af John Christiansen - d. 29. august 2013
Årets Festuge Classic koncerter i Aarhus byder på store solister og en blandet servering af musikalske godbider. Læs om programmet her.
Udtrykket ”en blandet landhandel” er velkendt. Årets traditionelle Festuge Classic koncerter
i Aarhus Festuge kan i samme spor passende kaldes ”en blandet luksusforretning for
musikkens gourmet’er”. Programmet er ret springende for en klassisk koncert at
være, men de enkelte hovedretter er udsøgt lækre.
En ung verdenssopran veksler med en ung stjerne i celloens
verden, og de dirigeres af en 25-årig pultbehersker stærkt på vej opad. At
cellosolisten er storesøster i den amerikanske musikerfamilie Weilerstein, og at
dirigenten er hendes lillebror gør kun det hele mere raffineret.
Lidt historie om
koncerten
Først lidt historie. Ideen om Festuge Classic var et udspil i
2006 fra JP Aarhus’ daværende chefredaktør Jens Kaiser, og i de første år var
Jyllands-Posten medarrangør af den årlige koncert. Der var egentlig to hovedformål
med den, nemlig at spille humørgivende klassisk musik for et voksent publikum og
at give appetitvækkere på den kommende sæsons begivenheder ikke mindst på Den
jyske Opera.
Nu har Aarhus Symfoniorkester og Den jyske Opera i stedet
for JP fået Musikhuset Aarhus som medarrangør. Programmet byder ikke på noget forskræp
for den kommende sæson, og de tilsigtede, gerne lidt skøre musikalske indfald fik
aldrig bidt sig fast. Avisfolk har nok lettere ved at tro på den slags end
musikchefer.
En af solisterne på den første koncert ude i Atleticon var
tenoren Josef Calleja, som siden har skabt sig en forrygende verdenskarriere. I 2008 flyttede koncerten med orkestret til
den akustisk prægtige Symfonisk Sal og opføres nu to gange i festugens første
weekend. Josef Calleja har siden været festugesolist i 2009 og 2012. Det er fast
tradition, at en stor sangsolist er solist sammen med en fin instrumental
musiker. Og sådan er det også i år. Lad os bare kalde årets Festuge Classic
koncerten på lørdag og søndag for ”en blandet luksusforretning for musikalske
gourmeter”. Gourmetmad kan også være
let.
En ny skønt syngende verdenssopran
Man kan
endda få en af de nye unge sopraner at høre, som allerede har erobret
verdensscenerne. Den tyske sopran Mojka Erdman, som sidste år havde sin første
koncert herhjemme på den klassiske musiks forpost Stoense på Langeland, kan
høres med fordel på flere indspilninger fra Deutsche Grammophon, som Skovfuglen
i Wagners ”Siegfried” på Metropolitan Operaen i New York, som Zerlina i Mozarts
”Don Giovanni” og Despina i en helt ny ”Cosi fan tutte” fra festspillene i
Baden-Baden. Og det er herligt.
Mojke
Erdmann kommer til Aarhus direkte fra sin solistkoncert på festspillene i
Salzburg. Her fyldte hun salen. Det bør hun også i Aarhus. Mojka Erdmanns næste
forestillinger på Metropolitan Operaen bliver i november og december som Sophie
i Richard Strauss’ ”Rosenkavaleren” i anledning af 100-året for operaens første
opførelse på The Met.
Ellers viger
Mojka Erdmann ikke tilbage for det usædvanlige. Hun deltog i den tyske del af
det europæiske melodi grand prix (som i den sidste ende gav en dansk
sejrsgevinst), hvor hun sang sammen med gruppen Priester, som havde moderniseret
og rytmiseret gammel kirkelig melodi, men det blev kun til en national 10.
plads. Det var alligevel for fint og gammeldags for et yngre grand prix
publikum.
Barenboims udvalgte cellist
Den oven for
nævnte storesøster er den 30-årige Alisa Weilerstein, som for Decca har
indspillet Elgars cellokoncert med Berliner Philharmoniker og Daniel Barenboim.
Han gjorde sammen med sin daværende hustru, den for længst afdøde Jaqueline du
Pré, Elgars koncert kendt i bredere kredse, og nu valgte han Alice Weilerstein
som sin solist, da han vendte tilbage til Elgar. I Aarhus spiller Alice
Weilerstein Max Bruchs ”Kol Nidrei” og Tjaikovskijs populære ”Rokoko
variationer”. Hun er en af tidens nye store instrumentalister.
Og det er en
af Aarhus-publikummets dirigent-favoritter, den nu 25-årige Joshua Weilerstein.
som vender tilbage til Symfonisk Sal. Weilerstein? Ja, han er Alisas lillebror
på 25 år, som efter at have vundet Nicolai Malko konkurrencen som den yngste
nogensinde, har gjort international lynkarriere.
Hele koncertprogrammet
Valdemar
Lønsted vil atter introducere koncerten i Symfonisk Sal. Det kan alligevel være
godt på forhånd at vide lidt mere om, hvad man får at høre på Festuge Classic,
så her er programmet:
Verdi: Nabucco. Ouverturen. Velkendte melodier, for hvem
kender ikke også det berømte slavekor?
Donizetti: Don Pasquale. Quel guardo il cavaliere. So
anch’io la virtu magica. Mojka Erdmann lægger ud med Norinas
første arie, inden hun skal spille Pasquales dydige kone, som eksploderer i et sandt
tyrannisk væsen. Den todelte arie er vanskelig ikke blot teknisk, for Norina
skal her vise, at hun behersker nuancer af det kvindelige væsen.
Mozart: Ave verum corpus. Den jyske Operas Kor synger en
betagende smuk korsats: ”Vær hilset, sande legeme” , som benyttes i den
katolske kirke under tilbedelsen af sakramentet. En privat kommentar: På otte
studieture med de sangstuderende fra Det jyske Musikkonservatorium til Wien sang de altid ”Ave verum corpus” i sognekirken
i Baden, hvor korsatsen blev uropført som en tak fra Mozart for kurbyens gode
behandling af hans Constanze.
Mozart:
Tryllefløjten: ”Ach, ich fühl es”. Paminas inderligt smukke smertensudbrud,
da hun tror, ar Tamino ikke længere elsker hende. Men det gør han.
Mozart: Zaide: ”Tiger! Wetze nur die
Klauen”. Den sidste af Zaides tre arier. Kun
sangene med tekster er overleveret, så man har kunnet se operaen opført med
forskellige tildigtede handlinger. Zaide er blevet svigtet og er vred, men der
kommer også et glimt af mildhed, inden hun går i døden.
Tjaikovskij: Rokoko
variationer. Elegante variationer for Alisa Weilersteins cello.
Pause.
Bernstein: Candide.
Ouverture. Karakteren skifter straks efter pausen. Leonard Bernstein kaldte
selv ”Candide” for en operette, men musicalgenren er tæt på. Værket er
inspireret af Voltaires komedie, som latterliggør tanken, at alt, hvad der
sker, er til det bedste for én.
Mendelssohn: Hör mein
Bitten. Et nyt spring i karakteren med en romantisk korsats.
Max Bruch: Kol Nidrei.
En adagio over to hebræiske melodier for
cello og orkester med harpe. Den første er Kol Nidrei bønnen i aftentjenesten.
Bruch lader celloen imitere den rapsodiske stemmeføring i synagogen. Bruch var
protestant og lærte først melodierne at kende gennem jødiske venner. Han ville
ikke selv komponere jødisk musik, men han ville gerne indbygge jødisk
inspiration i sin egen musik.
Bernstein: On the Town. Finale: Time Square
Ballet. Leonard
Bernsteins første musical (1946) handler
om tre sømænd på tre dages orlov i New York. En filmatiseret Broadway-succes.
Puccini: La bohème: Quando me'n vo. Operaens andendame Musettas
bedårende valsearie.
Puccini: Gianni Schicchi: O mio babbino caro. Laurettas uimodståelige bøn til sin far
Gianni Schicchi: “Åh, lille far, bønhør mig, jeg vil til ham mig binde.” Og hun
får sin elskede Rinuccio.
Gershwin: En
amerikaner i Paris. Dirigenten får lov at hente den sidste triumf med
amerikansk orkestermusik med elementer fra såvel den sorte som den hvide tradition.
God fornøjelse.
Festuge Classic. Symfonisk sal, Musikhuset Aarhus lørdag den 31. kl. 19.30 og søndag den 1.
september kl. 16. Billetsalg Musikhuset, telefon 87404040.
Foto: Alisa Weilerstein er koncertens
instrumentalsolist