af John Christiansen - d. 4. april 2014
Cd’er: Carlo Maria Giulinis prægtige Verdi – Kiri te Kanawas klassiske albums – Claudio Abbados og Martha Argerichs første og sidste fælles Mozart – En dvd samler op på Pavarotti, ”a voice for the ages” – Mange stjerner og lidt om forskellen på dem.
Dagens citat: Den fire-årige Wolfgängerl søgte at gøre opmærksom på, at det at spille en koncert er det samme som at udrette et
mirakel (Brev fra salzburger hoftrompetisten
Johann André Schnachtner om et møde med vidunderdrengen Mozart).
Verdis Requiem
følsomt og kraftfuldt
*****: I 1960
dirigerede Carlo Maria Giulini (1914-2005) Verdis Requiem på Edinburgh
Festivalen. Der blev talt og skrevet meget om denne opførelse med Philharmonia orkestret
og koret fra London, men først nu, altså næsten54 år senere, er BBCs originale optagelse
blevet udsendt på to cd’er, som vel at bemærke sælges til prisen for én. Musikalsk
er den for mig uden sidestykke.
Giulini stod også for et par af de helt store
studieindspilninger af Verdis dødsmesse, den første i London 1963, den anden i
Berlin i 1989. London—indspilningen er af mange blevet betragtet som den bedste
af alle. Men der er en endnu mere fantastisk atmosfære over denne
live-optagelse. Det skal indføjes, at hvis man er kronisk overfølsom over for ældre
indspilningers tekniske gengivelse, kan man slå op omstående i arkivet og i
stedet finde Daniel Barenboims velklingende moderne 2013-indspilning. Man vil
være helgarderet med både Giulini og Barenboim.
Jeg vil mene, at to egentlig modsatrettede kvaliteter var
til stede i Giulinis musiceren, når den var bedst. Og det er den absolut her. Han
byggede opførelsen op med en sikkerhed og præcision, som kunne opfattes som
kølig, men aldrig blev det. Samtidig formede Giulini detaljerne med en omhu og
varme, som forplantede sig til alle medvirkende. Man må lytte nærmest med et
tilbageholdt åndedræt.
Et eksempel kan være tenorsolisten, den da 35-årige Luigi
Ottolini, som ingen vel husker i dag, for han blev aldrig en af de meget efterspurgte,
men han havde en lyrisk velklingende stemme med tilpas styrke bag. Her er det
mærkbart Giulini, som har formet hans fraser. De glider naturligt ind i helheden,
som er dirigentens fortjeneste, og bliver en oplevelse for sig.
Sopranen Joan Sutherland og mezzoen Fiorenza Cossoto sang
mig bekendt her sammen for første gang. Den australske sopran havde haft et
navn i London i fem år, men hun havde året før fået sit afgørende gennembrud
som Lucia di Lammermoor og havde tilmed sunget Donna Anna i Giulinis
legendariske indspilning af Mozarts ”Don Giovanni”. Hendes sopran klinger her
fantastisk sammen med Cossottos intenst varme mezzo, som ganske enkelt er
idealet i det åndeligt centrale parti i Verdis dødsmesse. Ivo Vinco er den
prægtige bas.
Jeg vil citere Placido Domingo fra hans autobiografi ”My
First Forty Years”: ”Det vil blive vanskeligt at finde en anden musiker med
Giulinis kombination af gentleness og
intensitet. Hans måde at skabe musik på er yderst raffineret. Dog i ”Dies irae”
(Vredens dag-satsen i Verdis dødsmesse) synes han at personliggøre Gud Fader på
dommens dag… Han blev ganske enkelt
musikken i en rystende grad. Det var chokerende at se én, som var så god og
venlig, demonstrere en sådan kraft.”
Når man tager i betragtning, at der er tale om en snart 54
år gammel live optagelse, er indspilningen teknisk en fornøjelse. Musikalsk er
den meget mere end det. Opførelsen er til seks stjerner, men indspilningens
alder vil for nogle skrue det endelige antal stjerner ned til fem, men absolut
ikke til færre (5 stjerner: Verdis
Requiem, dirigent Carlo Maria Giulini, live Edinburgh Festival 1960. Testament
SBT2 1494, to cd’er til prisen for én, import Danacord).
Kiri Te Kanawas
klassiske skønhed
*****/****: I
generationen efter den australske Joan Sutherland var den næste sopran, hvis
stemme blev et skønhedssymbol, den new zeelandske Kiri Te Kanawa. De var på en
måde meget lig hinanden, men mens Sutherland var et koloratur-fænomen, var Kiri
te Kanawa mere lyrisk betonet med en bedre dybde og derfor med et mere alsidigt
repertoire. Decca har fået den
glimrende ide at udsende seks af hendes solo-cd’er samlet i en kassette. Den
viser netop hendes alsidighed.
Jeg har selv haft den glæde at høre hende live mange gange, har
endda besøgt hende privat i Sydengland og er vel en af de få uden for
privatkredsen, som har set hende i jeans og med upasset hår. Jeg skulle have
interviewet hende på Hotel Savoy i London, men den samme morgen var der sket
terror på den togstrækning, som Te Kanawa skulle med. Decca sendte deres
chauffør af sted med mig i bil, uden at jeg fik lov at opdage, hvor hun boede,
kun at det var et sted syd på.
Jeg ved ikke hvorfor, da jeg tog fat på at lytte til den nye
boks, at det lurede et eller andet sted i baghovedet på mig, om Kiri Te Kanawa
nu ikke var lidt for kedelig at høre på seks cd’er i samme omgang. Men jeg blev
positivt overrasket. Genhøret blev en dejlig oplevelse. Stemmen klang
vidunderlig, nærmest uanset i hvad. Det er også seks af hendes fineste plader,
som Decca har fundet. Skønheden i sangen er hovedsagen, men udtrykket skifter
tilpas til og mellem de musikalske verdener, som pladesættet rummer.
Det begynder med franskmanden Canteloube, hvis fulde navn er
for godt til at blive forkortet. Han hed Marie-Joseph Canteloube de Malaret.
Når man giver dobbeltnavnet Marie-Joseph til sit barn, må man siges at have
helgarderet sig. Canteloube blev især eller måske kun kendt for sine sange til
sit franske hjemland Auvergne. Men det er nok. Musikken har de samme grønne
vidder og naturlige skønhed som Auvergnes landskab. Flere store sopraner har
indsunget sangene, men Te Kanawas sæt med dirigenten Jeffrey Tate og English
Chamber Orchestra må være toppen. Blot ærgerligt med kun 49 minutters musik.
Den næste cd er med 13 Mozart-arier dejligt sammensat. De 11
er fra operaer, fra ”Der Schauspieldirektor” til ”Tryllefløjten”, tilføjet to
koncertarier. Det giver afslappende lytning, også til Wiener Kammerorchester og
György Fischer. En cd er med såkaldt sakral musik i den mere populære afdeling.
Mere interessant er en recital med pianisten Roger Vignoles, ikke mindst fire
sange af Franz Liszt og fem af Maurice Ravel.
Her i Richard Strauss’ 150-år er det godt med et genhør med
Kiri Te Kanawas cd med Georg Solti som dirigent af Wienerphilharmoniker i Vier
letzte Lieder” og som en sikker klaverakkompagnatør i 13 enkelte sange af Richard
Strauss, bl.a. den da netop fundne ”Malven”. Her får vi den sødmefyldte side af
Strauss. Den sjette og sidste cd er sammenstykkede operaarier, hvor man også
hører den elegante Alfredo Kraus i ”La traviata”, den fremragende, men nu
ufortjent glemte Aragall i ”Tosca”, Gabriele Fontana som søster Zdenka til
Kanawas vidunderlige Arabella (Strauss) og den slet ikke uefne Pavarotti som
Verdis Otello mod Kanawas pragtfuldt sungne Desdemona.
Noget er til fem stjerner, andet til fire, og alt i alt er
det et godt tilbud, hvis man vil have et fint tværsnit af opera og koncertsang med
en stor sopran (Kiri te Kanawa. The
Classic Albums. Decca 478 6419, seks cd’er til tilbudspris).
Claudio Abbados og
Argerichs Mozart
****(*): Den netop afdøde dirigent Claudio Abbados sidste
Mozart-indspilning er nostalgi i sig selv. Er man også fan af pianisten Martha
Argerich, er den sikker. Det er en live-opførelse fra marts 2013 på festspillene
i Luzern af den dystre klaverkoncert nummer 20 i d-mol og den lyse nummer 25 i
C-dur. Det er mig bekendt de to’s første samarbejde i Mozart. Abbado er den
lysere, endda elegantere, Argerich er den tungere musiker af de to. Jeg ville godt
have helheden trukket mere i Abbados retning. Men mere tør jeg ikke sige om
mine personlige ønsker, for det er stort Mozart-spil, som de to præsterer
sammen.
Lige så snart jeg har skrevet ovenstående, får jeg lyst til
at skrive det om. Mens jeg skriver, hører jeg de to indspilninger for tredje
gang, og jeg hører noget nyt og endda lidt forskelligt i dem hver gang. Hvad
man hører i stor musik i store fortolkninger, og det byder denne cd på, forandres
også let af ens eget humør og af, hvad man inderst inde måske har behov for at
høre. Argerichs dybde i C-dur koncerten har nu fået et stærkere tag i mig.
D-mol koncerten med dens ofte dæmoniske karakter har været
min yndlingskoncert, siden jeg hørte den med Edwin Fischer. Mozart skrev
overaskende nok kun to koncerter i mol, og her trækkes nummer 20 lidt for meget
over i den pæne ”dur”-retning specielt i romancens andensats, som spilles som
en pæn romance, og det er musikken for farlig til at kunne nøjes med. Og så har
jeg igen lyst til at spørge: Eller?
Konklusion: Der er musik og tolkninger af den, som kalder på
flere løsninger, tolkninger og meninger. Så er det spændende ved Abbados og
Argerichs Mozart, at man selv kan finde flere af dem, når man lytter. Kritiser
så blot anmelderen for at springe over gærdet, hvor det er lavest (Mozart klaverkoncerter 20 og 25. Abbado og
Argerich. DG 479 1033. Fire eller fem stjerner alt efter lytterens disposition).
Pavarotti samles op
****: Antallet kan være det samme, men der er forskel på de
stjerner, som Mozart hyldes med, og dem, som tildeles Luciano Pavarotti, når
der udgives endnu en dvd med en blanding af koncertoptagelser og dokumentarer
og både operasang og popsang. Mozarts stjerner rækker op mod himlen, Pavarottis
holder sig til jorden. Men hans tenor kan ikke trykkes under de fire stjerner.
Dokumentaren af John Walker er en samling interviews og
specielt optagelser fra tenorens karriere fra debuten i ”La bohéme” sammen med
Mirella Freni i Modena tll koncerten i Hyde Park i London, da han tilegnede prinsesse
Diana Puccinis ”Donna non vidi mai” fra ”Manon Lescaut”. Inkluderet er også
uddrag fra velgørenhedskoncerten sammen med Eric Clapton og Bodo.
Et sigende indslag er Pavarottis egen demonstration af, at nok
kunne man ikke se ham skabe en operafigur med kroppen (underforstået: som
Domingo kunne), men han gjorde det med ansigtet, som afspejlede de indre
følelser. Og det havde han ret i. Nok var Pavarotti tung i kroppen, men jeg vil
måske i modsætning til de fleste hævde, at han ikke var nogen dårlig
skuespiller.
Pavarotti holdt sammen med vennen og pianisten Leone Magiera
en koncert på Gran Teatre del Liceu i Barcelona 8. juni 1989. Det er
naturligvis et minus, at man ikke får et helt orkester, men kun et flygel.
Repertoiret er en blanding af populære sange og operaarier som ”Nessun dorma”
og ”Una furtiva lagrima”. Man får ikke lov at sove, og man sagtens skue en tåre
(Fire stjerner: Pavarotti, A voice for
the Ages. Decca DVD 074 3867, to timer og 18 minutter).
Foto: Luciano
Pavarotti (fra teksthæftet).
Man kan
på forsiden øverst til højre skrive sig på til gratis at modtage nyhedsbrev,
når der kommer en ny artikel på. Man kan også straks slette den, hvis den ikke
interesserer. Min private anbefaling: Læs omstående artikel om dirigenterne,
som er kommet i klemme i det politiske spils skygger.