af John Christiansen - d. 28. marts 2014
Anton Bruckners niende symfoni forfejlede ikke sin virkning med Leif Segerstam og Aarhus Symfoniorkester
Dagens citat: Da
Gustav Mahler besøgte Anton Bruckner i dennes sidste sygdomsperiode i 1896, fortalte
Bruckner om sin niende og sidste symfoni: ”Jeg
må i hvert fald gøre den færdig, ellers vil jeg gøre en dårlig figur, når jeg
snart står overfor vor gode Herre, og han siger: ”Godt, min dreng, hvorfor gav
jeg dig så meget talent for ikke at besynge min ære og pragt. Du har ikke gjort
nær nok ved det.”
I sin programartikel tager Jakob Brønnum også emnet op om
Anton Bruckners dedikationer, tilegnelser af sine symfonier. Den anden symfoni
ærede Franz Liszt, den tredje den beundrede Richard Wagner. Så kom et par
østrigske ministre for tur, men det gav tilsyneladende ikke bonus til Bruckner.
Han tilegnede så kejser Franz Joseph den vidunderlige ottende symfoni. Bruckner
vidste, at den niende symfoni ville blive hans sidste, og følgelig tilegnede han
den til ”dem lieben Gott”, den elskede Gud. Man må håbe, men man har også lov
at tro, at Bruckner mente, at Gud alligevel var taknemmelig for den. Vi andre
har grund til at være det.
Symfonien fik ganske vist kun tre satser, men det er
påfaldende, at tredjesatsens afslutning falder ned i en ro, der peger frem mod
en anden verden. Musikteknisk citeres endda det centrale åbningstema fra første
sats som en afrunding. Der kan ikke være tvivl om, at Bruckner vidste, at han
ikke ville færdiggøre flere satser, men alt tyder på, at han også var tilfreds
med at efterlade symfonien tresatset og følte, at han havde fået gjort den komplet.
Ganske vist foreslog han selv, at man kunne tilføje hans
"Te Deum" som slutsats i stedet. Dette spørgsmål om tre eller fire
satser kommer jeg specielt ind på, fordi man kan nå at høre Aarhus
Symfoniorkesters gentagelse af symfoniens tre originale satser fredag den 28.
og derefter i tilgift Nors F. Josephsons ekstra slutsats på en halv time, som
denne sammenskrev i 2006 på basis af Bruckners ret mange, men også ret løse
skitser.
Indre kraft og styrke
Leif Segerstam dirigerede den tresatsede version tæt og
varmt, med en uhyre energisk koncentration, som ville han understrege såvel de
åbne spørgsmål, som var i Bruckners liv og musik, som hans stærke inderlige tro.
Symfonien har kontraster i sig, men den mere stille, indre ro fik aldrig lov at
komme så stærkt frem som de problemfyldte udladninger. De sidste lå mere til
Segerstams temperament og hans medrivende kraftfulde musiceren.
Der er så meget, som man kan lægge vægt på i Bruckners musik
og det meste med rette. Der kom en helhed ud af opførelsen, som virkede stærkt
og indtrængende, nærgående og overbevisende.
Aarhus Symfoniorkester var udvidet til den størrelse, som
man kunne forvente, at et symfoniorkester i en landets næststørste by skulle
have fast, nemlig 80 musikere. De fulgte Segerstam med sikkerhed og
begejstring. Strygerne havde en egal tæt klang. De tungere blæsere triumferede
atter.
Hos de fornemme træblæsere gjaldt hovedinteressen denne gang
den fine horngruppe, hvoraf fire af de otte musikere også trakterede den
såkaldte wagnertuba, som Bruckners idol Wagner lod konstruere til ”Nibelungens
ring”, og hvis herlige, specielt klingende fyldige klang Bruckner specielt
benyttede i andensatsen i den syvende før her i den niende. Angående Wagner var
der også her passager, som kunne erindre om ”Ringen”, men selv om Bruckner
beundrede Wagner næsten grænseløst, blev han aldrig epigon af ham. Bruckner var
sig selv om nogen.
22 anderledes
minutter
I koncertens første værk med spilletiden 22 minutter, Leif
Segerstams egen symfoni nummer 262, sad komponisten ved det ene flygel og nød
det – tør jeg godt tilføje for egen regning -, mens Frode Stengaard var hans som
altid suveræne pianistkollega. Det blev
22 spændende og naturligvis kraftfulde minutter. Omstående foromtale til
koncerten, ”Varm op til en specialitet” fortæller meget om dette originale
værk, som skal læses som en del af denne anmeldelse.
”Inspireret af Aros”, som Segerstam kalder symfonien, er
komponeret i et strøg, skrevet ned med blyant uden den store brug af
viskelæder. Det er en af grundende til, at det hænger så godt sammen igen
styret af Segerstams utrættelige kraft. Segerstams ord for, at hans mange
symfonier ”er en stor kammermusikalsk happening” gjaldt ikke så meget i nummer
262, syntes jeg, selv om elementet af tilfældighed også var der. Musikerne skal
spille de rigtige noder, hvor de står angivet, men så har de selv også en vis
frihed styret af koncertmesteren og orkestrets gruppeledere. Forløbet var
saftigt og bredt.
En oplagt ide
En af orkestrets trofaste
publikummer mente før koncerten, at en ”Aros-symfoni” burde indspilles, og han
insisterede endnu mere på det efter at have hørt den. Ideen med en cd med nyere
Aarhus-kompositioner er rigtig. Museet Aros skal naturligvis være med, og
pladehæftet til cd’en kan rumme billeder fra de udstillinger og genstande, som
også har inspireret Segerstam, Byars-udstillingen med marmorkugler arrangeret i
rosenkrans-form, ”Boy”, ”Catch 12” og naturligvis ”Panorama-regnbuen”, hvis
farveglade klang man møder i den nye symfoni. Denne cd kan før 2017 fortælle om
Aarhus ude i verden, en oplagt ting for en sponsor at gå ind i.
Leif Segerstam og
Aarhus Symfoniorkester. Koncerten gentages med et lidt ændret program fredag
den 28. marts kl. 19.30 i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Anton Bruckners
niende symfoni tilføjet den britiske komponist Nors Josephsons finalesats, en rekonstruktion
af Bruckners efterladte skitser.
Læs også artiklen
”Varm op til en specialitet”.
Billede af Richard
Wagner og Anton Bruckner i Bayreuth. Sakssnit af deres samtidige Otto Böhler.
Aarhus Symfoniorkesters koncerter i næste uge dirigeres af
Michael Schönwandt, 3. april i Symfonisk Sal, 4. april på Viborg Katedralskole.
Martin Fröst spiller Kalevi Ahis klarinetkoncert mellem Hornemanns Gurre suite
og Schumanns anden symfoni.