af John Christiansen - d. 13. august 2015
Den maltesiske tenor Joseph Calleja hyldede i Aarhus Luciano Pavarotti, som den 12. oktober ville være fyldt 80 år. Koncerten med gedigne operaarier blev en fest. Få dage før gjorde Calleja det samme i København
Det var usædvanligt at se koncertscenen i Symfonisk Sal i
Musikhuset i Aarhus nøgen og tom bortset fra et flygel og en stor smuk buket
blomster. Da Joseph Calleja begyndte sin fjerde koncert i Aarhus i de seneste
år var der med det samme to usædvanlige ting at lægge mærke til. Han indledte med
hertugens over al måde populære operaslager ”La donna è mobile” fra Verdis
”Rigoletto”. Det er en satsning, som de fleste gode tenorer helst vil varme
stemmen op til, og det er ofte et effektfuldt afslutningsnummer, som skal sætte
det hele på plads. Men her ordnede Calleja det hele fra starten. Og han holdt
formatet hele vejen.
Det andet ret usædvanlige for mig var en lidt overraskende konstatering
af de akustiske forhold. Man savnede orkestret på to måder. Operakomponisterne
har jo samarbejdet orkestrets klangfarver med sangernes. Selv et godt klaver
kan aldrig blive helt det samme.
Samtidig fornemmede jeg, at det tomme scenerum bag sangeren blev
trukket frem i salen med det udslag, at akustikken ikke virkede så sikkert på
plads, som den ellers er sædvanligt, men lidt mere flagrende. Men Calleja sang
sig flot igennem ti gedigne operaarier af Verdi, Donizetti, Massenet og Puccini
og derpå fem ekstranumre fra det populære italienske sangrepertoire.
Fem ekstranumre
Nå ja, det ene af de fem ekstranumre var dog Calafs arie
”Nessun dorma” (Ingen må sove) – som om der var nogen der gjorde det – fra
Puccinis sidste opera ”Turandot”. Pavarotti sang den sammen med Domingo og
Carreras i 1990 i Rom, og en pengemaskine og en mangeårig festlig turné blev
startet. Pavarotti havde den siden næsten altid på som ekstranummer på sine
kæmpekoncerter med et femchifret antal tilhørere. I Aarhus kunne der ikke være
mange flere end det godt ene antal tusinde, men de hilste Calejas præstationer
med en begejstring, som fyldte de et helt olympisk stadion.
Vi fik hits fra de tre nævnte tenorers koncert, hvor både
Calleja og hans udmærkede, meget erfarne pianist Vincenzo Scalera endda eftergjorde
Pavarottis vittige udsmykninger i ”O, sole mio”. Jo, stemningen var høj, så
Calleja kunne uden tvivlen spørge: ”I kan vist lide det”? A propos publikum, så
var det påfaldende at høre, at der blev talt langt mere nede i salen, og at øjeblikkets
oplevelser blev udvekslet langt kraftigere end normalt, når sanger og pianist
var ude for at trække vejret og drikke lidt vand. Stemningen var herlig.
En nostalgisk
operafest
Det var en nostalgisk operafest. Nostalgisk fordi Luciano
Pavarotti, som døde i 2007, blev mindet, citeret og hyldet. Nogle af den gamle
tenors fans vil måske også sige udnyttet, men de har ikke ret, for Calleja hyldede
virkelig Pavarotti, og han er rigeligt stor en sanger til at kunne gøre det.
Han kom endda selv ind på, at Pavarotti havde en usammenlignelig udstråling.
Men Calleja har selv så meget, der gjorde koncerten til en
operafest. Jeg følte, at han denne aften tænkte meget på Pavarotti og lod
dennes mægtige stemme være et forbillede. Tidligere mener jeg at have hørt ham
synge ”Quando le sere al placido” fra Verdis ”Luisa Miller” mere inderligt
afrundet med Carl Bergonzi som et sandsynligt forbillede og Donizettis ”Una
furtiva lagrima” fra ”L’elisir d’amore” (Kærlighedsdrikken) mere i retning af
Giuseppe di Stefanos bløde sødme, som Calleja også har nævnt som
et forbillede. Men hans tenor sidder godt med en god dramatisk kraft selv i højden.
Man kunne næsten høre publikum vente på toptonerne, som et fodboldpublikum venter
på mål.
Det var også herligt at høre den fine musikalske måde, som
Calleja kunne tynde stemmen ud i et pianissimo. Men allermest imponerede Callejas
sikre beherskelse af stemmen, som peger frem mod mange år, da han vil beholde
sin placering på italienertenorernes topliste.
Snak om gamle dage og
aktuelle forventninger
Lidt mere nostalgi-snak. Som dreng hørte jeg Beniamino Gigli
synge en tilsvarende koncert i Aalborghallen. Den store basbaryton Hans Hotter
sang Schuberts ”Die Winterreise” i Horsens og Elisabeth Schwarzkopf sang det
svære, men vidunderlige klassiske repertoire af lieder også i den danske
provins. Den slags gedigne solokoncerter var der dengang langt flere af end nu.
Koncertpublikummet er ikke blevet mindre, tværtimod, men publikums
interesseområde synes klart at være blevet mere indskrænket.
Det sidste ses også af, at Den jyske Operas opførelser af lidt
mere ukendte mesterværker, som kan være nok så pragtfulde og lige til, ikke
samler nær så mange tilhørere som de kendte operaer. Må det blive anderledes,
når Janáceks vidunderlige ”Jenufa” opføres i Musikhuset Aarhus den 20., 22. og
24. august. Da kommer naturligvis alle, som var til Calleja. Læs om ”Jenufa” i artiklen
”Jenufa rummer livets poler”.
Disse nostalgiske tanker blev også vakt på Callejas aktuelle,
flotte koncert.
På sæderne i den
fyldte Symfonisk Sal lå et tilbud til Aarhus Symfoniorkesters Wagner-koncert
onsdag den 26. august samme sted. Mod forevisning af billetten til Callejas
koncert denne onsdag får man 20 procents rabat på billetten til Wagner. Så fisk
billetten op fra papirkurven igen. Læs mere om Wagner-koncerten i omstående
artikel ”Operafest i staden og på tv”.
Foto: Joseph Calleja