Bruckners 9. og Mahlers 9.
af John Christiansen - d. 25. august 2014
To store senromantikeres sidste symfonier i personlige tolkninger med hver sin historie – I tilgift Béla Bartóks ”Hertug Blåskægs borg” med Fischer-Dieskau og Irmgard Seefried!
Dagens citat: ”Det gik
for sig engang. I må ikke vide hvornår, heller ikke hvor det skete.” Béla Balázs i den talte prolog, som ikke er med
på nedenstående cd, men som kan læses på websiten www.audite.de
6 stjerner af 6: Vi
slår gerne Anton Bruckner og Gustav Mahler sammen, så forskellige deres
symfonier end er. Men fælles for dem blev deres musikalske ideer og rige følelsesverden
udfoldet i ni store symfonier. Bruckner manglede ganske vist en enkelt sats i
sin niende, men de tre satser, som han færdiggjorde, udgør alligevel en helhed.
Mahler kom derimod godt i gang med en tiende symfoni, som med kun en enkelt
sats færdigskrevet dog aldrig nåede at blive en helhed.
Begge symfonier har karakter af et musikalsk testamente. Den
dybt religiøse Bruckner tog endelig mod til sig og i respekt og kærlighed tilegnede
sin niende symfoni direkte til ”den kære Gud”. De tre satser er blevet tolket
på flere måder og er i særdeleshed blevet forbundet med døden. Ser Bruckner ind
i det hinsides? Ind i uendeligheden?
Denne tolkning får yderligere vægt i Claudio Abbados
indspilning. Det er en live indspilning fra festspillene i Luzern den 26.
august 2013. Efter Schuberts ”Ufuldendte” symfoni fulgte Bruckners ufuldendte.
Det var en sammenkobling, som Abbado havde dirigeret flere gange gennem sin
karriere. Denne gang blev det hans sidste koncert efter flere års kamp med
sygdom. Men han betragtede ikke koncerten som en afsked.
Som Abbado gengiver den store adagio, som blev hans sidste
sats, fornemmer man også musikken på vej ind i en fremtid, her eller hisset. Den
har troen i sig, også troen på sig selv til at overvinde alle hindringer. Abbado
har tidligere indspillet Bruckners niende med Wiener Philharmoniker i en
tungere tolkning. Nu er klangen lettere og luftigere, mere transparent. Bruckners
musik er inderlig, endda trøstende i sin karakter, og det understreger Abbado frem
for det tragiske element.
Abbado dirigerer Luzerns Festspielorchester (Luzern ligger i
den tysktalende del af Schweiz), et ensemble, som han selv havde sammensat af
venner og elever, hæderkronede solister på de forreste stole og sammen med dem unge
musikere, som ville alt for Abbado. Det er stort set det samme orkester, som
vender tilbage Luzern hver sommer. Fremtiden bliver en omvæltning, for den anden ankermand
i Luzern, Pierre Boulez har nu nået den alder, hvor han har sagt stop.
Der findes flere indspilninger med Abbado og hans orkester i
Luzern, som man lytter til med en speciel glæde, men denne sidste med Anton
Bruckners niende symfoni er noget særligt. Der er andre prægtige indspilninger
af den, som for eksempel Herbert von Karajans også på Deutsche Grammophon. Men lad os bare sige, at her får den niende karakter
af en myte, som på en forunderlig måde åbner sig opad.
Bruckners 9. symfoni. Claudio Abbado. DG 479
2441. 63 minutter. 6 stjerner af 6.
5 stjerner af 6: Var
Gustav Mahlers niende symfoni en afsked med livet? Ja, men ikke blot det. Den
blev Mahlers mest smertelige symfoni. Mahler var blevet en gammel, syg mand,
hvis hustru Alma Mahler havde været ham åbent utro. Og alligevel hold hun fast
ved ham.
Man skal ikke tro, at træthed og sygdom indvirkede på kvaliteten
og intensiteten i hans musik, som også her er både kraftfuld og åndfuld. Men man
hører den personlige smertefuldhed i den. Og det efter den lysende, kæmpemæssige
ottende symfoni, som samlede hele Mahlers verden. Man skal ikke blot betragte
den niende som en afsked med livet, men som en afsked med den personlige
situation, som Mahler var i.
Den indledende, næsten en halv time lange andante ”kæmper
mellem drøm og virkelighed” for at citere indspilningens dirigent Michael
Schønwandt. Men man fornemmer, at den også er en kamp for at komme fri af en
spændetrøje. Allerede i de første takter aner man kimet til afslutningstemaet i
den lange adagio, som slutter symfonien og også klinger stille ud som en afsked
med livet, men forinden er der sket så meget, som mere og mere peger fremad også
mod hele den moderne orkestermusiks udvikling.
Også indspilningen af Mahlers niende med Michael Schønwandt
har sin egen historie, som man kan tage med som ekstra vægt i bagagen til
cd’en. Det er torsdag- og lørdagskoncerterne med DR-Symfoniorkestret den 5. og
7. januar 2012, som pladeselskabet Challenger hjemmehørende i Østrig og
importøren Danacord nu udsender. Vi overlader ordet til Michael Schønwandts introduktion på engelsk i
pladehæftet:
”Der er øjeblikke i
livet, som virker som totalt tilfældige, men som i tilbageblikket har en
betydningsfuld vigtighed. Et sådan væsentligt øjeblik skete for mig i
begyndelsen af 2012, da telefonen ringede sent en søndag nat. Jeg fik at vide,
at en kær kollega af mig, som skulle have dirigeret en opførelse af Mahlers
niende symfoni med DR-Radiosymfoniorkestret den følgende torsdag måtte aflyse
på grund af influenza. Prøverne skulle begynde den følgende morgen!
Jeg havde ikke
dirigeret Mahlers niende i en årrække, men betydningen af Mahlers værker og
specielt af denne symfoni i mit liv kombineret med det længevarende forhold til
og venskab med DR-Symfoniorkestret, som jeg havde haft og stadig har, fik mig
til at sige ja til at overtage koncerten. Som man kan forestille sig, var det
en nat uden megen søvn, og jeg havde hoved og sjæl fyldt med akutte toner,
følelser og billeder. Man fandt sig udsat for denne rystende beskrivelse af livets
mest yderlige øjeblikke - kampen for at hale fast i livet og acceptere den
uundgåelige skæbne at måtte forlade denne verden er én, som sikkert følger hvert
levende væsen til dets dages ende.”
Denne kamp kommer stærkt frem i Schönwandts tolkning. Orkestret
følger Schönwandt i en sammenhængende musikalsk opbygning, som vokser fra
højdepunkt il højdepunkt, her også forstået de stille indadvendte følelsesfulde
pianissimo-steder. Naturligvis magter radiosymfonikerne ikke at skabe en atmosfærisk
klang som Abbados festspilorkester, og man kan i andre indspilninger høre
(selv)ironien i andensatsens ländler (valsens langsommere forløber) skarpere
spillet, men man kan ikke i en så koncentreret Mahler-symfoni få alt med. Afgørende
er, at orkestret følger Schönwandt stærkt og tæt i musikens væsentligste
indhold, og Schønwandt bygger indholdet og beskrivelsen af den indre kamp mesterligt
op i et gribende forløb.
Mahler: Symfoni nr. 9.
Michael Schønwandt og RSO live. Challenge CC72636, import Danacord, to cd’er
til én cds pris. 80 minutter.
5 stjerner af 6. Béla
Bartóks ”Hertug Blåskægs borg” er en live optagelse fra august 1962, fra en
anden storhedstid end Abbados i Luzern festspillenes historie, da den tjekkiske
Rafael Kubelik var en af hoveddirigenterne, og Irmgard Seefried og Dietrich
Fischer-Dieskau var velsete sangsolister. Kan man give en 52 år gammel
optagelse fem stjerner? Ja, her tæller den kunstneriske kvalitet så stærkt, at
man må se bort fra den tekniske alder, som ærligt talt ikke er så påfaldende,
at den gør noget i en helhedsvurdering. Jeg vil hævde, at man ikke kan høre
noget tilsvarende fortolkningsmæssigt i dag.
Kubelik dirigerede for første gang i Luzern i august 1948,
Få uger før var ikke vendt tilbage til Praha fra et gæstespil i London efter kommunisternes
statskup i Tjekkoslovakiet. Han erklærede: ”En fugl synger ikke i et bur.” Kubelik
vendte først tilbage i 1990, da hans fædreland blev fri.
Kubeliks lykkeligste år var som chef for Det bayerske Radiosymfoniorkester
fra 1961 til 1979, da han samtidig fik et tæt forhold til festspillene i Luzern,
hvor han dirigerede 25 koncerter. Blandt dem var Bartóks opera ”Hertug Blåskægs
borg” her i 1962. Man forstår, hvorfor bayerne elskede Kubelik, som musicerede
på en yderst beskeden måde måske netop derfor åbnede for partituret på en overvældende
måde.
Der blev sunget på tysk, så man er ikke fortabt i forståelsen.
Fischer-Dieskau synger Blåskæg, som han gjorde ret ofte – dette er den tredje indspilning
med ham i partiet. Overraskelsen var Irmgard Seefried, som med sin vidunderlige
lyse sopran og bevidst naive klang var et overraskende valg som Judith. Man kan
konstatere, at hun har lidt besvær i visse dybere pasager, men hun er helt vidunderlig
i sit normale stemmeleje, hvor hun får en verden af følelser og velklang frem.
Det er en usædvanlig opera uden ouverture, uden arier, uden ensembler.
Den beskæftiger sig med den evige kamp mellem kønnene. Judith har fulgt Blåskæg
til hans borg, og her gennemlever hun hans hemmeligheder. Blåskæg må mere og
mere tøvende give hende nøglerne til værelserne, hvori de skjules. Bag den
sidste dør finder hun hans tidligere koner, og hun må følge dem, mens Blåskæg
bliver alene tilbage, som han altid var og altid må forblive.
Bartók: Hertug
Blåskægs borg. Kubelik. Én cd. Audite 95.626, import Danacord. 61 minutter.
Så må jeg vel undskylde, at jeg bringer tre pladeanmeldelser
samtidig, som jeg synes mine læsere skal anskaffe sig. Alle tre fra den samme periode
og med et personligt indhold, som hører sammen med tiden.
Foto: Rafael Kubelik.