af John Christiansen - d. 10. juni 2015
Wiener Philharmoniker åbnede dets Carl Nielsen turnè i Aalborg. Igen kunne man nyde den vidunderlige strygerklang
Tirsdag den 9. juni ville Carl Nielsen være fyldt 150 år.
Det er nu godt med runde fødselsdage, som mange fejrer. Fynske Carl bliver
(gen)opdaget i den halve musikverden. De to toneangivende tyske radiokanaler er for eksempel stærkt med. BR-Klassisk sender fem store programmer, bl.a. ”Saul og
David” i optagelsen fra Det Kgl. Teater og i næste uge dirigerer Herbert Blomstedt
Den bayerske Radios Symfoniorkester i Beethovens fjerde og Carls femte. NDR har
bl.a. sendt en fire timer lang Prisma udsendelse om Carl Nielsen, hvor man
kunne få meget nyt at vide om Carl Nielsen og Tyskland.
150årsdsagen blev herhjemme fejret flere steder. Helt usædvanligt
var det i Musikkens Hus i Aalborg, hvor Wiener Philharmoniker spillede fynske
Carls fjerde symfoni med tilnavnet ”Det uudslukkelige”. Det var meget
usædvanligt i sig selv, at orkestret spiller en symfoni af Carl Nielsen. Er det
sket oftere end hvert halve århundrede? Men nu havde orkestret taget ”Det
uudslukkelige” op, og så skulle det være med manér og effekt. Generalprøven var
hjemme i den danske arkitekt Theophil Hansens Musikvereinssal i Wien. Og efter
Aalborg gæster orkestret onsdag Odense og torsdag DRs Koncerthus i København,
hvorpå det fortsætter i Stockholm og Helsinki. Og så smutter
Wienerphilharmonikerne og den østrigske dirigent Franz Welser-Möst til Royal Albert Hall i London
og over til Carnegie Hall i New York. Alle steder spiller det Carl Nielsens fjerde
symfoni. Her i New York har New Yorks filharmonikere som bekendt netop
cd-udsendt alle seks symfonier og tre koncerter på det danske mærke Dacapo. Jo, det er en
fødselsdagsfest.
Det skulle oprindelig have været Lorin Maazel, som skulle
have diirigeret Nielsen-turnéen, men efter hans død overtog Franz Welser-Möst
den, og han syntes at stå Nielsen fjernere end Maazel. Welser-Möst ville ikke
dirigere ”Espansiva”, som oprindeligt stod på programmet, men havde valgt ”Det
uudslukkelige”, som tilsyneladende er Carl Nielsens mest populære værk hos
ikke-Nielsen dirigenter.
Den tunge symfoni først
Og så til koncerten: Welser-Möst havde lidt overraskende sat Nielsen-symfonien på
først i koncerten, men det kom til virke forståeligt. Koncertens to
ekstranumre fra det nytårskoncert-repertoire, som orkestret behersker så
suverænt, faldt meget bedre i tråd med Schuberts tredje symfoni og Beethovens
tredje Leonore-ouverture, som nu udgjorde koncertens anden del.
Jeg havde ellers forestillet mig, at den lille charmerende
Schubert-symfoni ikke mindst for wienerne ville være en behagelig musik at
skulle spille sig ind i en turnés nye koncertsale med. Lidt vanskeligheder
kunne ikke undgås i mødet mellem Nielsens kraftfulde musikalske liv og den
ellers meget roste akustik i Musikkens Hus. Den har vist sig meget fin til det
mindre Aalborg Symfoniorkester, som blomstrer der, selv om der stadig mangler nogle strygere. Men når så mandstærkt et orkester
som wienerfilharmonikerne, hvor fantastisk de end klinger sammen, giver tryk
på i styrken, som den engagerede Welser-Möst også lidt unuanceret åbnede for, medførte
det overraskende nok også lidt vaklen i salens klangbillede.
Skal Carl Nielsen
lyde dansk?
Er Carl Nielsens musik dansk? Vi har for længst erfaret, at
symfonierne er internationale. Men vi har herhjemme efterhånden også hørt mange
udenlandske dirigenter finde ind til en kerne i musikken, som vi gerne vil kalde
ægte og endda ægte dansk. I Welser-Mösts tolkning hørte man den musik, som
orkestret har beskæftiget sig meget med. Der var lidt af Mahlers danse-ironi
over træblæserne i andensatsens raffinerede intermezzo, og der var Bruckner-fornemmelse
i den brede adagio.
Og da åbningens pastorale sidetema, som går igen i alle
fire sammenknyttede satser, til slut på strålende vis eksploderer i den
endelige E-dur finale – efter den berømte paukeduel – kunne man godt høre, at
Möst og orkestret i førstesatsen havde taget solopgangen og i finalesatsen slutapoteosen af Richard Strauss’ ”En alpesymfoni” med i
tolkningen.
Når vi nu taler om dansk, så var var cellisten Jørgen Fog endnu engang med i sit orkester, selv om han officielt er "im Ruhestand".
Charmerende Schubert
Selv om jeg her har måttet nævne et par komponistnavne, som
ikke alle herhjemme bryder sig om at høre i forbindelse med Carl Nielsens
musik, er der dog perspektiver i det. Det er rigtigt, at det ikke var en
decideret ”dansk” Nielsen wienerne gav os, men den voksede sig stærkere og mere
spændingsfyldt. Og det var naturligvis en oplevelse at høre et så stort og
blændende sammenspillet orkester.
For mig blev aftenens største oplevelse måske lidt
paradoksalt koncertens mest generte værk, Schuberts melodicharmerende D-dur
symfoni, der som hans andre ungdomsværker kan spilles for nuttet, men som her virkelig
havde substans. Orkestret udfoldede de vidunderlige klangfarver og dynamiske nuanceringer,
som det med rette er kendt for.
Efter Beethovens tredje Leonore-ouverture, hvor Welser-Möst
igen gerne ville spille indædt kraftigt, fulgte så to ekstranumre som en lille
nytårskoncert med ægte wieneratmosfære. Det rev fuldstændigt den fyldte
koncertsal med. Det var to relativt ukendte stykker, først Johann Strauss d.y.,s ”Kuss
Walzer”, nummer 400 i hans lange værkliste, som Welser-Möst har introduceret på nytårskoncerterne i Wien, hvis jeg husker ret, og en også relativt sjældent spillet polka schnell af broder Josef. I optakten til den første klang en
harpestemme, aftenens eneste øjeblik med en harpenist, men hun kan glæde sig. I Odense får hun lidt mere at
lave. A propos: Jeg talte otte kvindelige musikere i orkestret.
Og festen fortsætter onsdag aften i Odense Koncerthus, hvor
der står den anden store 150 års fødselar Jean Sibelius’ ”Lemminkainen"-suite på programmet i stedet for Beethoven. Torsdag aften spiller wienerne
det samme program som i Aalborg i DR Koncerthuset på Amager. Den koncert
transmitteres på DR P2.Glem det ikke.
Læs også artiklen om
orkestret: Er wienerne verdens bedste?
Foto: Franz Welser-Möst dirigerede Carl Nielsen