af John Christiansen - d. 31. august 2013
De kappedes om at komme til på årets Festuge Classic, sopranen Mojca Erdmann, cellisten Alisa Weilerstein og dirigenten Joshua Weilerstein. Fornøjelsen gentages søndag eftermiddag.
Årets Festuge Classic i Aarhus var i sin afvekslende form at sammenligne med en
ønskekoncert, som man kan forestille sig den i radioen, vel at mærke fra en
radiostation med format. Der var noget for enhver, som evner at
lytte, ind imellem nok også noget, som nogle godt ville have byttet ud. Men det
hele hørte med, når 13 programpunkter skulle leveres på to timer og tre
kvarter, som det blev til. Publikums medleven som helhed var der fra det samme,
og den forblev.
Åbningsnummeret, ouverturen til Verdis ”Nabucco” viste fra
starten den 25-årige dirigent Joshua Weilersteins stærke side i virkelig
inciterende opladninger af Verdis frembrusende melodier, hvorimod den mere lyriske
mellemdel med den populære ”Va pensiero”, slavekoret her uden kor, blev en for stillestående kontrast, når man betænker melodiens tekst i operaen og den dermed forbundne udtrykskraft. Når det så er
sagt, at Den jyske Operas Kor uden udenhus dirigent sikkert ville have fået mere udtryk og bevægelighed frem i Mozarts motet ”Ave verum corpus”, er alt negativt bragt af vejen.
Tre festugesolister?
Var der tre festugesolister? Ja, medregnet Joshua Weilerstein, som jeg tager med som den
ene solist af de tre, der måtte kappes om at komme til. Det var nemlig mærkbart, at
han også dirigerede musik, som stod på hans egen ønskeseddel, Leonard
Bernsteins ouverture til operetten (ja, det kaldte Lennie den selv) ”Candide”
og hans ballet ”Times Square” fra musicalen ”On The Town”, som virkelig gnistrede,
og som afslutningsnummer George Gerschwins ”En amerikaner i Paris”.
Alle tre
stykker blev spillet med en smittende energi, virkelig raffineret og med en dejlig
præcision af Aarhus Symfoniorkester, der nød at spille de lettere jazzificerede
toner, og som også kunne det. Alligevel følte jeg Gershwins 19 minutter (for) lange musikalske
længsel efter New York som et antiklimaks efter Puccini og hvad der havde været
af andet godt forud. På det punkt vil der forhåbentlig være uenighed. .
Tindrende musikalsk
cellospil
Instrumentalsolisten var dirigentens 30-årige storesøster
Alisa Weilerstein, som først spillede Tjaikovskijs variationer for cello over et
rokokotema, som han selv havde skrevet midt i sin russiske romantik. Man hører
ofte de sidste, mere virtuose variationer spillet med rent ydre bravur, og så meget
mere vidunderligt var det at lytte til Alisa Weilersteins fine, sarte
tonedannelser ned i pianissimo. Det var tindrende musikalsk formet i et godt samarbejde med lilebror.
Hun
spillede mere dramatisk, stærkt og meget smukt ud i Max Bruchs ”Kol Nidrei”,
bearbejdelser af to jødiske melodier. Max Bruch var ikke selv jøde, men havde
lyst til at inkorporere jødiske melodier i sin egen musik.
Anden afdeling var, som den fortrinlige konferencier Valdemar
Lønsted gjorde opmærksom på, hovedsageligt del af en jødisk tematisering med musik
af Bernstein, Mendelssohn og Gershwin samt Max Bruchs lån.
Mozart og Puccini,
smerte og sødme
Koncertens anden solist var Festuge Classics tradition tro
en verdenssanger, her den unge, tyske,i karakteren lette sopran Mojka Erdmann. Efter en
fængslende Norina i Donizettis ”Don Pasquale” sang hun to kontrastfyldte
Mozart-arier, den ene mere dramatiske var fra torsoet ”Zaide”, den anden
Paminas ”Ach ich fühl’, es ist verschwunden”, et dejligt klingende smertefuldt
højdepunkt. Det er jo musikkens formåen at udtrykke den dybeste smerte samtidig med en næsten lykkelig skønhed.
Mojca Erdmann sluttede sine afdelinger med Puccini, Musettas
valsearie fra ”La bohème” og helt uimodståeligt ”O mio babbino caro” fra ”Gianni
Schicchi”. Det var denne udgang, jeg personligt ville have foretrukket på en
afvekslingsrig festugekoncert.
Foto: Dirigenten
Joshua Weilerstein var en af tre fremtrædende musikere. Billeder af Alisa
Weilerstein og Mojca Erdmann er bragt i forbindelse med foromtalerne af Festuge
Classic og Aarhus Symfoniorkesters sæsonplan. .
Festuge Classic i
Symfonisk Sal Aarhus. Koncerten gentages søndag eftermiddag kl. 16.00.
Aarhus Symfoniorkester
har endnu en festugekoncert torsdag 5. september i Symfonisk Sal. Den
amerikansk-japanske dirigent Eugene Tzigane har Wagners forspil til ”Mestersangerne”
og Brahms’ anden symfoni på programmet, og Oliver Nordahl er solist i Richard
Strauss’ obokoncert.