af John Christiansen - d. 5. november 2014
Wiener Philharmonikerne på turné med Carl Nielsens fjerde symfoni til New York, London, AALBORG, ODENSE og KØBENHAVN
Hvor ofte har Wiener filharmonikerne spillet Carl Nielsen? Jeg
ved det ikke, men det er sjældent. Til juni i 150-året for Carl Nielsens fødsel
tager orkestret imidlertid på et af dets halvårlige gæstespil i Carnegie Hall i
New York med Carl Nielsens fjerde symfoni, ”Det uudslukkelige” som hovedværk.
Orkestret har også ønsket at præsentere dets tolkning af Carl
Nielsens musik i komponistens hjemland. Tre dage i træk spiller orkestret under
ledelse af østrigeren Franz Welser-Möst. Den første koncert bliver i
Aalborgs nye store koncertsal Musikkens Hus tirsdag 9. juni 2015. Foruden Carl
Nielsen står der musik af wienerklassikere på programmet, Franz Schuberts charmerende
tredje symfoni og Beethovens store Leonore-ouverture nummer 3, begge værker
uropført i Wien.
Aftenen efter tager wienerne naturligvis til Odense, centrum
for Nielsen-festlighederne i 2015, og de har her Sibelius’ Leminkäinen-suite på
programmet foruden ”Det uudslukkelige”. Torsdag den 11. juni spiller Wiener
Philharmoniker i DR Koncerthuset i København, og her høres atter Schubert og
Beethoven foruden Carls Nielsens symfoni.
En speciel dirigent
Franz Welser-Möst var i 5 år generalmusikdirektør på Wiens
Statsopera, men i september forlod han pludselig statsoperaen og smækkede
stille med døren. Det kom som en overraskelse, selv om man også uden for
operaens mure vidste, at han og operaens franske chef Dominiqie Meyer havde
vanskeligt ved at komme overens. Welser-Möst gav da også som grund for sin
afsked, at han havde for lidt indflydelse på, hvilke sangere og dirigenter
foruden ham selv, der blev engageret på Staatsoper.
Få dage efter forlængede Welser-Möst så sin kontrakt med et
af verdens bedste orkestre, Cleveland Orchestra, så deres samarbejde vil komme op på hele 20 år.
Wiener Philharmoniker, som er et selvstændigt orkester, men hvis
musikere også spiller i Wiens Statsopera, erklærede omgående efter Welser-Mösts
afgang fra operaen, at de fortsat vil samarbejde med ham som koncertorkester.
De to parter har fundet godt sammen i løbet af årene. Danske nytårsseere vil
kende Welser-Möst fra to nytårskoncerter, begge med en fint nuanceret musiceren,
som var helt efter orkestrets smag og ide, mens nogle foran tv-skærmen savnede
mere liv og dans i den musikalske gengivelse. Men i Danmark kan Johann Strauss
jo kun komme på tale i et eventuelt ekstranummer.
Godt på vej til
udsolgt
Billetsalget er begyndt og godt i gang både i Aalborg, hvor
filharmonikerne tidligere har spillet i Kongres og Kultur Centret, i Odense, hvor
det spiller for første gang, og i København. Det er et tilbud, som man ikke skal tøve for længe
med at tage imod, for der bliver utvivlsomt hurtigt udsolgt.
Såvel i Odense som i
Aalborg holdes de dyreste billetter lige nede under en pris på 1000 kroner. En
tilsvarende koncert med wienerne på festspillene i Salzburg må man betale op
til det dobbelte for.
Aalborg som musikby
Vi er et halvt år inde i Aalborgs nye Musikkens Hus’ første
sæson, og det har været en stor succes. Aalborg og Nordjylland har vist sig at
have et uventet stort publikum til den klassiske musik. Naturligvis spiller nysgerrigheden
med, og der er ingen tvivl om, at mange derfor har oplevet deres første store klassiske
koncert. Akustikken i den store sal viste sig efter den officielle åbning at være
en oplevelse i sig selv.
Sæsonen byder også på verdens to mest populære tenorer.
Allerede 13.november synger Rolando Villazon sammen med den rumænske sopran
Valentina Nafornita, som siden sit gennembrud i 2011 har haft mange større
partier på Wiens Statsopera.oprindelig var Pumeza Matshikiza, den charmerende successopran på Festuge Classic koncerten i Aarhus, engageret, men hun har af private årsager meldt fra.
Placido Domingo synger den 25. februar. Aalborg
Symfoniorkester, som selv har et stort sæsonprogram i Musikkens Hus, medvirker
til begge koncerter.
Men lad det være sagt straks: Begge koncerter er udsolgte. Lad
det også være tilføjet, at Domingo ikke længere er tenor, selvom han har
bevaret så meget af sin sikre højde, at han i Aalborg også vil synge tenorarier
ved siden af sit nye dybere repertoire som baryton.
Foto: Franz
Welser-Möst dirigerer Wiener Philharmonikerne tre gange i Danmark