af John Christiansen - d. 9. december 2013
Sæsonåbningen på verdens mest berømte operascene, La Scala i Milano, var en bidende smertefuld skildring af tosomheden i Verdis La traviata. Helt uden en skandale forløb det dog ikke. Opførelsen kan ses gratis på Arte Live Web i tre måneder.
Scala i Milano åbner hver sæson på en usædvanlig dag, 7.
december, men det er dagen for byens skytshelgen St. Ambrosius. I mangelen på
en italiensk kongefamilie er det en landsbegivenhed med tv-transmissioner af
såvel opløbet som af finalen.
På pladsen foran La Scala samles folk, som de gør på pladsen
foran Amalienborg på en fødselsdag. Men der er afgørende forskelle. I Milano kommer
ingen frem på balkonen og vinker. Der demonstreres tværtimod kraftigt mod regering,
lokalpolitikere og de store forretningsmagnater, som kappes om pladserne på den
forreste række i logerne.
I år forløb det ikke så dramatisk, som det ellers ofte er
set. Der blev demonstreret stille mod det, som blev kaldt ”krigen mod de
fattige”. Politiopbuddet var det sædvanlige store. Inde i teatret mindedes man
Nelson Mandela med et minuts stilhed. Den italienske statspræsident Napolitano,
EU-kommissionspræsident Barroso og naturligvis modepaven Giorgio Armani var
der.
Åbningsforestillingen var Verdis ”La traviata”, som har stået
på La Scalas repertoire med halvanden hundrede års betydeligste sopraner,
Muzio, Tebaldi og Callas i 1955-1956 for at nævne nogle få, men operaen har lidt
overraskende aldrig før har været åbningsforestilling. Da den vidunderlige
Mirella Freni sang Violetta i 1964, blev hun mødt med buh-råb fra den del af
publikum, som mente, at ingen kunne tillade sig at komme efter Callas. Freni
klarede kun tre aftener. Så blev ”La traviata” først spillet igen i 1990.
Ufortjente buh-råb
Buh-råb er der ofte på La Scala, også til sæsonpremieren
lørdag, med de var helt ufortjent rettet mod den polske tenor Piotr Beczala,
hvis eneste fejltagelse som Alfredo Germont vel var, at han sang et parti, som den
traditionelt nationalistiske del af publikum ville have reserveret en italiensk
tenor. En mere direkte anledning for publikum til at buh'e var sikkert også, at Beczala undlod at synge et højt C, som er blevet tradition i Italien, men som Verdi med vilje aldrig skrev.
Den russiske instruktør Dimitri Tserniakov, som er et nyt
stort navn med seneste succes i Prokofiefs ”Spilleren” både på La Scala og
Staatsoper Berlin, skabte en næsten gribende ond forestilling. Så er det trist,
at en god del af det italienske operapublikum ikke ville opdage det og gav ham
endnu stærkere buh-råb. Tsjerniakov havde ført sin opsætning op til 1900-tallet
med et broget udbud af stilistisk og tidsmæssigt forskellige kostumer. Samtidig
havde han holdt handlingen og miljøbeskrivelsen nede på jorden helt efter
Verdis ønske. Hans personinstruktion var meget stærk. Den fremragende blonde tyske
sopran Diana Damrau i strålende form sang Violetta med tre stemmer, som hun
selv sagde. Men også med tre forskellige skikkelser i én. Hun var villet kåd i
åbningsscenen, postuleret livskåd. Derfra var der ikke langt til ballet i
tredje akt, hvortil hun er flygtet fra landlivets stille ro og sin elskede
Alfredo, for med sin fortid som parisisk kurtisane ikke at stå i vejen for hans
families lykke.
Da Alfredo her til slut sårer hende dybt, falder hun
alligevel på knæ foran ham for at få ham til at forstå, at hun har gjort det
for hans skyld. Så groft han afviser hende, er det den mest fortvivlende onde
udgang på akten, som jeg har set. I slutakten blev det endnu stærkere
understreget, at Alfredo ikke er noget tiltalende menneske, som sangeren af
partiet, Piotr Bezzala, gav udtryk for det i pausen.
Glæde og smerte i
køkkenet
Forinden er anden akt på landet fyldt med megen lettere
komik i køkkenet, hvor Violetta og Alfredo gør forberedelser til at bage kager.
Da han får brevet, at hun har forladt ham og taget til Paris, genoptager han
stædigt afvisende de huslige sysler, omfavner en af Violettas dukker klædt i
den blå kjole, da hun mødte ham for første gang. Han vil ikke vil opdage
sandheden, men man mærker presset inde i ham stige frem mod en indre
eksplosion.
Violetta er ene i sidste akt. Alfredo og hendes far kommer,
den første med fine konditorkager og en blomsterbuket, men de to når ikke ind
til hende, Alfredo ser utålmodigt på uret. De er der, og alligevel virker det,
som er de der slet ikke. Violetta ved det. Det er beretningen om to mennesker,
som lider under tosomheden, og som begge ved det.
Annina smider far og søn ud. Annina er i denne tolkning mest
en veninde, som følger Violetta, også hvor det ikke står i teksten. Hendes få
strofer synges af den 64-årige Mara Zampieri med brandrødt hår. Hun var fra
1977 en af La Scalas store, mere dramatiske sopraner. Hun har stadig en god
stemme og en formidabel scenisk udstråling. Vel aldrig har en indehaver af en så
lille rolle fået et så stort bifald til slut. Men hun er jo også italiener.
Tenorens lidelser
Piotr Beczala som Alfredo har ikke nogen stor Verdi-tenor,
men det skal Alfredo netop heller ikke have, og han sang med en Carlo Bergonzis
(også en af de store gamle Scala-sangere) elegance og præcise udtryksrigdom.
Azeljko Kucic har derimod en stor baryton, men ikke nogen rig udtryksskala som
fader Germont. Dirigenten Daniele Gatti dirigerede nydeligt og noget mat, men i sidste akt
dog stærkere. Men Diana Damrau føjede sig ind i rækken af store Violetta’er på La
Scala, og det opdagede publikum da, selv om hun er tysk.
Den italienske tv-optagelse var bemærkelsesværdig omhyggelig
og god. Man kan kun håbe/antage, at den senere vil blive udsendt på dvd og blu
ray, og så er den anbefalelsesværdig. Den kan ses gratis på tysk og fransk Arte
Live Web i tre måneder.
SIDSTE: Den bitre Piotr Beczala skrev derpå meget
forståeligt på Facebook: ”My last produktion for La Scala… I think. They should engage only Italian
singers… Why I spend my time for this schmarrn… Arrivederci.” Han har senere bekræftet, at han ikke vender tilbage til Italien undtagen på ferie. Hans tenorkollega Roberto Alagna og sopranen Cecilia Bartoli har begge i flere år vendt La Scala ryggen på grund af dets publikum.
Ordet “Schmarrn”
benyttes mest i Østrig og Sydtyskland dels om en sød kage (Kaisersschmarrn),
men er også - som her - et foragtende udtryk for noget ”betydningsløst” eller noget ”uden
kunstnerisk kvalitet”.
La traviata spilles på
La Scala den 12., 15., 18., 22., 28. og 31. december samt 3. januar.
Billetpriser fra 210 euro og nedefter (i La Scala skal man gå efter dyre
billetter, hvis man har pengene). Opførelsen kan i tre måneder ses gratis på Arte Live
Web.
Foto: Diana Damrau, en
fremragende Violetta. Her i Rossinis "Le comte Ory". Foto: Marty Sohl/The Metropolitan Opera 2011
GURRELIEDER I AARHUS MÅ AFLYSES. De to opførelser af Arnold Schönbergs mammutværk 14. og 16. marts 2014 må aflyses, da Baltic Philharmonic Youth Orshestra ikke kan deltage på grund af orkestrets økonomiske problemer. Uden disse 50 ekstra musikere kan koncerten ikke gennemføres. Musikchef Palle Kjeldgaard har derfor måttet vælge at aflyse koncerterne, da der ikke findes et realiserbart alternativ. Palle Kjeldgaard udtaler, at han ved, at orkestret og dets bestyrelse i samarbejde med orkestrets grundlægger og Aarhus-koncerternes dirigent Kristjan Järvi har gjort alt for at kunne gennemføre koncerterne. Købte billetter refunderes inklusive gebyrer.