Det er kvindernes aften på Aarhus Symfoniorkesters nytårskoncert. To mindre kvinder af størrelse, en fransk dirigent og en dansk sopran, var store, da de leverede den bedste nytårskoncert i Aarhus i lang tid. Det blev også kvindernes folies de Paris. Tag nu ikke ordet alt for højtideligt, for det betyder ret ordret kvindernes parisergalskab. Men det gælder den festlige, kåde, charmerende musikgalskab, som skabte den mest livlige og charmerende tid i Paris måske nogensinde, nemlig i årene fra 1830 til 1900, som netop kaldes La folies de Paris.

Både perioden og koncerten nu sluttede med cancan dansens sidste løft af skørterne på de smukke pariserinder. Nej, de var der ikke i Symfonisk Sal, men Offenbachs musik var der. Tænk at dette vidtløftige århundrede sluttede med, at cancan dansen blev offentligt forbudt. Pludselig var tiden en anden. 

De to kvinder, der bar festlighederne hjem sammen med ”Danmarks flittigste nytårskoncert-orkester”, Aarhus Symfoniorkester, var den effektivt og overbevisende musicerende franske dirigent Ariane Matiakh og den danske koloratursopran Ditte Højgaard Andersen, der charmerede som fransk Cocotte, som indisk klokkesopran, som dansende dukke og i ekstranummeret som nykåren engelsk societykvinde i ”I could have danced all night” fra ”My fair lady”. Publikum kunne da også danse ud.

Alligevel var det en fransk aften helt igennem. Men den afsluttende champagneprop var dansk, Lumbyes naturligvis. Nytårskoncert uden wienermusik? Nej ikke helt. Vi fik nu lov at gå rigtigt hjem med fader Johann Strauss’ ”Radetzky-march, men den var placeret helt usædvanligt som optakt til koncertens anden del. Aftenens konferencier Søren Dahl trompeterede den selv i gang. Det var et af hans muntre indslag, som hører til en nytårskoncert, men han gav også god besked om musikken, og om indholdet i de fire arier, tre gange pariseroperette og en gang opera, nemlig Offenbachs dukkearie fra ”Hofmanns fortællinger”. Dukken blev her ikke trukket op af Spalanzanis gevaldige nøgle, men af Dahls moderne fjernsynsbetjening.

Balance mellem alvor og munterhed

Kort sagt: Denne gang var nytårskoncertens balance mellem alvor og munterhed i orden. Det er en nytårskoncert for alle, uanset om man kommer for musikkens skyld eller for at more og hygge sig. Programmet var godt sat sammen også med overraskelser.

Ditte Højgaard Andersen boltrede sig med stor sikkerhed i den akrobatiske koloratur-højde, herligt præcist og muntert dansekoket i Offenbach, men hun havde også fundet helt ukendt musik frem for os ikke-parisere. ”Jeg har to elskere” sang fra hun Messagers 1890’er operettesucces ”L’amour masque”, på dansk engang kaldt ”Den forklædte kærlighed”, og det var raffineret parisisk. Det ret utrolige er, at Messager også blev betragtet som en af det sene 1800-tals største Wagner-dirigenter. Men det er en anden historie. Det var også dejligt at høre forholdsvis stor fransk opera som Delibes’ ”Lakmé” og Thomas’ ”Mignon” – eller hvis vi skal være helt korrekte Philines Shakespeare-arie fra operaen ”Mignon”.  

Charmerende effektivitet

Den anden kvindelige fornøjelse var dirigenten Ariane Matiakh, som dirigerede med en charmerende form for effektivitet, som Aarhus Symfoniorkester fulgte med præcision og ildhu og flot friskhed. Men med hænderne formede hun også fine kvindelige detaljer. Det begyndte med Offenbachs ouverture til ” Orfeus i underverdenen” med nogle spændende tempovalg indimellem, og det sluttede som sagt med veloplagt fyrighed i Manuel Rosenthals seks udvalgte danse fra Offenbach-balletten ”Gaité parisienne”, som burde kaldes ”Parisermunterhed” på dansk og ikke ”Pariserliv”, som derimod er titlen på en Offenbach-operette.

Også Èmil Waldteufel var franskmand, selvom denne ”Skovdjævel” skrev valse, som sagtens kunne minde om ægte wienervalse. Men ”Skøjteløbervalsen” lød her med den subtile forfinelse ikke mindst i den harmoniske nuancering, som er Waldteufels egen.

Danmarks flittigste nytårskoncert-orkester kalder Aarhus Symfo0niorkester sig selv. Men det er rigtigt. Onsdag var første koncert på hjemmebane i Symfonisk Sal, fem andre følger her, og turen går også rundt om Skanderborg, Morsø og Vejle, altså ni gange i alt. Der var ikke fyldt til åbningen onsdag, men flere andre koncerter er på nippet til at blive udsolgt. Tryk på symfoniorkestrets annonce til højre her på siden og læs mere om koncerterne og det nøjagtige program. God fornøjelse.

 Bifald til Søren Dahl. Ariane Matiakh og Ditte Højgaard Andersen. Foto: Mariann Sejer Nielsen/Aarhus Symfoniorkester. På annoncen til højre på siden sopranen Ditte Højgaard Andersen   

Jeg tillader mig at anbefale også at læse erindringerne om Pierre Boulez, som døde forleden, og om Angela Gheorghiu, som den 3. marts synger i Aalborg