Der er opera i Aarhus hver august, men det er undtagelsen, at man i år kan opleve hele to nye værker af fremtrædende danske komponister på en lille operaferie i Aarhus. Det er i sig selv så bemærkelsesværdigt flot, at man må sige, at det traditionelle operapublikum bør bakke op.

Lige så vigtigt er det at konstatere, at det tegner til, at et bredere publikum vil kunne blive positivt overrasket. De to forestillinger ligner et virkeligt godt tilbud for alle opera-, ballet- og teaterinteresserede, og så kan de tilmed kombineres med store koncerter. Læs engang.

Ny opera med dans

Den jyske Opera lægger ud med en forestilling, der kombinerer opera og dans og det efter sigende på en ny måde. Thomas Agerfeldt Olesen har skrevet en opera baseret på Oscar Wildes (1854-1900) roman om den mystiske Dorian Gray. Alasdair Middleton har skrevet librettoen, som er på engelsk. I Storbritannien er stoffet særdeles velkendt, så der er ingen tvivl om, at der i stille også er blevet satset på et mere internationalt marked for operaen. Den jyske Operas nye irske operachef Annilese Miskimmon har ikke ansvaret for det valgte sprog, for hun har overtaget forestillingen som ny operachef efter Giordano Bellincampi, og det har hun gjort med fuldt honnør.    

I Den jyske Operas foromtale loves ”en moderne narcissus-myte fortalt med gotiske, uhyggelige indslag, uforklarlige begivenheder, foruroligende stemninger, opiumshuler og tyk londontåge”.

Narcisten, en person, hvis selvoptagelse efter ordbogen også inkluderer det erotiske, er naturligvis Dorian Gray. Ordet ”gotisk” kræver i denne sammenhæng en speciel forklaring, for ordet har her hverken forbindelse til de gamle goter eller til gotikkens arkitektur, men er en sjælden og for de fleste nok forstyrrende oversættelse fra den engelsksprogede litteraturretning gothic novel,  som byder på uhyggelige, unaturlige og spøgelsesagtige handlingsgange og effekter.     

Der danses på scenen af 12 voksne balletdansere og seks balletbørn, og der synges opera af seks operasangere tilsat en kvindelig folkesanger i orkestergraven, hvor Joachim Gustafsson dirigerer. Marie Brolin-Tani er forestillingens instruktør og koreograf. Engang betød hun meget for balletdansen i Aarhus, så det bliver et meget velkomment gensyn i Aarhus. Hun siger om forestillingen:

Omdrejningspunkt livsangst

”Omdrejningspunktet er livsangst, angsten for ikke at blive husket. Vi konstruerer et univers mellem drøm og virkelighed med kontraster som liv og død, smuk og grim, ung og gammel. Dansen står i centrum i forestillingen, så samtidig med at vi holder fast i operauniverset, eksperimenterer vi inden for genren med at lade danserne være en kropslig forlængelse af operasangeres stemmer.” 

Man kan læse den originale engelske tekst i et link på Den jyske Operas hjemmeside. Her er et nedkogt handlingsreferat:

Et handlingsreferat

Den unge smukke Dorian Gray (kontratenoren Andrew Radley/danser Maximilian Schmidt) får malet et portræt af sig af kunstmaleren Basil (skuespiller). Livsnyderen Lord Henry (bassen Jonathan Best/danseren Johan Ohlsson) betages af Dorians skønhed. Den unge mand er bange for at miste sin skønhed og ønsker, at portrættet vil forfalde i stedet for ham selv. Skuespillerinden Sybil (folkesangeren Jenny Thiele/danseren Henriettta Wallberg) er forelsket i Dorian uden at kende ham. Hendes mor og bror fraråder hende dog at forelske sig, og Dorian afviser hendes kærlighed, da hun i sin forelskelse mister kunstens glød. Han undrer sig over, at hans grusomhed mod hende ikke mærker hans ansigt.

Sybil har begået selvmord. Dorian opfordrer til orgier og voldtægt. Basil undrer sig over, at rygterne om Dorians vilde liv ikke afspejles i hans ansigt. Derimod begynder portrættet af ham at forfalde. Sybils bror vil dræbe Dorian, men han magter ikke at dræbe den, som hans søster har elsket. Dorian angrer og vil frisætte sin sjæl. Lord Henry beder ham fortsætte sit liv – for kun kunsten har sjæl, mennesket har ingen.    

Divus Madsen genopstår på sommeroperaen

Mens udødeligheden skildres på Den jyske Opera, bliver det nok lettere og morsommere på Aarhus Sommeropera, når tegneren Ivar Gjørup lader sin antihelt, den populære tegneseriefigur i Politiken, som han lod gå i graven for et par år siden, genopstå som operafigur. De er her alle med ham, datteren Gaia, overlægen, psykopøjten, Vulva og Super-Egon.

Den genopstandne vil frygtløst gå i gang med at genoptage jagten på Godheden, Livsglæden, Lykken, kort sagt: Meningen Med det Hele. Hertil kan man råbe ”Halleluja”, men et hel-leluja bliver det næppe, så operaens titel er blevet ”1/2lejuja”. Ivar Gjørup leverer manuskriptet befolket af skæve eksistenser med de lige så skæve vinkler på tilværelsens store spørgsmål, og han står naturligvis for forestillingens visuelle koncept.

John Frandsen har skrevet musikken, og han har før haft stor succes på Aarhus Sommeropera som i den prisbelønnede trilogi ”Tugt og utugt i mellemtiden”.  David Riddell dirigerer naturligvis Randers Kammerorkester, og på scenen ses og høres Jørn Pedersen, Helene Gjerris, Liv Oddveig Midtmageli, Trine Bastrup Møller, Jens Krogsgaard, Ida Macgregor, Morten Grove Frandsen og Davis Polmer.       

Store koncertdage

Operaerne kan kombineres med store koncerter. Aarhus Festuges åbningsarrangement den 30. er usædvanligt til det utrolige. Der bydes ikke på tomme kalorier eller flad underholdning som så ofte på åbnigsarrangementer. Mange "stakkels" indbudte må tværtimod lytte til en klassisk koncert med en hel Mahler-symfoni og ikke engang til en af de lettest tilgængelige, nemlig den sjette såkaldt tragiske i a-mol. På den anden side er det flot, at det jyske publikum får mulighed for at høre Det Kgl. Kapel med den nye glimrende chefdirigent Michael Boder.

Så giver det nok vanskeligheder  for pengepungen, at koncerten finder sted efter to operapremierer og aftenen før den traditionsrige Festuge Classic lørdag aften med gentagelse søndag eftermiddag. Og Festuge Classic bliver endda en meget stærk koncert i international topklasse i år.

Festuge Classic i top

Man kan endda få en af de nye unge sangerinder at høre, som allerede har erobret verdensscenerne. Den tyske sopran Mojka Erdman, som sidste år havde sin første koncert herhjemme på den klassiske musiks forpost Stoense på Langeland, kan ellers høres med fordel på flere indspilninger fra Deutsche Grammophon, som Skovfuglen i Wagners ”Siegfried” på Metropolitan Operaen i New York, som Zerlina i Mozarts ”Don Giovanni” og Despina i en helt ny ”Cosi fan tutte” fra festspillene i Baden-Baden.  Og det er herligt.

Mojke Erdmann kommer til Aarhus direkte fra sin solistkoncert på festspillene i Salzburg, og hun fortsætter til Jerusalem og derefter festivalen i Zermatt i Schweiz. Mojka Erdmanns næste forestillinger på Metropolitan Operaen bliver i november og december som Sophie i Richard Strauss’ ”Rosenkavaleren” i anledning af 100-året for operaens første opførelse på The Met.

I Aarhus Symfoniorkesters eget sæsonprogram er det ellers koncerternes anden solist, cellisten Alice Weilerstein, som først trækkes frem. Det skyldes måske, at hun for Decca har indspillet Elgars cellokoncert med Berliner Philharmoniker og Daniel Barenboim, som sammen med sin daværende hustru, den for længst afdøde Jaqueline du Pré, gjorde koncerten kendt i bredere kredse. I Aarhus spiller Alice Weilerstein Max Bruchs ”Kol Nidrei” og Tjaikovskijs populære ”Rokoko variationer”. Hun er en af tidens nye store instrumentalister.

Og så er det en af Aarhus-publikummets dirigent-favoritter, den nu 25-årige Joshua Weilerstein. som vender tilbage til Symfonisk Sal. Weilerstein? Ja, hun er storesøster på 30 år i en berømt musikerslægt, han er den fem år yngre lillebror, som har gjort international lynkarriere.

Aarhus Symfoniorkester har endnu en stor festugekoncert torsdag den 5. september, hvor den 200-årige Wagner hyldes med forspillet til ”Mestersangerne”, og Oliver Nordahl er solist i Richard Strauss’ sene obokoncert. Dirigenten Eugene Tzigane dirigerer Brahms’ anden symfoni.

Spilleplan:

The Picture of Dorian Gray. Musikhusets store sal torsdag 22. august kl. 19.30; lørdag den 24. kl. 15.00; mandag den 26. kl. 19.30; onsdag den 28. kl. 19.30. 

1/2LELUJA, Egoland the Opera. Helsingør Theater, Den gamle By, tirsdag den 27. august, fredag den 30., tirsdag den 3. september, onsdag den 4., fredag den 6. alle dage kl. 19.30.

Festugeåbning. Det Kgl. Kapel. Symfonisk Sal i Musikhuset fredag den 30. august kl. 18.50.

Festuge Classic. Verdenssopranen Mojka Erdmann med flere. Symfonisk sal lørdag den 31. kl. 19.30 og søndag den 1. september kl. 16.

Aarhus Symfoniorkester: "Mestrene hyldes" i Symfonisk Sal torsdag den 5. september kl. 19.30.

1/2lejua spilles desuden i Københavns Musikteater 11. og 12. september, begge dage kl. 20. 

Billede fra The Picture of Dorian Gray. Foto: Anders Bach, Den jyske Opera.