af John Christiansen - d. 7. december 2016
Der skulle nu helst have stået: En musikhistorie for børn i
alle aldre. Men så mange bogstaver kan en overskrift på jcklassisk ikke klare. Søren
Schauser, Berlingske Tidendes klassiske musikredaktør udgav sidste år en inspirerende
musikhistorie med titlen ”Klassisk!”. Samtidig begyndte han tilsyneladende med den
anden hånd at skrive en musikhistorie for børn og unge med titlen ”Tones drøm”.
Schauser vil, at alle aldersgrupper skal inspireres til at høre og nyde
klassisk musik. Vi gamle kan så vælge mellem den store bog og den nye bog i en lettere
stil beregnet for børn. Mange vender jo i deres yderste alderdom tilbage til
den fortællende og drømmende eventyrtone. Kort sagt: ”Tones drøm” er for børn i
alle aldre.
Men først og fremmest forestiller jeg mig forældre og ikke
mindst bedsteforældre læse op for børnene og bagefter på grammofonen eller
måske live spiller lidt af den musik, som de lige har fortalt om. Her er det
klart, at bedsteforældrene skal nævnes først, for i den aldersgruppe er der flest,
som har tid til at finde interesse for klassisk musik. Sådan vil det altid
være.
Heltene i fortællingen hedder Tone, som elsker de timer hun tilbringer
sammen med sin trompet, og Hubert, der af sin mor i fødselsdagsgave har fået en
gammeldags grammofon af træ med håndsving til at dreje rundt for at få skrattende
musik at høre. Tone møder Hubert i Operaens kælder ude på Holmen (i København),
hvor hun gerne sniger sig hen. Hvad der ikke er i den kælder! Hubert er mærkelig,
meget anderledes, han siger frøken til hende. Det er, som er de fra hver sin
tidsalder. Hubert er en gæst fra fortiden.
23 eventyr fra
musikkens historie
De to drømmer sig ud i 23 eventyr og oplevelser, hver
koncentreret om en bestemt komponist. Det er bygget op akkurat som i de voksnes
bog ”Klassisk!”. Og akkurat som i den slutter fortællingen omkring år 1900. Vi
forventer naturligvis, at Søren Schauser fortsætter begge sine musikberetninger
med nye bøger om 1900-tallet, som han også kender godt til.
Til gengæld begynder han sine fortællinger for børn helt
tilbage i middelalderen om trubadurerne og den forelskede ridder Walther von
der Vogelweide, som i bogen som alle sine kolleger gennem tiderne citeres både for
noget, som kunne være sagt, og noget som faktisk er overleveret som ægte. Og
man ved som læser altid, hvornår det sidste gælder, for så begynder citatet med
musikkens g-nøgle. Og jeg citerer glad sådan et sted af middelalderens minnesanger
(”minne” betyder kærlighed) Walter: ”Kærlighed gør en kvinde smuk… men skønhed
i sig selv gør hende ikke værd at elske”.
Tone og Hubert bevæger sig meget rundt i de gamle dage og
møder verdens første komponist Guillaume de Machaut og videre komponister, som
man ellers skal være interesseret i gammel musik for at kende, Dufay og Josquin
og ikke at forglemme Palestrina, som viser sig at være spændende personligheder
– også for børn i alle aldre. Schauser har så meget at fortælle om gamle dage, at
man forstår, at vi skal helt frem til kapitel ti og elleve, før vi møder barokkens
to store, Bach og Händel. Og vi er halvvejs gennem bogens fortællinger, før vi møder
Mozart, verdens bedste komponist, som også Tones bedstefar mener det. Brahms,
der døde i 1897, er den sidste store komponist, som Tone og vi her møder.
En glad fortæller
Søren Schaufuss er en glad fortæller, og man bliver selv
glad for at følge ham. Der er så mange gode historier, som man let kan
forestille sig børn og voksne være sammen om og samtidig lære om komponisterne og
deres musik. Stilen er anderledes end i al anden musikpædagogisk læsning jeg
kender. Bogen er skrevet af en kender, og den henvender sig til alle, der har
lidt kærlighed til musik fra hvilket århundrede den end er. Og den gode oplæser
kan let dreje den i den retning, der passer bedst for hans eller hendes
lyttere.
For sig selv følger andre 24 mindre kapitler med fakta om hovedkomponisterne,
altså en slags fundament for den voksne. Og så er der en liste, hvor Søren Schauser
opregner fem kompositioner af hver komponist med stjerner fra fem til én. Det
er denne korte afdeling, hvor man som læser flere gange kan spørge: Hvorfor nu lige
det og den? Sådan er det altid med den slags. Men inspiration til at opdage nyt
og lytte vil man få.
Bogen er skrevet med kærlighed, men vel også som lidt af et
eksperiment. Vil den i vor overfladiske tid kunne nå tilstrækkeligt ud til de mange,
som vil kunne få udbytte af den? Det bliver forældrenes, onklernes og ikke mindst
bedsteforældrenes sag – her i første omgang med en måske overraskende julegave.
Men også vi voksne kan blive klogere på god musik og opdage nyt, samtidig med
at vi fornøjer os med børnene. Og selvfølgelig er der tegninger med i bogen,
mange fine og lette tegninger af Sissel Marie Tonn.
Søren Schauser: Tones
drøm. En rejse gennem den klassiske musiks historie. Berlingske og Peoples
Press. Indbundet, 305 sider. Vejledende pris 199,95 kr.