kunstnere drives af idealisme. Det gør
os lette at udnytte.” Trods alt siger Peter Siegl til Salzburger Nachrichten: ”Man må gøre det, som man
brænder for.”
Elisabeth Kulman deltager også ivrigt i diskussioner på højt
plan som Frontfrau i kunstnernes
revolution.
Hun kritiserer endda festspillene i Salzburg for at give lave
gager og have dårlige arbejdsbetingelser. Til Salzburger Nachrichten siger hun:
”Hvad vi her i Salzburg kritiserer, er kun toppen af
isbjerget. De virkelige katastrofer ligger nedenunder, og det er resultatet af
en årelang fejludvikling, som indtrængende må stoppes og vendes. I politik
behandles kunst og kultur i dag i højere grad som en konsumgenstand underkastet
regler for markedsøkonomi og uden at tage hensyn til, hvilken væsentlig betydning
kunst og kultur har for ethvert menneske... derfor skriger de 11.751 kunstnere op
på facebook... og det værste: Det rammer ikke blot kunstnere! Det er en
almindelig tendens af umenneskeliggøren, som angår alle områder – det er grund
nok til en revolution.”
Professionel med en
begynders sjæl
Placido Domingo er i Salzburg, og han bliver af
OÖNachrichter (Oberösterreich) rost for stadig at være på toppen. Hans svar lyder:
”Sig det hellere sådan: Jeg synger stadig. Men med den samme lidenskab som før.
Jeg har allerede i mange år været professionel, men jeg har dog en begynders
sjæl.”
Avisen indleder: ”De var for nylig meget syg… ”, og Domingo
afbryder: ”De mener, om jeg har beskæftiget mig med døden. Nå, livet, uanset
hvor langt det er, er altid for kort. Stillet over for min sygdom har jeg
naturligvis tænkt over det. Ser De, sofaen, som vi sidder på, er måske 70 år,
blev måske repareret engang, men den ser fuldstændig ud som dengang. For os
mennesker forholder det anderledes med forgængeligheden. Derfor tænker jeg, at
man hver dag må leve, som er det den sidste. Men jeg vil sikkert reducere min kalender
med terminer og leve med mere disciplin.”
”Ja, 2014 er der fodbold-VM. Det vil jeg tilpasse mine kontrakter
efter.”
Et fagligt spørgsmål lyder, hvad det specielle er ved Verdis
baryton-partier, som Domingo nu synger. Svaret lyder: ”To af hans børn døde som
meget unge fra ham. Denne skrækkelige skæbne førte til, at han derefter skrev
sin bedste musik for forholdet far og datter, far og søn. Han udtrykte sit livs
tragedie i denne musik. Det er de mest dramatiske og mest vidunderlige
kompositioner.”
Alexandre Kurzak og
Roberto Alagna mødtes i høet i Donizettis ”L’elisir d’amore” på Covent Garden.
Foto: Catherine Ashmore