Det var usædvanligt at se koncertscenen i Symfonisk Sal i Musikhuset i Aarhus nøgen og tom bortset fra et flygel og en stor smuk buket blomster. Da Joseph Calleja begyndte sin fjerde koncert i Aarhus i de seneste år var der med det samme to usædvanlige ting at lægge mærke til. Han indledte med hertugens over al måde populære operaslager ”La donna è mobile” fra Verdis ”Rigoletto”. Det er en satsning, som de fleste gode tenorer helst vil varme stemmen op til, og det er ofte et effektfuldt afslutningsnummer, som skal sætte det hele på plads. Men her ordnede Calleja det hele fra starten. Og han holdt formatet hele vejen.     

Det andet ret usædvanlige for mig var en lidt overraskende konstatering af de akustiske forhold. Man savnede orkestret på to måder. Operakomponisterne har jo samarbejdet orkestrets klangfarver med sangernes. Selv et godt klaver kan aldrig blive helt det samme.

Samtidig fornemmede jeg, at det tomme scenerum bag sangeren blev trukket frem i salen med det udslag, at akustikken ikke virkede så sikkert på plads, som den ellers er sædvanligt, men lidt mere flagrende. Men Calleja sang sig flot igennem ti gedigne operaarier af Verdi, Donizetti, Massenet og Puccini og derpå fem ekstranumre fra det populære italienske sangrepertoire.

Fem ekstranumre

Nå ja, det ene af de fem ekstranumre var dog Calafs arie ”Nessun dorma” (Ingen må sove) – som om der var nogen der gjorde det – fra Puccinis sidste opera ”Turandot”. Pavarotti sang den sammen med Domingo og Carreras i 1990 i Rom, og en pengemaskine og en mangeårig festlig turné blev startet. Pavarotti havde den siden næsten altid på som ekstranummer på sine kæmpekoncerter med et femchifret antal tilhørere. I Aarhus kunne der ikke være mange flere end det godt ene antal tusinde, men de hilste Calejas præstationer med en begejstring, som fyldte de et helt olympisk stadion.

Vi fik hits fra de tre nævnte tenorers koncert, hvor både Calleja og hans udmærkede, meget erfarne pianist Vincenzo Scalera endda eftergjorde Pavarottis vittige udsmykninger i ”O, sole mio”. Jo, stemningen var høj, så Calleja kunne uden tvivlen spørge: ”I kan vist lide det”? A propos publikum, så var det påfaldende at høre, at der blev talt langt mere nede i salen, og at øjeblikkets oplevelser blev udvekslet langt kraftigere end normalt, når sanger og pianist var ude for at trække vejret og drikke lidt vand. Stemningen var herlig.

En nostalgisk operafest

Det var en nostalgisk operafest. Nostalgisk fordi Luciano Pavarotti, som døde i 2007, blev mindet, citeret og hyldet. Nogle af den gamle tenors fans vil måske også sige udnyttet, men de har ikke ret, for Calleja hyldede virkelig Pavarotti, og han er rigeligt stor en sanger til at kunne gøre det. Han kom endda selv ind på, at Pavarotti havde en usammenlignelig udstråling. 

Men Calleja har selv så meget, der gjorde koncerten til en operafest. Jeg følte, at han denne aften tænkte meget på Pavarotti og lod dennes mægtige stemme være et forbillede. Tidligere mener jeg at have hørt ham synge ”Quando le sere al placido” fra Verdis ”Luisa Miller” mere inderligt afrundet med Carl Bergonzi som et sandsynligt forbillede og Donizettis ”Una furtiva lagrima” fra ”L’elisir d’amore” (Kærlighedsdrikken) mere i retning af Giuseppe di Stefanos bløde sødme, som Calleja også har nævnt som et forbillede. Men hans tenor sidder godt med en god dramatisk kraft selv i højden. Man kunne næsten høre publikum vente på toptonerne, som et fodboldpublikum venter på mål.

Det var også herligt at høre den fine musikalske måde, som Calleja kunne tynde stemmen ud i et pianissimo. Men allermest imponerede Callejas sikre beherskelse af stemmen, som peger frem mod mange år, da han vil beholde sin placering på italienertenorernes topliste.

Snak om gamle dage og aktuelle forventninger

Lidt mere nostalgi-snak. Som dreng hørte jeg Beniamino Gigli synge en tilsvarende koncert i Aalborghallen. Den store basbaryton Hans Hotter sang Schuberts ”Die Winterreise” i Horsens og Elisabeth Schwarzkopf sang det svære, men vidunderlige klassiske repertoire af lieder også i den danske provins. Den slags gedigne solokoncerter var der dengang langt flere af end nu. Koncertpublikummet er ikke blevet mindre, tværtimod, men publikums interesseområde synes klart at være blevet mere indskrænket.

Det sidste ses også af, at Den jyske Operas opførelser af lidt mere ukendte mesterværker, som kan være nok så pragtfulde og lige til, ikke samler nær så mange tilhørere som de kendte operaer. Må det blive anderledes, når Janáceks vidunderlige ”Jenufa” opføres i Musikhuset Aarhus den 20., 22. og 24. august. Da kommer naturligvis alle, som var til Calleja. Læs om ”Jenufa” i artiklen ”Jenufa rummer livets poler”.

Disse nostalgiske tanker blev også vakt på Callejas aktuelle, flotte koncert.

På sæderne i den fyldte Symfonisk Sal lå et tilbud til Aarhus Symfoniorkesters Wagner-koncert onsdag den 26. august samme sted. Mod forevisning af billetten til Callejas koncert denne onsdag får man 20 procents rabat på billetten til Wagner. Så fisk billetten op fra papirkurven igen. Læs mere om Wagner-koncerten i omstående artikel ”Operafest i staden og på tv”.  

Foto: Joseph Calleja