af John Christiansen - d. 16. december 2015
Dette er ikke en liste over årets top-cd’er, men mit valg af nyudgivelser, som ikke må glemmes.
Trods tale om en krise kommer der stadig mange cd-indspilninger,
som det vil være dumt at overhøre. Firmaerne er også blevet mere tilbageholdne
med at sende nyheder ud til anmeldere, og det er nok gået specielt ud over os
”anden klasse”s skribenter på nettet. Jeg har langt fra hørt alle årets bedste
cd’er, men jeg har hørt nyheder, som ikke må glemmes. Rækkefølgen er tilfældig:
Jeg kan endda begynde med en cd, som er for alle, også for dem,
som ikke ville finde på at købe den af sig selv. Russeren Grigorij Sokolovs klaveraften på Salzburg-festspillene 2008 med
Mozart, Chopin og seks ekstranumre er en oplevelse til seks stjerner. I Mozart
hører man næsten hans fingre fortælle: Læg nu mærke til, hvor genial Mozart er.
I Chopins 24 præludier hører man hver en tone, også hvor det går allerhurtigst.
I seks ekstranumre af Scriabin og Bach synes han at fortælle: Jeg spiller kun
den musik, som jeg selv kan lide. To kerneord for Sokolovs klaverkunst:
Intensitet og Inderlighed (DGG479 4342,
to cd’er).
To gange Nielsen
Vi er ved enden af Carl Nielsens 150-år, et stort år også på
pladefronten. New York’erne nåede enden med de seks symfonier og de tre
koncerter, og det er godt for Nielsens ry i udlandet. Men som Michael Schønwandts nye indspilning af
”Maskarade” sprudler hele vejen, også hvor Nielsen ikke stod helt mål med sig
selv, er den toppen af nye Nielsen-indspilninger.
Musikken giver en gnistrende perlerække af kommentarer til handlingen på
scenen, som vi oplever, selv om vi ikke ser den. Vi får en række danske sangere
i smittende topform (Dacapo 6 220441-42,
to cd’er).
Helt overvældende er et Danacord-sæt på 30 cd’er med historiske
danske indspilninger med Carl Nielsen-musik,
nogle af dem udsendt tidligere, men mange er ”nyheder”. Svenske og danske
radiooptagelser er fundet frem. Thomas Jensen dirigerer alle symfonierne. De får
dem i flere tolkninger for eksempel med Tuxen og Grøndahl. Såvel Frans Andersson
som Sigurd Bjørling synger Saul komplet. Holger Byrding, Thyge Thygesen og Ruth
Guldbæk i ”Maskarade”. Fritsch Busch dirigerer ”Helios”. Nielsen egne store
instrumentalister, som uropførte hans musik, høres i en teknisk tilrettelægning,
som gør det behageligt at lytte, hvis man da ikke netop må nøjes med ”overfine”
sarte ører (Danacord 801-839, 30 cd’er
for 499 kr.)
Russeren Daniil
Trifonov er udnævnt til ”århundredets klaverbegavelse”. Den slags floskler
skal man ikke tro på, men man gør det alligevel, når man nærmest dansende lytter
til denne forrygende gengivelse af Rachmaninovs Paganini-variationer også med Philadelphia
Orchestra og Yannick Nézet-Séguin. Vi får også Rachmaninovs variationer over et
tema af Chopin og et stykke af Trifonov selv (DGG 479 4970).
Årets betydeligste pladekunstner
Nu vi er ved priser, vil jeg uddele min egen til ”Den
betydeligste pladekunstner i 2015” og er ikke i tvivl om, at det er violinisten
Christine Pryn. Senest kom cd’en
”Signature”, som krones med Bachs berømte chaconne fra d-mol partitaen, som her
passer ideelt som sidste led i et farverigt kalejdoskopisk landskab af musik
langt nærmere vor tid af Bent Sørensen, Augustyn, Schnitke, Boulez og Berio.
Man opdager, hvor meget en soloviolin kan, når der spilles som her Der er en
enorm koncentration og personlig udtryksstyrke i Pryns gennemtænkte og
spændingsfyldte tolkninger (Danacord
DACOCD 762).
Chistine Pryn er også meget aktiv i Ensemble Nordlys, som har indspillet en fremragende gengivelse af
Olivier Messiaens ”Quartuor pour la fin du temps” (Kvartet ved tidens ende).
Messiaen skrev den som krigsfange i den tyske fangelejr Stalag VII A i vinteren
1941. En tysk officer skaffede ham nodepapir, og Messiaen uropførte den der
sammen med tre andre fanger. En utrolig historie også i betragtning af
musikkens vanskelighed. Den er inspireret af Johannes Åbenbaring: ”Jeg så en
engel fuld af styrke stige ned fra himlen”. Fantastisk musik i en stor
gengivelse (Danacord DACOCD 756).
To operaindspilninger
Det var en skuffelse, at Anna Netrebko blev syg, da hun skulle synge Tjaikovskijs Jolanta i
DR Koncertsalen. Men forinden var hendes indspilning af den dejlige, poetiske
opera kommet. Den russiske opera har endda også en dansk karakter. Teksten er
nemlig bygget over Henrik Hertz’ ”Kong Rénes datter”. Netrebko er vidunderligt
syngende. Hun skaber scenen med sin stemmes rigdom (DGG 479 3969, to cd’er).
Wagners ”Parsifal” i en østtysk optagelse fra 1975? Ikke ret
mange fik vist fat i den dengang. Det er ellers Ulrik Cold, som synger gralsridderen Gurnemanz, og det gør han fremragende,
naturligt, nuanceret, smukt, udtryksfuldt, Wagner-sang på verdensplan. I det
hele taget synges der godt med René Kollo, som jeg aldrig har hørt bedre end
her som Parsifal. Herbert Kegel dirigerer let og spændende tydeligvis inspireret
af sit arbejde med Bergs og Schönbergs musik (Brilliant Classics 95120, tre cd’er, distribution Danacord, bemærk prisen
79,50 kr.).
Fine danske nyheder
Det er en fornøjelse, så mange fine danske nyheder, som er der
kommet ikke mindst takket være Dacapo og Danacord. Sidstnævnte står for endnu
en klaver-cd af pianistisk format. Nina
Kavtaradze har indspillet russisk klavermusik af Tjaikovskij, Rachmaninov,
Sjostakovitj og Prokofief, mindre værker, som man med udbytte kan koncentrere
sig om i små bidder (Danacord DACOCD 753).
Jeg har altid følt mig fascineret af Axel Borup-Jørgensens stille, varme indadvendte musik med en ofte
melankolsk tone. Jeg vil råbe højt om, at Annette Slaato og andre fremragende
musikere, som hun har samlet, spiller musik af Borup-Jørgensen på ”Viola works”
med bratschen som centrum. Han formåede at sammenknytte nordisk tradition med
et internationalt atonalt tonesprog på en måde, som virkede og virker ganske
naturligt, nysgerrigt og dybt bundende. Man skal bare lytte ( Dacapo 8.226584).
Så er det ganske dejligt at kunne slutte denne opsamling af
nogle af årets bedste indspilninger af med sommermusik ved vintertide. For det
bliver romantisk sommer med Den danske
Klavertrio, violinisten Lars Bjørnkjær, cellisten Toke Møldrup og pianisten
Katrine Gislinge, når de spiller den ikke allermest kendte musik af Niels W. Gade
og Lange-Müller samt Rued Langgaards første stjerneskud. Det er ganske enkelt
en vidunderlig kammermusik-cd (Dacapo 8.
2261119).
Godt nytår med disse glæder fra 2015.
Grigorij Sokolovs indspillede årets cd plade for alle