af John Christiansen - d. 12. maj 2015
To meget forskellige nyheder: Berliner Philharmoniker skulle vælge en ny chefdirigent, men måtte opgive efter 11 timers diskussioner – Et vægtigt bud på en finale til Bruckners 9. symfoni indspillet af Aarhus Symfoniorkester
Det gælder for skomagere som for musikere: Bliv ved din
læst. De 123 stemmeberettigede musikere i Berliner Philharmoniker kunne mandag ikke
blive enige i valget af en ny chefdirigent fra 2018. De mødtes tidligt mandag
formiddag i Jesus Kristus kirken ude i forstaden Dahlem, hvor Herbert von
Karajan på grund af akustikken foretrak af foretage sine pladeindspilninger med
orkestret. For de ældre musikere er det et nostalgisk sted. Pressen blev først
inviteret til at møde der kl. 14., men de blev bedt om at vente til kl. 16. dernæst
til kl. 17, men de måtte vente forgæves på et udfald til kl. 21.20, da
musikerne gik hjem uden at være blevet enige.
Alle musikerne måtte ved ankomsten aflevere deres mobiltelefoner
etc. Fik de dem udleveret, da de gik hjem? Intet måtte i hvert fald slippe ud
fra valget, men det er klart, at to stærke grupper stod skarpt over for
hinanden. På den ene side var det tilhængerne af Christian Thielemann, som en
stor del af orkestret kunne gå ind for som dirigent, fortrinsvis de mere konservativt
tænkende musikere og fortrinsvis strygere. Men mange især yngre musikere
betragter derimod Thielemann som en konservativ berliner-preusser og som værende
for énsidig i sit musikvalg til at være deres chefdirigent. Den mere åbne og
yngre Andris Nelsons var manges kandidat som en fornyer, der bedre faldt ind i
den stil, som Rattle har været med til at indføre.
På ét punkt har Berliner Philharmoniker tabt. Orkestret har
gjort valget af ny chefdirigent til en moderne show-forestilling, som det har
ikke har kunnet styre. Musikerne har haft rigeligt med tid forinden til at
skære de indbyrdes kanter af, så valget kunne have fået et værdigere forløb. 123
musikere fra 12 nationer og med fire forskellige religioner som ballast klarede
ikke et værdigt valg. Det er ikke mindst uværdigt mod den dirigent, der vælges,
uanset hvem det bliver. Nu bliver det ikke i denne omgang.
Orkestret har sammen med den tyske presse skabt et
scenarium, der skulle placere det på en piedestal som verdens bedste og betydeligste.
Men det kunne internt ikke blive enig med sig selv, hvem det ville have. Det er
også muligt, at man havde fundet en kandidat, som blot sagde nej tak. Men det
benægter orkestret officielt. Orkestret havde ingen aftaler lavet. Den, som
orkestret måtte ringe til, måtte ret omgående sige ja tak eller nej tak. Det
ringede ikke til nogen.
Tirsdag har orkestret en officiel koncert med officielle
gæster i anledning af 70-året for Anden Verdenskrigs afslutning. Orkestret vil
vente et halvt år med at vælge deres chef, måske et helt.
Berliner Philharmoniker er det eneste verdensorkester, hvis
musikere selv vælger chefdirigenten. Ikke engang dets intendant/chef måtte være
til stede under mandagens forhandlinger. Det får økonomisk støtte af Land
Berlin, men den politiske indflydelse på orkestret er lig nærmest nul. Derfor
har valgrunden været specielt interessant. Det kritisable er, at orkestret har
været med til at befordre et selvglorificerende show.
Læs også artiklen: Berlin er brændpunktet
Bruckners niende
udvidet 20 minutter
Vi tager et gevaldigt spring: Hvor mange satser har
Bruckners niende symfoni? Komponisten færdigskrev kun tre satser, og siden har
vi godkendt og vænnet os til, at Bruckners sidste symfoni nærmest er tænkt som
tresatset. Men Bruckner efterlod mange skitser til en finalsats, og de er
blevet benyttet af hele fire hold musikforskere og komponister til at give
deres lidt forskellige bud på, hvad Bruckner havde tænkt sig. Men var han nu
ikke tilfreds med selv at anbefale sit ”Te Deum” som det værk, som skulle
spilles efter den niendes tre satser?
Vi har for længst godkendt at høre Mozarts ”Requiem”, som
hans elev Süssmayer fuldendte. Specielt i de seneste årtier har andre forsøgt
at ”forbedre” Süssmayers version, og de resultater har været interessante at
sammenligne, men er der ærligt talt nogen grund til at ikke at spille
Süssmayers klassiske? Gustav Mahler efterlod mange skitser til sin ufærdige
tiende symfoni, og de blev udnyttet af Deryck Cooke på så fortræffelig vis, at
mange er begyndt at tale om Mahlers ti og ikke blot ni symfonier. Og dog glider
den tiende ikke automatisk ind som Mahlers ægte finalesymfoni, selv om den er
værd at høre i sig selv. Så er der Anthony Paynes færdiggørelse af Elgars
tredje symfoni, som allerede er indspillet flere gange. Kan vi så ikke også
leve naturligt med den ”nye” finalesats af Bruckners niende?
Da Bruckner blev alvorligt syg og ikke kunne klare at komme
op til sin wienerlejlighed på fjerde sal, indrettede kejseren en portnerbolig
på slottet Belvedere i Wien til ham. Her komponerede han skitse efter skitse
til en symfonisats, og de er bevaret på Oesterreichische Staatsbibliotek. Men
det fremgår ikke, hvor præcist han havde tænkt de skulle indgå i en finalesats
til den niende. Alle fire hold musikforskere, som har færdiggjort satsen, har
benyttet Bruckners skitser i arbejdet. Her kommer komponisten og musikforskeren
Nors S. Josephson ind i billedet. Hans version af finalen blev uropført af
dirigenten John Gibbons, som sidste år tog den med til Aarhus Symfoniorkester
og indspillede den for Danacord.
Hvordan klarer Gibbons og Aarhus sig så mod mine to
yndlingsindspilninger (af flere), Herbert von Karajans og den opførelse, som
blev Claudio Abbados sidste på festspillene i Luzern. De er begge nemlig
enestående. Men det er slet ikke et spørgsmål. Det er derimod et spørgsmål, om
man kun vil have Bruckners 100 % færdiggjorte musik, altså den tresatsede
”klassiske” version, eller om vil have et vellykket forsøg på at realisere,
hvad der kunne være kommet med, havde Bruckner levet til det. Vil man også det
sidste, kan Aarhus-indspilningen lykkeligvis anbefales. Aarhus Symfoniorkester
spiller bemærkelsesværdigt godt, og den britiske dirigent viser en fin sans for
tonefald og opbygning også i Bruckners velkendte satser.
Jeg har også hørt den nye finalesats i en koncertoptagelse
med Ari Rasilainen i spidsen for Deutsche Staatsphilharmonie Rheniland Pfalz fra
juli 2011, som findes på google nettet. Det er et orkester, som har den
størrelse, som Aarhus Symfoniorkester burde have, men det lyder ikke sådan. Orkesterspillet
har kanter, som Aarhus-orkestret ikke har. Konklusion: Køb Claudio Abbados
gribende version på Deutsche Grammophon, hvis De kun vil have de tre kendte
satser. Og køb roligt denne nye firesatsede udgave fra Aarhus, hvis De vil opdage
mere Bruckner, som måske ikke kan kaldes nødvendig, men som er uhyre
interessant. Kompliment til ASO og John Gibbons for den.
Nors S. Josephson, som har arbejdet godt en halv snes år med
sin sammenstykning af satsen, som her tager godt 20 minutter i gode
Bruckner-tempi, mener, at al Bruckners efterladte materiale har skullet bruges.
Spørgsmålet har naturligvis været, hvor og hvordan i forholdet til hinanden. Der
er stof nok til hele satsen, kun codaen mangler der tilstrækkeligt til. Der har
været diskussioner, om Bruckner til sidst var ved at miste noget af sin dybe
tro på den gode Gud, men Josephson tror på, at han til det sidste troede på
opstandelsen, og den klinger med her i en triumferende D-dur. Optakten er
overraskende, harmonisk er vi på fremmed og vanskelig vej frem. Sigtet er
usikkert.
Musikforskeren Robert Simpson udtrykker tvivl, om Bruckner
ville begynde sin finale sådan, og understreger sin mening med, at vi netop
ikke fra Bruckners hånd har den afsluttende coda, som begyndelsen skal arbejde
op til. Kollegaen David Matthews driller ham i pladehæftet lidt med, at han
måske ikke har haft tilstrækkelig tid til at lytte, inden han udtalte sig,
akkurat som han fik, da han ændrede sin mening om Carl Nielsens sjette symfoni,
som han oprindelig betragtede som en ”kunstnerisk fejl”.
Man kan naturligvis spekulere på, om alt er brugt netop de
steder, hvor Bruckner måske havde forestillet sig det. Næppe. Hvor meget nåede
Bruckner i det hele taget at gøre sig klart? Men de 20 minutters musik når tæt
ind på Bruckner, og satsen fornemmes spændende som noget, der ”kunne være”
Bruckner. Når man lytter, bliver man endda opmærksom på et eller andet hos den kendte Bruckner,
som man måske ikke havde tænkt på før. Og det er en lille overraskende gevinst.
Jeg vil være spændt på modtagelsen ude i verden af denne cd.
En bedrift er den.
Bruckners niende
symfoni med færdiggjort finale. Aarhus Symfoniorkester, dirigent John Gibbons.
Danacord DACOCD 754.
Foto i mangel af en ny
chefdirigent skulle have været komponisten Anton Bruckner, men i stedet dukkede Richard Strauss op. Han mente, at det var hans tur. Men Anton Bruckner har nu indtaget sin rette plads.