af John Christiansen - d. 5. juni 2016
Sikkerheden i Bayreuth forstærkes – Dresskoden i Glyndebourne lettes – Gratis festspilsommer i Salzburg – 5 operatilbud i Verona trods økonomisk krise - Festspilprogrammer og erindringer blandet sammen
Festspillene i Glyndebourne slækker på dresscoden. Sikkerheden
både for de medvirkende og for publikum i festspilhuset i Bayreuth forstærkes. Det
er et par af sommerens skridt i en stadig udvikling på godt og ondt. Jeg vil
kombinere disse små, måske ligegyldige nyheder med lidt tungere stof om sommerens
festspilprogrammer og et par personlige og indrømmet endnu mere ligegyldige festspilerindringer.
Da jeg var i Bayreuth første gang i 1953, kunne man købe
billet til forestillingen endnu samme eftermiddag. Fra 1955 frem til for tre-fire
år siden var alle forestillinger udsolgt med lange ventelister. Frank Castorfs aktuelle
opsætning af ”Nibelungens ring” har derimod ikke kunnet sælge ud, og i netop disse
dage kan man bestille billetter til ”Ringen” med Stephen Milling som Hagen og
John Lundgren som Wotan i ”Valkyrien” på Bayreuther Festspieles hjemmeside. Der
er udsolgt til ”Hollænderen”, hvor Lundgren også synger titelpartiet, og man
skal på den sorte børs for at få billet til gentagelsen af sidste års fantastiske
”Tristan og Isolde” dirigeret af Christian Thielemann og naturligvis til sommerens
premiere på ”Parsifal”.
Grebet om
påklædningen løsnes
Vi publikummer var ens i tøjet dengang i 1953. Smoking for
herrerne var absolut standard. Hellere en slidt gammel smoking med en duft af
mølkugler end bryde normen. Den første aften tabte jeg en pølse på min
smoking-jakke, og sennep’en drev ned af den. Til de næste par forestillinger
nikkede det øvrige publikum venligt til mig med et halvt skjult blik på min
smoking.
Man kan diskutere, om det siden er gået frem eller tilbage
med påklædningen til de store sommerfestspil. På godset Glyndebourne i England er
man dog officielt ved at slippe taget i den typisk engelske dresscode. Det har nu
været en særlig oplevelse med smoking og elegante lange kjoler som et krav til
publikum, og ikke mindst når dette publikum med deres bestilte eller medbragte
madkurve med lækre delikatesser og champagneflasken slog sig ned på godsets
vidtstrakte græsplæner i operaens pauser. Det store stampublikum skal nu nok holde
fast i traditionen, så hvis man kan få billet, kan man roligt opsøge denne festlige
oplevelse i det dejlige Sydengland.
I år spilles ”Mestersangerne i Nürnberg” sat i scene af
Davis McVicar til 27. juni. Også Rossinis ”Barberen i Seviilla” med Danielle de
Niese har haft premiere og spilles til 17. juli. De næste premierer er Janaceks
”The Cunning Little Vixen” (Den fiffige lille ræv), som opføres fra 12. juni
til 31. juli, og Mozarts ”Figaros bryllup” fra 3. juli til 24. august. En
sjældenhed som Berlioz’ ”Béatrice et Bénédict” opføres fra 23. juli til 27.
august, og så genoplives Peter Halls berømte opsætning af Benjamin Brittens ”A
Midsummer Night’s Dream” 11. til 28. august. Billetsalget er for længst åbnet,
men det skulle stadig være muligt i hvert fald i august? Det faste orkester er London Philharmonic
Orchestra, til Mozart dog Orchestra of the Age of Enlightenment.
Sikkerheden og
pølserne
I år udvides sikkerhedsarrangementerne i Bayreuth. Et
sikkerhedsfirma begyndte arbejdet forrige fredag, samtidig med at sceneprøverne
begyndte. Alle smutveje til festspilhuset i Bayreuth kontrolleres. Festspillenes
pressechef Peter Emmerich har endda gjort opmærksom på, at Uwe Eric Laufenbergs
iscenesættelse af ”Parsifal” følger en ”religionkritisk ansats”. Hvad den går
ud, får man at vide den 25. juli. Bliver den fulgt op af ballade?
Man kan så mindes alle de somre, da den trofaste Wagner-gæst
Angela Merkel gik rundt blandt publikum, uden at man fornemmede nogen sikkerhedsvagt,
selv i de første par somre efter 2005, da hun var blevet kansler. Et år ventede
min kone ved et lille bord, mens jeg hentede pølser. Da jeg kom tilbage, havde fru
Merkel taget plads ved siden af hende, og Merkels gemal Joachim Sauer kom med
deres pølser. Der var ingen livvagt hverken med eller uden pølse. Jo, man kan
også spise dyrt på festspilhøjen, men pølserne i Bayreuth er noget særligt. De
er der stadig, men måske ikke til fru Merkel i fremtiden.
Åbningsdagen den 25. juli stiller den internationale tyske
presse talstærkt op i Bayreuth. Sidste år fik den en historie med: Fru Merkel
var iført en nydelig lyseblå dragt, men uha da, den havde hun allerede
tidligere præsenteret sig i til en Wagner-premiere i Bayreuth. Det blev årets
festspilhistorie. Der sker også noget ligegyldigt stort i år. Bare vent.
Gratis
friluftsfestival i Salzburg
Salzburg er dyr. Alligevel kan jeg anbefale en festspiltur
til Salzburg, da man kan glemme alt om de dyre billetter. Tag ind på
Kapitelplatz i Altstadt med udsigten op mod den gamle borg Hohensalzburg. Den
er ikke mindre flot, når aftenen falder på og den ligger belyst over den gamle
bydel. Her vil der være stillet en stor billedskærm op med et glimrende højttalersystem
fra 28. juli til den 31, august, og man kan opleve de ”rigtige” festspil koncerter
og operaopførelser gratis, aktuelle optagelser fra i år og nogle af de bedste
fra de foregående somre. Siemens Österreich står bag festen for 15. år i træk.
Det er en oplevelse. Det eneste, jeg ikke tør garantere, er, at man undgår regnen,
som falder tit, men blidt i Salzburg. Schnürlregen i snore.
Der sker noget hver dag, men mest i weekenden 30. og 31. juli,
da Siemens Österreich fejrer 15 års jubilæum med Fest-Spiel-Nächte med Mozarts
”Don Giovanni”, ”La traviata” med Anna Netrebko, Hofmannsthals ”Jedermann”, ”Figaros
bryllup” dirigeret af Harnoncourt med Bo Skovhus som greven, ”Bellinis ”Norma”
med Cecilia Bartoli , ”Tryllefløjten” for børn om eftermiddagen og hver aften rundet
af med en time med mesterpianisten Rudolf Buchbinder.
Jo, det sker alt sammen ”kun” på en stor billedskærm, men
med en god lyd midt i en vidunderlig by. Og en pølse til? Nej, ikke blot.
Niveauet er stadigt stigende til gastronomiske tilbud serveret i og foran et
telt: Grillspecialiteter i eksotiske varianter og de søde kostbarheder, som det
østrigske køkken elsker, lokale godbidder eller ”heimische Schmankerln”.
Det store program i
Salzburg
Mange forestillinger på de rigtige festspil i Salzburg er udsolgt,
og alligevel er der stadig meget godt at få, men de billigere billetter er de
færreste. Der er totalt udsolgt til en koncertopførelse af Puccinis ”Manon
Lescaut” med Anna Netrebko og hendes fortræffelige tenorgemal Yusif Eyvazof og til Bernsteins ”West Side Story” med
Cecilia Bartoli, en række fremragende Broadway-solister og Gustavo Dudamel i
spidsen for sit berømte ungdomsorkester fra Venezuela. En opførelse af Massenes
”Thaïs” med Sonja Yoncheva og Placido Domingo er også udsolgt, og for en gangs
skyld er det ikke på grund af den ellers fine sopran.
Der er også udsolgt til et par af opførelserne af Gounods
”Faust” med Piotr Beczala. Man kan finde overraskende mange billetter til andet.
Det gælder naturligvis til Thomas Adès’ ”The Exterminating Angel”, men mere
overraskende til de tre store Mozart-operaer ”Cosi fan tutte”, ”Don Giovanni”
og ”Figaros bryllup”. Det skyldes måske, at de tre spændende dirigenter Ottavio
Dantone, Alain Altinoglu og Dan Ettinger endnu ikke har fået prangende navne
hos det brede operapublikum. Det samme gælder sangerbesætningerne, som dog
absolut også vil byde på gode oplevelser.
Det er lettest at få billetter i anden del af august med
opførelser af ”Figaros bryllup” og ”Faust”, men der er også Richard Strauss’
sjældent opførte ”Die Liebe der Danae”, som spilles 31. juli, 5., 8., 12. og
15. august dirigeret af Franz Welser-Möst og med Krassimira Stoyyanova i
titelpartiet. Husorkestret i Salzburg er Wiener Philharmoniker. Der er mange
koncerter og andre festspilarrangementer. Men man kan faktisk hele året komme
til Salzburg og finde koncerter i byen på dagen, men ikke nødvendigvis på
festspilniveau.
Operaens folkefest i
Verona
Arenaen i Verona byder på fem store operaer fra den 24. juni
til den 28. august. Det sker i skyggen af gensidige lokale politiske anklager om korruption, fyringer og et millionunderskud, der synes uoverskueligt. Der er politiske kræfter i gang for at gøre arenaen til et spillested for popmusik i stedet for operaer. Det vil byen eventuelt tjene flere penge på. Staten har sendt en kommissær til Verona for at undgå en konkurs. Det er den mest foruroligende nyhed ,men vi har jo hørt en lignende fra Italien før. Sommerens festspil er sikret, hævder byens overborgmester. Italien kan efter sin nu mangeårige udsultning af kulturlivet næppe heller tåle, ar verdens mest populære operafestspil lukker.
Sangerniveauet er ganske højt, og det er fantastisk, som
man selv i den fjerneste afstand hører orkestret, når øret efter få minutter er
vænne til at lytte. Der sidder maksimalt 14.000 tilskuere (tro ikke på et
højere angivet antal). Kom bare forbi. Der er altid billetter. Man skal komme
tidligt for at få de bedste af de billige unummerede pladser på stenrækkerne, som kan være
meget varme. De variabelt dyrere, reserverede stolepladser er for andre det eneste
rette. Når forestillingen er slut, til ”Aida” klokken et nat, har mange
(fortovs)restauranter rundt omkring arenaen åbent.
Der åbnes den 24. juni med ”Carmen” i Franco Zeffirellis
flotte klassiske opsætning af Bizets ”Carmen”. Øvrige opførelser er 1., 6., 9.,
13., 16. og 29. juli og 5., 11., 17., 20., 23. og 27. august. Den store
klassiker er naturligvis Verdis ”Aida”, som var den første opera, som blev
opført i arenaen i 100-året for Verdis fødsel i 1913. Atter i år spilles en
genopsætning af originalopførelsen fra dengang. ”Aida” er også pragt og udstyr,
men ikke elefanter hverken hos Verdi eller i Verona. Som sådan er opsætningen
nok historisk, men ikke støvet. Den spilles 25. og 30. juni, 3., 7., 14., 17.,
24., 28. og 31. juli, 7., 9., 14., 18., 21., 24. og 28. august. Verdis ”La
traviata” opføres i Hugo de Anas opsætning 2., 5., 8., 12., 15., 22., 26. og
30. juli. Tidligere opsætninger af den store Franco Zeffirelli, som genoptages,
er Puccinis ”Turandot” 23., 27. juli, 12, 19. og 25. august og Verdis
”Troubaduren” 6., 10., 13. og 26. august.
Mere intim
friluftsopera i Aix-en-Provence.
I den dejlige sydfranske by spilles der også friluftsopera i den mere intime ærkebiskopgård,
Théátre de l’archeveché. Hovedbegivenhederne er Mozarts ”Cosi fan tutte” med
Freiburger Barockorchester dirigeret af Louis Langrée og sat i scene af
Christophe Honoré, 9 opførelser fra 30. juni til 19. juli, og Debussys ”Pelleas
og Melisande” med Philharmonia Orchestra fra London dirigeret af Esa-Pekka
Salonen og i Katie Mitchells iscenesættelse. Opføres fem gange fra 2. til 16.
juli. Andre steder i byen spilles indendørs opera af Händel, Rameau og
Stravinskijs ””Ødipus Rex” og ”Salmesymfonien”. Koncertprogrammet er meget
alsidigt.
God ferie, også musikferie.
Billede: Gratis frilufts festival med flot udsigt i Salzburg