af John Christiansen - d. 4. april 2016
Herbert Blomstedt modtager den 7. april Sonnings Musikpris på DR SymfoniOrkestrets torsdagskoncert. Samtidig er Blomstedts mindeværdige koncert med Schubert og Bruckner i Roskilde Domkirke udsendt på dvd. Musikken følges af en samtale med kloge ord.
Der var vist
noget om, at dansk musiklivs største pris, Sonnings Musikpris, skulle gives til
en person, som også havde haft betydning for dansk musikliv. Ved nogle
prisoverrækkelser har man kunnet lede forgæves efter netop den begrundelse og i
stedet tænkt på, at prisen var lokkemad for at få en stor kunstner hertil, som ellers
ikke var til at betale.
Men denne
gang er det på alle måder fint, når Sonnings Musikpris gives til den
87-årige Herbert Blomstedt. Torsdag dirigerer han DR SymfoniOrkester i Beethovens ottende og Mahlers første symfoni. Netop Blomstedt ville være kommet uden lokkamad. Han har betydet meget for dansk musikliv. Vi holder endda af ham.
Hans første koncert med Radiosymfoniorkestret var i 1956, og han var chef for
orkestret fra 1967 til 1977. Han overtog et orkester, som havde lært at spille
megen ny musik, og Blomstedt fortsatte med at uropføre stor dansk musik af for
eksempel Vagn Holmboe, Per Nørgård, Ib Nørholm, Pelle Gudmundsen-Holmgreen og
Axel Borup-Jørgensen.
Blomstedts rednings årti
Men det var ikke
et orkester i topform, den 40-årige svensker skule stå i spidsen for, og det
blev hans bedrift at rette det op, give det fornyet ånd, så man stadig taler om den store
Blomstedt-tid. Blomstedt gjorde derpå international karriere. Han blev chef for
et af verdens bedste orkestre, Dresdner Staatskapelle, hvis kunstneriske
kapacitet han også genopvækkede og øgede. Jeg begyndte da for Jyllands-Posten at komme ret fast til
musikfestspilene i Dresden, og jeg husker ham værende meget ivrig for at høre,
hvordan det gik med ”hans” orkester i København. Senere fulgte San Francisco
Symfoniorkester, som Blomstedt betegner som et ”europæisk orkester”, og endnu
et orkester med en stor tysk, nærmest historisk klang, Gewandhaus Orchester i
Leipzig.
Kontakten
med DR SymfoniOrkester, som det hedder nu, blev genoptaget i midten af
1990’erne, og siden har han dirigeret årligt herhjemme. På torsdag og lørdag –
begge koncerter er for længst udsolgt – Har Blomstedt igen sin elskede
Beethoven på programmet. DRs forskræp fortæller rammende, at den lunefulde 8.
symfoni ”ligger perfekt til Blomstedts klassiske stil og tørre svenske humor”.
Efter pausen dirigerer han Gustav Mahlers 1. symfoni, men her virker foromtalen
for mig, som er ville den være bedre placeret andre steder: ”Symfonien er
heroisk og udvikler sig fra en lille spire til et vældigt drama inden
forløsningen”. Jeg skriver noget andet i min introduktion til Mahlers symfoni,
som samme aften opføres i Aarhus, i omstående artikel: ”Den romantiske
modernist”.
Stor dansk Blomstedt-dvd
Enhver kan fejre sin egen Blomstedt-fest med
en dvd, som er udgivet samtidig med tildelingen af Sonnings Musikpris til
Herbert Blomstedt. Den indeholder den herhjemme legendariske koncert med The
Danish National Symphony Orchestra (dvd’en vil utvivlsomt blive solgt endnu
mere i udlandet end herhjemme) i Roskilde Domkirke den 14. oktober 2007.
Blomstedt dirigerede radiosymfonikerne i to gange en syvende symfoni, Franz
Schuberts og Anton Bruckners.
Begge værker
hører til på Blomstedts hjemmebane, ikke mindst Bruckners. Vi får to varme og trods Bruckners symfoniske storhed næsten intime klassiske opførelser. Billedsiden giver os lov til at følge
Blomstedts direktion tæt, og det er en oplevelse i sig selv. Den lydtekniske
side er tilfredsstillende i betragtning af, at optagelsen er foregået i et stort
kirkerum. Men Bruckner komponerede netop med et kirkerum for sit indre øre.
En givende samtale ekstra
Dvd’en byder
også på en meget positiv overraskelse, som man først har lyst til at overhøre.
Efter 27 minutter med Schubert og 70 minutter med Bruckner er man dejligt fyldt af
stor musiceren, så det virker for overvældende at fortsætte med det, som kaldes
bonus materiale, en samtale på en time og 20 minutter mellem Herbert Blomstedt
på et let forståeligt svensk og Carl Nielsen-forskeren John Fellow på dansk
(ekstra med undertitler på dansk, engelsk og tysk). Hovedarrangør af koncerten og
den offentlige samtale var det danske Schubertselskabet, hvis formand dengang, Jens
Rossel, stadig drager sværdet til inspiration for dansk musikliv på nettet. Men det er virkelig
en fest med den spændende talende Blomstedt og den klogt markerende Fellow. Blomstedt
havde i dagene forinden dirigeret koncerten tre gange og skulle samme aften
gøre det her i Roskilde, men hvor var den da 80-årige utroligt veloplagt.
Der siges
meget klogt, også noget morsomt ind imellem, og det ikke alene om Schuberts og
Bruckners musik. Var det Schuberts hensigt med ”Den ufuldendte” at skrive en
symfoni på kun to satser, eller hvad hindrede ham i at fortsætte, hvad han dog prøvede?
Samtalen går langt videre end blot koncertens to symfonier. Man bliver
inspireret til at lytte også til anden stor musik. Blomstedt giver os kloge ord
om kirkerummet som orkestersal, og sådan glider samtalen over på andre
faktorer, som hører musiklivet og koncertlivet til.
Stilheden efter musikken
Vi har i
koncertoptagelsen lige oplevet en velsignet stilhed efter musikken og specielt
naturligvis efter Bruckners storladne symfoni, inden bifaldet bryder løs, ikke
bragende, men intenst varmt, og så er det godt at få Blomstedts ord med, at
musikken ikke er færdig, før den er faldet til ro inden i sjælen. Husk det alle
I, som gerne mere eller mindre støjende vil gøre opmærksom på, at I er de
første til at have opdaget, at symfonien er færdig. Blomstedt fortæller med sit
herlige lune, hvordan han har ”lært” at styre publikums bifald ved at beholde
hænderne oppe et stykke tid. Det kan mange dirigenter i dag lære noget af. Vi publikum
naturligvis også.
Denne
samtale med publikum en eftermiddag i Roskilde kan stå alene som en sprudlende
introduktion til det at høre stor musik. De 80 minutter flyver afsted. Og man hører
stor musik forinden og kan gøre det igen bagefter. Det er en vekselvirkning,
som her er så inspirerende som sjældent ellers. Og alt det får man på kun en
enkelt dvd.
Herbert Blomstedt dirigerer Schubert
og Bruckner med RSO. DVD DRS 22.110416. Dacapo. Musik 77 minutter, live samtale
80 minutter. Pris kr. 199,50.
Mahlers første symfoni
står også på programmet med Aarhus Symfoniorkester torsdag den 7. og fredag den
8. april i Symfonisk Sal i Musikhuset Aarhus. Her dirigerer Marc Soustrot. Læs også
den omstående introduktion, ”Den romantiske modernist” til Mahler og Berg.