af John Christiansen - d. 1. november 2013
Richard Wagners 200 års fødselsdagskoncert i Aarhus imponerede og betog. Den gentages lørdag eftermiddag, og det er absolut værd at rejse efter sopranen Ann Petersen, den nye svenske tenor Michael Weinius og Jaroslav Kyzlink i spidsen for Aarhus Symfoniorkester i et vidunderligt samarbejde
Denne anmeldelse kan kun indledes noget usædvanligt, nemlig
med en anbefaling af gentagelsen af Aarhus Symfoniorkesters Wagner-koncert lørdag
2. november kl. 15.00 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Der er billetter at
få endnu.
Det var både ærgerligt og trist, at der var tomme pladser
torsdag aften. Man kan sammenligne: I forrige uge var der to gange totalt
udsolgt til Guiseppe Verdis ”Requiem”. Il maestro italiano di due cento blev hyldet,
men det var slet ikke på samme internationalt høje og spændende niveau som 200 års
koncerten for Richard Wagner, som er emnet her.
Der havde ellers været drama bag kulisserne, for pludselig
manglede der en Lohengrin og en Tristan. Den hollandske tenor Kor-Jan Dusseljee
havde måttet melde sygdomsafbud i mandags, men det lykkedes at finde svenskeren
Michael Weinius, som i 2004 lagde sin stemme om fra baryton til tenor.
Den ene mig ukendte Wagner-tenor blev afløst af den anden,
så sammenligne kan jeg ikke, men det var glædeligt at konstatere, at Weinius er
en spændende, begavet behageligt klingende og meget lovende sanger, endda mere spændende end flertallet af også
kendte tenorer, som her i 200-året har haft travlt med at rejse rundt som handelsrejsende
i Wagner. Weinius fandt meget fint sammen med vores internationale
Wagner-sopran Ann Petersen.
En stor
Wagner-dirigent
Koncerten blev dirigeret af en international kapacitet som tjekken
Jaroslav Kyzlink, som også dirigerede
Den jyske Operas opførelse af Korngolds ”Die tote Stadt” i 2010 og nu er vendt
tilbage til DJOs landsturné med Janáceks ”Katja Kabanova” (se omstående
anmeldelse ”Drømme om lykke og frihed”). Han indledte med forspillet til
”Lohengrin”, hvor det vanskelige strygervæv stod stringent klart og smukt. Kyzlink
fik saft og kraft, forventning og glæde frem i forspillet til tredje akt, for
derefter at bygge Lohengrins og Elsas første alene møde op med hele den
inderlige og intensive kurve, som den har af kærlighed og forventning over
tvivl og spørgen til tragedie. En unødvendig tragedie, for det er dog så
naturligt, at hun må vide, hvem hendes ukendte brudgom er, men det går ikke,
når man hedder Lohengrin og er udsending fra gralsborgen.
Det var ikke det urimelige, men det elementært menneskelige
i det elskende pars konflikt, man levede med i. Det var det, som Ann Petersen
og Michael Weinius trak frem i en gribende balance mellem sang og orddrama. Dramatisk
menneskelig sang er ikke blot ensbetydende med overskud af styrke, men kræver også
evnen til at kunne synge et pianissimo med klang på. Og det var velgørende at
høre Wagner sunget med sans for bel canto og i pianissimo, som komponisten faktisk
ønskede det, men som hans enke Cosima glemte, da hun alene overtog ledelsen af
festspillene i Bayreuth.
Et pragtfuldt
Wagner-pianissimo
Hvor var det også herligt, at Jaroslav Kyzlink og Aarhus
Symfoniorkester forstod, hvordan et Wagner-pianissimo skal være. Det gav plads for
Ann Petersens meget fine nuancer i både stemmeklang og udtryk, og det åbnede
for Michael Weinius’ ikke overvældende, men tilstrækkeligt store tenor, som i karakteren i virkeligheden
er en ret poetisk og typisk Lohengrin-tenor. Han sang også Lohengrins gralsfortælling,
så man lyttede til indholdet. Weinius sang gralsfortællingen direkte ud mod
publikum, og det betød en afgørende forskel fra duetten, hvor han ofte vendte
sig 90 grader væk fra salen for at spille scenisk op til Ann Petersen. Det var i
sig selv rosværdigt og troværdigt, men det tog lidt af volumen fra stemmen nede i salen.
Trods en pragtfuld ”Lohengrin”-gengivelse, blev det uddragene
fra ”Tristan og Isolde”, der bragte det allerstørste. Kyzlink og orkestret
spillede forspillet med en varm klang i en ideelt spændt opbygning. Vær lørdag
opmærksom på, at dirigenten har den glimrende ide, at forspillet skal gå direkte over i anden
akts kærlighedsduet eller dødslængsselsduet, så Kyzlink ikke behøver at vinke
afværgende til soloklappenre. Man kunne høre, at orkestret kendte Wagners musik senest
fra de store opførelser sidste sommer. Alt gik op i en højere enhed, både stærkere
og finere og mere medrivende end oftest også på de mere kendte Wagner-scener.
Ann Petersen i stadig
udvikling
Ann Petersen har fra Lyon over Wales til Aarhus 2012
udviklet sin Isolde, og hun synes nu både sangligt og indholdsmæssigt at have
lagt yderligere lag ind. Hendes tolkning er vidunderligt tekstnær. Ann Petersen
får stadig mere dramatisk kraft i sin smukke og naturlige sopran, og nu kan vi
se frem til hendes Brünnhilde i ”Ringen”. Bliver det første gang i "Götterdämmerung" på Liceu-operaen
i Barcelona i 2016?
Michael Weinius lod indlevet sin Tristan følge Isolde med en
uhyre forståelse, som var endnu mere imponerende i betragtning af, at han aldrig
har sunget Tristan på en scene.
Og hvor var det dejligt, at vi fik Brangänes natlige kalden i stedet for blot orkesterstemmen. Pavla Vykopalovas klare (her mezzosopran)stemme,
som klang ud fra korbalkonen bag orkestret, var en nydelse. Hun synger som
bekendt en fornem Katja Kabánova i Den jyske Operas anbefalelsesværdige smukke
opførelse af Janáceks gribende opera. Den er endnu på landsturné (se
spilleplanen under omstående anmeldelse ”Drømme om lykke og frihed”).
Til sidst stod tiden mærkbart stille i det store
tilbageholdte åndedrag, som Isoldes kærligheds død kan føles som, og som det gjorde
her i en af de helt store, indlevede gengivelser med Ann Petersen.
Oplev det hele på lørdag. Det er en nødvendighed, hvis
man vil vide, hvad opera også kan være.
Richard Wagner 200 års
koncert med Aarhus Symfoniorkester. Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus. Koncert
torsdag anmeldt. Gentages lørdag 2. november kl. 15.00. Billetter Musikhuset
Aarhus, telefon 89 40 40 40, kan også selvprintes fra Musikhusets hjemmeside.
Ann Petersen som Isolde. Foto: intermusica, som repræsenterer Ann Petersen uden for Skandinavien.