af John Christiansen - d. 10. juni 2014
Syv cd’er med komponisten Richard Strauss som dirigent er udsendt som et tilbud af Deutsche Grammophon. Det er ikke blot dirigenter, som kan blive opløftede af at lytte til Strauss’ tolkninger af Mozart, Beethoven, Wagner og naturligvis Strauss’ egen musik
Dagens citat:
”… for
mig eksisterer folk først i det øjeblik, da de bliver publikum. Om det så
består af kinesere, bayrere, new zealændere eller berlinere er mig ganske ligegyldigt,
hvis folk blot betaler den fulde kassepris.” (Richard Strauss i et brev til
Stefan Zweig 1935. Brevet blev opsnappet af Gestapo).
Richard Strauss blev født i München den 11. juni 1864, altså
for os danskere på et smertefuldt tidspunkt. Men det er en anden historie. Onsdag fejres hans 150 års dag over hele den
klassiske musikverden i en grad, som måske nok han selv, men ikke mange andre havde troet det
muligt, før han døde den 8. september 1949 i sit elskede bayerske
Garmisch-Partenkirchen.
Strauss forblev noget af et mysterium, ”et yderst privat
menneske, der i sidste ende lader til blot at have haft et eneste ønske med
tilværelsen: at få fred til at skabe musik,” som Jakob Levinsen konstaterer det
i den første danske biografi om ham og ”Den liflige musik”, hvori Strauss netop
beskrives som et mysterium som menneske, komponist og dirigent.
Richard Strauss var et unikum som komponist, men han var det
også som dirigent. Han var elev af Hans von Bülow, men at blive en ”pultstar”
som denne var aldrig hans mål. Det var den Hans von Bülow, som blev endnu mere
berømt som manden, der måtte afstå sin kone, Cosima, født Liszt, til Richard
Wagner.
Med gagen i venstre
hånd
Strauss’ var i sit ydre væsen yderst nøgtern, og det viste
sig også i hans direktion foran et symfoniorkester eller et operaorkester.
Den venstre hånd stak han i bukselommen i modsætning til de
fleste dirigenter dengang og nu, som tværtimod former og føler musikken med
venstre hånd, mens de holder takten og rytmen med den højre. Her vil jeg citere
Ronald Pohl i det østrigske dagblad Der Standard, som tørt konstaterer: ”Mit der Linken dürfte er die Abendgage
nachgezählt haben.” (Med den venstre hånd må han have optalt aftenens gage).
Komponisten Richard Strauss blev som nævnt udlært af Hans
von Bülow i Meiningen i Tübingen, hvis hoforkester dengang blev betragtet som
et af Tysklands bedste. Hans von Bülow forblev Strauss’ store forbillede som
dirigent. Strauss skrev senere: ”Billedet
af de værker, som han dengang indstuderede (alle uden partitur), står siden
urokkeligt i min sjæl. Specielt den måde, hvorpå han skabte det poetiske
indhold i Beethovens og Wagners værker, var absolut overbevisende. Der var
intet træk af vilkårlighed, alt var tvingende nødvendighed, som den fremstod af
værkets form og indhold…”
En dirigentkarriere
Og netop de ord kan man gentage om Strauss’ egen musiceren,
som den er overleveret på pladeoptagelser. Han var også en
af sin tids betydeligste musikere som en fremragende dirigent. Vi har dog haft for let ved at glemme dirigenten Strauss, når vi lytter til ”Salome” og ”Rosenkavaleren”, til ”Don Juan”
og ”Till Eulenspiegel”.
Bülow forlod ret hurtigt Meiningen, hvorefter Strauss blev
eneste dirigent her i 1885. Så fulgte en dirigentkarriere, som var typisk for
flere af hans kolleger, som skabte sig et navn: Tredjedirigent på Münchens
Hofoper (senere Statsoperaen), Weimar, Berliner filharmonikernes symfoniske
koncerter, chefdirigent i München, chefdirigent for Berlins Hofopera i en halv
snes år og for Berliner Philharmoniker i en hel snes år og ind imellem en
chefstilling i Wien.
Strauss dirigerede også på Covent Garden i London og i
Bayreuth, ”Tannhäuser” allerede i 1894 og ”Parsifal” i 1933 og 1934, da
Toscanini sagde fra. I de sidste mange år skulle hans egne runde
fødselsdage til, for at han tog dirigentstokken frem for et øjeblik. Den eneste
Bayreuth-optagelse med Strauss, som jeg kender fra Bayreuth, er ”Nur eine Waffe
taugt” fra ”Parsifal” med Max Lorenz i 1933. Det var ellers den danske tenor Helge
Rossvænge, som primært sang Parsifal i de to somre.
Richard Strauss indspillede mellem
1926 og 1933 med Staatskapelle Berlin størsteparten af den
musik, som Deutsche Grammophon nu har udsendt på syv cd’er. Med Berliner
Philharmoniker og Det bayerske Statsorkester fulgte Salomes dans og Gluck,
Weber, Wagner og Cornelius. Den sidstnævntes ”Der Barbier von Bagdad” havde han
utvivlsomt lært at kende i ungdomsårene i Weimar. ”Ein Heldenleben” og
valsesekvensen fra ”Rosenkavaleren” med lidt mere fulgte i 1944. Hermed er størsteparten
af indholdet i den aktuelle boks nævnt.
Teknikkens begrænsninger
For nogle lyttere er klangen og den indskrænkede dynamik i de
snart 100 år gamle akustiske optagelser naturligvis et problem. Det burde det
nu ikke være i en grad, som afholder musikfolk fra at erhverve og lytte.
Richard Strauss var som sagt ikke en pultvirtuos, og han stræbte ikke efter den
perfekte klangeffekt. Man kan derimod høre, hvordan han søger ind i musikkens
substans og samtidig undgår alle overdrivelser og alt svulstigt. I al sin
nøgternhed dirigerer han musikkens indhold og væsen. Netop derfor overlever
hans indspilninger trods de tekniske begrænsninger.
Det er vanskeligt at finde musikalske tolkninger fra vor
tid, som i samme grad ville kunne overleve de indskrænkninger, som de akustiske
78-plader her har betinget. Lad mig slå fast: Der er så mange musikalske
værdier og opdagelser i dette sæt, som man ikke bør kunne overhøre, at det
ville være synd og dumt at afvise det med henblik på indspilningernes alder.
Herbert von Karajan var en moderne dirigent, som arbejdede
indædt med at skabe en rig klangverden, som det ville være umuligt at fornemme gennem
1920’ernes teknik. Derfor er det endnu mere væsentligt at citere, hvad han
sagde om dirigenten Richard Strauss: ”Hans
mindste bevægelser betød noget. Han viste ingen følelser, når han dirigerede;
følelsen kom gennem musikken.”
Den mest forbavsende cd af de syv er med Mozarts tre sidste
symfonier, nr. 39 i Es-dur, nr. 40 i g-mol og nr. 41, ”Jupiter” plus ouverturen
til ”Tryllefløjten”. Gottfried Kraus, der som altid har skrevet fortrinlige
pladenoter, mener, at man sagtens kan betegne Strauss’ Mozart-tolkninger som
moderne med deres værktroskab og klare linjer og deres fint afstemte dynamik og
frasering. Man kan tilføje, at Strauss’ tempi aldrig var af de langsomme, ikke engang da han
blev 80 år. Om hans Beethoven, her ”Skæbnesymfonien” og den syvende, kan man
sige, at Strauss også var en mester i at opbygge arkitekturen gennem skiftende
tempi og dynamik.
Man kunne have ønsket sig mere Richard Wagner end blot
ouverturen til ”Den flyvende hollænder” og forspillet til ”Tristan og Isolde”.
Ikke mindst i den sidste forundres man over så naturligt følsomt musikken
fremstår i et relativt hurtigt tempo, fordi man ikke et øjeblik hører musikken
blive ”følt”. Romantikkens væsen i Weberts ouverture til ”Euryanthe” og det
indre drama i Glucks ”Iphigenia i Aulis” høres også som noget væsentligt. Her
får jeg lyst til at gentage, at indspilningernes alder ikke står i vejen for
tilegnelsen. Jeg tror, at man bliver bedre til at lytte til al stor musik, når
man først har lyttet til dirigenten Richard Strauss.
Det er naturligvis Strauss’ egen musik, som er hovedsagen.
Den ældste optagelse fra 1921 er endda med den store baryton Heinrich Schlusnus
akkompagneret af komponisten ved flyglet i fire sange, naturligvis også
”Zueignung”. Men endnu mere er det i de store orkesterværker, blandt andet seks
tonedigte, hvoraf ”Don Quixote” i to versioner, og i flere mindre værker virkeligt
spændende at høre komponisten dirigere. Der er så mange små og alligevel
betydelige detaljer, som gør musikken ny. Og alligevel er det forkert at sige,
at Strauss dirigerer detaljer. Mere korrekt sagt dirigerer han på en ofte
forbløffende måde altid en helhed, om det så gælder hans egen musik eller
andres.
Strauss dirigerer
Strauss. Desuden Mozart, Beethoven, Wagner, Gluck, Weber og Peter Cornelius. DGG
479 2703, boks med syv cd’er til lavpris.
Foto: Dirigenten Richard
Strauss.
Ekstra: Alle Strauss’
operaer på 33 cd’er
Skulle man her omkring 150-årsdagen have fået lyst til at
trænge ind i Richard Strauss’ musikalske univers, og elsker man komplette
indspilninger, så er man godt stillet. Deutsche Grammophon har udsendt samtlige 15 operaer i en
kæmpeboks på 33 cd’er med en tekstbog på 168 sider og blandt andet en ny
introduktion til musikken af musikforskeren Nigel Simeone. Boksen sælges i
kategorien lavpris i et begrænset oplag. Landets største klassiske
pladeforretning, Danacord Butik, Nørregade 22 i København, telefon 13 11 22 51, har den i skrivende
stund endnu til 699,50 kr. for de 33 cd’er.
Joseph Keilbert dirigerer helt på toppen ”Arabella” med Lisa
della Casa og Fischer-Dieskau, Karl Böhm dirigerer ”Capriccio”, ”Daphne” og ”Die
schweigsame Frau”, Georg Solti dirigerer ”Elektra” med Birgit Nilsson, ”Rosenkavaleren”
med Crespin og ”Die Frau ohne Schatten” med Varady. Sinopoli dirigerer ”Salome”,
”Ariadne på Na,os” og ”Der Friedenstag”. Ekstra er Jessye Normans ”Vier letzte
Lieder” med.
Samlere vil nikke genkendende til disse og andre topindspilninger,
men der er også førsteudgivelser som ”Feuersnot” under Erich Leinsdorf
med Gundula Janowitz fra Berlin og ”Die Liebe der Danae” fra den officielle uropførelse
dirigeret af Clemens Krauss i Salzburg 14. august 1952. Samlere må håbe, at DGG
udgiver den sidste særskilt.
Læs også omstående
anmeldelse af Jakob Levinsens nye Richard Strauss-biografi ”Den liflige musik”.