af John Christiansen - d. 15. februar 2015
Katharina Wagners vanvittige kaosoplevelser i Argentina - Mutter og Radiosymfonikerne i USA – Den jyske Operas demokrati-leg blev reddet - Hele Aalborg synger i ti dage
atherina Wagner
fyret i Buenos Aires
Nej, det er ikke en gammel nyhed, vi skal fortælle her. I
2012 valgte Katherina Wagner, komponistens oldebarn og leder af festspillene i
Bayreuth, at forlade det legendariske operahus i Buenos Aires i Argentina, da
hun og hendes team ellers var arriveret for at sætte en forkortet version af
oldefar Richard Wagners ”Ringen” op. Det viste sig, at intet var i orden, ingen
dekorationer påbegyndt og total kaos i forberedelserne.
Historien har gentaget sig. Katherina er ikke bleg for
noget. Nu havde hun skrevet kontrakt om at sætte ”Parsifal” op i det store,
vidunderlige Teatro Colon i december i år. Her bevæger man sig med den største
ærefrygt, hvis man kender til operahistorie. Jeg ved det. Jeg var der med DR
Symfoniorkestret.
Katharina Wagner skrev kontrakt om ”Ringen” med én chef, men
der var kommet en anden til, da hun og hendes team skulle påbegynde opsætningen
dengang. Historien gentager sig som sagt. Hun skrev kontrakt om ”Parsifal” med
en leder, som her ved årets begyndelse er afløst af en anden politisk valgt
chef med navnet Dario Lopérfido, tidligere DiscJockey og musikproducent af
popmusik og politiker! Han indledte med at smide de for længst nyengagerede ud.
De var allerede sidste år blevet lovet tæsk af en kvindelig medarbejder, hvis
de indfandt sig. Nogle af den gjorde det på trods.
Det er Die Welts altid spændende chefmusikanmelder Manuel
Brug, som har sat sig grundigt ind i forløbet og det for os rent ud utrolige
kaos på den engang så hæderkronede opera. Lopérfido smed Katharina Wagner ud,
fordi ”han ville have noget kunstnerisk stærkere.” Det mener han at have fundet
i den nye ”Parsifal”-instruktør, en tidligere sanger, Marcelo Lombardero, som
nu er udnævnt til kunstnerisk leder af operaen i Buenos Aires. Han er i
Sydamerika bedst kendt for at have sat en ”Carmen” op med break-dansere. Lopérfido
siger endda, at denne Lombardero ”for længst har nået et højere niveau end
Katharina Wagner.”
Er det en hævn for, at Katharina forlod Buenos Aires, da alt
var kaos og forvirring i 2012? Det var en pinlig sag for Teatro Colon.
Katharina Wagner tager det som altid koldt – hun har prøvet
noget af hvert. Hun har i stedet straks tegnet kontrakt med Teatro Municipal i
Rio de Janeiro i Brasilien. Hun vil dels lave Wagners ”Den flyvende hollænder”
for børn, som jeg vil betegne som en stor og interessant succes for år tilbage
i Bayreuth. Dels vil hun nu naturligvis overføre konceptet med ”Parsifal” til
Rio de Janeiro.
”Lad os se, hvordan denne plan forholder sig til de
sydameriikanske planer,” slutter Manuel Brug sin artikel i Die Welt.
Mutter gjorde det
rigtige og valgte dansk
Violinfænomenet Anne Sophie Mutter nævnes her først, men i
virkeligheden skyldes det DR SymfoniOrkestret, at denne koncert i Carnegie Hall
i New York trækkes frem. Den berømte koncertsal har betydet meget for
orkestret, første gang i 1952 med Thomas Jensen som en af dirigenterne. Det
blev næsten en tradition for orkestret at komme til Amerika. Jeg var selv med et
par gange som anmelder på Jyllands-Posten, og koncerterne her var noget
særligt. I de senere år er radiosymfonikernes rejseaktiviteter blevet
indskrænket, men nu er orkestret der igen. Og det vil sikkert igen give en meget
tiltrængt international omtale. Orkestret giver i alt syv koncerter i USA.
I New York spillede Mutter og orkestret Sibelius’
violinkoncert på en koncert i serien Mutter Perspectives, som hun selv
bestemmer programmet i, efter to omgange fælles Sibelius forinden i København
og Köln. ”Mutter delivers unforgettable Sibelius with Danish Natonal Orchestra”
lød den brede rubrik i New York Classical Review, som har New Yorks mest læste
orientering om klassisk musik sammen med New York Times. Anmelderen var ovenud begejstret for hende:
”This was Mutters show all the way… This was a performance that left one
stunned in wonderment.”
Om orkestret hedder det: “Den rumænsk-amerikanske dirigent
Cristian Macelaru og orkestret var fremragende akkompagnatører. Dirigenten
tenderede lidt langsommere tempi end normen, som virkede perfekte for Mutter.
Orkestret spillede smukt, især når musikken var mest stille. Den tenderede
gennemgående mod en mørkere klang end sædvanligt. De lavere messingblæsere havde
en stor varm ”buldren” som pedalstemmerne på et orgel. Resten af koncerten, dog
ikke på dette enestående niveau, was well done.” Det var Sibelius’ ”Valse
triste” og Nielsens fjerde symfoni plus ekstranummeret som altid på turnéer, ouverturen
til Maskarade”.
Den jyske Opera blev reddet
Den jyske Opera kan holde en kort vinterferie på turnérejsen
rundt i landet med Mozarts ”Cosi fan tutte”. Et problem er løst. Den anden
forestilling af tre i Odense blev en forløsning. Efter at de tre forestillinger
i Aarhus var druknet i klassiske parykker, fik ensemblet af det råbende og
klappende publikum lov spille den moderne version. Frygten for at man skulle
spille videre til den 17. marts og ikke få lov at spille begge indstuderede
versioner, den klassiske og den moderne, er forsvundet.
I Vejle valgte publikum endnu engang den moderne
forestilling, og det har så taget teten som byen, hvor man ”kun” har spillet
versionen anno 2015. Tænk hvis man var nået til lands ende uden at komme til
det. Så var historien gået ude i operaverdenen, at Danmark var et gammeldags operaland!
Nej, tag ikke dette for alvorligt. Den jyske Opera har haft
en morsom ide. Længere er den ikke. Det er ikke et spørgsmål, om opera skal
spilles klassisk eller moderne. Det, der
tæller, er, at musik og scene hænger sammen, altså at partituret også følges.
Lad så læren forblive ved, at den virkelig gode opsætning af en opera på én
gang er både klassisk og moderne. Det er sagt før.
Så er det mærkværdigt, at den klassiske version af ”Cosi fan
tutte” også havde grove indslag, som det moderne såkaldte regiteater ellers
oftere skældes ud for. Instruktøren fyldte på af billige gags, hvor musikken til
den inderlige, alvorlige tenorarie om kærlighed, ”Un aura amorosa del nostro
tesoro” (En duft af kærlighed fra vore skatte bringer en sød forfriskning til
vore hjerter), havde stået stærkere uden denne sceniske forstyrrelse.
Indviklet er det. Så nu må Den jyske Operas ”Cosi fan tutte”
vist have lov at hvile i fred på sin tur rundt i landet.
Mozart-turnéen genoptages i Kolding den 24. februar, hvor de
også kan finde på at stemme moderne. Den slutter i Hillerød den 17. marts. Tryk
på den utvivlsomt smukke dame med den advarende finger til højre på denne side og
find hele spillelisten og meget mere.
Operafestival i
Aalborg
Aalborg holder godt fast i sin årlige operafestival, som er
speciel, fordi den byder på et samarbejde af mange institutioner i byen. I år
kommer det nye Musikkens Hus til som centrum sammen med Aalborg Symfoniorkester,
Aalborg Kongres & Kultur Center og Teater Nordkraft. Programmet fra 6. til
15 marts byder på et halvt hundrede indslag, store som små, også uden for selve
Aalborg.
Man kan støde på en gadeopera på kun 4 minutter, som vil
blive udvidet de kommende par år, og man kan se og høre Verdis ”La traviata” i
fuldt skrud fra operaen i Kiev indlede en danmarksturné den 15. marts. Den
jyske Operas turné med Mozarts ”Cosi fan tutte” passerer også Aalborg i
festivaltiden.
Vi tager noget af det specielle kronologisk fra den 6. marts,
da der er open air opera med Niels Jørgen Riis og Guido Paevatalu, kaffe og
petit fours på Gammel Torv og senere italiensk koncert på Nordkraft. Der er Mozart-sang
fire forskellige dage forskellige steder i byen, og ”Figaros bryllup” med Nontardars
gode sangere i Hals og Brovst 7. marts, og lieder med Michael Lindberg og Marca
Maria Tange i Utzon Centret. Donizettis ”Kærlighedsdrikken” opføres (her hedder
den lidt gammeldags ”Elskovsdrikken”,
men den slags tror jeg de holder sig fra - offentligt) i Europahallen og i
Thisted.
Noget specielt er Daniel Hjorths nye opera ”Det dybeste sted”
i Musikkens Hus den 9. marts, videre operabobler og operashots , Humperdincks
”Hans og Grete”, scenisk inklusive den vidunderlige orkestermusik, fra
konservatoriet i Aarhus. Den 13. marts
er symfoniorkestrets ”store operagalla”, som naturligvis ikke er en galla. Man
skal bare komme i det tøj, som man har. Men Sofie Elkjær Jensen og Adam
Frandsen tager naturligvis noget pænt på. En hovedbegivenhed for børnene og
deres (bedste)forældre er Den jyske Operas ”For enden af tunnelen” med musik af
Peter Navarro-Alonso og bag ham Mozart. Samme dag er der familiebarok med musik
af Lully.
Vi er nået frem til afslutningen søndag den 15. marts med
Schumanns ”Dichterliebe” fremført af ”levende kunstnere”, som det loves, Cristine
Hjort Bjerre og Natasha Kutsko Jensen. Men derfor skal man ikke tro, at det ikke
har været levende kunstnere alle de andre dage. Man kan slutte af med
masterclass med Lisbeth Kjærulff og med operakoncert med Lotte Heise, som næppe
synger, men det gør Magnus Vigilius, flot syngende Wagner-pristager sidste år,
og Isabel Piganiol.
Hele Aalborg synger fra formiddag til nat i 10 dage Forvirrende
meget? Få fat i programmet eller slå op på aalborgoperafestival.dk
Erindring om en ægte operagalla
Angående den såkaldte
operagalla i Aalborg: Jeg var for en del år siden på operatur til Frankrig med
læsere fra Jyllands-Posten. Vi havde billetter til Den store Opera i Paris, men
det viste sig at være til en galla-forestilling, hvilket vi ikke vidste, og
flere herrer blev afvist af kontrollørerne. Alle de korrekt påklædte gik ind i
operaen, og mens de skjulte sig på operaens mørke toiletter, gik damerne igen ud
med deres jakker, butterflys og et par hvide skjorter. Lidt efter passerede de sidste
herrer kontrollørerne, nu korrekt galla-klædte, mens damerne fulgte dem med deres
tøj over armene. Kontrollørerne kiggede, undrede sig tydeligt, men deres job var ikke at blande sig i publikums påklædning inden for. Se, det var en operagalla.
Katharina
Wagner er altid god for en historie. Foto: Andreas Klingberg. de