af John Christiansen - d. 19. august 2014
Anden del af erindringerne om to ildsjæle - Gunnar Bergs tidlige møde med Herbert von Karajan – Anbefalelsesværdige pladeudgivelser og perspektivrige koncerter
Artikel to af to:
Herbert von Karajan skal kort ind i billedet. Det er i år 25 år siden, at såvel
han som Gunnar Berg døde, Berg den 25. august. Da han som 26-årig ville ind på
Det kongelige danske Musikkonservatorium, ville han forberede sig i Salzburg,
hvor den kun et år ældre Herbert von Karajan præsenterede Bruckners fjerde og
femte symfonier for ham. Gunnar Berg var dybt imponeret af Karajan, men efter
tre møder sås de aldrig mere. Møderne blev dog anledningen til, at der i 2008
blev oprettet et Gunnar Berg Ensemble Salzburg.
Da Berliner Philharmonkernes koncertmester Leon Spierer
mange år efter gæstede Aarhus Symfoniorkester, fik han en hilsen med fra Jens
Rossel til Karajan. Denne huskede godt ”Der merkwürdige Däne”, meldte Spierer
tilbage.
Jens Rossel har på Arbejdsgruppe Gunnar Bergs hjemmeside på
facebook skrevet, at ”Bergs partiturer næppe ville have fundet deres vej til
Karajans nodestativ.” Nej, det gjorde de desværre ikke, men hvis
omstændighederne, som vi også kan kalde tilfældet, havde været til det, er jeg sikker
på, at Bergs ”Uculang” for klaver og orkester ville have været oplagt for
Karajan at opføre. Vi kan såmænd også høre det på hans indspilninger af Alban
Bergs og Weberns orkestermusik.
Den punktuelle stil i ”Uculang”, hvor klaveret er et
integreret hovedinstrument, og balanceakten mellem det metriske, det rytmiske
og det dynamiske samt klangspillet og de harmoniske differentieringer af det
givne stof var jo netop, hvad Karajan elskede at arbejde med.
Det blev ikke med Karajan, men Béatrice Berg gav i 1973 en
mindeværdig opførelse af ”Uculang” sammen med Aarhus Symfoniorkester (dengang
endnu Aarhus By-Orkester) dirigeret af finnen Kari Tikka
Musikalske oplevelser
Der er stadig musikalske oplevelser med Gunnar Bergs musik,
som jeg gerne vil fremhæve. Nogle cd’er trænger sig på blandt flere, og
herimellem er netop udgivelsen af ”Uculant” i Aarhus.
Danacord har udgivet to dobbeltsæt,
som godt kan kaldes historiske. Det ene sæt er med musik for klaver og
orkester. Det viser også, hvordan Aarhus Symfoniorkester og
Radiosymfoniorkestret har været med til at befordre Bergs orkestermusik.
Klaverkoncerten ”Essai acoustique” var i 1954 en forsinket bryllupsgave til
Béatrice. Her spiller Alois Kontarsky den med Aarhus-orkestret og Ole Schmidt
13 år senere. Béatrice er selv solist i ”- pour piano et orchestra” med
Miltiades Carididis i spidsen for radiosymfonikerne og i den her allerede
omtalte ”Uculang” med Aarhus-orkestret. Endelig spiller Elisabeth Klein ”Frise”
med Tamas Vetö og kollegerne fra København (Danacord
DACOCD 611-612).
På det andet sæt spiller Béatrice
Berg blandt andet de ti ”Gaffsky’s”, et sæt solostykker, hvis nodebilleder kan
minde om bakteriekulturer. En bakterieart blev opkaldt efter biologen Gaffky,
og hans navn overtog Berg til sin musik. Her er den så i en pragtfuld, stadig
myldrende livlig indspilning (Danacord
DACOCD 613-614).
De 13 klaverstykker i
”Éclatements”, som betyder eksplosioner, opbrud eller opståen, alle ord som man
godt kan lade blive stående som et generelt udtryk for Bergs musik. De findes i
en fantastisk indspilning af Erik Kaltoft. Han var med allerede i tiden i
Lindved, inspirerede Gunnar Berg til at komponere flere Ӄclatements" og fulgte
Béatrice Berg som den store fortolker af Gunnar Bergs klavermusik. Han giver
musikkens mange elementer en fascinerede rumlig balance, som er en oplevelse.
Men lad være med at ville forstå
musikken, dette umulige ord i forbindelse med kunst (Dacapo 8.2286524). Erik Kaltoft er i dag med i Arbejdsgruppe
Gunnar Berg.
To koncerter trænger sig også på i
min erindring. Tilbage i 1973 hørte jeg Béatrice Berg i Aarhus Unge
Tonekunstnere spille en vidunderligt forfinet Debussy. Og sammen med den alt
for tidlige afdøde mezzosopran Minna Nyhus Larsen opførte hun Ravel og Bergs
lettere tilgængelige sangcyklus ”Ti japanske træsnit”. En glædelig nyhed er, at
Signe Asmussen og Erik Kaltoft nu er ved at indspille den.
Vejle Musikforening af 1963 lagde
ud med også at opføre musik af Gunnar Berg. Da foreningen fyldte seks år,
præsenterede den en koncert med musik udelukkende af Stockhausen og Berg. Og
den aften kunne man ikke sige, at der var en kløft mellem publikum og musikken.
Tværtimod. Kan andre musikforeninger ikke stadig lære af det?
Den aften kunne man høre Bergs
første opus, en klaverfantasi fra 1936, og hans da seneste værk, ”Tronque” for
xylofon, cello og klaver med Suzanne Ibstrup, Jørgen Friisholm og naturligvis
Béatrice Berg. I sammenligningen fornemmede man i klaverstykket alligevel noget
af det, som skulle komme, selv om det var skrevet i en decideret horisontal
stil, længe før mødet med Stockhausen ændrede så meget.
Der
kommer flere gode muligheder for også at høre musik af Gunnar Berg i den
nærmeste tid. Slå op på Arbejdsgruppe Gunnar Berg på nettet og se hvor og hvornår og læs om pladeindspilninger
m.m.
Så
må det være på sin plads at erindre om, at kalenderen på jcklassisk.dk står
åben for enhver arrangør til gratis at skrive sig ind om koncerter, musikteater
og lignende begivenheder.
Skriv eventuelt til lars@jcklassisk.dk
Foto: Fumeur de pipe Gunnar Berg