Der var vist noget om, at dansk musiklivs største pris, Sonnings Musikpris, skulle gives til en person, som også havde haft betydning for dansk musikliv. Ved nogle prisoverrækkelser har man kunnet lede forgæves efter netop den begrundelse og i stedet tænkt på, at prisen var lokkemad for at få en stor kunstner hertil, som ellers ikke var til at betale.

Men denne gang er det på alle måder fint, når Sonnings Musikpris gives til den 87-årige Herbert Blomstedt. Torsdag dirigerer han DR SymfoniOrkester i Beethovens ottende og Mahlers første symfoni. Netop Blomstedt ville være kommet uden lokkamad. Han har betydet meget for dansk musikliv. Vi holder endda af ham. Hans første koncert med Radiosymfoniorkestret var i 1956, og han var chef for orkestret fra 1967 til 1977. Han overtog et orkester, som havde lært at spille megen ny musik, og Blomstedt fortsatte med at uropføre stor dansk musik af for eksempel Vagn Holmboe, Per Nørgård, Ib Nørholm, Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Axel Borup-Jørgensen.

Blomstedts rednings årti

Men det var ikke et orkester i topform, den 40-årige svensker skule stå i spidsen for, og det blev hans bedrift at rette det op, give det fornyet ånd, så man stadig taler om den store Blomstedt-tid. Blomstedt gjorde derpå international karriere. Han blev chef for et af verdens bedste orkestre, Dresdner Staatskapelle, hvis kunstneriske kapacitet han også genopvækkede og øgede. Jeg begyndte da for Jyllands-Posten  at komme ret fast til musikfestspilene i Dresden, og jeg husker ham værende meget ivrig for at høre, hvordan det gik med ”hans” orkester i København. Senere fulgte San Francisco Symfoniorkester, som Blomstedt betegner som et ”europæisk orkester”, og endnu et orkester med en stor tysk, nærmest historisk klang, Gewandhaus Orchester i Leipzig.

Kontakten med DR SymfoniOrkester, som det hedder nu, blev genoptaget i midten af 1990’erne, og siden har han dirigeret årligt herhjemme. På torsdag og lørdag – begge koncerter er for længst udsolgt – Har Blomstedt igen sin elskede Beethoven på programmet. DRs forskræp fortæller rammende, at den lunefulde 8. symfoni ”ligger perfekt til Blomstedts klassiske stil og tørre svenske humor”. Efter pausen dirigerer han Gustav Mahlers 1. symfoni, men her virker foromtalen for mig, som er ville den være bedre placeret andre steder: ”Symfonien er heroisk og udvikler sig fra en lille spire til et vældigt drama inden forløsningen”. Jeg skriver noget andet i min introduktion til Mahlers symfoni, som samme aften opføres i Aarhus, i omstående artikel: ”Den romantiske modernist”.

Stor dansk Blomstedt-dvd

 Enhver kan fejre sin egen Blomstedt-fest med en dvd, som er udgivet samtidig med tildelingen af Sonnings Musikpris til Herbert Blomstedt. Den indeholder den herhjemme legendariske koncert med The Danish National Symphony Orchestra (dvd’en vil utvivlsomt blive solgt endnu mere i udlandet end herhjemme) i Roskilde Domkirke den 14. oktober 2007. Blomstedt dirigerede radiosymfonikerne i to gange en syvende symfoni, Franz Schuberts og Anton Bruckners.

Begge værker hører til på Blomstedts hjemmebane, ikke mindst Bruckners. Vi får to varme og trods Bruckners symfoniske storhed næsten intime klassiske opførelser. Billedsiden giver os lov til at følge Blomstedts direktion tæt, og det er en oplevelse i sig selv. Den lydtekniske side er tilfredsstillende i betragtning af, at optagelsen er foregået i et stort kirkerum. Men Bruckner komponerede netop med et kirkerum for sit indre øre.   

En givende samtale ekstra

Dvd’en byder også på en meget positiv overraskelse, som man først har lyst til at overhøre. Efter 27 minutter med Schubert og 70 minutter med Bruckner er man dejligt fyldt af stor musiceren, så det virker for overvældende at fortsætte med det, som kaldes bonus materiale, en samtale på en time og 20 minutter mellem Herbert Blomstedt på et let forståeligt svensk og Carl Nielsen-forskeren John Fellow på dansk (ekstra med undertitler på dansk, engelsk og tysk). Hovedarrangør af koncerten og den offentlige samtale var det danske Schubertselskabet, hvis formand dengang, Jens Rossel, stadig drager sværdet til  inspiration for dansk musikliv på nettet. Men det er virkelig en fest med den spændende talende Blomstedt og den klogt markerende Fellow. Blomstedt havde i dagene forinden dirigeret koncerten tre gange og skulle samme aften gøre det her i Roskilde, men hvor var den da 80-årige utroligt veloplagt.

Der siges meget klogt, også noget morsomt ind imellem, og det ikke alene om Schuberts og Bruckners musik. Var det Schuberts hensigt med ”Den ufuldendte” at skrive en symfoni på kun to satser, eller hvad hindrede ham i at fortsætte, hvad han dog prøvede? Samtalen går langt videre end blot koncertens to symfonier. Man bliver inspireret til at lytte også til anden stor musik. Blomstedt giver os kloge ord om kirkerummet som orkestersal, og sådan glider samtalen over på andre faktorer, som hører musiklivet og koncertlivet til.

Stilheden efter musikken

Vi har i koncertoptagelsen lige oplevet en velsignet stilhed efter musikken og specielt naturligvis efter Bruckners storladne symfoni, inden bifaldet bryder løs, ikke bragende, men intenst varmt, og så er det godt at få Blomstedts ord med, at musikken ikke er færdig, før den er faldet til ro inden i sjælen. Husk det alle I, som gerne mere eller mindre støjende vil gøre opmærksom på, at I er de første til at have opdaget, at symfonien er færdig. Blomstedt fortæller med sit herlige lune, hvordan han har ”lært” at styre publikums bifald ved at beholde hænderne oppe et stykke tid. Det kan mange dirigenter i dag lære noget af. Vi publikum naturligvis også.

Denne samtale med publikum en eftermiddag i Roskilde kan stå alene som en sprudlende introduktion til det at høre stor musik. De 80 minutter flyver afsted. Og man hører stor musik forinden og kan gøre det igen bagefter. Det er en vekselvirkning, som her er så inspirerende som sjældent ellers. Og alt det får man på kun en enkelt dvd.

Herbert Blomstedt dirigerer Schubert og Bruckner med RSO. DVD DRS 22.110416. Dacapo. Musik 77 minutter, live samtale 80 minutter. Pris kr. 199,50.  

Mahlers første symfoni står også på programmet med Aarhus Symfoniorkester torsdag den 7. og fredag den 8. april i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Her dirigerer Marc Soustrot. Læs også den omstående introduktion, ”Den romantiske modernist” til Mahler og Berg.