af John Christiansen - d. 18. august 2013
Ved et tilfælde bliver det samtidigt, at Den jyske Opera og Aarhus Sommeropera opfører nye værker, men det bliver ikke kedeligt. Et Aarhus-besøg kan ombineres med store koncerter. Der venter en speciel klassisk musikfestival, som er værd at rejse efter. Læs engang:
Der er opera i Aarhus hver august, men det er undtagelsen,
at man i år kan opleve hele to nye værker af fremtrædende danske komponister på
en lille operaferie i Aarhus. Det er i sig selv så bemærkelsesværdigt flot, at man
må sige, at det traditionelle operapublikum bør
bakke op.
Lige så vigtigt er det at konstatere, at det tegner til, at
et bredere publikum vil kunne blive positivt overrasket. De to forestillinger ligner
et virkeligt godt tilbud for alle
opera-, ballet- og teaterinteresserede, og så kan de tilmed kombineres med
store koncerter. Læs engang.
Ny opera med dans
Den jyske Opera lægger ud med en forestilling, der
kombinerer opera og dans og det efter sigende på en ny måde. Thomas Agerfeldt
Olesen har skrevet en opera baseret på Oscar Wildes (1854-1900) roman om den
mystiske Dorian Gray. Alasdair Middleton har skrevet librettoen, som er på
engelsk. I Storbritannien er stoffet særdeles velkendt, så der er ingen tvivl
om, at der i stille også er blevet satset på et mere internationalt marked for
operaen. Den jyske Operas nye irske operachef Annilese Miskimmon har ikke ansvaret for det
valgte sprog, for hun har overtaget forestillingen som ny operachef efter
Giordano Bellincampi, og det har hun gjort med fuldt honnør.
I Den jyske Operas foromtale loves ”en moderne
narcissus-myte fortalt med gotiske, uhyggelige indslag, uforklarlige
begivenheder, foruroligende stemninger, opiumshuler og tyk londontåge”.
Narcisten, en person, hvis selvoptagelse efter ordbogen også
inkluderer det erotiske, er naturligvis Dorian Gray. Ordet ”gotisk” kræver i
denne sammenhæng en speciel forklaring, for ordet har her hverken forbindelse til
de gamle goter eller til gotikkens arkitektur, men er en sjælden og for de
fleste nok forstyrrende oversættelse fra den engelsksprogede litteraturretning gothic novel, som byder på uhyggelige, unaturlige og spøgelsesagtige
handlingsgange og effekter.
Der danses på scenen af 12 voksne balletdansere og seks
balletbørn, og der synges opera af seks operasangere tilsat en kvindelig folkesanger
i orkestergraven, hvor Joachim Gustafsson dirigerer. Marie Brolin-Tani er
forestillingens instruktør og koreograf. Engang betød hun meget for
balletdansen i Aarhus, så det bliver et meget velkomment gensyn i Aarhus. Hun
siger om forestillingen:
Omdrejningspunkt
livsangst
”Omdrejningspunktet er livsangst, angsten for ikke at blive
husket. Vi konstruerer et univers mellem drøm og virkelighed med kontraster som
liv og død, smuk og grim, ung og gammel. Dansen står i centrum i forestillingen,
så samtidig med at vi holder fast i operauniverset, eksperimenterer vi inden
for genren med at lade danserne være en kropslig forlængelse af operasangeres
stemmer.”
Man kan læse den originale engelske tekst i et link på Den
jyske Operas hjemmeside. Her er et nedkogt handlingsreferat:
Et handlingsreferat
Den unge smukke Dorian Gray (kontratenoren Andrew
Radley/danser Maximilian Schmidt) får malet et portræt af sig af kunstmaleren
Basil (skuespiller). Livsnyderen Lord Henry (bassen Jonathan Best/danseren
Johan Ohlsson) betages af Dorians skønhed. Den unge mand er bange for at miste
sin skønhed og ønsker, at portrættet vil forfalde i stedet for ham selv. Skuespillerinden
Sybil (folkesangeren Jenny Thiele/danseren Henriettta Wallberg) er forelsket i
Dorian uden at kende ham. Hendes mor og bror fraråder hende dog at forelske sig,
og Dorian afviser hendes kærlighed, da hun i sin forelskelse mister kunstens
glød. Han undrer sig over, at hans grusomhed mod hende ikke mærker hans ansigt.
Sybil har begået selvmord. Dorian opfordrer til orgier og
voldtægt. Basil undrer sig over, at rygterne om Dorians vilde liv ikke
afspejles i hans ansigt. Derimod begynder portrættet af ham at forfalde. Sybils
bror vil dræbe Dorian, men han magter ikke at dræbe den, som hans søster har
elsket. Dorian angrer og vil frisætte sin sjæl. Lord Henry beder ham fortsætte
sit liv – for kun kunsten har sjæl, mennesket har ingen.
Divus Madsen
genopstår på sommeroperaen
Mens udødeligheden skildres på Den jyske Opera, bliver det
nok lettere og morsommere på Aarhus Sommeropera, når tegneren Ivar Gjørup lader
sin antihelt, den populære tegneseriefigur i Politiken, som han lod gå i graven
for et par år siden, genopstå som operafigur. De er her alle med ham, datteren
Gaia, overlægen, psykopøjten, Vulva og Super-Egon.
Den genopstandne vil frygtløst gå i gang med at genoptage
jagten på Godheden, Livsglæden, Lykken, kort sagt: Meningen Med det Hele.
Hertil kan man råbe ”Halleluja”, men et hel-leluja bliver det næppe, så
operaens titel er blevet ”1/2lejuja”. Ivar Gjørup leverer manuskriptet
befolket af skæve eksistenser med de lige så skæve vinkler på tilværelsens
store spørgsmål, og han står naturligvis for forestillingens visuelle koncept.
John Frandsen har skrevet musikken, og han har før haft stor
succes på Aarhus Sommeropera som i den prisbelønnede trilogi ”Tugt og utugt i
mellemtiden”. David Riddell dirigerer
naturligvis Randers Kammerorkester, og på scenen ses og høres Jørn Pedersen,
Helene Gjerris, Liv Oddveig Midtmageli, Trine Bastrup Møller, Jens Krogsgaard,
Ida Macgregor, Morten Grove Frandsen og Davis Polmer.
Store koncertdage
Operaerne kan kombineres med store koncerter. Aarhus
Festuges åbningsarrangement den 30. er usædvanligt til det utrolige. Der bydes
ikke på tomme kalorier eller flad underholdning som så ofte på åbnigsarrangementer. Mange
"stakkels" indbudte må tværtimod lytte til en klassisk koncert med en hel
Mahler-symfoni og ikke engang til en af de lettest tilgængelige, nemlig den
sjette såkaldt tragiske i a-mol. På den anden side er det flot, at det jyske
publikum får mulighed for at høre Det Kgl. Kapel med den nye glimrende
chefdirigent Michael Boder.
Så giver det nok vanskeligheder for pengepungen, at koncerten
finder sted efter to operapremierer og aftenen før den traditionsrige Festuge
Classic lørdag aften med gentagelse søndag eftermiddag. Og Festuge Classic bliver
endda en meget stærk koncert i international topklasse i år.
Festuge Classic i top
Man kan endda få en af de nye unge sangerinder at høre, som
allerede har erobret verdensscenerne. Den tyske sopran Mojka Erdman, som sidste år havde sin første koncert herhjemme på den klassiske musiks forpost
Stoense på Langeland, kan ellers høres med fordel på flere indspilninger fra
Deutsche Grammophon, som Skovfuglen i Wagners ”Siegfried” på Metropolitan
Operaen i New York, som Zerlina i Mozarts ”Don Giovanni” og Despina i en helt
ny ”Cosi fan tutte” fra festspillene i Baden-Baden. Og det er herligt.
Mojke Erdmann kommer til Aarhus direkte fra sin solistkoncert
på festspillene i Salzburg, og hun fortsætter til Jerusalem og derefter
festivalen i Zermatt i Schweiz. Mojka Erdmanns næste forestillinger på
Metropolitan Operaen bliver i november og december som Sophie i Richard
Strauss’ ”Rosenkavaleren” i anledning af 100-året for operaens første opførelse
på The Met.
I Aarhus Symfoniorkesters eget sæsonprogram er det ellers
koncerternes anden solist, cellisten Alice Weilerstein, som først trækkes frem.
Det skyldes måske, at hun for Decca har indspillet Elgars cellokoncert med Berliner
Philharmoniker og Daniel Barenboim, som sammen med sin daværende hustru, den
for længst afdøde Jaqueline du Pré, gjorde koncerten kendt i bredere kredse. I
Aarhus spiller Alice Weilerstein Max Bruchs ”Kol Nidrei” og Tjaikovskijs populære ”Rokoko
variationer”. Hun er en af tidens nye store instrumentalister.
Og så er det en af Aarhus-publikummets dirigent-favoritter,
den nu 25-årige Joshua Weilerstein. som vender tilbage til Symfonisk Sal.
Weilerstein? Ja, hun er storesøster på 30 år i en berømt musikerslægt, han er
den fem år yngre lillebror, som har gjort international lynkarriere.
Aarhus Symfoniorkester har endnu en stor festugekoncert
torsdag den 5. september, hvor den 200-årige Wagner hyldes med forspillet til
”Mestersangerne”, og Oliver Nordahl er solist i Richard Strauss’ sene
obokoncert. Dirigenten Eugene Tzigane dirigerer Brahms’ anden symfoni.
Spilleplan:
The Picture of Dorian
Gray. Musikhusets store sal torsdag 22. august kl. 19.30; lørdag den 24. kl.
15.00; mandag den 26. kl. 19.30; onsdag den 28. kl. 19.30.
1/2LELUJA, Egoland the
Opera. Helsingør Theater, Den gamle By, tirsdag den 27. august, fredag den 30.,
tirsdag den 3. september, onsdag den 4., fredag den 6. alle dage kl. 19.30.
Festugeåbning. Det
Kgl. Kapel. Symfonisk Sal i Musikhuset fredag den 30. august kl. 18.50.
Festuge Classic. Verdenssopranen
Mojka Erdmann med flere. Symfonisk sal lørdag den 31. kl. 19.30 og søndag den
1. september kl. 16.
Aarhus
Symfoniorkester: "Mestrene hyldes" i Symfonisk Sal torsdag den 5. september kl.
19.30.
1/2lejua spilles
desuden i Københavns Musikteater 11. og 12. september, begge dage kl. 20.
Billede fra The Picture of Dorian Gray. Foto: Anders Bach, Den jyske Opera.