Den 11, januar 2017 sker det. Verdens dyreste, flotteste, mest usædvanlige og mest skandaleramte koncertsal åbner endelig. Elbphilharmonie, den i sandhed spektakulære koncertsal, der som et kæmpeskib stævner ud i Elben i Hamburg, har officiel åbningskoncert den 11. januar. Programmet for en storstilet tre ugers åbningsfestival er blevet offentliggjort. Alle er enige om, at nu kan det ikke længere gå galt. Det har det ellers trin for trin gjort i ti år.

Bygningen af Elbphilharmonie var sat til at vare i tre år. Det er blevet til næsten ti år. Elbphilharmonie, som også rummer et hotel, restauranter af enhver slags og kæmpemæssige parkeringsarealer, skulle for byens del, som primært er den enestående koncertsal med plads til 2.100 tilhørere, have kostet 70 millioner euro. Hamburg står tilbage med en udgift på 789 millioner euro. Lad os sige næsten seks milliarder kroner.

Men Elbphilharmonie bliver ikke alene for det klassiske musikpublikum. Musikprogrammet lover også punkbands. Og den offentlige plaza i en højde af 37 meter, som åbner allerede i november i år, giver en fantastisk panoramaudsigt over havnen og byen. Hamburgs SPD-borgmester Olaf Scholz udtaler: ”Smuk og rå står Elbphilharmonie midt i byens hjerte. Allerede dens beliggenhed kræver af os at gøre den til et hus for alle. Elbphilharmonie er en demokratisk bygning og ikke et musernes tempel for de øverste 10.000”.

Så kan man spørge, hvorfor elskere af kvalitetsmusik vist ikke uden en politisk undertone skal udstilles som ”de øverste” på en politisk opfunden rangliste? Og hvorfor beregnes musikelskerne her til kun at være 10.000, når Elbphilharmonie forventer 250.000 koncertgæster allerede inden sommer?

200 koncerter står på programmet i det første halvår. Til åbningskoncerten den 11. januar har Wolfgang Rihm komponeret åbningsværket med titlen ”Triptychon und Spruch in memoriam Hans Henny Jahnn” (Hamburg-forfatter og orgelbygger(!), 1894-1955). Sangerbesætningen med Anja Harteros, Philippe Jaroussky, Jonas Kaufmann og Bryn Terfel fortæller om Elbphilharmonies tilsigtede standard. I de følgende dage følger flere orkestre op, bl.a. Chicago Symphony Orchestra med Riccardo Muti, Dresdner Staatskapelle med Christian Thielemann og Wiener Philharmoniker. Den 7. maj  kommer Berliner Philharmoniker og den 29. juni Staatskapelle Berlin under Daniel Barenboim. For akustikken i Elbphilharmonie står japaneren Yasuhisa Toyota.

Det generelle koncertprogram er nytænkt med en del nyere musik. Generalintendanten Christoph Lieben-Zeutter siger: ”Det er et program, som ikke blot bibeholder den klassiske musiks relevans i vort samfund, men som definerer det på en ny måde”. Billetter til åbningsfestivalen foregår ved lodtrækning. Anmeldelse hertil begynder den 9. maj. Enkeltbilletter til selve sæsonen sælges fra 20. juni.  

Langelands berømte sommerkoncerter

Sommerkoncerterne i det nordlige Langeland i de smukke og akustisk fine kirker i Stoense og Bøstrup finder i år sted for 39. gang og som før på søndage klokken 15.30. Det har altid været et speciale at hente nye internationale navne til øen, og rækken af nu kendte kunstnere, der har haft deres første optræden herhjemme på Langeland, er lang. Åbningskoncerten pinsesøndag den 15. maj kl. 15.30 i Bøstrup Kirke er således med den unge, meget lovende ungarske mezzosopran Dorottya Láng, som er uddannet i Wien, begyndte sin karriere på Wiens Volksoper i 2013 og nu synger på Hamburgs Staatsoper. Med professor Julius Drake fra Royal Academy of Music i London ved flyglet synger hun lieder af Liszt, Schumann, Meyerbeer og Berlioz. Drake, som gennem mange år er en kær gæst på Langeland, vender efter eget ønske 12. juni tilbage til Bøstrup for at præsentere den gedigne cellist Christian Polénta.

I august finder to koncerter sted i Stoense Kirke. Den russisk fødte pianist Anna Gourari spiller her den 6. august for tredje gang. Hvem husker ikke hendes forrygende klaverspil, ”en perfekt blanding af rasende styrke og poetisk magi”. Hun var hver gang en oplevelse. Sommerkoncerterne slutter lørdag den 27. august med den fine japanske violinist Sayaka Shoji og den islandske pianist Vikingur Olafsason. De gav sidste år en succesfyldt koncert på Langeland. Hun var den første japaner og den yngste nogensinde, som har vundet den store Paganini Violin Konkurrence. I år står blandt andet ”sommer-langelænderen” Per Nørgårds ”Diptychon” på programmet.   

Billetter på www.langeland.dk og www.sydfynsbilletten.dk   

Sønderjyderne lægger ud

Sønderjyllands Symfoniorkester er det første landsdelsorkester klar til at præsentere sit kommende sæsonprogram. Det er spændende, hvad et orkester får ud af det, når det ikke råder over de mange penge, men der er Brahms, Tjaikovskij, Sjostakovitj, Carl Nielsen og endda Anton Bruckner for dem, der holder af den store symfoniske klang. Wagner og Richard Strauss mangler heller ikke, men her holder man sig fra de fuldfede værker. Sæsonen 2016-2017 er klogt disponeret. Det ligner ikke et spareprogram.

Mens vore øvrige landsdelsorkestre giver langt de fleste af dets koncerter i en enkelt by, rejser sønderjyderne fra Kolding til Flensborg, fra Sønderborg til Tønder. Hjemme har orkestret dog i den nye, dejlige koncertsal i Alsion i Sønderborg. Her smedes den nye orkesterklang. Sønderjydernes hverdag er besværlig, men orkestret holder kvalitetsfanen højt.

Der er store korkoncerter, Mozarts Requiem i november, Beethovens niende symfoni til nytår og Brahms’ ”Ein deutsches Requiem” i marts. De to førstnævnte er led i det traditionelle samarbejde med Flensburger Bach-Chor og dirigenten Matthias Janz og finder sted i Alsion i Sønderborg og i Flensborg. Brahms opføres i Alsion og i Haderslev Domkirke med Majken Bjerno og Thomas Storm, to danske kor og Joachim Gustafsson som dirigent. Senere følger samarbejdet med Schleswig-Holsteinisches Sinfoniorchester, som har fungeret i over 50 år. Sønderjydernes chefdirigent Shoo-Chia Lü siger med koncerter i Sønderborg og Flensborg farvel til Sønderjyllands Symfoniorkester den 23. og 24. maj, men det er altså i 2017. Det bliver med Richard Strauss’ intime strygerværk ”Metamorphosen” og Sjostakovitjs mægtige ottende symfoni, der kan dobbelttydes. Sjostakovitj led under Stalins diktatur. 

Den 2. september går turen til Rued Langgaard festivalen i Ribe med Thomas Dausgaard som dirigent, endda med en mindre uropførelse, hovedsymfonien ”Løvfald”og endda et nyt stort arrangement, Bo Gunges rumrejse i ”Sfærernes musik”. Hjemme i Sønderborg dirigerer Shoo-Chia Lü den officielle sæsonåbning med Majken Bjerno, dansk sopran med succes i Tyskland, i Wagners ”Wesendonk-Lieder” og Nielsens 2. symfoni. Chefdirigenten tager sig senere af Mozart. Haydn og Bruckners tredje symfoni i Aabenraa og Flensborg.

En interessant rød tråd bliver en række violinkoncerter som Sjostakovijs første med den unge prisvinder Sergei Dogadin og Günther Albers som dirigent af Tjaikovskijs sjette symfoni, Tjaikovskijs violinkoncert med berlineren Kolja Blacher som solist og dirigent af Britten og Beethoven. ”Play direct” kalder han det, for han sidder koncerten igennem på første pult. Max Bruchs populære koncert med Niklas Wallentin bliver under Giordano Bellincampi, som også dirigerer Brahms’ fjerde symfoni. I 2017 spiller den unge fremragende Josef Spacek Dvoraks violinkoncert, mens en gammel ven, Johannes Wildner dirigerer Beethovens syvende og såmænd Hornemanns ”Aladdin”-ouverture. Poul Ruders’ første violinkoncert spilles af Johannes Søe Hansen, mens tyskeren Leo Siberski dirigerer landsmændene Mendelssohns ”Hebriderne” og Brahms’ første symfoni. Violinfesten slutter med Chaussons ”Poeme” med orkestrets egen Carmen Rosu-Nicolescu på den traditionsrige Sct. Hans koncert i Sønderborg.

Der bliver andet spændende som den fremadstormende Emil Gryesten i Mozarts klaverkoncert nummer 24 sammen med Sibelius’ sjette symfoni under chefdirigenten, en elektronisk inspireret Define-koncert, julekoncerter med både Peter Ettrup Larsen og Søren Kinch Hansen og nytårskoncerter med Davis Riddell.  God fornøjelse.

Blomstedts fremtidsplaner

Den 88-årige Herbert Blomstedt var her. Han modtog Sonnings Musikpris på 100.000 euro og dirigerede en stor koncert med en frydefuld tolkning af Beethovens ottende symfoni og Gustav Mahlers første symfoni, som hos Blomstedt fulgte mærkbart i sporene fra Beethoven. Man kan stadig høre Sonning torsdagskoncerten på DR netradio.

Der blev også talt om, hvor stor en international dirigent Blomstedt er. Han er stor, meget større end det beskedne billede, han helst nøjes med at give af sig selv. Herbert Blomstedt er fast gæst hos mange af de helt store orkestre. En læser har suppleret mig med oplysninger om en række af Blomstedts fremtidige koncerter. Han er sit tidligere Gewandhaus Orchester i Leipzig tro, nu da det befinder sig i et tomrum med hensyn til chefdirigent efter Riccardo Chaillys tiltræden på Scala-operaen i Milano. Blomstedt skal dirigere det i mere end 20 koncerter, heraf to forskellige programmer på to turnerer med musik af bl.a. Händel, Bach, Mozart, Richard Strauss, Bruckner, Wagner og Beethoven, altså klassikerne som Blomstedt i stigende grad er vendt tilbage til i sin høje alder på 88 år.

Blomstedt skal også på turné med Wiener Philharmoniker. Og næste sommer kommer en nyindspilning af samtlige Beethovens symfonier med Gewandhaus Orchester – ca. 40 år efter han indspillede dem med Staatskapelle Dresden.

Læs også omstående artikel ”Blomstedt og Bruckner” om udgivelsen på dvd af Blomstedts mindeværdige koncert i Roskilde Domkirke med symfonier af Schubert og Bruckner. Den indeholder i tilgift en 70 minutter lang, spændende og meget givende samtale om musik og musikliv med ham.