Endnu har musik- og operaelskere ikke fået mulighed for at glæde sig til, at Aarhus skal være europæisk kulturhovedstad i 2017, som der bekendt ikke engang er to år til. Men nu er der en første spændende nyhed. I Musikhuset Aarhus skal der uropføres en Susanne Bier-trilogi. Hendes filmtrilogi skal overføres fra lærredet til scenen. ”Brødre” bliver en ny opera, ”Efter brylluppet” et anderledes stykke musikteater og ”Elsker dig for evigt” bliver en moderne danseforestilling.

Den jyske Opera står for uropførelsen af operaen ”Brødre”, og operachef Annilese Miskimmon, der allerede har stået for vellykkede opsætninger af Janáceks ”Katja Kabanova” og Massenets ”Don Quichotte”, sætter den i scene. Hun har hæftet sig ved spændingen mellem de to verdener, det ene øjeblik i en fremmed krig og det næste i et dansk køkken, altså spændingen mellem små og store spørgsmål i livet, som Miskimmon betegner som oplagt at udforske i en opera.  

Filmen fortæller om to brødre og et trekantsdrama. Michael har gjort stor karriere i militæret og har en smuk hustru og to døtre, mens lillebror Jannik lever et driverliv på kanten af loven. Da Michael sendes på FN mission til Afghanistan og vender hjem efter et traumatisk fangenskab, ændres forholdet mellem de to brødre totalt.

Komponisten er den islandsk-danske Daniel Bjarnason, hvis ”symfoniske lydverden er en betagende blanding af gammelt og nyt, og som bygger bro traditionel klassisk lyd og det 21. århundredes version om, hvad musik også kan være”, fortæller operachefen. Han og librettisten, svenskeren Kerstin Perski, som tidligere har skrevet teksten til Den jyske Operas og Niels Marthinsens ”Skriftestolen”, vil nu gå i gang med  deres egen fortolkning af filmen.

Billetsalget til uropførelsen, der finder sted i august 2017 i Musikhuset Aarhus, åbner først i foråret 2017. Man kan allerede nu fra 14. til 18. april i Ridehuset Aarhus besøge en udstilling, der vil fortælle mere om planerne for Kulturhovedstad Aarhus.

40 koncerter af 54 er gratis i Tivoli  

Der bliver koncert i Tivoli, der som bekendt ligger i hjertet af København, hele 54 dage i de fire måneder mellem 24. maj og 22. september, altså næsten hver anden dag. Og de 40 aftener er der endda god, gratis musik i Tivolis koncertsal. Tivoli selv kalder det for Nordens største musikfestival. Hvad står ordet største så for? Det bliver i hvert fald den længst varende. Men programmet er nu spændende. Læs selv om nogle af de musikalske helligheder:  

Vi har begyndt med at fortælle om opera, så lad os fortsætte med at nævne de store sangaftener, som altid har været en specialitet i Tivolis sommerlandskab. Vor store bas Stephen Milling, som oftest befinder sig på de store udenlandske operascener, vender hjem for at synge uddrag fra ”Tryllefløjten”, Tjaikovskijs ”Jevgenij Onegin” og Verdis ”Don Carlos” (5.6.) fulgt af en anden international dansk sanger, Bo Skovhus, som denne gang synger Carl Nielsen og Brahms. Også Københavns Drengekor medvirker (23.6.). Allerede den 12. juni kan man endda på en gratis koncert med Amatørsymfonikerne høre Gitta-Maria Sjôberg synge  musik af Wagner, Tjaikovskij og Delius samt ”Vier letzte Lieder” af Richard Strauss. Og så skal vi nok tage med, at blokfløjtevirtuosen Bolette Roed, som i 2014 modtog Musikanmelderringens Kunstnerpris, spiller     opera uden ord med barokensemblet Arte dei Suonatori (8.8.).

På Tivolis fødselsdag 15. august skal man høre fornøjelig bel canto opera, Donizettis ”Kærlighedsdrikken” (nogle herhjemme kalder den lidt forstøvet ”Elskovsdrikken”, selv om der ikke er anelse af elskov i den). Besætningen er pragtfuld med den charmerende russiske sopran Olga Peretyatko, som jcKlassisk.dk-læsere har hørt meget om, den amerikanske tenor Lawrence Brownlee, som har haft flere succeskoncerter også i Tivoli, den uundværlige baryton Palle Knudsen og stærke unge navne som Simon Duus og Sofie Elkjær Jensen. Yves Abel dirigerer. En anden charmerende sopran, sydafrikaneren Pumeza Matshikiza, som sidste år erobrede Aarhus på sin første koncert herhjemme, synger sammen med tenoren Yijie Shi operamusik af Puccini, Mozart, Gounod, Bizet og Verdi (4.9.). Og så slutter selveste Cecilie Bartoli sæsonen af (22.9).   

Det bliver også en god klaversommer. Behzod Abdumairov spiller Rachmaninovs anden klaverkoncert (10.6.), Jevgenij Sudbin Beethovens femte klaverkoncert (7.8.), og den vidunderlige Andras Schiff giver en Bach-aften med bl.a. ”Goldberg-variationerne”´(16.8). Den unge Jan Lisiecki spiller Chopins første med Lawrence Foster som dirigent (21.8.), og Niklas Sivelöv tager sig af Scriabins klaverkoncert (28.8.).  Af symfonikoncerterne kan vi trække dirigenten Dmitrij Kitajenkos besøg med Beethovens ”Skæbnesymfoni” og Tjaikovskijs ”Pathétique” frem (28.6.). God sommer.

Den klassiske koncertrække på Langeland

Det danske sommerland er fyldt af gode koncertserier. ”Sommerkoncerter på Langeland” har altid været noget særligt. Den første sommer gæstede den berømte tenor Peter Pears øen, og siden har den årlige koncertserie været fyldt af nye store musiknavne, som her har gæstet Danmark for første gang. I en årrække har Stoense Kirke i øens nordlige del været det smukke og akustisk fine samlingssted, men på grund af en brand er de seneste par somre blevet afviklet lidt sydligere i den også koncertfortræffelige Bøstrup Kirke. Her begynder årets sommerkoncerter også, men den sidste koncert den 5. september finder igen sted i Stoense Kirke.

Den bliver endda et genhør med selveste Emerson Kvartetten, som spiller Beethoven, Ravel, Dvorak og Carl Nielsen. Musikernavnene er violinisterne Eugene Drucker og Philip Setzer, bratschisten Lawrence Dutton samt cellisten Paul Watkins, der blev ny i 2013 og havde ”en elektrificerende virkning” ifølge New York Times. Emerson Kvartetten blev grundlagt af unge musikere på Juillard konservatoriet i New York for 38 år siden. Det er også 38. sæson for sommerkoncerterne på Langeland!

Vi vender tilbage til sommerens begyndelse den 23. maj i Bøstrup Kirke, hvor den unge klavertrio Busch Ensemblet spiller musik af Haydn, Ravel og Schubert. Efter en koncert i Wigmore Hall skrev London-pressen bl.a.: ”... en uforglemmelig koncert, der viste trioens utrolige samspil, tekniske kunnen og dybe musikalske forståelse”.  

Det blev en oplevelse at have været med til den charmerende og pragtfuldt syngende Pumeza Matshikizas første koncert herhjemme. Sådan skrev jeg efter hendes medvirken på de store festugekoncerter i Aarhus sidste sommer. Den 27. juni synger hun i Bøstrup Kirke, og det bliver for første gang herhjemme i den intime kammerversion med sopran og klaver, og pianisten er endda Julius Drake, som mellem sine mange internationale gæstespil ikke vil forsømme Langeland. Det bliver en broget koncert, fra charmerende sydafrikanske folkesange til operaperler, musik for alle, vil jeg hævde. Pumeza voksede op i en fattig township. Hendes lykke var, at hendes smukke sopran blev hørt i et kirkekor. Da anede hun endnu intet om opera, men hun blev opdaget og sendt til audition på Royal College i London. Hendes operaoptræden er oplært på operaen i Stuttgart, og derfra er hendes vej gået til det internationale musikliv. Men ih hvor er hun altså beskeden og noget ganske særligt. Hun synger kun musik, som hun har sat sig dybt ind i.     

Endelig får den japanske violinist Sayaka Shoji sin danske debut på Langeland den 4. juli. Hun debuterede såmænd som 14-årig i Musikverein i Wien og var i 1999 den yngste vinder nogensinde af Paganini Konkurrencen. ”Hun er ikke høj, men hendes spil er magtfuldt”, blev der skrevet. Sammen med den ligeledes unge islandske pianist Vikingur Olafsson spiller hun sonater af Beethoven, Schumann og Cesar Franck.  God tur til Langeland.

Store sangere i Aarhus og Aalborg

Luciano Pavarotti, den i alle henseender store tenor, ville være fyldt 80 år i 2015. Joseph Calleja, tenoren fra Malta, er blevet kaldt ”Pavarottis virkelige efterfølger”, og det må man sige er i orden. Pavarotti er den største, mest renfærdige og smukkest klingende italienertenor i dag. Nu vender han tilbage til Aarhus for fjerde gang, men denne gang bliver det ikke i et samarbejde med Aarhus Symfoniorkester, men sammen med sin faste klaverakkompagnatør Vincenzo Scalera. Programmet bliver, som Pavarotti elskede at give det, en blanding af populære operaarier og store italienske sange. Koncerten finder sted i den akustisk dejlige Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus den 12. august. Billetsalget er begyndt. Se frem til det.

Musikkens Hus i Aalborg nede på havnekanten er blevet en stor succes. Det gælder fra den fortrinlige akustik til det liv, som huset har givet nordjyderne. Det er rent ud sagt utroligt, så stort et publikum, som er kommet til så at sige alt godt. Den 9. juni spiller Wiener Philharmoniker Beethoven, Schubert og Carl Nielsens fjerde symfoni, og her kan de resterende billetter næste tælles på én hånd. Den udsatte koncert med barytonen Placido Domingo finder sted den 14. juni, og her er der venteliste. Men så kommer den dejlige italienske mezzosopran Cecilie Bartoli den 24. september. Det er godt en uge efter, at hun synger i Tivoli i København, men billetterne er væsentligt billigere i Aalborg, og her er akustikken klart bedre. Det er egentlig fantastisk med Musikkens Hus. Billetsalget er begyndt. God fornøjelse.

Foto: Den charmerende Pumeza Matchzikiza synger først på Langeland, senere i Tivoli